Blíži sa obdobie Vianoc. Z marketingového hľadiska je predvianočné obdobie už od 1. Septembra, kedy mnohé značky začnú svoju kampaň používaním svojich neúnavných maskotov, ako napríklad toho známeho zeleného mužíka. Ja mám však toto obdobie rád, aj napriek týmto otravám na muchy. Svet sa na niekoľko mesiacov neuveriteľne zrýchli, ľudia sa všade ponáhľajú, tržby v obchodoch rastú o 200%, zabúdame na svojich blízkych, na ktorých si potom znova nájdeme čas až večer 24. Decembra. No nie je to krásne?! A je to všetko vďaka jednému kresťanskému sviatku, z ktorého sa po stáročiach tradícii stal už len akýsi kapitalistický sviatok a vyvrcholenie sezóny na burzách na Wall Street.

V našej novinárskej branži som si však zvykol v toto obdobie spomaliť. Po veľmi rýchlom a adrenalínovom lete za volantom beštií, hot-hatchov a áut, ktoré z teba vysajú tú fyzickú energiu, nasleduje obdobie kľudu. Zrazu si nájdem čas na autá, ktoré spravia radosť, no netrúfajú si na rýchlostné skúšky, či na okruhy. Je tu Jeseň a s ňou prišiel aj čas na takéto „džezové“ autá, akým je aj nový Hyundai Kona Electric+.

Kona je v mojom srdci veľmi hlboko zapúzdrená. Kona bola totižto jedno z prvých áut, ktoré sme kedy mali na test, vtedy ešte od dílera značky Hyundai. Jej prvá generácia zožala veľký úspech a my sme ju mali možnosť otestovať snáď v každej verzii. Dostala sa k nám v predfacelifte ako 1.0 T-GDi, či 1.6 T-GDi, neskôr ako Full Electric verzia, či Hybrid. Následne po facelifte sme si nechali jej lahôdky. Tie boli v podobe verzie N-Line a samozrejme najostrejšej verzie Kona N, ktorá bola u nás len minulý rok. Nie je to teda vôbec dávno, čo sme ešte oslavovali 280 koní.

Segment SUV veľkosti B, do ktorej Kona aj patrí, však expanduje a popri pribúdajúcich nových konkurentoch, mnohé už známe modely prešli modernizáciou a Kona tak strácala postupne svoju schopnosť viesť vyrovnaný boj. Kona však nenechala nič na náhodu a namiesto nejakej postupnej evolúcie vsadila na radikálnu revolúciu. Je teda omnoho vääääääčšia, ako to teda aj Hyundai popisuje, technologicky obdarenejšia a dizajnovo na hony vzdialená pôvodnej vízii. A pritom práve pôvodná Kona odštartovala značke takú tú cestu experimentovania. Nová Kona však vsadila skôr na známe prvky dizajnu od svojich súrodencov a zároveň aj na overené pohony, ktoré tiež našťastie neprekvapili.

 

 

Začnime elektrikou

Ak si našiel tento test, tak predpokladám, že si naň klikol cielene kvôli elektrickému pohonu novej Kony. Nebudeme teda teraz rozoberať jej dizajnové, jazdecké a priestorové aspetky. To si nechám na ďalšie kapitoly pre tých, ktorých zaujíma auto ako celok. Elektrická Kona sa parametrovo oproti jej predchodcovi až tak nezmenila. Už prvá generácia v elektrickej podobe bola veľmi schopným elektrickým autom, ktoré ako jedno z mála vedelo už v roku 2020 absolvovať na jedno nabitie cez 400 kilometrov. Predchádzajúca generácia používala batériu s kapacitou 67.5 kWh (využiteľných 64 kWh) a výkon hnacej sústavy mala 204 koní a 395 Nm. Nová generácia používa batériu s kapacitou 68.5 kWh (využiteľných 65.4 kWh) a výkon elektromotora jemne poskočil na 217 koní s krútiacim momentom 398 Nm. Už na prvý pohľad je teda zrejmé, že z hľadiska pohonu dostala len evolúciu.

Batériu rovnako vyrába LG Chem, no za tie roky dostala do vienka možnosť rýchleho nabíjania až výkonom 100 kW, čo je pre mestské SUV postačujúce. Z 10 na 80% dokáže v reálnych podmienkach nabiť batériu za 35 minút. Jej predchodca mal možnosť nabíjať len rýchlosťou 75 kW. Osobne som síce čakal ešte vyšší nabíjací výkon, no pri bežnom používaní a pri dostupnosti nabíjačiek, je toto postačujúce. Tu však napríklad konkurencia ponúka väčšie batérie aj s vyššou rýchlosťou nabíjania. Napriek tomu to však Kone stačí pri jej efektivite na reálnych 400 kilometrov.

Moja prax v meste ukazovala spotrebu na úrovni 18.5 kWh/100 km, s tým, že som na jedno nabitie bol schopný spraviť aj 350 kilometrov. Bolo to však bez akejkoľvek snahy o úsporné jazdenie. Využíval som ako výkon, tak aj potenciál auta. Ako som už spomínal, premávka sa v mestách v tomto období roka blázni a ak nechceš dostať nervový kolaps, musíš často konať rýchlo. To je veľká výhoda elektrického auta.

Nová Kona Electric navyše dostala darček od väčších súrodencov a to možnosť nabíjania V2L. To znamená, že si v aute vieš nabiť cez 230 voltovú zásuvku spotrebič s potrebným výkonom až 3000W. Ono však na druhú stranu, ak je niečo dobré už v prvej generácii, netreba to nejako radikálne meniť. Za mňa som bol s pohonom spokojný a to, že nová Kona možno o trošku menej efektívne jazdí, ako jej predchodca, pripisujem len zhoršením podmienkam na cestách oproti nášmu testu z Novembra 2020, kedy bol pamätný lockdown a celoplošné testovanie. Zároveň aspektom, ktorý sa prihlásil o slovo vyššej spotreby je aj obutie. Na tejto novej Kone sme totižto mali obuté pekné R19 disky s pneumatikami so šírkou 235 mm. Starú generáciu sme testovali na diskoch R17 s pneumatikou 215/55. Áno, aj takýto rozdiel dokáže spraviť obutie.

Ak teda hľadáš dojazd, určite siahni po 17″ diskoch kolies, no ak hľadáš aj jazdné vlastnosti a dizajn, tak tých 40 km dole z dojazdu už oželieš.

 

 

Tak Bé, či Cé?

Nová Kona Electric je revolúciou pre značku Hyundai v ďalšej veci. Kona druhej generácie totižto bola dizajnovaná a konštruovaná ako elektromobil. Až následne odovzdali celý projekt chalanom z konštrukcie spaľovacích verzií, aby dotvorili svoje dielo. Nie je to teda tak, že by konštruktéri z EV divízie museli tlačiť komponenty do platformy konvenčných pohonov. Tentokrát sa musela uskromniť tá druhá strana. Hyundai Kona je postavená na upravenej platforme s označením K3. Tá je v prípade koncernu relatívnou novinkou a doteraz na nej stojí napríklad Hyundai Elantra či sesterská Kia Niro. Platforma K3 je však sama o sebe dimenzovaná ako C-Segment, čiže tu sa mi osobne naskýta otázka, že či je stále dobré považovať novú Konu za SUV v B-Segmente.

Rozmermi sa totižto doťahuje už práve na kompaktný segment a tak prerástla svojho predchodcu o riadne čísla. Na dĺžke je to celých 14 centimetrov (4355mm), rázvor sa natiahol o 6 centimetrov (2660mm) a na šírku narástla 2.5 centimetra. Kona teda balansuje na hrane segmentov a veľmi šikovne sa tak votrela do vyššej vrstvy. Už na prvý pohľad je Kona naozaj obrovským autom a tak sa správa aj na ceste. Pri prvom stretnutí ma jej veľkosť trošku zarazila, keďže som bol zvyknutý na dovtedy malý crossover, ktorý poskytoval zábavu za volantom. Dnes je však Kona už riadne dospelá až mám z nej pocit, že preskočila pubertu a svoju „Sweet 16“ oslavu. Dnes už študuje vysokú školu priestoru a na nohách stojí naozaj pevne bez pomoci svojich rodičov.

Čo chceš teda vedieť skôr, ako jazdí, alebo ako veľká je vo svojom vnútri? Správne! Jazdu som si aj napriek jej vyslovene dospelému správaniu užíval. Na Konu sa dá po novom spoľahnúť naozaj vo všetkom. Jej predchodkyňa bola o kus zábavnejšia, no na diaľnici vedľa kamiónov som mal pocit, že sa občas bála. A to isté sa týkalo aj dominancie v uliciach mesta. Dnes už nikto nepochybuje o jej dominancii a ani ona sama o sebe. Nová generácia Hyundaiu Kona používa vzadu viacprvkovú nápravu s nezávislým zavesením kolies, čo jej dodáva naozaj ochotu filtrovať väčšinu nerovností s rozvahou. Zároveň poskytuje riešenie viacprkovej zadnej nápravy aj dostatok gripu v krízových situáciach.

Ocenil som to však hlavne pri jazdách mestom a vyhýbaní sa poklopom kanálov, kedy som cítil, že sa hmotnosť medzi kolesami neprenáša tak výrazne, ako v prípade polotuhej nápravy. Hmotnosť v prípade elektrickej verzie je naozaj veľmi dobre rozložená, takmer v pomere 50:50. Na zrýchlení si pridala 0.5 sekundy oproti predchodcovi a z 0 na 100 km/h akceleruje za 8.1 sekundy. A teda ponúka sa samozrejme len ako predokolka, čo sa v budúcnosti nezmení. Jazdou si obhájila svoje kvality a pridala teda ešte výrazne na jazdnej stabilite. Plusom je, že oproti predchádzajúcej generácii pribrala len 70 kilogramov.

 

 

Poďme do interiéru

Priestor, priestor a ešte raz priestor. Nová Kona ponúka vo vnútri prekvapko v podobe obrovského životného priestoru s množstvom odkladacích plôch a otvorených priehradok. Hneď ako prvé pocítiš to, že nastupuješ omnoho vyššie. Kona má vyšší posed oproti prvej generácii s lepším výhľadom na svet a zároveň s bohatou rezervou nad hlavou. Na mieste vodiča sa môžem doslova „vykotiť“ a moje nohy si preložiť cez seba. Takmer. Prvá generácia sa vyznačovala skôr kokpitovým sedením, čo v tomto prípade úplne zmizlo a namiesto stredového ovládacieho panelu, tu nájdeme veľký úložný box. Ten je otvorený a sú doň šikovne vsadené držiaky na nápoje. Zároveň je tento box prepojený aj s lakťovou opierkou, ktorá teda nemá sama o sebe ďalší odkladací priestor. Nevieš si tu teda nikde v strede nič zavrieť, aby to nesvietilo v aute. Všetko máš na očiach.

Volič radenia sa po vzore IONIQ-ov dostal pod volant, kde som sa si na jeho umiestnenie zvykol. Naozaj výrazne sa tak vyčistil stredový tunel. Od čoho sa však nevyčistil, sú tlačítka. Vďakabohu však za toto. Ja mám fyzické tlačítka veľmi rád a teda veľmi ma potešilo, že Kona eliminovala dotykové plochy na nulu! Tu sa zrejme konštruktéri poučili z modelu Tucson, ktorý má ovládanie klímy na dotykovom panely. Kona dokazuje to, že sa to dá spraviť aj užívateľsky prívetivo a zároveň vkusne. Všetky funkcie vozidla, či klimatizácie vieš ovládať cez tlačítka.

Pred očami nám potom pristáli dva veľké displeje s uhlopriečkou 12.3″. Ich dizajn sa výrazne zmodernizoval a už aj oproti IONIQ-u majú omnoho novšiu grafiku, ktorá však prešla minimalistickou kúrou. Multimediálny displej bude navyše v krátkej dobe ponúkať aj bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto. Aktualizácie tu fungujú OTA (Over The Air) cez Wi-Fi a auto je samozrejme kompletne prepojené aj s mobilom. Hyundai dokonca používa pri Kone aj digitálny kľúč, kedy si z tvojho mobilného zariadenia vieš spraviť kľúč a nemusíš pri sebe nosiť ten fyzický.

 

 

V interiéri ma však zaujalo hneď niekoľko vecí. Nová Kona má napríklad už systém sledovania pozornosti vodiča cez infračervené snímače nad volantom. Je to povinná výbava vozidiel od roku 2024 v EÚ a tu som sa prvýkrát mohol stretnúť s presnosťou a zároveň aj nulovou toleranciou tohto systému. Toto „oko“ ťa totižto stále sleduje. Akonáhle sa pozrieš mimo cesty, stačí na tri sekundy, hneď to začne výrazne pípať a upozorňovať ťa na to, aby si sledoval cestu. Nedovolí ti hrať sa na telefóne, či ani si len nastaviť navigáciu na stredovom displeji. Tento systém sa nedá nijako obísť a ani vypnúť. Teda, keď ho niečím prekryješ, tak prestane fungovať. Vyskúšané 😀

Čo však neprestane fungovať, je asistent rýchlostných limitov. Ten je v novej Kone nastavený tak, aby vždy po naštartovaní aktívne upozorňoval na prekročenú rýchlosť. Ak ho chceš vypnúť, musíš to spraviť cez stredový displej. Ak to robíš za jazdy, začne ťa po troch sekundách auto upozorňovať, že sa nepozeráš na cestu a vlastne ti to stále pípa. Čo vám poviem, nebojte sa, už som hľadal, kde to bývajú tí europoslanci, čo toto priniesli do nových áut. Ak máte niekto doma vidly, prineste mi ich, díííky.

Okrem tohto však v interiéri pribudli už len milé drobnosti. Po novom tu napríklad nájdeme vkusné ambientné osvetlenie, či bezdrôtové nabíjanie telefónu. Staré dobré veci, ako ventilované predná sedadlá, či vyhrievané zadné sedadlá, tu samozrejme zostali. Nová Kona už však nepoužíva audiosystém Krell, ale BOSE. Ten má rovnaký počet 8 reproduktorov, ako predchodca a jeho zvukový prejav je vierohodný. Krell mal výraznejšie basy, BOSE sa pýši viac čistotou prejavu. Novinkou je zároveň aj head-up displej, ktorý premieta obraz priamo na sklo. Predtým to bolo riešené cez odrazovú plochu. Páči sa ti interiér Kony?

 

Tvoja tvár znie povedome

Dizajn Kony je už na prvý pohľad veľmi výrazne inšpirovaný zvyšnými modelmi značky. Všade tu nájdeme niečo. Prepojená svetelná línia zo Starie vpredu, z IONIQ6 vzadu, prvky exteriéru s výrazne vytiahnutými blatníkmi máme zasa z Tucsonu a celý tvar auta mi vlastne trošku pripomína väčší Tucson. Štvorčeky zakomponované v dizajne auta sú rovnako z rodiny IONIQ. Na konci dňa to však vôbec nevadí, keďže to celé dokopy krásne hrá. Do tohto všetkého dali však dizajnéri to špecifické korenie, ktoré jasne odlíši tieto modely a Kona je po dizajnovej stránke veľmi dobre zapamätateľná.

Dizajnéri posledné roky v Hyundai robia naozaj dobrú a poctivú robotu. Páči sa mi napríklad to, ako je na prvý pohľad auto hranaté. Ak si pri ňom bližšie, zisťuješ, že hrany tu neexistujú a celé auto je vyslovene zaoblené s veľmi nízkym súčiniteľom odporu vzduchu 0.27 Cx. Toto je docielené aj aktívnými klapkami v prednej časti, ktoré dokážu uzavrieť všetky otvory a vytvoriť tak dokonalú plochu bez zbytočných rušiteľov. Pri dizajne si dali záležať aj na prepojení jednotlivých línií vozidla. Osobne sa mi veľmi páči zakomponovanie strieborných líšt okolo okien do aktívnej časti dizajnu, ktorá je prepojená cez tretie brzdové svetlo. Takýto prvok pridal autu na elegancii a páči sa mi, že to Hyundai robí.

 

 

Predné prepojené svetlá cez deň svietia len po ich okraji. Celá ich šírka sa zapína až po zotmení. Páčilo by sa mi osobne, keby sa dalo celé toto svetlo zapnúť separátne bez ohľadu na polohu spínača svetiel. Samotné hlavné svetlomety sú potom skryté v dizajnových črtách nárazníku a sú po vzore iných modelov „pri zemi“. Ich svietivosť je slušná, no škoda, že neponúkajú žiadnu matrixovú funkciu. Nejako extra ma teda už Full LED svetlá neprekvapili, keďže už predchodca mal podobnú technológiu s veľmi podobnou svietivosťou.

Zvonku vozidla následne chráni teba, aj samotné auto množstvo asistenčných systémov. Veľkým plusom je určite aj 360º kamerový systém, ktorý je úžasne prepracovaný. Jeho kvalita zobrazenia je mimo túto triedu a aj 3D model vypracuje naozaj presvedčivo. Do Kony pribudol aj adaptívny tempomat a autonómne riadenie 3.0, ktoré vie automaticky prejsť na diaľnici z pruhu do pruhu, stačí len ťuknúť do blinkru a o zvyšok sa postará auto. Asistent jazdy v zápche však ešte stále nepozná záchranársku uličku a má tendenciu držať sa za autom pred vami. Vďaka prepracovanému kamerovému systému tu nájdeme aj digitálny asistent mŕtveho uhla. Pri vyhodení smerovky sa ti na displeji zobrazí pohľad z kamery, aby si lepšie zachytil mŕtvy uhol auta.

Samozrejmosťou sú potom aj také veci, ako vzdialené parkovanie s diaľkovým ovládačom. Je to vec, ktorú určite aspoň raz využiješ. A možno aj druhýkrát. Pre mňa veľmi príjemnou novinkou je kapacitné ovládanie bezkľúčového odomykania. Kona konečne nemá tlačítko, ale zamykanie funguje jednoduchým dotykom kľučky dverí. A tie, ako vidíš, sú úplne klasické. Inak, že by tu boli pekné tie zapustené, ako má IONIQ?!

To by však potom to auto stálo, to čo IONIQ a to nikto nechcel. Už ajtak cena tejto konkrétnej Kony v elektrickom prevedení a najvyššej výbave Electric+ atakuje hranicu 50 tisíc €. IONIQ 5 začína na 47 490€, čiže už by sa im to naozaj ťažko obhajovalo. Kona však ponúka bohatý vnútorný priestor a nie je hlavne až tak veľkým autom. Kona je práve tým kompromisom človeka, ktorému sa veľmi páči IONIQ 5, no je preňho príliš veľký. Kona totižto ponúka veľké množstvo jeho vychytávok zabalených do veľmi pekného a schopného balenia. Výrobca vedel, že nebude vedieť cenou podliezť hranicu 40 tisíc €, tak už radšej auto zväčšil, aby človek dostal väčšiu hodnotu za rovnaké peniaze.

Kona inak začína s cenou na 41 990€, no s menšou batériou s 48.4 kWh a nižším výkonom 158 koní. Ajtak si myslím, že za danú veľkosť je to veľmi adekvátna ponuka, keďže aj konkurencia je buď omnoho menšia, alebo omnoho väčšia. V tejto kategórii veľkosti zatiaľ moc adeptov nie je. A tým Hyundai vyplnil dieru na trhu.

 

 

Nielen väčšia, ale naozaj aj lepšia

Elektrická Kona obhájila svoje kvality a v mnohých aspektoch ich aj prekonala. Veľmi som sa na ňu tešil a do testu s ňou išiel s mnohými očakávaniami. Dokázala mi však, že už nie je dieťa a nechce sa teda už hrať s detskými hračkami. Chce okúsiť život, zistiť čo je svet a poskytnúť svojim majiteľom omnoho viac, ako predtým. Chce zacieliť na širšiu skupinu klientov, nielen tých aktívnych a veľmi mladých, ale aj na rodiny s jedným dieťaťom. A teda cieli veľmi dobre.

Nová Kona má všetky predpoklady na to, byť naozaj dobrým autom. Želám jej to aj v jej elektrickom vyhotovení, ktoré je naozaj solídne vypracované a je to suverénny elektromobil so všetkým, čo k tomu patrí. A zároveň sa už teraz veľmi teším, ako okoštujem aj jej zvyšné motorické verzie určené predsa len pre širšiu masu. Ak by sme sa u nás hrali na hodnotenia, tak by Kona dostala 10/10 za jej medzigeneračný skok vpred. Hej Kona, snáď sa ešte vidíme!