Cupra si ide svoju cestu. Predstavuje modely, ktoré vyzerajú ako ďaleká budúcnosť a pritom budú čoskoro v predaji. Narážam na modely, ako je Tavascan. Netreba však zabúdať na modely, vďaka ktorým Cupra vznikla. Seat Leon v generácii 5F to nestihol a skončil tesne predtým, ako mohol vystupovať s novým logom pod novou značkou. Model, ktorý to však stihol a bol akýmsi premostením medzi koncom Seatov Cupra a začiatkom samostanej cesty značky je práve Ateca.
Ateca, ktorú sme tu mali neskutočne veľakrát. Vždy to však bol práve Seat. Dočkali sme sa aj vrcholovej verzie FR. Mne naposledy stačila aj obyčajná Style Family. Práve tá ma priviedla k značke Seat a Cupra. Doviedla ma až ku kúpe. Na úplnom začiatku som poškuľoval práve po Atece. Imidž značky Cupra mi však imponoval viac. A tak som skončil pri Formentore. Teraz sa to však mení. Cupra prináša jej verziu Atecy aj k ľudom, ktorí nemajú financie alebo jednoducho nepotrebujú 300 koňové hotSUV. Máte na výber aj civilné 150 a 190 koňové verzie. Do Cupry Ateca 190 TSI 4Drive si sadám s čistou hlavou a budem sa snažiť nezabiehať do porovnávania s Formentorom. A preto vás čaká najprv bežný test. Porovnanie však príde. K tomu sa chcem dostať nižšie, ku koncu tohto testu. A tak si teraz vyber, či to zoberieš od začiatku alebo sa prescrolluješ na samotné porovnanie.
Drsňáčka na vonok
Tak ideme na to. Čo je Cupra na tejto Atece? Takmer všetko. Je sebavedomá. Pozná svoju históriu, avšak stále sa snaží udržať vo forme. Byť sexi. Neberte ma zle, Seat Ateca vo verzii FR je štýlový kus auta. Najmä ak ste fanúšikom hranatejších tvarov. Avšak pod krídlami Cupry dostáva šancu znovu zaujať mladšie ročníky aj keď už má svoje roky. Iný nárazník vpredu, zadný spoiler na piatych dverách, difúzor zadného nárazníka no a typický znak značky. Aký? Nikde, ale že nikde nenájdete označenie modelu. Vzadu nápis Ateca nahradilo jednoduché CUPRA. Neviete aký to je model Cupry? Vaša chyba. Doučte sa . Ale teraz vážne. Nikde nie je označenie modelu, čo je síce zvláštne ale už sme si zvykli. Emblém Cupra samozrejme nosí aj na prednej maske. Vrátim sa však k zadnému difúzoru. Tu sa soudruzi poučili od materského Seatu. Myslím, že by sa ním značka mala viac prezentovať. Aj keď sa nemôže táto Ateca pochváliť viditeľnými koncovkami výfuku, nesnaží sa to dohnať imitáciami tak ako Ateca FR, či dokonca iné modely od značky Cupra. Tu sa s tým dizajnéri nemaznali a dali tam agresívny difúzor. Aj keď neplní funkciu ako pri športových vozidlách, vyzerá minimálne efektne. Ateca je lakovaná do sivej metalízy s názvom Graphite. Tú som však tento týždeň nemal šancu spoznať pod slnečnými lúčmi. Spoznával som ju akurát pod dažďovými kvapkami a snehom. No a keď už som spomenul lúče, Ateca samozrejme dostala štýlové obutie, ktoré nezaostáva za dizajnovým, ani farebným jazykom značky. 5 lúčové 19ky s čierno-medeným lakovaním podtrhujú identitu modelu Cupra Ateca. V základe sú však čierno-strieborné. Ak chcete tieto, budú vás stáť 304€. Pri exteriéri auta tu nastáva podobný problém ako pri Formentoroch. Rozozná ich až znalec značky. Bežnému spotrebiteľovi sa bude veľmi ťažko hádať o akú motorizáciu ide. Nie, že by boli príliš nenápadné. Skôr naopak, všetky sú rovnako atraktívne. Aj keď nemá vrcholových 300 koní, vyzerá rovnako športovo a nasrato. Za to však nie prehnane extravagantne.
Praktická vo vnútri
Neviem ako vy, no na interiéri vozidla mi záleží často. Dokonca viac ako na exteriéri. Skôr odpustím dizajnové neduhy jemu ako interiéru, kde trávim hodiny a hodiny môjho času. Od súrodencov je úplne odlišná, namiesto minimalistického dizajnu s veľkými displejmi je tu tlačidlo takmer na všetko. Niektoré dokonca zdvojené. A to vďaka príplatkovému volantu Superšport, ktorý okrem jeho funkcie slúži aj ako klenot interiéru. Tam sa všetko začína aj končí. Vďaka svojim satelitným tlačidlám viete meniť režimy ale hlavne naštartovať motor. Tento volant sa prvý krát objavil aj v neVeloz verzii Cupry. A to naprieč celým portfóliom. Doteraz bol sériovo len vo verziách Veloz aj to len vo vrcholných. Pre Leon aj Formentor VZ 245 to je príplatková výbava. Oceňujem krok priniesť takýto kus volantu aj do civilnejších verzii. Zvyšok interiéru sa nesie v duchu exteriéru. Praktickosť. Tlačidlá tu máte takmer na všetko. A to od výhrevu sedačiek cez kompletné ovládanie klimatizácie až po vypnutie StartStop systému. Jediné, čo musíte hľadať cez infotainment, je vyhrievanie čelného skla. Ja som mal to šťastie v posledný deň otestovať aj tento luxus. Nemusím vám ani len hovoriť o tom aké je vyhrievanie čelného skla návykové.
Vrátim sa však k interiéru. Zvyšok je taký, ako sme zvyknutí. Mäkčená palubovka a okolité plasty. Na dverách je to kombinácia plastu a umelej kože, ktorá je prešívaná typickou niťou medenej farby. Všetko prešívanie, ktoré nájdeme v tejto Atece je práve touto farbou. A tak to má byť. Sedíte predsa v Cupre. Možno by som pridal kožu aj na madlá dverí. Bolo by to elegantnejšie a zvýšilo by to pocitovú hodnotu z auta. Z druhej strany rátam aj s tým, že aj tu vyhrala praktickosť. Plastové madlá budú aj o 10 rokov vyzerať rovnako a to bez štipky údržby. Aký je druhý klenotu Atecy hneď po volante? Sú to predsa sedadlá. Pološkrupinové, elektrické a s pamäťou. Tak to máme radi. Tie možno nie sú novinkou. Novinkou je však poťah. Nie je to tak dávno, čo som sa zamiloval do “Dinamici” ej kej ej akože alcantary v teste Formentoru Tribe. Negatívom poťahu bola doteraz jej prehnaná exkluzivita. Vo Formentore ju dostanete len v limitovaných edíciách ako TRIBE či VZ5 Taiga Grey. Tu? Tu ju Cupra rozdáva. Rozdáva ju v sérii. Berte kým si Cupra uvedomí aký poklad rozdáva. Čo ma nepríjemne prekvapilo, je tvrdosť operadla. Sedadlá sú tvrdšie, ako sme zvyknutí od bežných. Odporúčam vyskúšať. Niekomu sadnú, niekomu menej. Pološkupriny u súrodenca Formentor sú výrazne mäkšie. Alebo je to naopak? Vo Formentore sú príliš mäkké? No budete to musieť posúdiť sami. Cupra si dala záležať na detailoch a tak aj maličkosť, ako je výduch klimatizácie, je vo farbách medi. Vzadu to je strohejšie, avšak v štandarde. Ako v každej Atece. 2 USB-C vstupy na nabíjanie, lakťová opierka a výduchy klimatizácie. Sedadlá sú samozrejme aj tu v poťahu koža/Dinamica. Výplň dverí s koženými prvkami. Poslednou časťou interiéru je kufor. Elektricky otvárateľný, 550L kufor s dojazdovou rezervou. Zmestíme tam toho statočne. Pre mňa je to možno až zbytočne veľké, avšak ani ja nie som pre toto auto tak úplne cieľovka.
Drží s dobou
Aj keď je to slečna v rokoch, modernými technológiami a hlavne asistentami samozrejme nezaostáva. Dokáže všetko, čo aj jej súrodenci. Vďaka balíku Driving Pack XL má to, čo dnešná doba ponúka. Adaptívny tempomat s asistentom jazdy v kolónach, udržiavanie na stred jazdného pruhu, rozpoznávanie značiek a tak ďalej. Veď to poznáte. Zároveň sa budem opakovať, tu je všetko tak ako má byť. Všetky auta z koncernu majú podľa mňa tieto technológie zvládnuté bez zaváhania. Osobne by som do ničoho menej, ako XL balíku týchto asistentov nešiel. Cupra však jednu vec neponúka. Head-up displej, chýba mi v celom portfóliu. Snáď v budúcich modeloch. Full LED svetlá majú samozrejme asistenta diaľkových svetiel. Nie sú to však Matrixy. Tie sa nedajú ani doplatiť. Za to sú však dostatočne výkonné, nie sú to žiadne kahance. Infotainment je kombinácia tlačidiel a dotykovej obrazovky. Na súčasnú dobu je obrazovka menšia ako je zvykom. Je však dostačujúca. Čo odporúčam priplatiť, je prémiové audio Beats. To sériové audio bolo nemastné neslané. Beats audio vás oberie o 551€. Čo zas tak veľa nie je.
Silná srdcom
Pod kapotou nachádzame 2.0TSI EA888 a teda bez štipky elektrifikácie. Avšak pozor! Kód označenia motora je DKZA. Vďaka tomu má výhodu, aj istú nevýhodu. Výhodou je kombinácia priameho a nepriameho vstrekovania, čo pre bežného človeka znamená nižšia karbonizácia a vyššia odolnosť voči mestským jazdám. Nevýhodou je zvýšená spotreba oproti novšiemu DNNA s priamym vstrekovaním. Ide tu o približne 0,5L až 1 l/100km. Pri mestskej jazde aj viac. Na konci testu sa spotreba ustálila na priemere 9,2l/100km. Diaľničná jazda ZA-PN bola však za 8,0l/100km. Istým parametrom však bolo aj naše šťastie v nešťastí a auto sme dostali ledva zabehnuté s pár km nad tisíckou. Preto som si nedovolil auto tlačiť na jeho hranu. Zábehový režim cítilo aj na prevodovke, ktorá tu je 7stupňová DSG s mokrými spojkami. Viem, že takto sa bežne nespráva a prejavy zábehu tu boli cítiť. Vo všeobecnosti má však tento motor dosť sily na to aby uspokojil bežné potreby okreskového vyšantenia, či hladkého predbiehania. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h dokáže za 7,2s. Vďačí tomu aj pohonu všetkých štyroch kolies 4Drive. No a to, prečo Atecu nazývam práve rockerkou v rokoch, je motor. Konkrétne jeho zvukový prejav. Nepočuť typické odfukovanie wastegatu ako pri DNNA. Zato však počuť nie len zvonku, ale aj zvnútra zvukový prejav samotného motora. Je to taký chrapláčik. Ateca musí vyfajčiť minimálne jednu krabičku cigariet denne. Pripomína mi zvuk naftových agregátov. Niekomu to lahodí, iného bude otravovať. Ja však vždy rad počúvam motor aj s jeho individuálnym prejavom. Keby nie, jazdím na niečom sterilnom, možno čisto elektrickom. A k danému štýlu auta mi tento zvukový prejav jednoducho sedí.
Jazda však nie je len o motore a prevodovke, že? Bez správneho podvozku a bŕzd je vám výkon na nič. Ateca je postavená na platforme MQB A1 a teda nie MQB Evo ako súrodenci. Jazda je hodná kategórie auta. Vyšší posed, nie prehnane mäkká, niekedy až výrazne tuhá. To všetko bolo cítiť, a zároveň to neuberalo na komforte. Ateca sa vo všeobecnosti na cestách ladne pohupuje. No a keď jej ukážete smer, kam chcete ísť, auto sa oprie do zákruty a vyvedie vás z nej. Vďačí tomu adaptívnemu podvozku DCC, ktorý sa prispôsobuje vám ale aj vozovke. Do úvahy berie aj jazdný režim. Nie sú tu žiadne extra fíčurky ako personalizácia tuhosti podvozku. Tie viete zmeniť akurát zmenou celého jazdného režimu na volante, poprípade voličom jazdných režimov pri prevodovke. A nie, neviete si ho personalizovať ani v Individual režime. Zo začiatku mi to prišlo zvláštne. Ale viete čo? 98% testu bola Ateca v režime Comfort. Absolútne som nemal potrebu meniť jej nastavenie, ani pri rýchlejšej jazde. Ateca to tak nejak vie sama. Sama sa prispôsobila. Okresky som teda brázdil s Comfort režimom, avšak za účasti pádiel pod volantom. Tie používam rád. Nie, že by bola prevodovka zmätená, avšak najmä vo vracákoch si to rád podradím sám. No a z tohto vám je snáď jasné, že adaptívny podvozok odporúčam priplatiť. Stojí za to. Okreskové šantenia prebiehajú za podpory štandardne veľkých bŕzd a to 312mm kotúč vpredu a 270mm vzadu. Plne dostačujúce bez tendecie sa prehrievať. Počas testu som sa navyše pristihol, ako som zmenil jazdný štýl. Nejazdil som tak rýchlo, ofenzívne ako bežne. Ateca ma ukľudnila. Užíval som si zvuk motora, pocit zo sedadiel a výhľad predomnou.
I´m still standin´
No a záver? Ateca je sebavedomá drsňáčka. Vie, že nie je najmladšia, a aj to je cítiť. Zo svojej zjavnej nevýhody však robí výhodu. Je pre ľudí, ktorým sa súčasné extravagantné exteriéri a minimalistické interiéri nepáčia a nevyhovujú. Ateca drží s dobou, avšak svojim štýlom. Stále má v interiéri tlačidlá, ktoré sú praktické. Stále má tvar klasického hranatého SUV, ktorý je príťažlivý no zároveň nepriťahuje príliš veľa pozornosti. Je takým oporným múrom v portfóliu značky. Nami skúšaná konfigurácia je pravdepodobne tá, po ktorej by som siahol. Mala príplatky, ktoré treba, bez zbytočností. Jediné, čo by som priplatil, bolo spomínané Beats audio. No a 2.0TSI vo výkonnostnej verzii 190 koní a 320Nm pod kapotou stačil. Stačil je slabé slovo. Bolo to to pravé orechové. Spolu s pohonom 4Drive zvládne každý výlet, či dobrodružstvo, na ktoré sa spolu vyberiete.
Nová či stará škola?
A ako som sľúbil. Formentor alebo Ateca? Tieto modely sú a zároveň nie sú konkurenciou jeden pre druhého. Patria do rovnakého segmentu, cenovo sú na približne rovnakej cenovej úrovni a ponúkajú takmer rovnaké pohony. S výnimkou VZ 245 a hybridných pohonov pri Formentoroch. Prečo by som si vybral Atecu? Chápem, že nie všetci sú fanúšikom nových interiérov, ktoré sú bez tlačidiel, zato však s veľkými displejmi. Zároveň nie každý je fanúšikom kriviek Formentora. Pre niekoho to môže byt príliš. Ateca sa snaží držať krok s dobou, ale zároveň rešpektuje svoju minulosť. Hranaté tvary vonkajšku, veľkorysý kufor, či jednoduchosť ovládania. Tým vyniká staršia Ateca. Cupra jej dodala nie len vizuálny šmrnc. Dodala jej konkurenčnú výhodu oproti Formentoru s volantom Superšport, či pre niekoho lákavejší motor s priamo-nepriamym vstrekovaním. Formentor však drží tromfy pre odvážnejších. Lepšie jazdné vlastnosti, moderný interiér s minimálnym počtom tlačidiel a atraktívny dizajn, ktorý aj po 4 rokoch vytŕča z davu. Ateca je kus dobrého auta pre ľudí, ktorí vedia oceniť jej kvality. Mne však viac sedí Formentor. Nevadí mi menší kufor ani absencia tlačidiel. Jazdné vlastnosti Formentoru momentálne sedia mojim požiadavkám a to je pre mňa najdôležitejšie. A čo vy? Ste tím Ateca alebo Formentor? Nech si vyberiete čokoľvek. Vždy aj tak skončime v jednom vreci v tíme Cupra. A netreba zabúdať na to, že Formentor by nebol Formentorom bez svojich predkov – Ateca a Leon. Veď je to ich dieťa.