Prológ
Horúca novinka z Kórejského polostrova a nie, nejedná sa o jednu z rakiet dlhého doletu od Kim-a. Ide o novinku značky Hyundai na trhu malých crossoverov s ktorými sa za posledné obdobie roztrhlo vrece. Arona, T-Roc, Karoq, Stonic, EcoSport, to sú všetko mená, ktoré zarezonovali svetom malých SUV. Naozaj si je dnes už z čoho vybrať a sme radi, že sme mali si možnosť z týchto mien vybrať prvý práve Hyundai Kona. Zo všetkých vymenovaných modelov sa mi práve Kona v prvom momente na fotkách páčila najmenej. „Kórejský Cactus“ zneli moje prvé slová keď som zbadal tri páry predných svetlometov, dva páry tých zadných a veľké plastové plochy po boku auta. Dnes už viem, že Hyundai-u dlžím obrovské ospravedlnenie za to, že som ho niekedy prirovnal k francúzskemu nepodarku. Na živo je perfektný! O tom však neskôr.
Už v deň predstavenia Hyundai mieril ich nový model hlavne pre mladšiu generáciu. Kona označuje východnú oblasť jedného z Hawaiských ostrovov v Tichom Oceáne. Tento názov v nás skôr evokuje párnokopytníka, ale aspoň si ho človek ľahko zapamätá. V Portugalsku mali s týmto názvom väčší problém keďže slangovo u nich Cona označuje ženské genitálie a nápadne sa slová na seba pri vyslovovaní podobali. Rozhodli sa preto premenovať ho na Kauai po znova západnom ostrove rovnako Hawaiských ostrovov.
Prvý kontakt
Znova sme mali testovať Hyundai a znova som nevedel, ako aj pri i30-ke, do čoho idem. Kolega Paťo to všetko „zmenežoval“ a mne ostávalo už len čakať čo vôbec privezie. Vedel som len, že to bude Hyundai a dúfal som aby bol v nejakej krikľavej farbe aby fotky na snehu vyzerali dobre. Keď pre mňa prišiel tak som ostal príjemne zaskočený. Ako prví sme dostali na domáci test nový Kona vo výraznej farbe Tangerine Comet v najvyššej špecifikácii Style. A prekvapením bola aj motorizácia spolu s pohonom. Pod kapotou bol uložený motor 1.6 T-GDi spolu s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou. K tomu však neskôr. Kona má na prvý pohľad neskutočný WOW efekt kedy ostanete auto len tak obzerať a ste v nemom úžase. Keby som si ja kupoval Konu, tak sa naozaj veľmi teším na deň kedy si ju budem novú preberať.
Pohon
Zážihový agregát 1.6 T-GDi už dobre poznáme z Tucsona. Rovnako naladený na 130 kW, kombinovaný s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý sa veru v tejto kategórii tak často nevidí, robí z tohto auta Hot-Hatch „junior“. Áno, myslíme to vážne. Kona totižto v kombinácii týchto dvoch parametrov a 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT dokáže rozhýbať auto na stovku za slušných 7.9 sekundy. Nám sa dokonca podarila hodnota pod 7 sekúnd a to je už úcti-hodné. Svoju agilitu dávala Kona neustále najavo a dokonca aj v režime Eco nebola lenivá pri stlačení plynu. Pohon všetkých kolies tu samozrejme funguje elektronicky a počas jazdy pri rôznej rýchlosti dokáže rozdeľovať výkon ako na predné tak aj na zadné kolesá. Ako benefit pre byrokratických zákazníkov je tu dokonca aj režim 4×4 LOCK, ktorý sa postará o permanentné pripojenie zadnej nápravy, je to však až na toľko užitočné?!
Dvoj-spojková 7-stupňová prevodovka je jedna z tých lepších v tomto segmente. Reálne radenie prevodovky extra cítiť nie je a reakčná odozva na manuálne preradenie je príjemne krátka. Dovolím si tvrdiť, že v Kone je prevodovka dokonca ešte lepšia ako v i30-ke, ktorú sme dávnejšie testovali. Ale teda to sa ani niet čomu čudovať keďže je aj technologicky o niečo novšia. Na prevodovke sa mi najviac páčil fakt, že nezmätkovala, čo niektoré dvoj-spojky ľúbia. Pokiaľ sme si zvolili manuálny režim radenia, dokázala podržať zaradený prevodový stupeň až do obmedzovača a dokonca ani potom sama nepreradila. Rovnako aj pri nízkych otáčkach prevodovka sama nepreradila a nechala prácu čisto na ľudský faktor. Samozrejme auto Vám neskape keď sami nepodradíte, to sa báť nemusíte. V tomto dávam Hyundai-u obrovský palec hore lebo konečne vystihli, ako jedny z mála, manuálny mód radenia.
Charakter motora však až tak nepredčil naše očakávania. Samotnou dynamikou sme boli spokojní ako som už písal pár riadkov hore, ale nemal som z motora pocit ako by tam bola naozaj jednotka s objemom 1.6 litra. Na jednej strane som mal pocit, že je pod kapotou 1.2 a na druhej zase, že tam máme minimálne troj-liter. A prečo?! Vysvetlím. Akustický prejav motoru v tomto prípade bolo niečo od čoho by sme očakávali viac. Pri nižších otáčkach ho takmer nepočujete a vo vyšších otáčkach nápadne pripomínal oveľa nižšie objemy štvor-valcov. Nehovorím, že to je niečo čo by Vám extra prekážalo, no za niekoľko sto kilometrov bol toto fakt, ktorý som si pri ostrejšej jazde všimol. A prečo nám pripomína zároveň aj troj-liter?! No predsa kvôli spotrebe. Tú síce musíme brať ešte trošku s rezervou keďže motor bol sotva zabehnutý, ale aj tak nám to nedá. Na trase Trnava – Pezinok po okreske na Eco režime s plynovým pedálom stlačeným max na 30%, nám svietila spotreba 8.1 l/100km a tendenciu klesať už naozaj nemala. A to sme išli celú cestu krásne predpisovo 90km/h na tempomate. Výrobca udáva spotrebu 6.0 l/100km. To je mimo-mestská jazda. V meste nám spotreba atakovala hranicu 11 l/100km, ale po teste sa ustálila na 10,5 l/100km čo je však stále oproti tabuľkovým osem litrov dosť.
Jazda
Všetko Vám to však Kona vynahradí na ceste. Prípadne aj mimo nej. Naozaj som bol veľmi rád, že sme Konu so 4×4 mohli skúšať práve čerstvo potom čo napadol prvý sneh tejto zimy. V nedeľu sme sa vybrali na náš obľúbený kopec, na Pezinskú Babu kde sme dúfali, že budú cesty zasnežené. Tie však neboli, ale aj napriek tomu sme mohli odskúšať charakter tohto malého SUV ala Hot-Hatch „Junior“ na suchých kľukatých cestách. Pod kopcom sme zastavili a na rade bolo povinné nastavenie auta. „Režim Sport, manuálne radenie, raz stlačiť tlačítko stabilizácie, vypne sa trakčná, po podržaní vypíname aj všetkých stabilizačných asistentov“. A poďme! Od tohto momentu ignorujeme aktuálnu aj priemernú spotrebu. Po prepnutí do režimu Sport je výrazne cítiť zmena charakteru odozvy plynu, stuhlo riadenie a dokonca aj podvozok. Ten sa citeľne oproti Comfort-u menej nakláňa, a to nám veľmi pomáhalo v každej jednej zákrute. Podvozok je silná stránka verzie s 1.6 T-GDi a 4×4 keďže na zadnej náprave máme zavesenie typu Multi-link čiže nezávislé zavesenie obidvoch kolies. Tým pádom je Kona v zákrutách oveľa stabilnejšia. Chudobnejšia 1.0 T-GDi už túto „fičúrku“ nemá.
Vďaka vyššej svetlej výške Kona krásne filtruje nerovnosti a každá jedna zákruta sa dala prejsť stále pod plynom bez toho aby sa hlásila nedotáčavosť. Štvor-kolka perfektne tlačila zadok v zákrute a bolo to veru cítiť. Ani neviem ako a boli sme na vrchu. Veru dlho som po výjazde Pezinskej Baby nemal takto dobrý pocit. Ja som bol spokojný, auto bolo spokojné keďže sa dostatočne nasýtilo benzínu a zároveň som nemal pocit, že by sa pri dynamickej jazde nejako trápilo.
Nasledovala skúška SUV vlastností. To sú väčšinou veci, ktoré zaujímajú tých ľudí čo idú raz za rok niekam na chatu, ale budú Vás presviedčať o tom, že tú 4×4 potrebujú. Skôr by som to veril tomu čo by opísal scenár podobný predchádzajúcemu odseku. Ale hold! Slušná svetlá výška + krátky rázvor a relatívne krátke previsy pomohli tomuto autu zvládnuť aj náročnejšie výjazdy. Pri „off-roadovaní“ sme si však všimli, že pri štandardnom prekrížení náprav (rozumej kolesá do uhlopriečky vo vzduchu) mal pohon problém preniesť krútiaci moment na zaťažené kolesá. Dokonca aj v režime 4×4 Lock sa nám nedarilo prejsť cez vyjazdenú brázdu na lesnej ceste. Dosť bolo však rozumov. Nikto s týmto autom nepôjde Off-Road trial a na bežný terén bohato stačí aj to čo predviedlo.
Kona je prezentovaná ako auto pre mladú generáciu. A čo robí mladá generácia v zime?! No šmýka sa! Poviem Vám, ďalšie svoje auto chcem štvor-kolku. Nekonečná sranda na zasneženom parkovisku až kým sme neodhrabali takmer všetok sneh. Však posúď sám. My sme inak celkom rozumní a rozvážni chlapci, no toto by nedalo ani staršiemu pánovi! Na toto chlap nie je nikdy dostatočne dospelý.
Interiér/Exteriér
O dizajn novej Kony sa postaral už dobre známy dizajnér Luc Donckerworkle. Človek čo dizajnoval Diablo, Murcielago, R8, najnovšie aj nový Bentley Continental a po novom je dizajnérom značky Hyundai. Svoju prácu robí dobre. Mal spraviť príťažlivý, praktický, ale zároveň dynamický dizajn. Spojenie, ktoré sa napríklad Citroenu moc nepodarilo, tu vyšlo na 100 bodov zo 100. Vážne! Je ťažké hovoriť o takomto špecifickom dizajne, ale poviem to zjednodušene. Ani mne sa nepáčil keď som ho videl prvý-krát na fotkách. Stačilo však pár sekúnd naživo a očarilo ma. Je to presne to čo sa veľa mladým ľudom dnešnej doby páči. Dynamický a nevšedný dizajn. Byť v niečom iný, a to presne Kona spĺňa. Nevadilo nám ani usporiadanie svetiel kde úplne na vrchu je LED denné svietenie, v strede sa nachádzajú Bi-LED svetlomety a na úplnom spodku je nakoniec už len hmlovka, ktorá je však zakomponovaná do nárazníku a nijako nekričí do okolia.
Interiér už natoľko extravagantný nie je. To však neznamená, že nie je pekný, a že by sa nám nepáčil. Práve naopak. Chválime Hyundai v unifikácii aj dizajnu a pokiaľ poznáte nové Hyundai-e tak tento je veľmi podobný. Pokiaľ je človek na niečo zvyknutý, na čo to meniť?! Rovnako je tu veľa podobných vecí aj so sesterskou Kiou, ale rovnako to nie je nič čo by Vám malo priamo prekážať. Spracovanie interiéru nikdy zrejme nebude na takej úrovni ako to vedia Nemci, ale to od tohto auta ani nebudete chcieť. Všetko má svoje miesto a všetko ako tak funguje a to každému stačí. V nami testovanom kúsku bolo tej výbavy od výmyslu sveta. Veľmi nás potešila prítomnosť ventilácie predných sedadiel. Teda nie, že by sme pri vonkajšej teplote -3°C chceli túto vymoženosť používať, ale pri celo-kožených sedadlách si ju v lete budete pochvaľovať a určite by som pri kúpe tohto auta uvažoval práve nad týmto. Rovnako príjemný bol aj Head-Up displej, ktorý ukazoval základné info o aute.
Kona bola vybavená aj prémiovým audio systémom Krell Audio, ktorý v aute hral viac než dobre a hodnotíme ho skôr ako nadpriemer danej triedy. Využíva samozrejme aj prítomnosť subwoofera, ktorý rád zobudí Vašich susedov o tretej v noci keď prídete domov. Krell Audio spolupracuje s multi-mediálnym systémom s 8″ dotykovým displejom, ktorý tiež už poznáme z mnohých modelov Hyundai/Kia. Pracuje svižne, je prehľadný (oveľa viac ako ten v Peugeot 3008) a znova sa bude opakovať, keď niečo funguje prečo by to mali meniť. Systém využíva aj podporu Apple CarPlay a Android Auto. Súčasťou mediálnych paketov je aj indukčné bezdrôtové nabíjanie smartphone-u. To po pripojení telefónu indukovalo okrem prúdu aj teplo a dokonca aj v zime sa nám telefón celkom dosť zohrial. Nezistili sme však či je to správne, no v i30-ke sa nám takáto vec nestala.
Celý interiér je príjemne ladený do oranžovej farby. Nie je to nič gýčové keďže v interiéri sa nachádzajú v tejto farbe naozaj len detaily ako prešívanie volantu, sedačiek alebo rámik okolo výduchov klimatizácie. Celé to potom kontrastne hrá s čiernym interiérom, ktorý je kompletný aj so stropom v čiernej farbe. Tým auto získava vyšší pocit športovosti aj v interiéri.
Záver
Hyundai Kona je jedno neskutočne všestranné malé auto. Dokážete na ňom rýchlo vymetať zákruty, brodiť sa v hlbokom snehu, vyškriabať sa na Vašu chatu niekde v horách alebo len tak s ním krúžiť denno-denne po meste. Pri invázii nemeckých, strohých dizajnov si zachovalo svoju ázijskú tvár a prináša príjemné oživenie na naše cesty. Z auta aj napriek mnohým technológiám, cítiť mechaniku a nestrácate pocit, že sedíte v aute. Pri cenovke 24990€ a konkurentoch ako je povedzme VW T-Roc s 2.0 Tsi alebo Mini CountryMan All4, ponúka asi najlepší pomer cena/výkon. A zároveň aj najlepší Fun Factor. To čo sme mu chceli vytknúť sme vytkli v teste a nechceme sa k tomu už vracať keďže Kona sa s nami lúčila s veľmi príjemnými pocitmi a my jej to chceme aspoň takýmto spôsobom vrátiť naspäť. Ak hľadáte malé SUV nabité technológiami a výkonom, tak Kona v tejto konfigurácii je to pravé orechové!
Novej alebo novému Hyundai Kona udeľujeme 9.0/10 bodov. Jeden bod stráca za vyššiu spotrebu čo je dnes veľkým argumentom pri kúpe auta. Avšak koeficient zábavy má toto autíčko 10 z 10!
Za zapožičanie nového Hyundai Kona ďakujeme autorizovanému predajcovi Autopolis, Panónska cesta 32, Bratislava.
Plusy:
- + Vydarený a nevšedný dizajn
- + Výkon 1.6 T-GDi
- + Pohon 4×4 s uzávierkou
- + plne vypínateľné ESP
- + Bohatá výbava pri tejto kategórii vozidla
- + Jazdné módy
- + Full LED svetlomety
- + Čierny elegantný strop
- + Voľba materiálov v interiéri
- + Prevodovka 7 DCT
- + Komfortný podvozok
Mínusy:
- – Vysoká spotreba
- – Zvukový prejav motora vo vyšších otáčkach
- – Absencia pádiel pod volantom
- – Použitie lacnejších plastov v interiéri
Technické údaje:
Motor
Objem: 1591 ccm
Najväčší výkon: 130kw (177k) pri 5500 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 265 Nm pri 1500 ot./min až 4500 ot./min
Špecifikácia vozidla
Zrýchlenie 0 – 100km/h: 7,9s (odmeraných 6,5s!)
Maximálna rýchlosť: 205 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 8,0 l (počas testu: 11 l)
Mimo mesta: 6,0 l (počas testu: 8,1 l)
Kombinovaná: 6,7 l
Objem palivovej nádrže: 50 l
Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4165 mm
Celková šírka: 1 800 mm
Celková výška: 1 550 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem batožinového priestoru: 361 l
Maximálny objem batožinového priestoru: 1 143 l
Hmotnosti a zaťaženia
Pohotovostná hmotnosť: 1 401 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 910 kg
Brzdeného príves: 1 250 kg
Galéria
[envira-gallery id=“793″]
Related Posts
23. decembra 2017
TEST: Hyundai Kona 1.0 T-GDi -Tri malé kofoly poprosím!
Znova sme veľmi potešení, že sme novú…
3 Comments
Comments are closed.
[…] stačiť napísať pár riadkov len o motore keďže by to malo byť teoreticky rovnaké auto ako nedávno testovaná Kona s 1.6 T-GDi pod kapotou. Škaredo som sa mýlil. A tak teraz sedím za počítačom a píšem tento test na […]
[…] Kona však tento agregát v ponuke chýba. Kona sa ponúka len s 1.0 T-GDi, omnoho výkonnejším 1.6 T-GDi a naftovou 1.6 CRDi. Práve teda Hybrid vyplnil výkonovú priepasť medzi dvomi benzínovými […]
[…] možnosť otestovať snáď v každej verzii. Dostala sa k nám v predfacelifte ako 1.0 T-GDi, či 1.6 T-GDi, neskôr ako Full Electric verzia, či Hybrid. Následne po facelifte sme si nechali jej lahôdky. […]