Človek má jeden úžasný dar. Okrem toho, že máme inteligenciu na to, vedieť prečítať tieto slová, či dokonca ich vytvoriť a spájať do logických celkov, tak dokážeme rozmýšľať a snívať. Máme mozog, ktorého ľavý prefrontálny kortex dostal schopnosť predstavivosti, snov, manifestácie a postulácie svojej budúcnosti. Zároveň vďaka prefrontálnemu kortexu dokážem ja teraz kreatívne uvažovať pri písaní tohto článku. Bez tejto časti mozgu, ktorú väčšina živočíchov nemá, by sme konali vyslovene na základe zvyku a inštiktov. Nie som študentom medicíny a ani nemám doktorské základy. O prefrontálnom kortexe som si naštudoval vďaka umelej inteligencii 😀

Zaujímalo ma to však z toho dôvodu, že ktorá časť mojej hlavy je zodpovedná za to, že som si vysníval auto ako toto, či vďaka svojej práci sa k nemu aj dostal! Neviem či si už niekedy počul o takzvanej postulácii. V konkrétnom zmysle slova je to podľa Krátkeho slovníka slovenského jazyka „požiadavka“. V zmysle usmernenia kognitívnych a emocionálnych funkcií nášho mozgu je to akási naša vnútorná túžba, ktorej priebeh si predstavujeme, ako by sa už udial, alebo sa práve deje. Postuloval som aj ja a to v momente, keď som pre autopožičovňu Blackrent písal článok pred niekoľkými mesiacmi na ich Teslu Model S 100D. Skúmal som ich stránku, kde mali v ponuke niekoľko veľmi zaujímavých kúskov a dúfal som, že budem mať príležitosť s nimi nadviazať bližší kontakt.

Postulácia, alebo teda bdelé snívanie, je základ nášho budúceho šťastia. Čím viac snívaš o svojej svetlej budúcnosti, tým sa ti viac vytvára v mozgu serotonín a robí ťa šťastným, aj keď občas falošne. Mne sa však toto moje snívanie a postulácia vyplatili. Ako som si to pred pár mesiacmi vysníval, tak ešte lepšieho som sa aj dočkal. A tak sa začal písať jeden pekný deň, teda jeden naozaj krásny deň, keď som išiel poobede do Trenčína a prišiel som si prevziať 625 koňové BMW M5 Competition. A presne o tomto aute, ako fabrike na serotonín, bude aj tento článok.

 

 

Prvý a naozaj silný šluk

Nefajčím a za svoj celý život som možno vyfajčil dokopy 10 cigariet, aj to ako puberťák s potrebou zamachrovať pred spolužiakmi. Myslím však, že všetci sme raz skúsili fajčiť a potiahnúť si z cigarety. Či už to boli mamine cigarety, alebo starší súrodenec nám dal za školou potiahnúť. Pamätáš si doteraz to, ako sa ti začala po prvom potiahnutí točiť hlava? Dávka nikotínu sa ti okamžite cez pľúca dostala do krvného obehu a ako psychoaktívna látka stimulovala tvoje neurotransmitery v mozgu. Nikotín teda podporil tvoj pocit šťastia a tak si si vybudoval závislosť.

Prečo však o tom hovorím pri BMW M5?! Ten dôvod je absolútne jednoduchý. Ak si preklikáš našu stránku, tak zistíš, že doteraz som BMW M oblizoval len cez obal. Mal som na pár hodín BMW M3 Touring, mal som mať niekedy minulý rok BMW M8 Cabrio a mal som ľahšie odvary BMW M v podobe M440i, či M240i. Boli to všetko zážitky, no bez toho spomínaného nikotínu. A teraz som si kúpil celú krabičku najkvalitnejších cigár Cohiba a 5 som ich vyfajčil naraz.

Monštrum, alebo aj vlk prezlečený v baraňom rúchu. Zabiják superšportov, či tvorca vlastnej kategórie s pomenovaním super-sedan. Dámy a páni, predstavujem vám BMW M5 Competition! Blackrent.sk je aktuálne jediná požičovňa na Slovensku, kde si môžeš toto monštrum beztrestne požičať a dať si rovnako silný šluk, ako som si dal aj ja. Čakal ma predĺžený víkend s týmto modrým diablom a ja som sa veľmi tešil. Moja prvá poriadna skúsenosť s naozaj poriadnym autom.

 

 

Nevedel som, na čo sa tešiť viac

Osem valec, dve turbá, odpojiteľný pohon M xDrive, Competition, 625 koní, modrá metalíza Marina Bay, biely interiér. Absolútne dokonalý balík, ktorý len tak na ceste neprehliadneš. Navyše už po jeho naštartovaní som počul, že je niečo inak. Áno, je to ročník 2018 a to znamená, že nemá filter pevných častích, čo aj v prípade BMW sa postaral o zabitie zvukovej kulisy. Tu som len jedným naštartovaním zobudil všetkých aktivistov naprieč starým kontinentom a vedel som, že na mojej ulici bude zle nedobre. Táto M5, na ktorú sa pozeráš, je ešte predfacelift verzia, ktorá sa mne osobne páči omnoho viac, ako facelift. Ak sa pozrieš na tú prednú časť, myslím, že rýchlo pochopíš prečo.

Pod kapotou sa nám ukryl legendárny motor S63 s podoznačením B44T4. Jedná sa o vidlicový celohliníkový osemvalec s dvomi turbami a valcami, ktoré zvierajú uhol 90º. Jeho objem je 4.4 litra a prvé auto značky BMW, ktoré ho pod svoju kapotu v tomto modernizovanom šate dostalo, bola práve M5 v roku 2018. Následne sa motor dostal do všetkých aktuálnych BMW M modelov pre naozaj dospelých chlapov. Čiže BMW M5, M8, X5M a X6M. Oproti predchodcovi a aj verzii N63 dostal lepšie chladenie a hlavne lepšiu izoláciu hlavy valcov a olejovej vane. Okrem toho dostal lepší manažment oleja, kde bol pridané čerpadlo, ktoré nemá problém s čerpaním oleja aj pod zaťažením väčším ako 1G. Inak je samotný motor jeden z najlepšie odladených osemvalcov na trhu. Svedčí o tom aj to, že tento konkrétny kúsok má najazdených už cez 100 tisíc km a motor je v pôvodnom stave bez akýchkoľvek opráv.

V sériovom stave a vďaka kompletne kovaným vnútornostiam tento motor zvláda bez problémov 950 koní, čo doňho tlačia majstri v Amerike. Menia sa samozrejme súčiastky okolo výfukovej sústavy, intercooler, či samotné turbo, no vnútra motora sa nemusia vôbec chytať. Pre mňa osobne však už jeho sériových 625 koní a 750 Nm bolo viac než postačujúcich na to, aby som dostával panické ataky pri jazdení s ním.

 

 

Pred autom som mal však brútalny rešpekt. Ani náhodou som si nechcel s ním extra dovolovať, keďže je to výkon, na ktorý už naozaj potrebuješ veľkú dávku odvahy a nielen skillu. Ja osobne považujem samého seba za opatrného vodiča, aj keď sa rád povozím. Keď však auto nepoznám, jazdím veľmi triezvo a snažím sa navnímať jeho kompletný charakter. Oťukám sa reálne až po nejakom čase a obzvlášť pri takýchto strojoch. Dlho som si teda užíval jeho zvukový prejav, ktorý bol ohlučujúci a orgazmický! Bez toho OPF-ka to znieeee!!! Och bože, to auto vkuse strieľa, brble do výfuku a dáva o sebe naozaj hlasno vedieť. Takto hlučné auto som teda v živote nemal v rukách. Reálne ľudia podskakovali, keď som pustil plyn a začalo strieľať do výfukov. Tie strely sú však tak prenikavé a hlasné, že pripomínajú streľbu zo samopalu. Absolútne nechápem, čo sa euro-byrokratom na tomto nepáčilo 😀 Asi dlho nemali sex a sú zdeptaní zo svojich životov. Poďme im teda postrielať pod okná a znepríjemniť život ešte viac.

Pritom BMW M5 Competition vie byť aj celkom úsporné. Sám som bol prekvapený, no pri bežnej jazde bez využívania jej výkonu som vedel mimo mesta spraviť spotrebu 8 litrov benzínu a v meste som jazdil za 11.5 litra. Iba pripomínam, že tento stroj, tento supersedan má osem valcov a 625 koní. S takouto spotrebou reálne jazdí aj Hyundai i30N keď sa moc snažíš. Mňa to však potešilo, keďže som nemusel byť tak často na pumpe, ako som si pôvodne myslel 😉 Na jednu 70 litrovú nádrž bez námahy spravíš 600 kilometrov. Problém začne v momente, kedy začneš naberať odvahu.

 

Strach, pot a kortizol

6 rokov aktívne testujem autá. Jazdil som všetky hot-hatche, viaceré výkonné zadokolky, športiaky a veľa viac ako 400 koňových áut. Pred BMW M5 Competition som však mal taký rešpekt, ako nikdy predtým. Nie je to tak dávno, čo som prevetral po mojich obľúbených okreskách 640 koňové Audi RS e-Tron GT. Tomu autu som však veril. BMW M5 Competition je po prepnutí do Sport Plus režimu ako útočný pes. Ty síce vieš, že je vycvičený, no máš pred ním brutálny rešpekt a musíš mať veľmi pevnú ruku nad ním, aby si ho zvládol. Sedím teda v jeho sedačkách na začiatku jedného rýchlejšieho úseku kúsok od Košarísk na Myjave. Prepínam režim Sport Plus, ktorý mám navolený na individuálnom tlačítku M1. Režim podvozku mám v režime Sport a riadenie Sport Plus. V tomto režime mám zároveň navolený aj režim MDM – M Dynamic Mode, čo je obmedzenie trakčnej kontroly a nastavenie pohonu 4WD Sport.

Cítim, ako sa mi v nadobličkovej žľaze tvorí kortizol, ktorý zvyšuje úroveň stresu. Začínajú sa mi potiť ruky, zužujú sa mi zreničky… Zhlboka sa nadýchnem, aby som zo seba otriasol škrupinu stresu a stláčam plynový pedál. Spoza mňa sa ozve vreskot osemvalca znejúceho z výfukov a zo zvodov s asymetrickou dĺžkou. Dolinou Košarísk sa šíri šikanujúci zvuk 625 koní a ja sa rútim zákrutami. Výjazd, čo výjazd sa pasujem s tuhým riadením pri kontrovaní zadnej nápravy, ktorá sa odtrhavá z reťaze. Pevne ho držím, nepustím ho ani za svet. Plyn sltáčam, akoby nemalo byť už zajtra a 2 tony čistej hmotnosti presne smerujem do každého apexu zákruty. Auto sa správa, akoby malo sotva 300 kilogramov, stovku atakujem za 3 sekundy a na 200-ke som za ďalších 7 sekúnd. ŠIALENSTVO! Na brzdách je poddajné a vieš si veľmi dobre dávkovať jeho brzdnú silu. Nekúše, no driape sa pod gripom Michelinov so šírkou 275 na prednej náprave.

 

Po niekoľkých úsekoch mám päste na volante kŕčovito zovreté a nedokážem ho pustiť. Srdce má tep cez 180 úderov za minútu a pumpuje mi adrenalín do krvi a úspešne sa zbavujem stresu. Moja hlava a moja znalosť fyzikálnych zákonov nedokáže tento výkon a tieto rýchlosti pobrať. Kým som teda ešte nabudený, opakujem si tie isté úseky ešte dvakrát. Po treťom prejazde si však hovorím, že dosť! Moje rýchlosti už dávno nemali nič spoločne so zdravým rozumom a auto to stále nevzdávalo. Ja som to teda vzdal prvý. Je naozaj dobré. To je však slabé slovo. Toto auto je mimo tohto sveta a zážitok za volantom sa nedá opísať slušnými slovami.

Podvozok pracoval absolútne bezchybne aj na horších úsekoch, riadenie bolo tak presné, že by som vedel odkrojiť s ním plátok masla na krajnici, sedačky ma pevne držali a spojili s autom, zadná náprava si tancovala celý čas tango. Na konci toho všetkého si však uvedomím, ako bezpečne sa to auto správalo. Musel som síce vynakladať ďaleko viacej sily, ako kedykoľvek predtým, no vedel som sa na každý aspekt BMW M5 Competition spoľahnúť. Perfektne rozložená hmotnosť, či nízke ťažisko aj vďaka karbónovej streche je niečo, čo je najlepším receptom divízie BMW M. A ten pohon xDrive v režime Sport – och…

Keďže som si však vážil gumy tohto auta, ani náhodou ma nenapadlo siahnúť po režime 2WD. Blbo sa vyhováram na gumy, však?! Máš pravdu, ja som bol posratý a nedokázal by som ukočírovať 625 koní len na zadnej náprave. Neskúseným šoférom však neodporúčam vôbec regulovať trakčnú kontrolu ani do režimu MDM. Mal som fakt čo robiť udržať ho na výjazdoch. V tomto režime a pri 4WD Sport dáva totižto dozadu pravidelne až 80% výkonu. Predná náprava je len na podporu gripu a veľmi jemne sa hlási na výjazdoch na dorovnanie zadku. Inak to máš kompletne v rukách ty sám. A ver mi, BMW M5 Competition nechceš rozstreliť o najbližší strom.

Čo si zaslúži separátnu pochvalu, je prevodovka M Steptronic. Známa skriňa ZF GA8HP75Z je pre M5-ku naladená lepšie ako gitara frontmana AC/DC. Ty si navyše ešte vieš typickým tlačítkom nastaviť jej aretáciu, či chceš surovejšie správanie aj s medziplynmi, alebo skôr vlažnejšie preraďovanie. Pri takejto jazde si však vyberieš ten najšportovejší režim. Vtedy reaguje na preradenie v zlomkoch sekundy a ani na chvíľku nezaváha. Pri obmedzovači samozrejme nepreradí a rýchlosť podrží. Logika voliča Steptronicu sa mne osobne páčila a veľakrát som využíval ručné radenie pákou voliču. Búchal som tam rýchlosti ako búcha tvoj sused automaty v šenku, keď prehrá. Z tohto auta mi po jazde s ním ostala len spadnutá sánka a chcel som si to celé zopakovať. Ak si nikdy nezažil takúto radosť, nevieš čo vôbec radosť je.

 

 

Ultrarýchle, no ultraluxusné

BMW M5 Competition ako nová stála v roku 2018 od 105 tisíc € s DPH. V takejto špecifikácii, ako máme tu, sa cena mohla vyšplhať na zhruba 130 tisíc €. Ak sa pozrieš na dvojmiestne exotické stroje s podobným výkonom, tak tie ďaleko prekročili cenovku 200 tisíc €. Aký je teda dôvod nekúpiť si BMW M5?! Dnes si vieš štvorročné BMW M5 Competition kúpiť za polovicu jeho pôvodnej ceny a s menej kilometrami idú za cca 70 tisíc €. Za 70 tisíc si aktuálne vieš kúpiť tak maximálne 10 ročnú Audi R8 V8 a možno zbitú V10. Akékoľvek rovnako výkonné Porsche 911 stojí cez 100 tisíc € a novšie superšporty idú stále cez 150 tisíc €. A ani tie ti neponúknu to, čo ponúka M5 Competition. Neuveriteľnú praktickosť.

V tomto aute vieš reálne voziť svoju ženu plus dieťa aj kočík. Zároveň vieš s ním chodiť na dovolenky, na nákupy, na návštevu k svokrovcom a behať po doktoroch. Toto auto vieš reálne využívať každý jeden deň bez toho, aby si stále hrešil aké je nepraktické, keďže opak je pravdou. BMW M5 Competition je v tejto špecifikácii absolútne luxusné auto so všetkými vecami, čo k tomu patria. 360º kamera, matrixové svetlá, Harman/Kardon, elektrické sedačky, štvorzónová klimatizácia, ventilované sedačky, či dokonca soft-close. Toto všetko máme v tomto konkrétnom kúsku. Bez debaty sa teda môžeme baviť o tom, že je to limuzína skrížená so superšportom. A to proste chceš.

 

Soft-close som mal možnosť skúsiť v aute prvýkrát a je to tak návykové, že po dvoch dňoch nevieš na normálnom aute zatvárať dvere. Audiosystém tiež oceníš, lebo nie vždy máš chuť strielať z výfuku pod oknami debilom. A ten celkový interiér tejto pred-faceliftovej verzie na teba rozpráva veľmi príjemným jazykom. Všetko tu vyzerá tak dobre a tak aktuálne, že sa to nikdy nemuselo meniť. Aktuálne prešli BMW veľkou revolúciou dizajnu v interiéri, ale pozri sa na toto! Neuveriteľne sa mi páči kombinácia digitálnych budíkov s fyzickou obručou jej ukazovateľov. Toto vyzerá tak dobre, že mi je neuveriteľne smutno, že BMW v tom nepokračovalo. Pozri sa inak aj na ten panel klimatizácie. Nie je proste geniálny?!

Celý interiér je to staré známe BMW, na ktoré budeme vždy radi spomínať. Za mňa osobne je toto vrchol celej éry značky BMW a jej dizajnu interiérov. Chápem, že doba musí napredovať a dnes to robia veľmi pekne. Tento dizajn v BMW M5 ostane však navždy tým tvojim dobrým priateľom, s ktorým vždy rád pôjdeš na pivo.

Čo inak hovoríš na túto farbu Marina Bay Blue? Existuje krajšia farba na BMW M5 Competition? Nie. Geniálna kombinácia a pozdravujem majiteľa Blackrent a chválim, že vybral takúto kombináciu. Ten biely interiér je podobne návykový ako ten nikotín z úvodu. Len škoda, že tie logá M5 v opierkách hlavy nesvieta stále, ale len po otvorení dverí. Ajtak však dávaš tým najavo, že ty si trošku iný level s týmto autom. A toto teda ani náhodou nie je tá obyčajná 5-ka, akú má tvoj šéf ako služobnú v robote. Vieš si predstaviť jeho výraz, keď na tomto príde v pondelok do práce? Zaparkuj to potom vedľa jeho 520d, určite sa poteší.

 

 

Nikotín je slabý oproti M5 Competition

Ak by som fajčil, tak by som hneď aj prestal. Ak by som zároveň mal možnosť si BMW M5 vyskúšať znova, neváhal by som ani jednu jedinú sekundu. Je to jedno z najlepších áut, aké som kedy mal možnosť v mojich rukách držať. A zároveň je to úplne najrýchlejšie auto, a to nielen v priamke, ktoré som kedy šoféroval. Ten výkon je opojný a v sprievode zvuku výfukov je to labutia pieseň tej najlepšej éry značky BMW a jej divízie M. My si túto labutiu pieseň však vieme vychutnávať stále.

A to platí aj pre teba. Tento luxus nie je nedostupný. Toto auto vieš hocikedy okúsiť na vlastnej koži a porovnať s mojimi slovami a pocitmi. Nepotrebuješ k tomu vôbec veľa. Stačí ti 600€ na víkend a je tvoja. A ak budeš mať naozaj vážny záujem si túto BMW M5 Competition vyskúšať a čítaš tento článok, napíš nám na redakcia@medziplyn.sk a vybavíme ti aj lepšiu cenu 😉 je to predsa o zážitkoch a konečne sa na ne nemusíš pozerať len cez oči nás novinárov.

Ďakujem ešte raz autopožičovni BLACKRENT, že nám túto M5-ku dali na víkend a naučili ma novej závislosti. Ak niekedy bude znova voľná, ja ju rád ešte raz prevetrám. Utekaj si pozrieť ich celú ponuku: www.blackrent.sk