Ako by si si predstavoval ideálne auto pre Generáciu Z? To je tá generácia ľudí narodená v rozmedzí rokov 1996 a 2010, čiže všetci tí, ktorí nemajú vodičský preukaz dlhšie ako 10 rokov, prípadne ho ešte nemajú vôbec. Všetci si Generáciu Z predstavíme, ako ľudí závislých na Tik Toku, používajúcich divné slovné spojenia a hovoriacich miešanou slovenčino-angličtinou. „No tak oco, idk why u so mad?!“ Presne takýto slovník si asi predstavujeme. Aj keď možno nerád, ale priznávam sa, že mojím vekom a rokom narodenia patrím do generácie Z takisto. Ak by som sa však narodil o pár mesiacov skôr, ešte by som ju bol obišiel, no som ročník 96. A ako si predstavujem svoje ideálne auto?! Bez váhania. Porsche 718 Boxster T.

To však nie je auto vytvorené špeciálne pre Generáciu Z. Aké sú vlastne potreby Generácie Z?! Nie som možno úplne správnym príkladom, keďže nemám Tik Tok, nehuboval som svojim rodičom, nepijem, nefetujem a po večeroch sedím doma a pozerám s priateľkou Sex v Meste s Carrie Bradshaw. Hej a vstávam každý deň 7:30, chodím do práce 9 až 17 a mám na krku hypotéku. Touto filtráciou som absolútny mileniál. Tak späť k tomu autu.

Ja teda o jednom konkrétnom viem. Myslím si, že už vieš aj ty kam smerujem. Je to Honda ZR-V. Nech to znie akokoľvek bizárne, tak Honda vytvorila ZR-V pre nás, pre „Zoomerov“. Neviem či vieš, ale skratky Hondy ako HR-V, CR-V a ZR-V majú reálny význam a ukrývajú v širšom kontexte logické spojitosti toho konkrétneho modelu. Napríklad CR-V je v preklade Comfortable Runabout Vehicle (komfortné bežné vozidlo), či HR-V znamená Hi-Rider Revolutionary Vehicle (Vysoko jazdiace revolučné vozidlo). No a skratka ZR-V označuje Z Runabout Vehicle (Bežné-Z Vozidlo), čim označujú práve vzťah tohto modelu ku generácii Z.

Honda týmto modelom potreboval vyplniť priestor medzi H-čkom a C-čkom a keďže sa ZR-V netrafilo ani do jedného segmentu, vytvorili si k tomu zvlášť názov. Platformou stojí nové ZR-V na už známom Civicu. Na zovňajšku auta však táto technologická podobnosť nie je známa. Honda sa rozhodla dať „Z-ku“ úplne odlišnú tvár, ako poznáme z Hondy Civic, či HR-V, alebo najväčšej CR-V. Nedržia sa jednej dizajnovej črty a ja sa neviem rozhodnúť, či je to dobre, alebo nie. Každopádne je zvonku ZR-V naozaj príťažlivé SUV v C-segmente. O tom si však povieme neskôr.

 

 

Posvieťme si na črevá

Rád pitvám autá. Mrzí ma len, že nemám svoju dielňu, kde by som novinky zodvihol a rozobral komponenty, ktoré ma zaujímajú. Asi by sa to ale zástupcom značiek nepáčilo. ZR-V aj napriek tomu, že je to horúca novinka, okrem dizajnu neponúka revolučné novinky Hondy. A na druhú stranu je to naozaj dobre, keďže si vnútornosti ukradla zo skladu Civicu. Pod kapotou teda nájdeme výhradne atmosferický 2.0 benzín spojený s elektrickým-hybridným systémom s označením e:HEV. Je to najideálnejšie spojenie a som rád, že ZR-V nedostal menší, 1.5 litrový agregát z Hondy HR-V. Tu by ho bolo naozaj málo.

Samotný spaľovací motor totižto dosahuje výkon 143 koní, teda 105 kW. To je však nateraz zbytočná informácia, keďže o pohon celej sústavy sa primárne stará elektrický motor s výkonom až 184 koní (135 kW). Ak si ešte nečítal náš test na Civic e:HEV, Jazz e:HEV, či HR-V e:HEV, utekaj to napraviť. V každom teste som totižto vyzdvihol výhody tohto systému Hondy. Vysvetlím to však rád aj tu, keďže tento systém si zaslúži svoje vlastné riadky.

Systém e:HEv funguje na princípe generátora elektrickej energie spaľovacím motorom. Kolesá sú poháňané primárne len elektromotorom, ktorý dokáže pracovať vo všetkých spektroch otáčok až do maximálnej rýchlosti 173 km/h. Prejav auta je teda aj napriek naštartovanému motoru typicky elektrický. Pri 99% jazdách sú kolesá poháňané len elektromotorom. Spaľovací motor sa stará len o prísun elektrickej energie či už do batérií, alebo priamo na elektromotor cez svoj vlastný generátor. A toto riešenie Honde nie je vôbec cudzie. Značka Honda je vo svete známa okrem perfektných áut, sakra dobrých motoriek, motorov do člnov, aj výrobou elektrocentrál – teda generátorov. Vyrábajú ich od roku 1953 a ročne ich predajú na celom svete v priemere 7 miliónov.

Vzali teda svoje znalosti z výroby elektrickej energie za pomoci spaľovacieho 4-taktného motora a skúsenosti pretavili pod kapotou svojich áut. Vznikol z toho vychytaný systém e:HEV, ktorý dosahuje úžasnú efektivitu svojej prevádzky. Zároveň motorári Hondy vychytali týmto riešením aj neduhy hybridných vozidiel a absolútne sa zbavili prevodovky. To vôbec nie je na škodu veci, keďže sa celý čas nemusíte báť, či vám to CVT, či dvojspojka nekľakne raz.

Najviac ma zaujala práca tohto celého systému. Ten sa totižto akusticky stále tvári, že je to bežný spaľovák, keďže simuluje radenie prevodových stupňov kolísaním otáčok a virtuálnym radením rýchlostí. Pri bežnej jazde teda nemá človek šancu rozonať o aký systém sa jedná. Pri plnom zošliapnutí plynu teda „hádže“ tie rýchlosti rýchlejšie ako Porsche PDK. V realite však rýchlosti žiadne nemá. Spaľovací motor má len jeden stály prevod, kedy sa po zosynchronizovaní otáčok vie priamo pripojiť na kolesá od 80 km/h do cca 115 km/h. Následne sa odpojí a dopuje znova len generátor, ktorý nabíja batériu, prípadne posiela energiu priamo na elektromotor.

Akonáhle si zapneš športový režim a vypneš ESP, nastaví sa do režimu maximálneho výkonu. Vtedy nesimuluje radenie a motor drží vytočené maximálne otáčky pre efektívne generovanie elektrickej energie pre elektromotor. V tomto prípade sa už kolísanie otáčok neprejaví. Čo však určite aj vás viac zaujíma, je tá jeho efektívnosť. No poviem k tomu len krátko. V meste jazdí ZR-V za 5.8 litra dlhodobo. Mimo mesta na diaľnici pri 120 km/h dokáže jazdiť so spotrebou 6.3 litra na 100 km a okresky zvládne za 4.8 litra na 100 km. Je to veľmi podobná spotreba, akú práve dosahuje aj Civic, len s rozdielom väčšej hmotnosti a vyššieho odporu vzduchu tohto modelu.

Motoricky je to však absolútny ideál dnešných dní. Honda vo svojom portfóliu iný typ pohonu v súčasnosti ani neponúka. Rozhodla sa vsadiť v Európe all-in práve na e:HEV vo všetkých svojich modeloch. Teda okrem Civic Type-R. To však už teraz vieme, že je labutia pieseň najlepšej éry Earth Dreams motorov značky. Možno je to od Hondy odvážne a nestretla sa aktuálne u spotrebiteľov s až takým pochopením, no časom sa jej to vráti. Ak si zároveň vezmeš, v súčasnosti Honda okrem svojho modelu E neponúka žiadny iný elektromobil. Vďačí za to hlavne svojim e:HEV modelom a práve Honda by mala byť značka, ktorú by sme mohli predajne podporiť. Ich produkt je takmer dokonalá a motoricky nemá konkurenciu ani u druhej „hybridnej“ značky z Japonska.

 

 

Aj bez štvorkolky očarí

Na začiatku testu som to bral ako negatívum, no časom som si uvedomil, že Honda nechce robiť off-roady. Teda ak chce, tak určite nie na Európsky trh. Nemá to ani v génoch. Ich autá boli vždy mestskými a skôr pre život, ako na úžitok. Rovnakou cestou sa vydalo aj ZR-V. Je to totižto výhradne predokolka, výhradne s automatom a výhradne hybrid. Človek teda nemá moc možností si vybrať, no aspoň bude výber vždy ten správny ;). Ak predsa len hľadáte pohon AWD a učarovala vám Honda, pozrite po väčšom modely CR-V. Ten sa k nám dostane budúci rok, takže si ho riadne otestujeme aj s pohonom oboch náprav. Späť však k ZR-V.

Podvozok Hondy Civic bol naozaj talentovaný a veľmi som si jazdecky užil aj jeho civilnú verziu, nie to ešte Type-R. Tým, že ZR-V má 98% podvozkových dielcov práve z Civicu, tak jazdí veľmi podobne. Zopár odlišností tu však nájdeme. Napríklad ZR-V používa iné, mäkšie nastavené tlmiče a o 35 mm vyššie pružiny, vďaka čomu dosahuje vyššiu svetlú výšku. V praxi sa to však prejaví, že odfiltruje o polovicu lepšie rôzne neduhy cesty v porovnaní s Civicom. Pri ostrejšej jazde sa prejaví síce väčší náklon karosérie oproti nízkemu Civicu, no je to na danú triedu akceptovateľné. V určitých prípadoch ma ostré jazdenie s ZR-V bavilo dokonca aj viac ako s Civicom a to vyslovene na rozbitých cestách. ZR-V obúva rovnako 18″ disky kolies, no tentokrát na pneumatikách s rozmermi 225/55 R18.

Tie majú teda dostatok priestoru na to, utlmiť aj väčšie nerovnosti cesty a rýchlu jazdu som si tak užil aj na nekvalitnejších cestách, či mimo nich. Áno, ZR-V sa nezľaklo ani ľahkého terénu a určite bude dobrým partnerom na výlety na chatu s rodinou. Vďaka pohonu cez elektromotor si vieš výkon aj v blate veľmi dobre dávkovať a vypínateľná trakčná kontrola sa postará o súvislý záber aj v zhoršených adhéznych podmienkach.

V meste sa poďakuješ vyššej svetlej výške hlavne pri menších obrubníkoch, ktoré nemusíš riešiť tak, ako na Civicu. Spomaľovače tiež prechádza bez zaváhania a hlavne v tom meste sa ZR-V cítilo ako doma. Podvozok je veľmi príjemný a môžem povedať, že vyslovene komfortný. Civic je oproti tomu skôr športovejšie naladený a je cítiť jeho tuhosť. Aby si si však nemyslel, ZR-V je tiež dostatočne tuhé. Ale skôr jeho karoséria, ktorá sa nevyznačuje akýmkoľvek vŕzganím, či podobnými prejavmi. Je to dobre zvládnuté auto, ktoré ti zabezpečí ten požadovaný komfort dnešnej doby. A nielen ten fyzický, ale aj psychický. Jazda v ZR-V je japonský balzám na dušu.

 

 

Všetko čo treba

Zatiaľ čo exteriér nového ZR-V je absolútnou neutralizáciou čohokoľvek, čo doteraz od Hondy poznáme, interiér je už dobre známy kamoš. Dizajnovo je ako celok zvládnuté veľmi vyvážene a dobre. Ak by som mal zhodnotiť vzhľad subjektívne, tak je ľúbivý. Honda to vzala z tej konzervatívnej stránky a svoje autá čím ďalej, tým viac „osekáva“. Je cítiť, že majú z dizajnu trochu strach, keďže vidíme, že experimenty niektorých značiek neskončili zrovna najlepšie. Aj Honda sa teda vybrala tou najmenej bolestivou cestou. Stabilizácie a konzervatívnych línií. A mne to ale vôbec nevadí. Toto je totižto presne ten dizajn, ktorý bude aktuálny aj za 10 rokov. Nie sú to tie tvary, ktoré by rýchlo zostarli. Najvýraznejším prvkom dizajnu je určite predná maska. Tá nám môže pripomínať hocičo, no pravdou je, že dodáva ZR-V svojský pohľad. Pridajte k tomu prižmúrené svetlá a máme predok, ktorý sa bude páčiť všetkým.

Z profilu je zrejmé, že ZR-V má výrazne nafúknutú karosériu. Môže sa teda zdať, že tie R18 kolesá obuté na tomto kúsku sú malé. Dovolím si tvrdiť, že sú tak akurát a hlavne spĺňajú ten dôležitý praktický účel. 19″ disky kolies by možno celému autu pristali o čosi viac, no to by potom už ZR-V nejazdilo tak dobre, prišlo by o komfort a zároveň by to nemuselo mať dobrý vplyv časom na časti interiéru. A to inžinieri určite vedeli pri výbere takéhoto rozumného profilu a priemeru diskov. Navyše nvaše peňaženky určite poteší aj rozumný rozmer pneu 225/55 R18, ktoré vieš už v zvučnejšej značke kúpiť do 500€ celú sadu. A toto zaváži myslím tiež.

Ako tak chodím okolo auta, všímam si jeho tvary. Uvedomujem si, že určite najvýraznejším prvkom je práve predná maska a tú som si reálne jedinú aj zapamätal. Auto nemá na sebe zbytočné prelisy, ktoré by z funkčného hľadiska nedávali význam. Všetko je tu premyslené do dokonalosti a Honda sa nesnaží hrať na priekopníka excentrických dizajnov. Z toho už naozaj vyrástli. Otvorme si teda dvere a poďme spolu nahliadnuť do vnútra.

 

 

Pozeráme sa teda spolu na výbavu Advance. Hierarchicky sa jedná o najvyššiu dostupnú výbavu v prípade ZR-V, kde pod ňou nájdeme verziu Sport a Elegance. Zásadné rozdiely v dizajne exteriéru však nehľadaj. Stále sa bavíme len o zmenených lištách, výplni masky, či čiernych diskoch v prípade Sport. My testujeme vrchol dnešnej ponuky modelu ZR-V. To znamená, že po nahliadnutí do interiéru nás hneď zaujmú celokoženné sedačky, či veľmi pekné spracovanie výplne dverí. Verzia Advance sa však skôr hrá na výbavu, ako na dizajnové srandičky. Nájdeme tu tak napríklad panoramatickú strechu, head-up displej, matrixové LED svetlá, či audiosystém BOSE.

Čo ma v tomto aute najviac okrem tejto výbavy tešilo, bolo ambientné osvetlenie interiéru. Honda si však povedala, že ani v tomto smere nebude kontroverzná a do ZR-V dala teda len čisto biele ambientné podsvietenie vo dverách, ktoré však vyzerá elegantne a zároveň ucelene. Chýba mi možno trošku len prvok ambientu aj na palubnej doske.

Honda nezaostáva za konkurenciou a po Civicu ponúka Matrix technológiu aj v ZR-V. Matrixové svetlá fungujú spôsobom vypínania konkrétnych segmentov svetla, aby docielili tieňovanie oproti idúceho auta. Ak sa však pozrieme na ich fungovanie, zistíme, že sú jednoduchšej architektúry. Svoju prácu si splnia, no ich vyrezávanie nie je tak jemné, ako by som si možno želal. Zároveň diaľkové svetlá svietia relatívne nízko nad úroveň stretávacích svetiel. Chcelo by ich trošku zvýšiť a zintenzívniť svetelný lúč. Vpredu v hlavnom svetle nájdeme inak aj dynamickú LED smerovku. Spomínam tak na úplne prvé auto, kde som zároveň zažil aj Full LED svetlá a dokonca aj dynamickú smerovku. Bolo to Ford Mondeo niekde okolo roku 2016. Ten čas ale letí.

Dnes, ak niektoré auto nemá LED svetlá, akoby ani nemuselo ísť na trh. A doba sa pomaly preklápa už na to, že ak auto nemá matrixové LED svetlá, automaticky pre mnohých ľudí prestáva byť zaujímavé. A viete, kto s tým prišiel ako prvý? No predsa Audi v modely A8 v roku 2013. Neprešlo ani 10 rokov a túto technológiu dostali autá bežnej triedy, akou napríklad stále aj Honda ZR-V je. V danej kategórii sú tieto svetlá stále „svetlou“ výnimkou.

A tu sa presne dostávam k tej problematike segmentov. ZR-V sa rozmermi zaradila na začiatok kompaktného segmentu C-SUV. V tomto segmente však Honda už jeden model má a to je práve CR-V. Tak čo s tým? Logicky si teda Honda v prípade novej CR-V nechala priestor na získanie si klientov použitím motoru a pohonu. CR-V totižto ako jediný model celej značky ponúka pohon všetkých štyroch kolies. ZR-V ako už vieš, je len predokolka. Zároveň je stále ZR-V kratšie od CR-V o viac ako 15 centimetrov, čo pre ženy nemusí byť veľa, no v prípade áut je to viac než dosť. A menšie HR-V rovnako zaostáva za „Zetkom“ o podobných 15 centimetrov. Veľkostne si to teda v Honde celkom fér podelili.

Dôležitá je však prax a nie nejaké bezduché čísla. Za volantom som mal viac než dosť miesta (195 cm výška), za seba som si stále sadol celkom komfortne a na hlavu som mal v oboch prípadoch tiež priestor. Ak zvažujete kupovať toto auto a ste 3-členná rodina, bude vám tak akurát. Ešte možno budete môcť so sebou na chatu vziať aj gitaru a dokonca by sa mohla zmestiť do kufra. Ak však ste štyria a hľadáte rodinné auto, ZR-V nemusí byť presne to, čo hľadáte. Predsa len, ako už z názvu vyplýva. Generácia Z sa zatiaľ vozí sama, maximálne vo dvojici. Práve toto je však to auto, ktoré im „odkočíkuje“ ich bábätko a plus možno psíka.

 

 

Generácia Z?! Súhlasí

Ak teda som nejaký ten reprezentatívny príklad generácie Z, hovorím, že Honda ZR-V naplnila svoje poslanie. Nechýba jej mnoho, aby bola naozaj dokonalým autom pre akéhokoľvek Zoomera, napríklad väčší displej infotainmentu s uhlopriečkou aspoň 12″ a s bezdrôtovou konektivitou Android Auto, či Apple CarPlay. Zároveň by sa mi páčila aj 360º kamera, ktorú niektorí konkurenti v tejto triede už majú. Čo sa týka štýlu, tak je to auto na upokojenie. Je to presne ako zelený čaj. Dáš si ho, keď chceš zrelaxovať. Iné modely v tejto triede sú skôr ako Cola, či pivo. Buď sa chceš nabudiť, alebo poriadne zopáliť.

Ani jedno, či druhé v ZR-V nenájdeš. Je presne tým tichým a pokorným sluhom, ktorý ti pomôže v tvojom každodennom živote a ty nebudeš nadávať na jeho dotykové ovládanie klimatizácie, pretože ho nemá. Všetko máš krásne a pekne po ruke a ak robíš psychicky náročnú prácu, tu si práve oddýchneš a na chvíľu vypneš. Prajem teda Honde ZR-V veľa úspechov a teším sa na naše ďalšie stretnutie v budúcnosti.