Možno si zvyknutý na akýsi formát našich testov. Či už športové, alebo nešportové auto, často mu dám rád napiť a vo finále samotný test nemá užitočnú hodnotu, ako skôr emočnú hodnotu. Pri Atece FR4 som dlhšie rozmýšľal „čo s ňou“. A rozhodol som sa správne. Dal som ju totižto na týždeň môjmu otcovi, ktorému doma podobná Ateca parkuje. Je majiteľom už druhej Atecy, začal s verziou 1.4 TSI 150k DSG a teraz sedlá verziu Excellence s 2.0 TSI 190k 4Drive DSG. Čiže rovnakú motorizáciu, ako vidíš aj v teste. Verím, že sa dozvieš veľa osožných informácii a aj tento test ti pomôže pri kúpe novej Atecy FR.

 

Empirické testovanie

O tomto aute už bolo popísané veľa, hádam aj všetko. Šikovné SUV vhodné do bežnej premávky ale aj ako približovadlo na chatu, chalupu v horách, na Vaše dovolenky, auto, ktoré sa Vám postará o Vašu bezpečnosť, auto, ktoré vytvára určitý imidž.  Ak sa teda nechcem opakovať po tom množstve testov, článkov a videí, ktoré k tomuto autu vznikli,  tak mi nezostáva už nič iné len popísať svoje vlastné pocity, to čo som ja zistil, čo sa mne páči a čo menej. Viem, asi nebudem príliš objektívny, pretože na tomto aute jazdím aj v súkromí a navyše si naozaj myslím, že je to fakt dobré auto. Ale pokúsim sa  napísať pár zaujímavých postrehov. A nebojte sa, nebudem len chváliť.

Uvedomujem si, že všetko čo tu teraz napíšem môže byť použité proti mne ale bude to to najúprimnejšie čo napísať môžem. Takže:

V prvom rade treba povedať, že je cítiť, že s Atecou sa konštruktéri stále hrajú a robia ju lepšou a lepšou. A to je fajn.

Už predošlé verzie boli veľmi zaujímavé a veľmi nadčasové čo sa dizajnu týka. A to platí stále aj keď podľa mňa je dosť značný rozdiel v kráse a elegancii v závislosti na výbave vozidla. Kým tá najobyčajnejšia Ateca mi pripadala ako nie príliš pekná, skôr taký chudobný príbuzný, tak na druhej strane napríklad vo výbave Xperience je  Ateca  doslova prekrásna. A to nehovorím ešte o nejakých možnostiach vylepšiť priam dokonalé či FR výbavu.  Srší z nej športový duch, dravosť ale aj elegancia, vznešenosť. A to čo vnímate u nej navonok Vám iste umocní aj zážitok z jazdy. Je to auto veľmi pohodlné, s vyšším posedom vhodným aj pre starších či pohodlnejších ľudí, ktorým sa bude veľmi ľahko nastupovať či vystupovať. A aj priestor, ktorým dáva pasažierom na zadných sedadlách je až nevídaný. Sám som bol prekvapený koľko miesta som mal ak som si sadol sám za seba pri mojej výške 186 cm.

 

 

A to čo bolo od začiatku takto skvelé je teraz ešte lepšie, tichšie, modernejšie, úspornejšie, zábavnejšie. Je to spoľahlivé auto, lebo ak potrebujem zrýchliť, tak naozaj zrýchli, ak potrebujem zabrzdiť tak v pohode brzdí, ak sa chcem baviť, baví ma a ak pracujem, tak pracuje so mnou. Jazda s Atecou je veľmi ale veľmi príjemná. Poslúcha na slovo…dokonca mám niekedy pocit, že netreba ani nič vravieť, nič robiť a Ateca presne vie, čo mám na mysli a čo by som urobiť chcel, čo by som chcel aby urobila. A presne to robí. Na ceste sedí ako prikovaná, zákruty zvláda s absolútnou ľahkosťou a presnosťou, žiadna nedotáčavosť, žiadna dýchavičnosť.  Niekedy mám dokonca pocit, že popiera fyzikálne zákony. Nie, nie som pretekár aj keď s takýmto autom to k tomu priam nabáda a láka ale niekedy je príjemné nechať sa vtlačiť pri zrýchlení do sedadla alebo cítiť tú odstredivú silu v zákrutách… vracajú sa mi tak roky mladosti a radosť a pôžitok z jazdy je v tomto momente akýmsi ópiom.  Je to proste zážitok.

 

…ale konkrétne:

Auto má výkonný motor 2,0 TSi 140 kW, čo je pre potreby takéhoto auta tak akurát. Ani veľa ani málo. Po meste síce musíte plynový pedál len hladkať, lebo v opačnom prípade by ste museli zasa príliš často brzdiť a samozrejme aj tankovať ale mimo mesta a na diaľnici to vyhovuje. Hlavne som sa tomu motoru tešil vždy ak som na krátkom úseku musel predbiehať pomaly idúce autá. Vtedy to bola malina. Prevodovka podradila o dva stupne, auto vystrelilo a ja som ani neviem ako v momente bol vpredu. Trošku ma však mrzí pomalšia reakcia DSG ak som chcel len zrýchliť trebárs na konci obce… vtedy nepodradí a zrýchľuje pomalšie ako by som asi čakal. Toto zostalo aj z predošlých verzií. Niekedy nie je proste treba podraďovať o dva stupne, alebo trápiť motor, stačí podradiť  o jeden stupeň a ideme…. A keď som už u DSG a tohto motora…. je to asi trošku lepšie ale stále je aj v tejto verzii v určitých momentoch cítiť podtáčanie motora. A radiť kvôli tomu z D do S sa mi zasa nechce. To si radšej sem tam kliknem na pádlo pod volantom. Hold asi cena za emisie. Na mojej Atece s týmto istým motorom sa chystám na jeseň kvôli tomuto neduhu dať optimalizovať prevodovku, tak potom Vám prípadne napíšem moje skúsenosti.

Milým mi ale na tomto aute pripadlo to, že dokáže plachtiť aj pri navolenom normálnom režime. Na staršej Atece je toto v ponuke len pri ekonomickom režime. Takže na voľnobeh motora som prešiel tiež zopár kilometrov. Samozrejme akonáhle som ťukol na brzdu DSG zaradila príslušnú rýchlosť a auto brzdilo aj motorom. Rozumné.

 

 

Nejaké zmeny v podvozku som nebadal.(porovnávať nebudem, lebo tu mám adaptívny podvozok a na mojom nie). Môžete si navoliť niekoľko režimov komfortu, ale pri 19“ pneumatikách je to takmer zbytočné. Auto je v pohode, dobre sedí na ceste, poslúcha a naslúcha tomu čo od neho požadujeme a čo mu prikážeme. Jazdil som aj po širších cestách aj po úzkych. Pri tých úzkych by som odporučil vypnúť si systém stráženia jazdy v jazdných pruhoch, pretože ak jazdíte za stredovou čiarou, čo na úzkych cestách inak často nejde, tak Vám vkuse bude vibrovať volant a snažiť sa vrátiť Vás do Vášho jazdného pruhu. Viem, je to pre moju bezpečnosť ale ak mi z pravej strany trčia konáre stromov alebo nejaké skaly a oproti žiadne autá nejdú, tak je hádam bezpečnejšie ísť trošku viac v strede. Či?

Adaptívny tempomat v pohode. Tam sa nezmenilo asi nič. To, že je reakcia niekedy pomalšia to sme si už asi zvykli. Hlavne vtedy ak vozidlo idúce pred Vami prešlo do odbočovacieho pruhu, tak sem tam som mu pomohol sám plynovým pedálom aby sme zbytočne nebrzdili. Ale to je o zvyk a hlavne ma to aspoň núti sledovať premávku pred sebou. Ovládanie je vľavo na volante, u starších verzií to bolo páčkou pod volantom, čo je mne osobne bližšie.

Nestalo sa mi však ani raz, že by mi toto vozidlo začalo núdzovo brzdiť, tak ako sa mi stáva na mojej staršej Atece v prípade, keď napríklad idem po širokej ceste a v mojom jazdnom pruhu ide cyklista. Môj jazdný pruh je naozaj dosť široký nato aby som ho musel  obchádzať v protismernom pruhu ale nie…Ateca si to nemyslí a tesne pred cyklistom začne núdzovo brzdil a prístrojovku mám celú červenú. 😊  Na mojom aute som sa naučil ovládať aj toto a to tak, že proste len vyhodím smerovku akoby som chcel tohto cyklistu obchádzať a auto je potom spokojné, vie, že ja viem, že je tam ten cyklista a ja si nebuchnem hlavu o čelné sklo.

Všimol som si však napríklad, že vozidlo ak idem podľa navigácie, tak v prípadoch kedy navigácia odporúča odbočiť trebárs z hlavnej cesty na vedľajšiu, začne pred odbočkou samovoľne brzdiť. Ak som nechcel ísť touto cestou musel som zasa použiť plynový pedál. Následne navigácia samozrejme prepočítala trasu a rýchlosť sa vráti na nastavenú. To je tiež jeden z rozdielov oproti staršiemu modelu. Ale to nepovažujem za chybu či nedostatok. Práve naopak. Ja som napríklad mal pri navigácii vypnuté hlasové navigovanie a príliš som mapu nesledoval a tým, že vozidlo začalo brzdiť ma vlastne upozornilo, že sa niečo deje, že v tomto prípade má dôjsť k nejakej zmene na mojej trase.

Samozrejme oceňujem zlepšenia, ktoré konštruktéri priniesli v niektorých veciach… Napríklad umiestnenie indikátora prítomnosti vozidla v slepom uhle Vášho zorného poľa je na vnútornej strane vonkajších zrkadiel a je väčšie ako to, ktoré bolo priamo na skle vonkajšieho zrkadla, spomínané ovládanie tempomatu na volante aj keď ja som si na to ťažko zvykal,  sklopenie vonkajších zrkadiel pri zamykaní, hneď po prvom dotyku kľučky či diaľkového ovládania, bezdrôtový Android Auto, citlivejší senzor automatického prepínania diaľkových svetiel a ich možnosť prepínať aj pri rýchlosti nižšej ako  60 km/h, čo u starších verzií nebolo. Samozrejme prístrojovka je tu už plne digitálna a poskytuje všetky informácie, ktoré potrebujete, ktoré si navolíte. Stredový displej, tak ten som nestihol celý plne preskúmať ale viem, že by som prijal ovládacie kolečko hlasitosti. Viem, že je roler na volante ale …tak som zvyknutý a bol by som spokojnejší. Určite vítam to, že sa konštruktéri nedali strhnúť tým, že by ovládanie klimatizácie dali len do stredového dotykového displeja ako to majú niektoré iné značky. Mal som možnosť to vyskúšať v inom aute a poviem Vám nič horšie, nič čo viac odpútava pozornosť ako hľadanie tých správnych a potrebných funkcií v počítači som nezažil. Toto považujem za nebezpečné. V Atece mi však chýba jednoduché ovládanie vyhrievania čelného okna. Viem, je to v nastaveniach klimatizácie ale asi by som to tiež v tomto aute sprístupnil priamo vodičovi nejakým jednoduchým úkonom, jedným tlačidlom podobne ako zadné okno.

 

 

V parkovacom dome jedného obchodného centra som si vyskúšal aj automatického parkovacieho asistenta pri pozdĺžnom parkovaní. V bežnom živote to nepoužívam, lebo to na môj vkus trvá dlho a ja väčšinou ponáhľam ale určite sa nájdu vodiči, ktorí to ocenia. Zaparkoval v pohode akurát pri stene z pravej strany tak blízko, že spolujazdec nedokázal vystúpiť. Takže som to potom musel sám preparkovať. Možno náhoda, možno dôvod na zamyslenie. Dobre funguje aj vyparkovanie. A ja osobne veľmi oceňujem asistenta vyparkovania, ktorý Vám strážim priestor za autom ak napríklad vychádzate z parkovacieho miesta na cestu a vo výhľade Vám bránia vedľa stojace dodávky. Snímače v zadnom nárazníku Vás bezpečne a včas upozornia na auto prichádzajúce po ceste, v prípade potreby aj zabrzdia. Podobne to funguje aj pri cúvaní medzi autá…ak nezabrzdíte pred prekážkou vy, zabrzdí auto. Vďaka týmto mnohým asistentom sa cítim v tomto aute naozaj bezpečne. A to je asi to, čo najviac oceňujem v tomto aute. Je nabité rôznymi snímačmi, asistenčnými systémami a čo ja viem čo ešte. Je však dôležité naučiť sa ich správne používať. A v žiadnom prípade sa nimi však nedať „uspať“. Dokážu nám veľmi pomôcť ale nenahradia nás.

 

No poďme späť k autu.

Autíčko je krásnej ale naozaj krásnej červenej farby s čiernymi doplnkami. Nedokážem preto pochopiť prečo niekto dal do tak krásneho auta s takouto farebnou kombináciu bledý vnútorný obklad stĺpikov a strechy. V Atece FR by som už v základe čakal aj prémiový audio systém. Nebol. Po teste, pred fotením som bol auto umyť a … spodné rohy dverí zvnútra sú doslova lapače blaha a špiny. A navyše sa to ťažko čistí, pretože tieto rohy sú chránené plastami. Chýba mi tu tiež aspoň 12V elektrická prípojka v batožinovom priestore. Tiež by som ju očakával už v základe. Čo ma teší je, že Ateca má rezervné koleso, síce len dojazdové ale koleso.  Trochu nešťastne na mňa pôsobia kotvové úchyty v batožinovom priestore Atecy s náhonom na všetky kolesá. Sú hlbšie pod vyvýšeným dnom kufra, takže prípadná sieť sa Vám bude ťažšie upevňovať, lebo prístup k nim bude zložitejší. Na Atece len s predným náhonom je to na úrovni podlahy, čo je prirodzene prístupnejšie. Samozrejme kvôli týmto kotvám v kufri nezanevrite na štvorkolku. Práve naopak. Ja sám som vymenil prvú Atecu len preto, lebo mala len predný náhon. V prevedení 4×4 je to iné auto, bezpečnejšie, istejšie, ďaleko lepšie sa prenáša výkon motora, jednoduchšie zrýchlenie, ľahšie zdoláte poľné cesty, stúpania na chalupu a podobne.

 

 

Suma summarum?

Mám už nejaký ten rôčik a prešlo mi rukami už zopár áut. Ateca, tá sa zapísala u mňa veľmi veľmi dobre. Je to auto, ktoré pohladí svojim výzorom a veľmi milo prekvapí všetkým ostatným.

Ak máte pocit, že v tomto článku som možno viac kritizoval ako chválil, nie je to tak. To čo som kritizoval boli len drobnosti, veci, ktoré si azda v bežnej premávke, v bežnom živote ani nevšimnete. Nie sú až tak dôležité v porovnaní s tým všetkým pozitívnym, čo toto auto prináša, čo nám dáva. Je krásne, je spoľahlivé, je veľmi pohodlné, veľmi ľahko sa stane Vašou súčasťou, ľahko Vám porozumie a bude Vám poslušne slúžiť a baviť Vás.