Medziplyn vyberá – 5 nezabudnuteľných áut 00tých rokov

Posledný z avízovaných článkov o autách z jednotlivých desaťročí. Vyberať autá pre túto dobu bolo náročné, nakoľko je ich tak veľa a pri tom tak málo. Určite aj táto doba má svoje ikony, no ako som sa prehrabával všetkými autami z 00tých rokov, nemohol som nájsť tie správne modely. Nakoniec som si určil zopár pravidiel, podľa ktorých som zostavil rebríček. Za spomenutie určite stoja aj Bugatti Veyron, Mercedes-AMG C63, Maserati Quattroporte či BMW M5 E60 s vrieskajúcim desaťvalcom.

Renault Megane R26.R (2008-2009)

Prvý z dnes už známeho rodu Meganov RS. Teda nie celkom. Táto verzia vznikla na konci cyklu danej generácie. Bola to posledná z edícii Megane II RS. Inžinieri z RenaultSport sa tak odviazali a spravili traťové vozidlo pre bežnú prevádzku. Úprav bolo mnoho. Odobraté boli napríklad zadné sedadlá, väčšina airbagov, automatická klimatizácia a hmlovky. Sklá boli nahradené polykarbonátom, štandardná kapota bola vymenená za karbónovú. Hovoríme o reálnom karbóne, nie o fólii. Sedadlá mali karbónovú škrupinu a rám z hliníku. Za príplatok ste mohli dostať do auta ľahký ochranný rám. Vylepšenie, ktoré sa traťovo zameranému autu určite hodí. Okrem odtučňovacej kúry sa divízia RS pozrela na brzdy a tak Megane dostal drážkované kotúče od Bremba. Jeho traťovú náturu podtrhuje aj obutie, ktoré bolo síce za príplatok, ale určite sa oplatilo. Hovorím o semi-slickoch Toyo Proxes R888. Pod spomínanou karbónovou kapotou sa nachádzal legendárny oturbený F4R s výkonom naladeným na 169kW. Toto všetko znamenalo zrýchlenie z 0-100 za 6s. Pri uvedení si Renault spravil reklamu najrýchlejším časom predokolky na Ringu s časom 8 minút a 17 sekúnd. Výroba bola limitovaná na 450ks.

Alfa Romeo 156 GTA (2002-2005)

Civilnú verziu asi netreba predstavovať nikomu. A keby áno, model 156 patrí do strednej triedy. Pohodlné vozítko s nevšedným talianskym vzhľadom. To by na začiatok malo stačiť. V roku 2001 však Alfa Romeo predstavila vo Frankfurte model 156 GTA. Ponúkaná v dvoch karosárskych verziách a to sedan a Sportwagon, tak ako jej civilní súrodenci. Exteriér sa vyznačuje masívnejším predným nárazníkom a decentným zadným spoilerom. Podvozok dostal športové tlmiče a pružiny. Okrem toho boli posilnené stabilizátory. Vylepšením samozrejme prešli aj brzdy, ktoré boli dodané firmou Brembo. V interiéri dávala Alfa svoje určenie najavo hliníkovými pedálmi a hliníkovým obložením stredového panelu. Pod kapotou sa nemôže nachádzať nič iné, ako 3.2l V6 s výkonom 184kW. Tento motor bol vo všetkých vyrobených 156tkách s označením GTA. Motor teda na výber nebol. No ako bude jeho výkon sprostredkovaný na cestu, bolo na vás. Na výber tak bol 6st. manuál, alebo 6st. Selespeed. Vyrobených bolo 2973ks sedanov a 1678ks GTA Sportwagonov. Zachovalých kúskov je žiaľ pomerne málo. A to nehovorím o kúskoch, ktorým majitelia dopriali vylepšenie v podobe LPG.

Subaru WRX STi (2008-2012)

WRX STI. Detský sen, ktorý si mnohí aj splnili. Aj keď auto veľa z nás pozná, určite som ho nechcel vynechať. V tretej generácii Imprezi sa pri vrcholnej verzii STI vynecháva práve slovíčko Impreza. Zaujímavosťou je, že pre japonský trh a ostatok sveta boli vyvinuté 2 rozličné motory. Na domácom trhu dostalo STI 2.0L EJ207 s twin croll turbom o výkone 227kW a 422Nm. Ostatok sveta dostal 2.5L EJ257 s obyčajným single scroll turbom o výkone 221kW a 407Nm. Oproti predchádzajúcim generáciám tu pribudlo pár vychytávok, ako ESP s viacerými módmi alebo SI-Drive (Subaru Intelligent-Drive). Špeciálnych verzii dostalo mnoho. Za spomenutie stojí určite koncept Takumi (odkaz na mangu Initial D), ktorý bol zameraný na úpravy podvozku, dizajnu a nezverejnené úpravy motora. Netreba však zabudnúť na STI v ktorom pribudlo slovíčko Cosworth. Limitovaná edícia pre UK trh. Cosworth sa pohral s nastavením motoru a tak táto edícia dosahuje výkon 294kW. Brzdové strmene boli vymenené za 6 piestikové, aby tak majiteľ mohol bezpečnejšie využívať na plno výkon a mal ho čím ubrzdiť. Okrem toho je auto posiate nápismi Cosworth. Edícia bola limitovaná na 75 kusov.

Lamborghini Gallardo (2003-2013)

Predstavené v roku 2003 ako doplnok do portfólia k vlajkovej lodi Murciélago. Štandardne vybavené pohonom štyroch kolies, 5.0L V10 s výkonom 368kW a neskôr 382kW. Ja by som vám však chcel predstaviť dve špeciálne verzie. Jedna je z roku 2007 a druhá z roku 2009. Začnem postupne. V roku 2007 bola predstavená edícia Superleggera. To znamenalo -100kg vďaka použitiu uhlíkových vlákien na viacerých častiach vozidla. Časť skiel bola nahradená polykarbonátom. Okrem schudnutia bolo pridaných 7kW čo znamená výkon 390kW a zrýchylenie z 0 na 100 za 3.8s. Žiaľ, na trhu sa dlho nezdražala a o rok neskôr ju nahradila inovovaná verzia Gallarda LP560-4. Za rok sa však podarilo predať 172 kusov. A teraz k verzii druhej, nazvanej Valentino Balboni. Prečo by Lamborghini nazývalo auto po nejakom chlapovi? Tento chlap však pre firmu pracoval 40 rokov ako jej dvorný testovací jazdec a bol prijatý do firmy zakladateľom firmy Ferrucciom Lamborghini. Pri príležitosti jeho odchodu tak automobilka predstavila limitovanú edíciu nesúcu jeho meno. Edícia sa vyznačovala pohonom zadných kolies a 6st. manuálnou prevodovkou. Vzniklo presne 250 kusov.

Porsche Carrera GT (2003-2007)

Neslávne známy superšport. Ale o tom potom, najlepšie vôbec. Stroj náročný na ovládanie. No akonáhle ho pochopíte, úžasné umelecké dielo. Ako inak, inšpiráciu si inžinieri vzali zo závodnej 911 GT1. Pôvodne mala Carrera GT využívať preplňovaný motor so šiestimi valcami. Nakoniec však bola zvolená 5.7L V10. Základ tejto jednotky bol vyvíjaný spoločnosťou tajne už v roku 1992 pre jeden z tímov F1. Prvý prototyp bol testovaný už v roku 1999 avšak po 2 dňoch testovania bol projekt zrušený. Automobilka sa rozhodla uprednostniť model Cayanne. Nápad však bol zachovaný a v roku 2000 sme koncept mohli prvýkrát vidieť na vlastné oči na autosalóne v Paríži. Nečakane veľký záujem a prílev príjmov vďaka úspešnému modelu Cayanne, rozhodol v prospech modelu a tak sa produkcia začala v roku 2004. Produkčný model disponuje výkonom 450kW a 590Nm. Pôvodný plán bol vyrobiť 1500 kusov, no kvôli reguláciám v USA bola výroba predčasne ukončená a vzniklo 1270 kusov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *