Problematika 4WS je asi každému jasná. Ide o natáčanie nie len predných, ale aj zadných kolies. Vďaka tomu je auto stabilnejšie v zákrutách, lepšie sa s ním manévruje v úzkych uličkách, eliminuje nedotáčavosť, najmä pri pohone predných kolies a v neposlednom rade pomáha pri krízových situáciách. Väčšina áut vybavená týmto systémom má 2 režimy. A to súbežný s prednými kolesami pri vyšších rýchlostiach (okresné cesty, diaľnice) a protibežný voči predným kolesám pri nižších rýchlostiach (mesto).

Honda Prelude 3. Generácie (1987-1991)

Práve vďaka tomuto autu sa rozšírila vedomosť o tejto technológii, nakoľko Prelude tretej generácie bol určený pre všetky trhy a nie len pre japonský (Skyline R31). Tento systém bol čisto mechanický a nebral do úvahy rýchlosť vozidla ale len natočenie volantu. Pri natočení volantu do 240 stupňov sa zadné kolesá natáčali v rovnakom smere ako tie predné. Maximálne vychýlenie bolo o 1,5 stupňa. Pri natočení volantu viac ako 240 stupňov sa kolesá začali natáčať proti smeru predných a to až o 5,3 stupňa.

Nissan 300ZX Z32 (1989-2000)

Použitý bol systém Super HICAS, o ktorom si povieme viac nižšie, pri jeho väčšom bratovi Skyline R34. Bol určený výhradne pre verziu s motorom 3.0 L VG30DETT V6 Twin Turbo a bol štandardne vo výbave vozidla.

BMW 850CSi (1989-1999)

Tak, ako 300ZX, aj tu bol systém riadenia štyroch kolies štandardným prvkom výbavy. Avšak AHK bol určený primárne pre Európsky trh. AHK bol počítačom riadený elektrohydraulický systém riadenia zadných kolies a bol určený pre lepšiu manévrovateľnosť vo vyšších rýchlostiach.

Mitshubishi 3000GT Z16A (1990-1993)

Auto, ktoré bolo na svoju dobu veľmi technicky vyspelé a tak okrem 4WS ponúkalo aktívne aerodynamické prvky, takže sa predný a zadný spoiler automaticky prispôsoboval podľa požiadaviek, športový mód pre výfuk a elektronicky riadené odpruženie podvozku.

Nissan Skyline R34 (1999-2002)

Nissan ako prvý prišiel so svojím hydraulickým systémom HICAS. Chcel dosiahnuť lepšiu ovládateľnosť pri vyšších rýchlostiach. Paradoxne systém nefungoval pri nízkych rýchlostiach. Po sťažnostiach zákazníkov tak bola pridaná funkčnosť aj pri nízkych rýchlostiach. R34ka však používa už vylepšenú verziu nazvanú SuperHICAS, ktorá funguje pomocou elektrického servopohonu a vďaka tomu sa výrazne znížila váha a zvýšila spoľahlivosť technológie.

Renault Laguna GT (2008-2015)

Po dlhšej odmlke Renault spolu s ich divíziou Renault Sport oprášil 4WS a priniesol na trh 4Control spolu s Lagunou GT, ktorú sme pred nedávnom podrobili testu. Vďaka tomu je čiastočne odstránená nedotáčavosť, ktorá by pri ťažkom motore bola enormná. Systém je riadený riadiacou jednotkou a je poháňaný elektromotorom. Jednoduchá konštrukcia tak zaručuje spoľahlivosť a bezporuchovosť. Túto technológiu Renault začal využívať najmä v športovo založených modeloch ako Megane GT (4. generácia), Megane RS (4. generácia), ale aj pri modeloch ako Talisman a Espace.

BMW rady 7 G11/G12 (2015-súčasnosť)

BMW systém nazvalo Integral Active Steering vďaká ktorému je s dlhou sedmičkou uľahčené manévrovanie v uličkách, ale aj zvýšená plynulosť pri predbiehaní. Alebo ako kolega Paťo povedal, teleportuje vás to do druhého pruhu. Technológia však nie je určená len pre rad 7, ale je v ponuke aj pre rad 3, 5, X5 a s istotou ju môžeme očakávať aj v novej X7čke.

 

Audi A8 (2017-súčasnosť)

Bolo by zvláštne, keby bola A8 horšia ako BMW 7 a tak aj Audi vyvinulo svoj vlastný systém natáčania zadných kolies. Nazvaný jednoducho Dynamic all-wheel steering. Názov je taký nemecký, jednoduchý a funkčný. Tak ako aj pri ostatných moderných autách, aj tu je systém riadený vlastnou riadiacou jednotkou, ktorá dáva rozkazy elektromotoru.