Pred pár dňami ste mohli postrehnúť na našej stránke článok o autách z 80tych rokov. A ak nie, stačí kliknúť sem. Každá éra však má svoje ikony. A tak sa v tomto článku budeme venovať ikonám z 90tych rokov. Nakoľko ich vzniklo mnoho, všetky sa spomenúť nedajú. Minimálne za spomenutie však stoja japonské legendy ako Toyota Supra MK4, Skyline R33 GT-R, RX-7 FD a ďaľšie. Netreba zabúdať aj na superšporty, ktoré mnohí z nás v detstve obdivovali akurát tak na plagátoch. Ferrari F50 či Lamborghini Diablo boli a pre väčšinu z nás aj budú len detským snom. Samozrejme, to nie je všetko a tak si poďme ďalšie autá rozobrať trošku podrobnejšie.
5. Renault Clio Williams (1994-1998)
Priznám sa, pri príprave článku ma toto Clio zaujalo natoľko, že som sa bol pozrieť na autobazárové portály a zistiť, kam sa ceny vyšplhali. Cena za kúsok v bezproblémovom stave sa dokáže pohybovať okolo 20 000€. Poďme však k autu samotnému. Clio Williams vzniklo ako homologizačný špeciál. Renault v prvej serií vyrobil 3800 kúskov. Tie však zmizli tak rýchlo, že sa automobilka rozhodla vyrobiť ďalších 1600ks. Táto séria bola tá z najjednoduchších. Elektrické neboli okná ani zrkadlá, nemala ABS, strešné okno a ani klimatizáciu. Čo však auto malo, stačilo. Tým mám na mysli benzínový štvorvalec o objeme 2.0 s výkonom 147kW a 176Nm s označením F4R. Spolu s prevodovkou JC5, ktorá mala prevody pomerne krátke tak auto dokázalo vystreliť z 0 na 100 za 7,8s a pokračovalo až do rýchlosti 215km/h. Výkon bol samozrejme brzdený kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu. V roku 1994 prišla na svet druhá séria, ktorá oťažela o ABS, elektrické zrkadlá a klimatizáciu (všetko v prípade želania majiteľa). Tretia séria bola najťažšia, nakoľko v serií dostala ABS aj strešné okno. Dokopy vzniklo 12 100ks, avšak mnohé z nich už neexistujú, prípadne boli prerobené na závodné špeciály. A to vysvetľuje ceny na trhu ojazdených áut, ktoré som na začiatku spomenul.
4. Ford Escort RS Cosworth (1992-1996)
Tak ako Clio, tak aj tento Escort vznikol kvôli motoršportu. Vznikol ako homologizačný špeciál pre rallye. Ford celé auto založil na ich Sierre Cosworth, kde chcel jej motor a prevodku zabaliť do tela Escortu. Motor dostal však nové turbo (Garrett T35), 5 stupňová prevodovka z Fordu Sierra zostala. Stály pohon štyroch kolies ( v pomere 34%/66%) dokonale prenášal 167kW/304Nm na vozovku. A tak z 0 na 100 Escort dokázal vystreliť za 5,7s. Maximálna rýchlosť bola 232km/h. Tieto autá je jednoduché spoznať. Ich výrazný zadný spoiler neunikne ani bežnému človeku, ktorý auto používa na presun z bodu A do bodu B. Takýchto kúskov vzniklo 2500, aby boli splnené pravidlá. Po splnení Ford začal vyrábať druhú sériu, ktorá mala menšie turbo (Garrett T25) a ikonické krídlo sa stalo bezplatnou voľbou. Vďaka tomu sa auto stalo použiteľnejším na každý deň. Dokopy bolo vyrobených 7145 kusov.
3. Mitsubishi Lancer Evolution VI (1999-2001)
Poviete si, ďalší rallye špeciál na každý deň. Áno, áno ja viem. Už s tým končím. Ale tento som spomenúť proste musel. Lancer Evolution VI. Tá najkrajšia evolúcia z celej rady evolúcie. Verzii tejto generácie bolo mnoho. Všetky spájal rovnaký turbom preplňovaný motor s objemom 2.0L a 280 koní. Ten istý motor (4G63T), ktorý bol použitý aj v prvej generácií avšak po istom vývoji. Najznámejšia verzia bola pomenovaná po legendárnom rallye jazdcovi a teda Tommi Mäkinen Edition. Okrem vizuálnej zmeny (iný predný nárazník, sedačky) nastala zmena aj v motorovom priestore. Aj keď papierovo má verzia TME rovnaký výkon, zrýchlenie sa zlepšilo z 4.8s na 4.6s a maximálna rýchlosť narástla o 15km/h. Vďačiť za to môže turbu s titánovými časťami. Tak sa skrátila diera a turbo je na maxime už o 500 ot./min skôr, ako v štandarde.
2. Honda NSX (1990-2005)
Vždy keď niekto povie NSX, napadne mi scéna z Pulp Fiction, ako prichádza pán Wolfe riešiť problémy. Práve tam som spoznal Hondu NSX. Tie krivky, nik by nepovedal, že Honda je schopná niečo také predstaviť svetu. Samozrejme dizajnu NSX vďačí známemu dizajnérskemu štúdiu a to Pininfarina. Honda chcela priniesť svetu japonský superšport, ktorý by konkuroval značkám ako Ferrari, Lamborghini či Porsche. No dbal aj na to, aby bolo auto praktické a použiteľné na každý deň. NSX bolo prvé produkčné auto, ktoré malo celohlinníkovú karosériu. Úspech malo pomerne veľký a Honde sa podarilo to, čo plánovala. Tam však značka nehodlala skončiť. Priniesla verziu NSX-R, ktorá bola zameraná viac na traťový výkon a tak pohodlná NSX prišla o audiosystém, rezervu, klimatizáciu, trakčnú kontrolu a niekoľko ďalších systémov. Pohodlné koženné sedačky boli nahradené závodnými sedadlami od Recara. Vďaka tejto odtučňovacej kúre NSX-R vážila o 120kg menej. Okrem toho sa inžinieri rozhodli podvozok spraviť tuhším, nakoľko prijímali sťažnosti kvôli pretáčavosti vozidla vo vyšších rýchlostiach. Okrem týchto verzii existovala aj verzia Targa s odnímateľnou strechou. V roku 2002 prišiel facelift kde pop-up svetlá boli nahradené klasickými, pevnými xenónovými svetlometmi. Čo sa týka motorizácii tak do roku 1997 poháňal NSX 3.0L motor s výkonom 201kW a 285Nm, v roku 1997 sa začali montovať jednotky s objemom 3.2L a disponovali výkonom 216kW a 304Nm. Prevodovky boli na výber 3 a to 4 st. automat, 5 st. manuál a 6 st. manuál.
1. McLaren F1 (1992-1998)
Ďalší superšport. Tento je však pomerne limitovaný. Vyrobilo sa len 106ks a z toho 6 bolo prototypov. V roku 1998 sa stal najrýchlejším cestným automobilom na svete. Dosiahol rýchlosť 391km/h. Tento rekord bol prekonaný až v roku 2005 autom každému známe a to Bugatti Veyron. Gordon Murray, muž ktorý stojí za celým nápadom, bol nekompromisný a chcel aby bolo auto také ako on navrhol. Chcel aby auto bolo poháňané atmosférickým motorom a tak sa zachovala spoľahlivosť a odolnosť. Murray skúsil osloviť Hondu, dodávala motory pre formule McLarenu v súťaži F1. Tá ho však odmietla. Nakoniec pod kapotou skončil motor z divízie M značky BMW. Motor BMW S70/2 DOHC je 12 valec o celkovom objeme 6.1L. Ďaľšie čísla ktoré je vhodné spomenúť sú 468kW, 651Nm a 386km/h. Z 0 na 100 to F1 trvá len 3,6s. Motorvý priestor zostal hodný povesti superšportu. Ako tepelný štít bolo použitých 16 gramov zlata. Čo síce nie je veľké číslo, no toto je veľmi efektívne. A navyše, kto by sa nechcel pochváliť kapotou zo zlata. 😀 Toto auto skrýva mnoho technologických vychytávok za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani moderné autá. Určite ešte chcem spomenúť koeficient odporu vzduchu ktorý je 0,32. Pre porovnanie Bugatti Veyron dosahuje koeficient 0,36. A aby som nezabudol. F1 je trojmiestna, vodič sedí v strede. A teda nie je špecifikované či má auto ľavostranné alebo pravostranné riadenie. Dobré správy na záver. F1ka má svojho nasledovníka menom Speedtail, o ktorom sa môžete dočítať tu.