Človek a jeho spomienky. Zvykneme si spomienky držať v pamäti na základe miest, osôb, obdobia roka, alebo rôznych maličkostí. Zároveň si ich spájame dokopy a vytvárame si v hlave akúsi slučku spomienok. Zaujímavosťou je to, ako si tie spomienky v hlave držíme. Nosíme v nej veľa, no nezaťažuje nám myseľ. Až pri opätovnom stretnutí určitej osoby, či návšteve špecifického miesta, nadýchnutia sa vône, alebo vypočutí konkrétnej piesne, sa nám spomienky z pamäte obnovia. Myslím, že budeš so mnou súhlasiť, ak poviem, že hlavne vďaka vôni a hudbe sa nám vybavia tie najnostalgickejšie spomienky. Hlavne v prípade hudby sa vraciame o roky naspäť a spomenieme si, ako sme trávili leto, keď bola istá pesnička hitom. Pýtaš sa, čo to má spoločné s Fabiou. Vrátime sa spolu o 8 rokov naspäť, do roku 2014, keď som si robil svoj vodičák.

Spomínam si, že bolo 28.12. kedy som prvýkrát zasadol do lavice v autoškole. Bol to vianočný darček od rodičov a robil som si ho ešte vo svojich 17-tich rokoch. Mať vodičák bolo pre mňa dôležitejšie, ako čokoľvek iné. Autá som celý svoj život zbožňoval a nevedel som si predstaviť bez nich existovať. Boli mojou záľubou, mojou školou a hlavne vždy mojim snom. Samotné hodiny autoškoly pre mňa neboli zážitkom. Pamätám si však hodiny na trenažéri pred samotnými jazdami. Už tu nachádzame súvis s Fabiou. Na trenažéri som totižto usadol do kokpitu Škody Felicie a vozil sa po graficky nie celkom dobre zvládnutom virtuálnom svete. V rukách som však držal volant Felicie a bol som spokojný. Bolo mi úplne jedno, čo by som šoféroval. Po dvoch povinných hodinách trenažéru sa čakanie na tréningové jazdy chýlilo ku koncu. Moju prvú jazdu v autoškole som mal niekedy začiatkom Februára, našťastie však v suchých podmienkach.

Bolo to totálne fiasko. Prvá jazda bola na staršom Volkswagene Polo 1.4 MPi a na každej križovatke mi to skapalo. Bol som vtedy veľmi nervózny a absolútne nevedel narábať ani so spojkou ani s plynom. Jednoducho čistá hanba. Prichádzal som tam ako majster sveta, že ako na prvej križovatke zatiahnem ručnú a budem driftovať a neviem ešte aké kúsky budem stvárať. Opak bol pravdou a bol som rád, že som prežil. Inštruktor rovnako. Keď som moje zlyhanie povedal doma otcovi, toho to samozrejme nasralo, keďže jeho syn nemôže byť také vodičské drevo. Zobral ma teda na veľké opustené parkovisko a učil som sa s ním rozbiehať. Už mi to išlo a na druhú jazdu so zabijackym Polom som išiel sebavedomejší. Čakalo ma však prekvapenie. A relatívne milé.

Inštruktor pre mňa prišiel na Fabii. A nie tak hocijakej Fabii. Na úplne novej, čerstvej, žltej Fabii, ktorá mala najazdených len 300 kilometrov. Už vtedy mi bolo predurčené jazdiť v živote len na nových autách. Moje prvé kilometre v mojom šoférskom živote som teda strávil za volantom Fabie. A už asi chápeš, čo to má spoločne s týmto testom. K Fabii mám osobne veľmi silné citové väzby aj vďaka tomuto zážitku. A poviem ti, bola to paráda. Nová Fabia bola 1.6 TDi s výkonom 77 kW. Jednalo sa však o jej druhú generáciu na konci jej životného cykla. V tom období bola predstavená už nová Fabia tretej generácie. Kumne sa však po celých ôsmich rokoch a jednej prežitej generácii, dostala už jej štvrtá verzia. Celých osem rokov som ani len raz nešoféroval Fabiu. Až teraz.

 

 

Fabia definovala svoj vlastný segment

Škodovka bola vždy známa tým, že sa vymykala štandardom. Vytváral a doteraz vytvára autá, ktoré sa umiestňujú rozmerovo medzi dva segmenty. Fabia bola tým známa vždy. Od svojich začiatkov to bolo jediné auto svojho druhu, ktoré sa ponúkalo aj v priestrannom vyhotovení Combi. Jej prvá generácia dokonca bola dostupná aj vo verzii Sedan, čo bolo na tú dobu výnimočné. Kombi však zožal vždy veľký úspech. Pokračovalo to tak ďalšie dve generácie. Fabia bola vždy priestranná a poskytla veľa priestoru za málo peňazí. Vždy bola obľúbená buď u starších ľudí, alebo ako služobné auto vo firmách. Nikdy jej nič v princípe nechýbalo. A hlavne veľkostne predbehla konkurenciu a rovnako bola aj výrazne lacnejšia. Štvrtá generácia však prišla mnohé zmeniť. A to veľmi odvážne.

Nová Fabia je postavená na nám dobre známej platforme MQB A0. Nie je však prvý model značky Škoda, ktorý sedlá túto modulárnu platformu. Okrem Fabie ho skôr používala Scala aj Kamiq. Nová Fabia sa však prvýkrát vo svojej histórii neponúka vo verzii Kombi. A ani sa ponúkať nebude. Fabia teda prišla o jednu zo svojich jedinečných pých. Schválne sa skús po cestách poobliahnuť a všimni si, koľko Fabii stretneš v karosárskej verzii Kombi. Je ich obrovské množstvo. Nová Fabia zároveň už ani nezastupuje pozíciu najlacnejšieho auta vo svojom segmente. Na tomto tróne ju vystriedala Dacia Sandero. V čom je teda lepšia, ak je teda drahšia?!

Fabia v prvom rade výrazne narástla. Na dĺžku dokonca o viac ako desať centimetrov, čo je výrazný skok oproti doterajším rozmerom. Len pre lepšiu predstavu, predchádzajúca generácia Fabie mala v hatchback verzii na dĺžku 3992 mm a tá súčasna ohromujúcich 4108 mm. Rázvor má tiež väčší o celých 9 centimetrov. Ten má hodnotu 2564 mm a je totožný s Ibizou aj s Polom. Vďaka čomu je teda Fabia od svojich súrodencov výrazne väčšia? Môžu za to obrovské previsy. Už na prvý pohľad je evidentné, že Fabii narástol zadok. Je ako nafúknutý balón a musím povedať, že auto vyzerá kvôli tomu jemne disproporčne. No to nikoho nezaujíma, keďže Fabia bola za to odmenená 380 litrovým kufrom. A to je viac, ako má napríklad o 25 centimetrov dlhší Ford Focus. Škodovka samozrejme potrebovala vyplniť medzeru, ktorá vznikla po zrušení karosárskej verzie Combi. Teda aspoň čiastočne. Niekdajší 530 litrový kufor Fabie Combi sa im však nepodarí nahradiť.

 

Pod kapotou bez nafty

Ak si sa tešil na to, že si kúpiš novú Fabiu s naftovou 1.6 TDi a budeš si prdkať po okreskách za 3.5 litra na 100, tak si ostal z ponuky zrejme sklamaný. Nová Fabia sa totižto ponúka výhradne s benzínovými motorizáciami. Netreba však zúfať. Pre kamionistu, ktorý má možnosť si „kradnúť“ v robote naftu, Fabia teda nebude ničím zaujímavá. Základom ponuky je trojvalec. Samozrejme. Začíname teda s MPi a končíme pri trojvalcoch pri označení TSi. Trojvalcové srdce bije aj pod kapotou nášho fénixa. A rovno to najsilnejšie s výkonom 81 kW a s automatickou prevodovkou DSG. Domnievam sa, že táto kombinácia bude veľmi obľúbená. Aby sme však mali rovnováhu vo vesmíre, tak Fabia má v ponuke ešte jednu špecialitku. Pre ľudí, ktorí nemajú hlboko do vrecka, prišla Fabia aj s očakávanou 1.5-kou TSi. Tak ponúka viac než dosť výkonu. O tom však potom.

Popravde motor nie je pre nás a určite ani pre teba žiadnou novinkou. Nie je to tak dávno, čo sme ho mali pod kapotou Seatu Arona minulý rok. V rovnakom výkone aj s rovnakou prevodovkou je už u nás po šiestykrát. Tento motor však dáva svojmu novému majiteľovi záruku spoľahlivosti. Okrem toho aj výbornej spotreby a viac než postačujúcej dynamiky. V ponuke koncernu je už od roku 2013, no do väčších áut sa dostal až v roku 2016. Dovtedy bol výhradne súčasťou mestskej línie grupy – up! a Citigo. Musíme povedať, že inžinieri spravili kus cesty. Z pôvodne nie moc slávneho a obľúbeného trojvalca 1.2 HTP sa dostali na úroveň dnešného TSI-čka. Pred pár rokmi by sa to aj mne osobne písalo ťažko, no tento trojvalec je vážne dobre navrhnutý. Typický trojvalcový zvuk je výborne potlačený a motor znie veľmi podobne, ako jeho štvorvalcový predchodca 1.2 TSI. Osobne som ten motor vlastnil, takže to viem objektívne porovnať.

Trojvalcový zvuk prichádza až vo vyššom spektre otáčok. Pri bežných, prevádzkových do cca 3000 ot./min, si človek neuvedomí zvukovo absenciu jedného valca. A inak to, že výrobcovia siahajú po trojvalcoch nie je len z dôvodu papierovo lepšej spotreby a emisií. Ak by toto platilo, tak by mal 1.0 TSI výrazne nižšiu spotrebu, ako väčší 1.5 TSI. V bežných podmienkach v meste však 1.0 TSI jazdí za 6.4 litra na 100 kilometrov. Väčšia 1.5 TSI dokáže jazdiť za 6.3 až 6.6 litra na 100 kilometrov. Rovnaká úmera je aj mimo mesta. Jednolitrák za 4.8, 1.5-ka dokonca občas aj menej. Dôvodom nasádzania týchto motorov je úspora nákladov. Pri jeho výrobe ušetrí značka na materiály za objem a valce navyše. Možno sa to zdá blbosť, ale motor má o jeden valec, piest, ojnicu, ojničný čap menej a o štyri ventily, jednu sviečku, vstrekovač a pár centimetrov potrubí. Rovnako aj turbodúchadlo je možné použiť menšie s nižším plniacim tlakom. Už chápeš? Ak však stále chceš 1.5-ku, nie je problém, ale priplať si.

 

Čo iné, ako DQ200

2007 je ten rok, kedy na svet prišla prevodovka DQ200. Je to samozrejme DSG-čko so siedmimi prevodovými stupňami a s dvojicou suchých spojok. Za tých 15 rokov prešla len zopár menšími modifikáciami, no inak je bez väčšej a výraznejšej zmeny. Máme rok 2022 a nachádzame ju aj v útrobách novej Fabie. Koncern sa nechystá túto prevodovku nahradiť a plánuje s ňou ukončiť éru spaľovacích motorov. Je zbytočné na konci života spaľovacích motorov vyvíjať kompletne novú prevodovku, či výrazne upravovať tú existujúcu. A čo jej vlastne chýba?! Viac menej nič.

Je spoľahlivá?! Ak sa o ňu pravidelne postaráš, tak áno. Radí hladko?! Ak nebudeš s nou v zábehu jazdiť ako primitív, tak áno. Dusí motor?! Áno, snaží sa. Trojvalec však s ňou bojuje so všetkých svojich síl a nedá dopustiť to, aby ukázal akúkoľvek svoju slabosť. To znamená, že vibrácie sa nedostavujú. Pri bežnej jazde dokáže prevodovka v meste hodiť šiesty prevodový stupeň a nechať motor pracovať na 1200 otáčkach. Z dlhodobého hľadiska to nie je pre techniku extra prospešné, ale budiš. Motor trpí po viac rokoch a viac kilometroch zvýšenou mierou karbonizácie ventilov. Odporúčame preto tankovať raz za čas prémiový benzín a prevetrať auto niekde na diaľnici. Motor sa potom patrične za starostlivosť odmení spoľahlivosťou aj po predĺženej záruke.

 

MQB A0 – platforma pre pekné autá

5 rokov s nami a aktuálne je súčasťou viacero modelov značky. Osobne som si nevedel vôbec predstaviť, ako pojme Škodovka túto platformu vo Fabii. Vieme, že v Scale ju natiahli na jej maximum a vytvorili plnohodnotný hatchback C-segmentu, no za cenu nižšej torznej tuhosti. To sme si však písali v teste Scaly Monte Carlo. Ibiza, Polo, či Arona a T-Roc zvládli transformáciu na modulárnu platformu veľmi dobre. Na Ibize s MQB A0 platformou mám najazdených už 40 tisíc kilometrov a to auto ani po štyroch rokoch absolútne nezavŕzga, čo je pre mňa pasia. Čo je však dôležité, Fabiu robia kolesá. Na týchto našich 16″ diskoch je to síce praktické a extra komfortné, no minimálne 17-ky si zaslúži. Ak kolesá robia auto, tu to platí dvojnásobne. Väčšie disky kolies zároveň skryjú ten nápadne dlhší zadný previs. A z vlastnej skúsenosti ti poviem, že auto si 18-ky disky ani nevšimne.

Ak ti však nezáleží na dizajne auta, tak ušetri peniaze. Na 16″ diskoch jazdí rovnako dobre, len s o čosi menšou smerovou stabilitou kvôli pneumatikám s rozmerom 195. Na druhú stranu však za tieto pneumatiky zaplatíš 250€ za celú sadu. Schválne si pozri rozmer 195/55 R16. Najdrahšie Continental Premium Contact 6-ky stoja 110€ kus a priemerne dobré Barum Bravuris – 70€ kus. Ak by si dal na mňa a objednal si na Fabku 18″ disky kolies, ktoré sa mimochodom objednať dajú a vyzerajú úžasne, tak by ťa kus letnej pneu rovnakej značky stál o pár desiatok € viac. Continental – 160€ a Barum 98€. Zase na druhú stranu, na rozmer 215/40 R18 sú dostupné už aj Michelin Sport Cup 2 ? Moja športová duša by váhala. Neviem si však celkom predstaviť Fabiu, aj keby 1.5 TSI, obuť na ultrašportové pneu a ísť s ňou drať okresky. Ty áno?

 

 

Vyzerá ako…Fabia

Značka a jej hlavný dizajnéri sa už desaťročia držia akéhosi predpísaného jazyku ich modelov. V tomto budem úprimný a poviem, že nová Fabia ničím neprekvapila. Je taká Škodovácka a nič viac. Osobne som očakával, že Fabia dostane experimentálne dvojité svetlá v prednej časti, podobne, ako to má Kamiq, Karoq, či Kodiaq. Neudialo sa a Fabia nie je stále Fabiaq. V mnohých aspektoch je tak dizajn novej Fabie len evolúciou už dobre známeho. Svetlá dostali modernejší podpis a rovnako v zadnej časti sa zmenila len veľmi jemne. Prekvapením pre mňa bola grafika zadných svetiel. Očakával som prechod na svetlá štýlu Octavie, či Scaly a dočkal som sa zmenšenej verzie svetiel z Enyaqu. Novej Fabii chýba akýsi temperament. Na tabuľu Cool áut, by som ju dal na úroveň nového Pola, ktoré sa tiež nevyznačuje extra emóciami. V danej kategórii sú aktuálne aj krajšie autá. No ani jedno z nich nie je tak praktické.

Poďme konečne Fabiu aj výrazne pochváliť, v čom valcuje konkurenciu. To sú jej známe vychytávky s mottom „Simply clever“. Je ich tu celkom 43 a niektoré by som rád chcel obzvlášť vyzdvihnúť. Škrabku vo veku nádrže už poznáme. Praktický držiak na parkovacie lístky na čelnom skle takisto. Čo je pre mňa osobne túžbou, aby sa to objavilo všade ako povinná výbava, je dáždnik vo dverách! To je tak geniálna vec, že človeku, čo to vymyslel, by som kúpil pivo. Zaujímalo by ma, či si dáždniky Škodovka vyrába sama, alebo vďaka tomu si niekto príde na slušný balík peňazí. Ešte by som niekam zakomponoval aj paralyzér. To by sa v dnešnom svete tiež zišlo. Alebo policajnú baterku s obuškom. V stredovej konzole nájdeme potom držiak na pero, či další klip na parkovacie karty. Vo vnútornom spätnom zrkadle zase nájdeme ďalšie USB-C na kameru na sklo. Takýchto drobností je tu naozaj neúrekom a v Mladej Boleslavi si dávajú na tom obzvlášť záležať. Ale ten dáždnik! Na nezaplatenie!

Ak sa však zameriam na dizajn interiéru, tak nemôžem povedať nič. Je to fajn, je to bežné, je to striedme. Ergonomicky tvarované sedačky, pekné medené doplnky, ktoré ozvláštňujú inak bežný interiér súčasnej doby. Displej predsunutý nad úroveň palubnej dosky, kvôli bezpečnosti. Atypické vnútorné kľučky sa rovnako snažia rozbiť stereotyp. Zákazník si dokonca vie vybrať aj farbu interiéru a plastových doplnkov. Len nedávno bola predstavená výbava Monte Carlo, ktorá znova o čosi osvieži interiér červenými prvkami. Tento náš však vyzerá dostatočne decentne.

 

 

Funkčnosti sa nedá vytknúť nič. Všetko funguje tak ako má. 9.2″ displej infotainmentu Amundsen disponuje už relatívne starším systémom a oproti koncernu jemne zaostáva svojim vzhľadom. Virtuálny kokpit bežná klasika, ktorú tiež veľmi dobre poznáme aj z iných modelov. V dnešnej dobe pomaly už aj zabúdam, aké to je mať klasické budíky. Akosi si však Fabiu bez tohto predstaviť neviem. Myslím však, že mnohé budú jazdiť bez tejto vychytávky.

Ak by si sa inak čudoval, čo to máme na Fabii obuté, veď predsa takéto disky si nikde nenašiel, tak sa jedná o jednu z ďalších vychytávok Fabie. Tieto disky sú základom diskov PROXIMA AERO. Len im chýbajú tie AERO kryty a toto je ich surový dizajn. S tými krytmi by to práve vyzeralo asi ešte o niečo lepšie. Stále som toho názoru, že ak by som si Fabiu kupoval sám pre seba, tak za disky by som si určite priplatil. Fabia sa inak ponúka v základe už s LED prednými svetlami. Za príplatok sú Full LED, čiže aj so smerovkou a prisvecovaním do zákruty. Nie sú však matrixové a vedia maximálne prepínať automaticky diaľkové. Oplatí sa za ne priplatiť?! Ťažko povedať, nevidel som ako svietia tie základné. Pochybujem však, že ich svetelný výkon bude o toľko horší. Tieto samozrejme lepšie vyzerajú.

A v akej farbe by si inak chcel Fabču ty? Na tomto kúsku vidíš Pheonix metalízu. K tomu máme ešte aj príplatok za čiernu strechu. Nevyzerá to vôbec zle a táto kombinácia k tomu autu patrí. Videl som však Fabiu Style v sivej metalíze Grafite a vyzerala geniálne. Osobne by som aj ja siahol po sivej Grafite, priplatil by som si na základe doterajších dobrých skúsenosti s platformou aj 18″ disky kolies. Tu si však treba dať pozor, keďže čierna strecha sa dá objednať len v kombinácii s 17″ diskami kolies. Čiernu strechu by som však z praktického hladiska oželel. Osobne by som si priplatil aj za paket Dynamic a mal čierny strop v interiéri spolu s trojramenným volantom a veľmi peknými športovými sedačkami. Za príplatok len 130€ je aj športový podvozok, kedy auto dostane športové pružiny. Pátral som po nete a zistil som, že iných častí sa to netýka, čiže stabilizátory ostávajú rovnaké.

Ďalší príplatok, ktorý stojí za zmienku, je safety pack, ktorý pridá bočné zadné airbagy. To je unikát v triede. Panoramatickú strechu sa absolútne neoplatí priplácať, keďže je pevná a nedá sa otvoriť. Ak som si teda naskladal Fabiu, ktorá sa aj mne dizajnovo páči, tak som na cene 23 tisíc €. Nami testovaný kúsok má cenovku 21 tisíc €, čo tiež nie je úplne málo. No vyzerá to tak, že s autami do 15 tisíc sa môžeme už rozlúčiť.

 

Epilóg

Ak si sadnem a podumám nad tým, čo Fabia ponúka, tak súhlasím, že je to kus dobrého auta. Som presvedčený, že Fabia bude znova v mnohých firemných flotilách a u súkromnej klienteli bude ten pomer o čosi menší. Už v základnej výbave ponúka veľmi slušnú výbavu a aj za 14 tisíc vie mať človek slušné auto s 1.0 TSI. Nie je to teda vôbec zlé a myslím, že sa mnohým ľuďom Fabia aj veľmi páči. Za mňa je ten dizajn taký povinne nudný. Ale to je len môj pohľad.

Po technickej stránke sa dotiahla na konkurenciu a po veľkostnej stránke ich aj predbehla. Čiže je jasné, čo ju dostáva na vrchol. Bez akejkoľvek debaty už teraz vieme, že v predajoch predbehne ako Polo, tak aj Ibizu. Jediný, kto ju môže trochu potrápiť je nová i20-ka od Hyundaiu. Ale Fabia bude aj tak vždy tá väčšia!

Ak však mám byť úprimný, tak sa mi test na Fabiu písal ťažko. Nie preto, že by to bolo zlé auto a nechcel by som kritizovať. Servítku pred ústa si málokedy dávam. Fabia je práve dobré auto. Ale je to proste Fabia. Ani neviem, ako lepšie by som to definoval. Je to ten overený zlatý štandard. Ak človek nechce rozmýšľať nad kúpou auta, kúpi si Fabiu. A prečo?! Lebo predsa je to Fabia a tým nič nepokazí. Ak si teda tento test prečítal celý, tak ti úprimne ďakujem a ospravedlňujem sa ti, že bol na naše pomery nudný. Ako referenciu pre nás, že si ho prečítal, nám napíš prosím na mail: redakcia@medziplyn.sk a prvým trom pošleme balík našich nálepiek – zadarmo samozrejme. Myslím to vážne. A pridaj k tomu aj to, čo si ty myslíš o novej Fabii.