Nový rok začal zhurta a už tu máme prvý redakčný test. Sklamaný som. Znova je biele a znova je zima. Pre fotograficky zmýšľajúceho redaktora je to ako za trest. Teda nie, že by som bol nevďačný, no ako irónia osudu, vždy keď je sychravo a najlepšie aj zima, tak máme všetky autá na test v bielej farbe. S fotkami potom musíme doslova čarovať, aby sme našli buď vhodné miesto, alebo aspoň svetlo, aby biele vyzeralo pekne. Toľká vďaka však?!
Nový Leon nemáme na test prvý krát. Premiéru u nás mal v Septembri minulého roka v jeho najvyššom prevedení FR a červenej metalíze. Tento kúsok máme z opačného konca cenníku. A som rád. Rovnako sa zmenilo jeho karosárske prevedenie. Zatiaľ, čo počas babieho leta sme brázdili cesty našich krajov v krátkej verzii Hatchback, rok 2021 sme začali praktikom. Kombík vo verzii Style.
Nie vždy sú novinárske autá “fullky”, teda najvyššie konfigurácie. Niekedy sa na takéto teším viac, ako na tie najvyššie. Baví ma objavovať a skúmať tie bežným ľuďom dostupnejšie entity. Tie najvyššie výbavy sú síce pekné, no ani náhodou nie sú finančne dostupné pre bežnú populáciu, do ktorej, koniec koncov, patríme aj my v redakcii. Za tie roky sa však autá zmenili aj v tejto cenovej kategórii. Po pravde, celá „táto“ cenová kategória sa zmenila a posunula. Zatiaľ čo pred dvomi/tromi rokmi sme mohli ešte podobne vybavené auto segmentu C kúpiť pod 15 tisíc €, dnes na tejto cene ani len nezačínajú. Komu za to vďačíme najviac?! No predsa našej milovanej únii. Tá diktuje výrobcom nie len to, aké emisie majú dodržiavať a koľko budú platiť za tie prevýšené, no ešte aj to, čo všetko auto musí už štandardne obsahovať.
Začalo to niekedy s povinným denným svietením, pokračovalo s asistentom núdzového brzdenia, povinnosťou dostatočnej pasívnej bezpečnosti v podobe prikázaného počtu airbagov a najnovšie v každom aute máme aj núdzového asistenta. Také to červené tlačítko na strope s označením SOS. Tieto technológie samozrejme niečo stoja a výrobca to ani náhodou nenechá na svoj účet. Platíme za to my a to v plnej výške. To je však len jedna strana mince. Tá druhá je povinná elektrifikácia. Nami testovaný Leon sa jej ešte podaril všemožne vyhnúť, no už to postihlo v plnej miere aj nemecký koncern. Zvýšenie cien z dôvodu elektrifikácie pritom zasiahlo aj bežné, konvenčné motorizácie. Výrobcovia na jednej strane dostávajú sankcie za flotilové emisie, ktoré sú pre rok 2021 na úrovni 95g CO2 na kilometer na jedno predané vozidlo. Druhá vec priamo súvisí s tou prvou. Aktívne sa snažia tieto flotilové emisie znížiť, no vedia, že svoje elektrifikované modely nemôžu predávať za nižšiu cenu, tak automaticky zdvihli ceny tých, nám ešte stále bežných.
Seat ide proti prúdu
Ťažko tomu uveriť, no čiastočne to tak je. Nebudem porovnávať hrušky s jabĺčkami, no len hrušky s hruškami. Dva roky dozadu sme mali na test Leon vo verzii Kombi. Bola to výbava Style a pod kapotou mala rovnaký agregát 1.5 TSi s výkonom 96 kW/ 130 koní. Jednalo sa o akciovú verziu Visio, ktorej sa na Slovensku veľké množstvo nepredalo, keďže bola počtom limitovaná. Jej obmedzenosť bola hlavne kvôli cene, ktorá bola nastavená veľmi priaznivo. Vo svojej výbave skrývala množstvo asistenčných systémov ako adaptívny tempomat, asistent jazdných pruhov, či aj spomínaný pre-kolízny asistent. Okrem toho mal tento modrý Leon Full LED svetlá, vyhrievané sedadlá, dvoj-zónovú automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory a parkovaciu kameru. V roku 2018 to celé stálo 20 269€. Opakujem: Leon kombi, 1.5 TSi 130k, výbava Style a vyššie spomenutá výbava.
To mi celkom nahralo pri tomto aktuálne testovanom Leone. Totižto jeho špecifikácia je veľmi podobná tomu, ktorý som doteraz opisoval. Je to rovnaký výbavový stupeň Style, rovnaký motor, rovnaká karoséria, len nový model. A samozrejme sa aj výbava jemne pozmenila. Pravdaže k lepšiemu. Najprv začnem s tým, čo sa bežne udáva až na koniec. A to je cena. 21 417€ s DPH! A poďme si teraz zhrnúť tie zmeny. Tomuto Leonu oproti tomu z roku 2018 chýba parkovacia kamera a predné senzory. Navyše však má konečne vyhrievaný volant, troj-zónovú automatickú klimatizáciu, bez-kľúčové štartovanie tlačítkom a Seat Connect aplikáciu. Ostatné veci ostali základom. Čiže aj adaptívny tempomat, aj asistent jazdných pruhov, či Full LED svetlá. Leon medzigeneračne narástol a hlavne výrazne zmenil svoj dizajn.
Najprv som bol jemným odporcom tohto dizajnu, no vo finále sa mi začína naozaj páčiť. Čo sa mi páči najviac je, že medzi jednotlivými výbavami nie sú až tak zásadné rozdiely. Aj táto verzia Style vďaka tvaru celej karosérie a celkovému dizajnu auta, pôsobí dynamicky. Karosárske prevedenie kombi sa mi dokonca páči viac, ako krátke. A to je čo povedať. Ak si toto teda rozmeníme na drobné, za dva roky narástla cena o 1200€, Leon sa zväčšil, opeknel a priniesol zopár prvkov komfortnej výbavy navyše, ktorú určite mnohí oceníme. Hlavne ten vyhrievaný volant. Ak si odmyslíme túto výbavu, tak sme na rovnakej cene, ako v prípade predchodcu. A to je potešujúca správa.
Stačí mu stále 130 koní?!
Motor je taktiež tá časť, kde zmena nenastala. Tento motor nemáme na test ani prvý, ani druhý, ani tretí krát. 130 koňový „BlueMotion“ máme u nás v redakcii už štvrtý krát a už štvrtý krát mu nemám čo extra vytknúť. Ja osobne by som možno uvažoval nad 110 kW verziou, no tá je o poznanie drahšia. Beriem tento motor ako veľmi slušnú alternatívu, ak človek nechce trojvalec. A to cenovo a aj jeho prejavom. Myslím, že práve Seat pochopil tú správnu cestu. Ani trojvalce a ani lenivé atmosféry. Niečo tomu koncernu pri tých motoroch predsa len vyšlo.
Zaujímalo ma skôr, či bude týchto 130 koní stačiť takto veľkej karosérii. Povedzme si pravdu, nový Leon už nie je žiadny drobec a 130 koní nie je pri ňom žiadne číslo. Ak sa na Leon pozriem cez optiku človeka, ktorému auto slúži ako presúvadlo a nevyžaduje od neho extra výkony, tak stačí. Ak však jazdíte často a dlho diaľnice a nechcete vyslovene naftu, tak uvažujte určite o silnejšej variante. Tá dokáže na diaľnici pri 130 km/h ušetriť až 1.5 litra paliva na 100 km. Zatiaľ čo táto 130 koňová verzia pri tejto rýchlosti jazdila za 7.5 litra, výkonnejšia tú istú trasu dala pri rovnakej rýchlosti za 6 rovných litrov.
V meste ten rozdiel nie je tak veľký. Aby som bol presnejší, tak je to 0.2 litra v prospech slabšej motorizácie. Spotreba nám skončila na úrovni 6.7 litra v meste. Nižšej spotrebe slabšieho motora vďačíme hlavne jeho pokročilejšej technológii. Vďaka Millerovmu cyklu dokáže jazdiť efektívnejšie a do značnej miery mu pomáha aj turbo s variabilnou geometriou svojich lopatiek. To 110 kW verzia ešte nedostala a ani nedostane. Tej sa zasa ušla technológia Mild-Hybrid pre automat. Verím, že čoskoro vyskúšame aj tú. Ak by si si predsa len chcel prečítať viac o tomto motore, tak predchádzajúci podrobnejší test najdeš TU.
Jazdí lepšie, ako predchodca?
Seat je veľmi dobre známy tým, že je súčasťou koncernu. To, predpokladám nie je pre teba žiadna nová informácia. Prejavilo sa to teda aj na naladení a nastavení podvozku nového Leonu. Nič revolučné neprišlo. Leon má rovnakú platformu MQB, akú mal aj predchodca a zdieľajú dokonca aj rovnaké podvozkové diely. To znamená, že tlmič z tretej generácie ti bude pasovať aj na tú štvrtú. Dokonca majú tieto diely aj rovnaké kódy. Čo sa však jemne zmenilo a na jazdných vlastnostiach sa to pozitívne prejavilo, je karoséria. Tá je v prípade novej generácie tuhšia o 15%. So zachovaním rázvoru aj rozchodu kolies je teda toto maličká zmena k lepšiemu.
Ono je pravda, na čo niečo meniť, ak to funguje. V koncerne to platí dvojnásobne. Navyše sa tam zrejme riadia aj interným príslovím, „Na čo niečo meniť, ak to má stáť peniaze“. Diesel-Gate ich stál už dosť. Teraz sa má šetriť. Seatu sa však aj napriek tomu podarilo jemne pozmeniť koncepciu auta, že z jazdy vo finále má človek iný pocit. Bod H, teda poloha tela na sedadle je v novom Leone o niečo nižšie, kapota sa predĺžila a stĺpiky sú opäť o čosi tenšie. Nový Leon má teda lepší výhľad z auta a pocitovo pôsobí dlhší ako je. Jazda je teda veľmi stabilná a maximálne neutrálna. Neutralite pridali aj 18“ disky kolies, ktoré boli tak lišiacky obuté na našom kúsku. Tie však na toto auto nepatria.
Bystré očko si všimne, že sú to disky z FR-ka. Sériovo Style obúva 16“ disky kolies a za príplatok sú možné len 17-ky. Komfortu však tieto 18-ky neubrali. Naopak by som ich na svojho imaginárneho Leona volil kvôli ich stabilite a styčnej ploche na vozovke. A teda samozrejme aj kvôli ich dizajnu.
Vyslovene teda nemôžem úplne povedať, že by jazdil lepšie. Jazdí rovnako, no pocit z jazdy je iný. To je však len placebo efekt. Tuhšia karoséria zabezpečí to, že plasty v interiéri ostanú na svojom mieste aj po rokoch a snáď nebudú vŕzgať. A okrem toho zlepšili aj pasívnu bezpečnosť a deformačné zóny hlavne v prípade bočného nárazu.
„Základné rádio“
To bola veta, ktorú som od importéra počul viac krát, keď sme tento test dohadovali. „Leon bude so základným rádiom.“ Nevedel som si úplne predstaviť, čo tým autor myslel, tak som sa nechal prekvapiť. V lete 2020 sme mali nový Leon s tým najvyšším stupňom rádia, tak som to mohol pekne porovnať. A tu musím povedať jedno. To teda pekne tí inžinieri posrali. Sorry. Vyššia kategória rádia má všetko ovládané dotykom. Pod displejom máte menšiu dotykovú plochu, kde si nastavujete teplotu klímy a hlasitosť rádia. K tej som sa už separátne vyjadril v prvom teste. V prípade tohto základného multimediálneho systému táto lišta zmizla. Hlasitosť si chvalabohu nastavíte klasickým otočným ovládačom a pod displejom je skupina tlačítok. Sú to však len akési rýchle voľby.
Tými sa viete rýchlo prekliknúť do hlavného menu, do rádia, do telefónu a nejakých nastavení. Okej fajn, toto beriem. No prečo tam nie je rýchla voľba aj na klímu?! Tá je rozložená vo vrchnej lište displeja. Tu nájdem základne veci. Vyhrievané sedačky, nastavenú teplotu a intenzitu fúkania a vnútorný okruh. Všetko následne nastavujete dotykom. Kým som sa však do samotného menu klimatizácie dostal, to teda trvalo. Je na to len jedna cesta. Musel som kliknúť na strednú ikonku s logom ventilátora a A/C. Až tam následne si viem nastaviť intenzitu fúkania, prípadne smer fúkania klímy.
Talentovaní a veľmi schopní inžinieri, ktorých zrejme na strednej škole šikanovali a možno ich šikanujú doteraz, sa však rozhodli, že nám život chcú zľahčiť. Neviem ako došli na to, čo spravili, no ani náhodou ho nezľahčili. Na ľavej strane od volantu je ovládanie svetiel. To je, čuduj sa svetu, tiež dotykové. No koho by bolo napadlo, že na tomto paneli nájdete aj režim odhmlievania čelného skla a aj zadného skla? Mňa veru nie. A obzvlášť som to „ocenil“ ak som si chcel dotykom zapnúť hmlovky, ktoré sú priamo nad tým. Ďakujem pekne.
Má to však svoje pozitívum. Celý interiér má minimum tlačítok. Ak nepočítam volant, je ich tam dokopy 5 a to aj s výstražnými svetlami. Perfektné. Efektné. Pekné. No ani náhodou ergonomické a intuitívne. Vsadím sa o čokoľvek, že v ďalšej generácii sa vrátia fyzické tlačítka.
Aby sa však nezaprela moja povaha alibistu, musím na obhajobu Leonu povedať len jedno. Bavil som sa viacerými kolegovcami, ktorí testujú autá a dá sa na to zvyknúť. Chvíľku to však trvá a mne sa to behom dvoch týždňov nepodarilo. Bežná doba je tak tri týždne až mesiac. Toto riešenie teda nie je možno myslené zlé, len prišlo príliš rýchlo. Z toho tradičného clima-tronicu, ktorý tu s nami bol a doteraz ešte je už 12 rokov, sme sa zrazu dostali k plne dotykovému ovládaniu.
Ľudia majú radi zmeny, no nie často až takto radikálne a nie moc logické. Možno bolo potrebné na to ísť postupne. Len žiaľ, žijeme v takej dobe, kedy revolúcia znamená pokrok a výrobcovia sa predbiehajú, kto objaví Ameriku skôr. A často je to na úkor nás, užívateľov ich áut.
Najlepší a najkrajší
Aj napriek nie úplne pozitívnemu koncu tohto nášho týždňového príbehu, musím skonštatovať jedno. Seat Leon vo verzii Sportstourer je najlepším a najkrajším kombíkom trojice VW koncernu. Nový Golf Variant je po dizajnovej stránke pre mňa obrovským sklamaním a Octaviu sme žiaľ ešte nemali možnosť testovať. Srdce mi však piští za Leonom.
Za peniaze, ktoré si zaň výrobca pýta, ponúka jedinečný a zároveň zaujímavý dizajn, veľmi slušnú výbavu a veľký priestor. Táto špecifikácia je 100% toho, čo človek bežne používa a využije. Jediným prvkom, ktorý mne chýbal, bola parkovacia kamera. Aj to je však len otázka špecifikácie.
Rok nám teda začal sľubne. Sám som zvedavý a v očakávaniach, čo nám rok 2021 prinesie. Dnes však už viem, že sa môžem tešiť na Marec, kedy nám Leon spraví radosť pod značkou Cupra. Myslíš, že aj tam budem nadávať na infotainment?!