Renault Austral. A prečo nie Kadjar?! Ten musel z dôvodu trendov skončiť. Rozhodol som sa, si na začiatok testu, trošku viac naštudovať o názvoch skupiny Renault. Model Kadjar nebol pre značku vôbec úspechom. Predstavený bol v roku 2015 a posledné dva roky jeho existencie do roku 2022 sa nedokázal udržať ani v rebríčku 10-tich najpredávanejších SUV kompaktného segmentu. Kadjar bol dvojička modelu Nissan Qashqai, ktorému sa darilo nepomerne lepšie. Veľa ľudí to pripisovalo cenovej politike skupiny Renault a hlavne dizajnu, ktorý Nissan vyhral. Zároveň istú malú úlohu v tom zohralo aj pomenovanie modelu. Qashqai už bolo zaužívané meno, ktoré na trhu ľudia poznali. Kadjar však na viacerých trhoch znelo foneticky veľmi podobne, čiže ostal navždy v tieni Nissanu. Pre značku teda nový SUV model má byť zároveň novým štartom na trhu SUV – C segmentu.

Kadjar bolo spojenie dvoch názvov – Kad (quad – ako štvorkolka) a Jar (po francúsky „agilný“). Logicky teda nie je možné tento názov používať ďalej, keďže nový model sa neplánuje robiť s pohonom 4×4. Istá pani Sylvia pracujúca pre značku Renault na pozícii Manažérky stratégie názvov modelov, dostala za úlohu vymyslieť a vybrať názov pre ich nové SUV. Ak ti názov Austral evokuje Austráliu, tak je to teoreticky správne. Austral je totižto odvodenie od latinského slova Australis, ktoré označuje niečo južanské, priestranné a exotické. Vo voľnom preklade tak označovali Austráliu, ktorá je z veľkej časti neobývaná a o voľný priestor tam teda nemajú núdzu. Zároveň potrebovali niečo moderné s čistým štítom. A to názov Austral spĺňal na jednotku.

Keď Renault minulý rok Austral predstavil, veľmi sa mi páčil. Hneď ma zaujala jeho predná časť s novou, no zároveň známou grafikou svetiel, či s F1 lištou po vzore elektrického Meganu. Zároveň som odpadol z predstavenej matnej verzie Esprit Alpine, ktorá určite zaujala mnohých. Prišiel teda čas, kedy som si mal plánovať toto auto na test. Prednosť mali veľké redakcie, z ktorých mnohé tento test absolútne odflákli a auto nafotili na mobil. Hanba. Na mňa však čakal Júnový termín, na ktorý som sa veľmi tešil. Mal to byť príjemný začiatok testovacieho leta, no nanešťastie som mal termín zrušený. A to som mal mať práve ten matný Esprit Alpine, aký bol aj na uvádzacích fotkách. Vtedy sme sa teda dohodli, že si napíšeme ohľadom náhradného termínu. Dlhšie som kašľal na to a nehlásil sa, keďže prichádzali mnohé iné autá. Tak som si jeden deň v Auguste spomenul, že napíšem do Renaultu.

Vypýtal som si Austral na Október, kedy sa mi uvoľnil kalendár. Mali však voľný len červený. Táto odpoveď mi prišla v pondelok 14.8. . Ešte som však ani nestihol na tento mail odpovedať a zrazu mi volali z predajne na Panonskej ceste, že si môžem prísť pre Austral. Pýtam sa: „Ste si istá, že ho mám mať ja?! Ja som si ešte len dnes s Vašou kolegyňou plánoval termín.“ Po potvrdzujúcej odpovedi som sa teda obrovskou náhodou ocitol pred Renaultom a držím tak v ruke kľúče od matného sivého Australu vo verzii Esprit Alpine. A tento príbeh som si fakt nevymyslel. Verím v tomto na osud a telepatiu.

 

 

Vitajte pri teste

Novinka na automobilovom trhu vždy pre mňa veľa znamená. Je to akési objavovanie a skúmanie dovtedy nepoznaného. Okrem kompletne nového modelu, som v tomto prípade objavoval aj úplne novú líniu výbavy Esprit Alpine. Ak som však dal skladačku dokopy, tak vlastne ako celý balík som to celé už niekde videl. Konkrétny Austral, ktorý máme v rukách, dostal pod kapotou výkonnejší motor 1.3 TCE, ktorého výkon je v tomto prípade 158 koní a používa Mild-hybridnú technológiu. Tento motor sme už mali v minulosti možnosť testovať v Megane. Na cestu prenáša výkon vďaka 7-stupňovej automatickej prevodovke od firmy Getrag. Tá je rovnako dobre známa a zároveň veľmi dobre funkčná. Nateraz je motorizácia 1.3 TCE vrcholom ponuky, kým nepríde Hybridný pohon s výkonom 200 koní, na ktorý sa veľmi teším ale kvôli inej veci ako výkonu. O tom však neskôr.

Austral je typické mestské SUV. Veľkostne, výzorovo, ale aj pohonom. Oproti Kadjaru narástol o 2 centimetre a o rovné 2 centimetre zväčšil aj rázvor. Na šírku dokonca oproti Kadjaru schudol o jeden centimeter. Objem batožinového priestoru sa zväčšil práve vďaka tým dvom centimetrom dĺžky o celých 20 litrov (487 litrov), ale v prípade tejto veľkosti je to viacmenej zanedbateľné zväčšenie. Čo však nie je zanedbateľné, je možné zväčšenie kufra až na 575 litrov vďaka posuvnej zadnej lavici. Ak ju teda nevyužívate, tak je možné si znateľne zväčšiť tento priestor. Napríklad pri dovolenke vo dvojici a prevážaní psíka na zadných sedadlách. Ak som si však dal zadnú lavicu do prednej polohy, nejaké dieťa je stále možné odviesť aj s týmto priestorom.

 

 

Ak to však má byť SUV do mesta, musí hlavne motorizácia spĺňať isté náležitosti. Napríklad hospodárnosť. Ako na tom Austral je?! Tento štvorvalec s priamym vstrekovaním je už rokmi overený motor, ktorý sa aktuálne nachádza aj pod kapotou Mercedesov, či Nissanov. Jeho historický názov bol 1.33 TCE, keďže jeho objem je presne 1333 ccm. Vo väčšom Australe dokáže po meste bez sebemenšieho snaženia jazdiť za 7.3 litra na 100 km, čo vôbec nie je zlé. Diaľnica mu však tiež problém nerobí a „rodinných“ 120 km/h spapá 6.2 litra benzínu. Pri stúpajúcej rýchlosti samozrejme exponenciálne stúpa aj spotreba. 145 km/h je hranica, kde sa to už prehúpne cez 8 litrov, čo už nie je trvalo akceptovateľné. Preto na to pri jazde s Australom 1.3 TCE treba myslieť.

Tento model aktuálne nemá v ponuke žiadny naftový motor a ani sa nad ním neuvažuje. Treba sa teda uspokojiť výhradne s týmito benzínmi, alebo si počkať na Hybrid, ktorý príde koncom tohto roka. Aktuálne už dokonca nie je možné verziu Esprit Alpine s touto testovanou motorizáciou už objednať a v cenníku figuruje už len pri výbave Iconic. Motor je to však vážne dobrý. Jeho prejav je tichý a má zároveň dostatok výkonu aj na potrebné predbiehanie, či sa priradenie na diaľnicu.

Trošku ma mrzí, že zatiaľ nevidím vo výhľade motorizácii možnosť objednať plugin-hybrid, ktorý by prípadne ponúkol aspoň elektrickú štvorkolku s elektromotorom na zadnej náprave. Čo však vo výhľade je, je systém 4Control Advanced – teda natáčanie zadnej nápravy. Pri mestskom SUV dá zrazu manévrovanie na úzkom parkovisku našich sídlisk absolútne iný zmysel. A práve na toto sa veľmi teším, keďže to bude unikát v tejto triede.

 

Jazda uspokojí aj náročnejších

Esprit Alpine obúva štandardne 20″ disky kolies. Netreba sa ich však báť, keďže vyzerajú mega dobre a hlavne, čo je dôležitejšie, necítiť ich pri jazde. Podvozok je veľmi dobre nastavený aj na väčšie obutie a tlmiče dokážu obstojne absorbovať hmotnosť týchto diskov. Zároveň však aj pri 20″ diskoch kolies dostávaš relatívne veľkú pneumatiku s bočným profilom až 45% z šírky 235 mm. Tým, že aktuálny dizajn áut ráta s takýmito diskami a aby nevyzerali na aute disproporčne, vzhľadovo utrpí ten, kto sa rozhodne obuť na auto najmenšie 17″ disky kolies. Tie budú utopené a pokazia celý dizajn auta. Aktuálne si však vieš na auto objednať najmenšie disky v rozmere 19″. Tie najmenšie 17″ disky kolies sú zapísané v TP na zimné obutie. Boh však chráň toho, kto ich na inak veľmi pekný Austral obuje.

V prípade tejto „bežnej“ motorizácie nájdeme vzadu jednoduchú vlečnú nápravu, ako poznáme aj z Qashqaia. Predsa len, autá sú postavené na rovnakej platforme CMF-CD. Výhoda Qashqaia je v tomto prípade tá, že sa ponúka aj ako štvorkolka s multi-linkom. Austral dostane nezávislé zavesenie zadných kolies výhrande so systém 4Control. Aj napriek použitiu jednoduchej konštrukcie nápravy je auto veľmi stabilné na ceste. Dnes je už len ťažké pri bežnom jazdení rozoznať jednoduchú torznú priečku a multilink. To sa prejaví až pri športovej jazde, či jazde v teréne. Ani jedno, či druhé Austral neplánuje robiť. A kto si ho kupuje na to, je blázon.

Austral je predovšetkým veľmi pohodlné vozenie, ktoré navyše vyzerá veľmi vkusne. Možno je to aj vďaka tej špecifikácii, ale počas týždňa sa za mnou obzeralo veľké množstvo okoloidúcich. Hlavne taký ten ocinkovský typ. Veľmi ma na Australe potešila jeho tuhosť karosérie. Aj napriek ozrutnej presklennej streche, v aute po celý čas nič nezavŕzglo. Príjemné je aj zatváranie dverí, z ktorých je počuť pevnosť karosérie a celého skeletu. Inak panoramatická strecha je v prípade verzie Esprit Alpine za príplatok, takže ak nechceš, mať ju tam nemusíš. Ja by som ju napríklad tiež nechcel, lebo ak nie je strecha otvárateľná, príde mi to ako zbytočnosť. Tebe nie?!

Tento konkrétny kúsok má aj mild-hybridný systém. Poviem pravdu, že vôbec neviem ako pracuje, keďže som celý týždeň štart-stop vypínal. Ale za to môže Renault sám. Ak by sa štart-stop vypínal ako napríklad na Cupre, že musíš sa k nemu preklikať cez displej, asi by ma to omrzelo. Renault však tlačítko na vypnutie tohto systéme dal hneď vedľa tlačítka štartovania. Ako by aj on sám chcel, aby si tento systém vypínal. Tak som aj vypínal 🙂

 

 

Renault sa stráca a naspäť sa hľadá

GT Line, R.S. Line a teraz Esprit Alpine. Len za posledné tri roky Renault vystriedal niekoľko označení svojich športovo strihnutých verzií. Esprit Alpine je úplná novinka a myslím, že sám o sebe evokuje, čo znamená. „Duch Alpine“ – teda mal by mať v sebe odkaz práve na modely Alpine, ako je aj nové Alpine A110. Na túto líniu odkazuje hneď niekoľko označení po celom aute. Na tomto si však dali naozaj záležať, keďže to na aute vyzerá dobre a je to nesilené. Dizajnovo sa od bežnej verzie nelíši, skôr v drobnostiach. Najvýraznejší rozdiel je potom v interiéri, kde nájdeme spojenie látky a alkantary.

A alkantaru, alebo teda jej napodobeninu, tu nájdeme takmer všade. Dokonca aj na volante. Dizajnom mi toto auto hovorí, že by mohlo mať aspoň 300 koní. A veru by aj mohlo. Verím, že by si našlo veľa záujemcov. Aj keby boli spojením elektriky a benzínu. Interiér je za mňa 100 bodový a všetko je tu domyslené do dokonalosti. Takmer. Jediný prúser, ktorý som objavil, je odkladací priestor na kľúč umiestnený z prednej strany opierky na ruku (nie lakťovú opierku, ale ručnú), kde som viackrát kľúč zabudol. A ten kľúč samotný je za mňa tiež už celkom prežitok. Mohli by priniesť niečo nové, keďže táto ich povestná karta má najlepšie roky za sebou.

Interiér celý je však veľmi príbuzný modelu Megane E-Tech. Rovnaký L-profil palubnej dosky s rovnakým displejom, či aj voličom automatickej prevodovky skrytého pod volantom. Pekný je však aj jeden, aj druhý displej. Systém infotainmentu však stále potrebuje výraznú aktualizáciu, keďže znova sa mi stalo, že zle komunikoval s telefónom. Na to, že je vyvinutý Googlom a je to ich nový systém, tak s Androidom si vôbec nerozumie. Našťastie je v tomto systéme integrovaná veľmi dobrá vstavaná navigácia, že bezdrôtové Android Auto ani nemusíš extra využívať. Inak stratíš s autom nervy pri sústavnom odpájaní Android Auto. Toto potrebuje update, ak to bude raz fungovať, bude to perfektné.

 

 

Čo by si zaslúžilo skôr upgrade a nie update, je ovládanie rádia ovládačom pod volantom. Ten už má tiež svoj vek a hlavne je umiestnený na blbom mieste. Na pravej strane stráca svoj zmysel, keďže je dokázané, že na volante držíme 87% času ľavú ruku a takéto veci chceme mať na dosah ruky. Takto musíš stále siahať pravou rukou pod volant. Ak už sme však pri tom audiu, tak Austral dostal Harman Kardon audio systém, ktorý hrá na túto triedu veľmi dobre. V dnešnej dobe však prémiový audiosystém je už skôr povinnosťou v aute. Ja osobne si neviem predstaviť svoje auto bez lepšieho audiosystému. A potom sa rozlišujú na dobré a horšie. Tu je ten lepší. Dôležitý aspekt je ten, že sú tóny rozoznateľné aj pri nižšej hlasitosti a hlavne hĺbky. Pri niektorých audio-systémoch vyniknú hlbšie tóny až pri vyššej úrovni hlasitosti. Zároveň je potrebné si všímať, ako hrá audiosystém na defaultnom nastavení z výroby. Ak je potrebné pridávať akúkoľvek hodnotu viac ako o dve úrovne, tak je zle. Tu to nebolo treba a za audio dávam palec hore!

Austral má veľmi dobre prepracovaný aj 360º kamerový systém. Ten sa obzvlášť v meste hodí. Viete, parkovanie nám občas všetkým zahapruje a novinárske autá to obzvlášť poznajú. Dlho som nemal novinárske auto, ktoré by nemalo poškriabaný disk. Aj tento Austral mal ľavý predný už označkovaný. Občas sa domnievam, že za to vždy môže jeden človek 😀 Novinári by mali byť tí najlepší šoféri na Slovensku, opak je však často pravdou.

Návykové v prípade Renaultov je aj systém bezkľúčového odomykania a zamykania. Ten funguje na vzdialenosť od auta, čiže nie je potrebné sa vôbec dotýkať kľúčky, stačí jednoducho od auta odísť preč a ono sa zamkne samé. Toto je veľmi dobrý systém. Aspoň sa nikdy nestane, že zabudneš auto zamknúť. Ak ovšem nezabudneš kľúč v jeho odkladacom miestečku na opierke na ruku.

A čo tá opierka na ruku?! Určite poznáš to, že v aute ak máš „šaltpáku“, tak si na ňu odkladáš svoju dlaň. Robím to ja, robíme to podľa mňa úplne všetci. Je to pohodlné, nechať ruku oddychovať na páke. Tým, že na Australe volíš rýchlosti pákou pod volantom, tak si ruku môžeš odložiť na patentovanú opierku ruky. Tá je dokonca posúvna a dostatočne pevná a veľká. Toto je veľmi vďačné riešenie. Navyše pod touto opierkou nájdeš aj úložný priestor, ktorý si týmto vieš zakryť. Naopak zle je tu riešená integrovaná lakťová opierka stredového panelu. Tá je krátka a ja aj napriek tomu, že som vysoký a mám dlhé ruky, ak chcem mať opretý lakeť pravej ruky za jazdy, tlačím sa akurát tak o plast pred opierkou.

Priestoru je v novom Australe na rozdávanie. Nielen toho úložného, ktorý dokazuje aké je to auto praktické, ale aj životného. Austral je auto, ktoré na 100% sadne každému, či už ste menšieho, alebo väčšieho vzrastu. To je v prípade SUV do mesta naozaj dôležité, keďže nie sme všetci 180 centimetrov vysoký a nemáme všetci 70 kg, čo by bolo ideálne. Aj mne, ako veľmi vysokému človeku, priestor v Australe naozaj vyhovoval. Interiér navyše dostal pekný prvok v podobe výrazného ambientného osvetlenia. Toto je snáď prvé auto, kde ho výrazne vidieť aj cez deň. Svetelné lišty tohto osvetlenia sú širšie, ako bývajú bežne a tak v noci možno niekomu budú vadiť. Dajú sa však kompletne vypnúť. Páči sa mi však, že farba ambientného osvetlenia komunikuje aj s farebnou témou oboch displejov a dokopy ladia.

 

 

Prajem Australu veľa spokojných zákazníkov

Austral vie aktuálne zaujať hlavne dizajnom a jeho cenou. Neponúka síce štvorkolku, či naftové motorizácie. Za 37 tisíc € však ponúka vrcholnú verziu Esprit Alpine, ktorá má také srandy, že sa ti o nich v iných autách môže len snívať. Dizajn je však jednoznačne to, čo ho predáva. Vyzerá geniálne a dizajnérom sa vydarila táto ich práca. Austral vyzerá veľmi moderne, no zároveň to nie je silené, ako v prípade niektorých iných značiek. Kopec fanúšikov si nájde aj s ponukou štvorvalcových motorizácii. Nemyslím si, že možnosť 4Controlu bude v budúcnosti veľký argument. Hybrid však pomôže k ďalším predajom.

Austral aktuálne začína na cene 30 400€ za verziu so 140 koňovým motorom 1.3 TCE. Za 32 900€ ho máš už s týmto motorom a aj s automatickou prevodovkou, čo je fér cena, za to čo ponúka. Uvidíme, čo ponúknu hybridné motorizácia a hlavne, kde sa dostanú cenovo. Teším sa, keď budeme môcť otestovať práve tú so systémom 4Control.