Určite si za posledných pár rokov aspoň raz počul sťažovať sa niekoho na Facebooku, či iných platformách sociálneho styku, ako Cupra už dávno nie je Cuprou. Ako už nerobia len poriadne autá s výkonom 300 koní a ako majú nudné 1.5-ky, či nebodaj naftu alebo prekliatu elektriku. Hej, tento príbeh som počul aj ja. A môžem povedať, že mnohokrát aj z úst mojich kolegov novinárov. Opakovanie toho istého vtipu však už nie je vtipné a všimli si tohto vtipu aj v samotnej Cupre. Oni však šikovníci namiesto toho, aby ľudí naďalej presviedčali o tom, že Cupra je už len prísne lifestylová automobilová značka a nie výhradne performance, spravili to čo nikto nečakal. Viete, pri takýchto rečiach hejteri dúfajú, že sa vzdáte a celé to zabalíte. Dúfajú v to, že príde riaditeľ Cupry a povie, že odstupuje z funkcie a ruší celú značku, lebo Paľovi z Tešedíkova sa nepáči, že už Cupra nemá len 300 koňové autá. Mimochodom Paľo z Tešedíkova jazdí na Renaulte Thalia.

Vtedy by boli vyhrali. Tak ako napríklad chvíľku tomu bolo pred pár týždňami, keď na verejnosť vyšla info, že AMG vráti do C63 v roku 2025 osemvalce. Vtedy si pohonkajú na tom a bez mrknutia oka pokračujú ďalej v hľadaní ďalšieho topicu na svoje múdrosti. Ak im ešte nestačilo, pustia sa do značky znova. V prípade AMG však nevyhrali, keďže značka si stoj, čo stoj udrží súčasný dvojliter a žiadne osem valce sa nekonajú. „Búúúú“, ozval sa znova v komentároch Paľo z Tešedíkova. Cupra však pred cca rokom vytrela týmto hejterom riť brúsnym papierom a žihlavou. Namiesto rezignácie im priniesla nemožné a aj pre nás, novinársku obec, nečakané. 5 valec s označením 2.5 TFSI z dielne samotnej Audi Sport. A toto húževnaté srdce zabalila do toho najkrajšieho, čo doma našla. Do Formentora… A my sme tu dnes na to, aby sme tento zväzok na dobro spečatili, alebo povedali svoje posledné slovo.

 

 

 

Formentor to musel byť

Ak uvažuješ nad tým, prečo nedali 5 valec do Leonu, či Atecy, tak odpoveď je úplne prostá. Formentor je prvý samostatný model značky Cupra, ktorý za éry Seatu neexistoval. Aký lepší marketing mu teda spraviť, ako ho obdariť takýmto niečím. Aj keď osobne si myslím, že Formentor minimálne na Slovensku marketing už nepotrebuje. Veď pozri sa, koľko ich už po našich cestách jazdí v rôznych motorizáciach. Formentor VZ5 však nikdy nebude ten bežný Formentor. Cupra sa nikdy nevyznačovala výstrednosťou. Oni totižto vedia, že ich autá vyzerajú hot aj bez rôznych tuningových krídiel, či iných výstrelkov dnešnej módy. Cupra nepotrebuje výrazné farby aby zaujala. Cupra Formentor VZ5 je pre srdciarov, ktorý ocenia práve jej „utajenosť“ voči svetu a poďme spolu na jeho test.

Samotný Formentor veľmi dobre vieš, že vyzerá k svetu. Doteraz veľmi rád spomínam na tú krásnu kombináciu modrej metalízy Asphalt Blue s príplatkovým Blue Petrol interiérom. Doteraz to bol najkrajší Formentor, ktorý sa ku mne dostal. Schválne však hovorím doteraz. VZ5 je úplne iný svet, aj keď je v mnohých aspektoch veľmi podobným Formentorom. Zmeny sa teda dotkli hlavne pohonu, minoritne dizajnu, no najviac však celkového prejavu. Formentor VZ5 je presne taký ten agent v utajení. Má drahé sako, obuté drahé topánky, ktoré sú vždy dokonalo upravené, no jeho chmaty dokážu byť smrteľné!  Je presný a dôsledný. Tam kam príde, nenechá po sebe žiadnu špinku a dokážeš sa vo všetkých smeroch naň spoľahnúť. Zaplatíš a ty presne vieš, za čo v tomto prípade svoje peniaze dávaš.

Pre Cupru to bola veľmi náročná úloha v dnešnej dobe dostať do svojho CUV jeden z najlepších motorov súčasnosti a aj minulosti. Ak si vezmeš do úvahy, aké náročné je takéto niečo homologizovať a koľko hodín vývoja to vyžadovalo, tak môžeme byť vôbec radi, že to celé prešlo. A na aute je sakra cítiť, že sa inžinieri s ním piplali dlhé hodiny, aby ho dostali do tohto stavu a dokázali z neho vyžmýkať absolútne maximum vo svojej triede. Skôr by ma však zaujímalo, čo im na to povedali chlapci z Audi so svojou Audi RS Q3?! Formentor je vo všetkých smeroch totižto lepším autom s ďaleko dokonalejšou technikou pod jeho kapotou. Hmmm, myslíš, že sa teraz nekamarátia?! 😀

 

 

Celé je to o motore

390 koní a 480 Nm. Stovku atakuje za 4.2 sekundy a toto celé máme v eventuálne praktickom a rodinnom balení, s ktorým sa dostaneš aj na ryby. Motor 2.5 TFSI je okrem svojho typického prejavu aj akousi poslednou spomienkou na začiatky Audi Sport divízie. Predsa Audi RS2 malo takisto pod svojou kapotou 5 valec. Táto koncepcia motora to teda celé odštartovala. Aj preto bola Audina na tento motor skúpa. Ak sa pozrieme na zvyšok portfólia modelov RS, tak RS4/RS5 má motor 2.9 V6, ktorý nájdeme napríklad aj v Porsche Macan, Cayenne, či Panamera. Motor 4.0 V8 z Audi RS6, či RS7 nájdeme rovnako v Porsche, či Lamborghini Urus. Rovnako legendárny motor V10 z R8 nájdeme aj v Lamborghini Huracan, len teda v tomto prípade si ho požičala Audi od Lamba. 5 valec však až doteraz nedarovala nikomu. Prejav tohto motora bol ikonický pre RS3, TT RS, či RS Q3. Teraz ho má aj Formentor. Daň, ktorú za to zaplatili, bola v podobe deficitu 10 koní. Na papieri 😉

Okej, pociťujem potrebu opísať aj naše prvé stretnutie a prvý dotyk. Formentor som už z fotiek dobre poznal. Známa značka VZ-CUPRA a matná farba už obehala viaceré redakcie. Auto na mňa čakalo pred importérom a stálo tam už zrejme nejakú hodinku, keďže motor bol studený. Mohol som si teda pri naštartovaní užiť jeho nefalšovaný prejav na bohatej zmesi paliva. Už pri naštartovaní počuješ jeho silu. Typický prejav 20-tich ventilov je nenapodobniteľný. Aj keď musím povedať pravdu, že sériový výfukový systém je veľmi kultivovaný v porovnaní s RS3.

Akonáhle klesli otáčky, tak len ťažko spoznať na voľnobehu, že sa jedná o 5-valec. Následne sa ozve bežný TFSI zvuk vysokotlakého vstrekovania paliva. Motor sa znova ozve, až po pohnutí sa. V manuálne nastaviteľných štandardných VZ sedačkách si hľadám dokonalý posed. Ten je vo Formentore nájsť relatívne jednoduché, aj keď vzhľadom k streche máš pocit, že si až veľmi nízko. Akonáhle som si ja, čo meriam 193 cm, dal sedačku najnižšie, na hlavu by som si pokojne mohol položiť ešte fľašku piva, toľko je tam priestoru. Sedíš teda veľmi nízko až máš pocit, že sadáš do Leonu.

Keďže bolo vonku 32 stupňov, veľmi rýchlo sa motor zohrial. Už teda na pripájači na diaľnicu skúšam jeho prejav. Zavíja teda naozaj nádherne. Pod plynom sa ozve jeho krásny hlas, ktorý ti veľmi výrazne hovorí, že je výnimočný. Okej, prvé olízanie tejto zmrzliny mám za sebou, no ja ju vrátim naspäť do mrazáku. Režim nastavujem na Comfort a šetrím palivo na neskôr. Auto sa razom mení na bežné CUV a je z neho absolútne dokonalé daily-diaľničné auto s potentným motorom. Je však cítiť, že máme obuté ťažšie a väčšie kolesá, inak nič viac. Spotreba na diaľnici ľahko nad predpisových 125 km/h, sa ustálila na 7.2 litra. Naozaj nie zlé! Ba by som bol povedal, že až nečakane dobré. Za bránami diaľnice a hlavne po pracovnej dobe však táto spotreba skončila.

V meste aj pri bežnej jazde sa dostaneš s 2.5 TFSI pri veľkom snažení sa na 9.7 litra na 100 km a pri bežnej jazde do práce v rušných hodinách pokojne aj na 11 litrov. Je to teda vhodný daily car?! To už musíš vedieť ty, čo si môžeš dovoliť, a čo už nie. Zase na druhú stranu, to auto má takmer 400 koní a 2.0 TSI 310 nebude jazdiť o moc úspornejšie. Poďme však preč z vôd nudného spotrebovania a zobuďme potenciál 5-valcu!

 

 

 

Život začína za hranicou mesta

ContiSportContact 7 so šírkou 255 mm, 375 mm dvojmateriálové kotúče Akebono so 6-piestikovým brzdičom, prepracovaný podvozok a hlavne Torque Splitter diferenciál na zadnej náprave. To je recept na veľmi ostrú a rýchlu jazdu. Neotáľal som teda dlho a po práci som sa chodil previesť na okolité okresky. Nie je to tak dávno, čo som ich brázdil s dokonalou Civic Type R. VZ5-ka sa však ukázala trošku v inom svetle a nechutí jej len tak hocičo. Už pri zahrievacích výjazdoch na obchvat v Trnave, kde rád testujem hranu auta, aby som to neskúšal na úzkych okreskách, som zistil, že s horším povrchom nebude moc kamoška. Skúška správnosti je cesta medzi obcami Trstín a Buková. Je to pravda. 20″ disky kolies a adaptívny podvozok nebudú kamaráti s rozbitejšími okreskami. Absolútne musíš v tomto prípade brať do úvahy jeho obutie. Ak máš však dostatok odvahy ísť rýchlejšie, tak podvozok začne fungovať a nad zlým povrchom sa bude vtedy vznášať. Bolo mi však hneď jasné, že tomuto autu bude chutiť niečo absolútne iné.

Od Bukovej k priehrade však je asfalt dokonalý. Tu fungovala ukážkovo. Široký behúň veľmi lepivých pneumatík nedovolil žiadne utrhnutia z reťaze a viedol veľmi pekne stopu. V ostrejších zákrutách sa nekonala ani nedotáčavosť aj napriek ťažkému motoru na prednej náprave. Toto je najviac eliminované práve dominanciou zadnej nápravy, ktorá citeľne tlačí auto vpred. Predná náprava je skôr pomocníkom gripu. Na týchto cestách zisťujem, že VZ5-ka je naozaj brutálne rýchla. Naladenie motora má však absolútne špecifický charakter. V prípade RS3 reálne motor výrazne ťahá už od zhruba 2300 otáčok, kedy vrcholí krútiaci moment. Formentor VZ5 som však musel stále držať vo funkčných otáčkach výkonu niekde okolo 4500 ot./min. To bolo moje prvé dôležité pozorovanie.

Na tejto úzkej ceste pri Bukovskej priehrade som si však do detailu vyskúšal aj brzdy, ktoré sú excelentné. Ani raz som nemal pocit neistoty, že by som neubrdzil v prípade potreby. Na tejto ceste sú veľmi krátke a technické úseky, kde medzi zákrutami máš sotva 50 metrov a potrebuješ ísť štýlom brzda/plyn. Brzdy fungovali super, plyn už trošku horšie. Ak som jazdil štýlom, že som motor držal v pásme otáčok od 2700 do 4000 (ako som zvyknutý z iných moderných turbo-motorov), tak pri potrebe rýchleho výjazdu zo zákruty sa reálne turbo prihlásilo až ďaleko za apexom. Turbo-diera je tu neuveriteľná a musíš si teda zvyknúť držať motor v otáčkach

Veľmi rýchlo som sa teda preladil na jeho old-school charakter, kedy som musel motor držať v otáčkach 4000 a viac. Staré dobré časy, kedy som si zaspomínal na atmosferické motory. Toto som si však najlepšie overil na Pezinskej Babe. Ak som náhodou na tento charakter motora zabudol, tak som zabil celú zábavu a zozadu ma v tom momente tlačilo hocijaké N-ko. To isté platí, ak sa chceš zo zákruty šmyknúť po zadku von. „Točiť, točiť a znova točiť!“. Obrovskou výhodou VZ5-ky je však nastavenie jej 7-stupňovej prevodovky DSG. Nepreradí pri obmedzovači! Dovolí ti teda točiť tú rýchlosť, ktorú tam máš, keďže ty už vieš, že za 20 metrov budeš brzdiť do vracáku, kde budeš potrebovať podraďovať. Ďakujem Cupra, že máš rozum. A inak tie N-ká potom nemali absolútne šancu 🙂

Vo vracáku sa prihlási o slovo aj špeciálny lamelový diferák na zadnej náprave. Pamätám si, aké úžasné veci dokázal v RS3-ke, či v Golfe R. Tu sa však trochu pasuje s vyšším ťažiskom auta a s absolútne odlišným prenášaním hmotnosti. A teda aj chlapci v Cupre ho nastavili inak a dosť záleží aj od nastavenia vozidla. Osobne moc neodporúčam využívať Drift režim na suchom povrchu, kedy som cítil, že autu to moc dobre nerobí. Nie som extrémne fanúšikom týchto umelých režimov a tak som ho aj rovno vypol. Verím však tomu, že na inom povrchu by som sa vedel slušne zabaviť. Späť však k tomu diferáku. Formentoru VZ5 neskutočne chutí čistá stopa. Akonáhle ho začneš v Cupra režime nútiť do sprostostí typu driftovanie, či nečisté jazdenie, nebude diferák moc vedieť čo od neho chceš. V čistej stope sa absolútne našiel a ja spolu s ním. Chvíľkami som až nechápal, ako dokáže byť CUV takto rýchle. Ale tak gumy so šírkou 255 mm spravia toho viac než dosť. Zvyšok je o vodičovi.

Verdikt je teda taký, že Formentor VZ5 je brutálne rýchle auto s veľmi potentným motorom. Treba si len zvyknúť na jeho špecifický charakter a následne si len užívať jeho krásny prejav a zavíjanie piatich valcov. Zároveň je s Formentorom VZ5 nutné vyberať si pečlivo trasu, keďže je háklivý na zlý povrch. Zároveň je to športové a rýchle auto skôr určené na hľadanie ideálnej stopy ako na blbnutie výjazdom v driftoch, či powerslideoch. To si možno skôr užiješ na vode, či na snehu, kde to môže byť bezbolestná zábava. Aj keď to možno znie akokoľvek letargicky, viem si predstaviť s Formentorom VZ5 jazdiť aj voľné jazdy na okruhoch. Pevne verím tomu, že by auto pol hodinovku zvládlo bez akéhokoľvek zaváhania. Otázka ešte je, čo by na to povedali brzdy v sériovom stave, keďže tie som pri mojej jazde nezaťažil tak, aby sa prejavilo ich vädnutie.

 

 

 

Dizajnovo slušný a nevýstredný

Formentor je samo o sebe veľmi vkusné, pekné a hlavne exoticky vyzerajúce auto. Mnohí ho nazývajú ako taký Baby Urus, aj keď ja tam podobnosť absolútne nevidím. Dôležité je to, že Formentor aj v jeho základnom 150 koňovom prevedení, vyzerá, ako keby mohol mať 400 koní. Dizajnéri by si zaslúžili za toto auto také prémie, že by už do konca svojho života nemohli robiť. O to ťažšiu úlohu dostali v momente, keď sa dozvedeli, že musia nejako decentne upraviť VZ5. V minulosti si už skúsili kadečo a ja si tak zaspomínam na zopár vydarených modelov. Seat Ibiza Cupra Bocanegra (čierna papuľa), či Seat Leon Cupra 2.8 V6 a iné edície modelu Leon. Boli to autá, ktoré sa v maličkostiach líšili od svojich bežných modelov. A práve v maličkostiach tentokrát pri VZ5 hľadajme tú krásu a jedinečnosť.

Unikátny predný splitter z uhlíkových vlákien, ktorý otvára nozdry pre prívod vzduchu ku chladičom a k brzdám, či veľmi decentne vytiahnuté lemy blatníkov, ktoré ukrývajú takisto jedinečné 20″ disky kolies. Tie sú one of a kind a upečené sú len pre VZ5. Sú samozrejme kované a na moje potešenie veľmi „otvorené“ aby dostali brzdy za nimi dostatok vzduchu. Zároveň, ak je už reč o tých brzdách, tak nenájdeme na nich bežné označenie „Brembo“ ako na bežných modeloch. Tu je viditeľný a exponovaný nápis Cupra, ktorý dáva jasne najavo, že boli ladené presne pre toto auto. Pre mňa však najlepšia časť prichádza v zadných partiách. Výfuky, aké inde nenájdeš. Dokopy štyri medené koncovky, ktoré sú diagonálne umiestnené nad sebou a obopnuté sú rovnako uhlíkovými vláknami výrazného difúzora, ktorému chýba v jeho strede už len tretie brzdové svetlo v štýle závoďákov. A čerešničkou na tejto dokonalo vylepšenej, už aj tak veľmi chutnej torte, je nápis VZ5.

V interiéri následne nájdeš známe prostredie Formentoru VZ. Ak je však niečo takto dobré, načo to vôbec aj meniť?! Osobne by som si určite priplatil aj karbónové škrupiny – Cup Bucket Seats, ktoré by Formentoru VZ5 pridali ešte viac športovosti. Štandardné sedačky ponúkajú dostatok opory aj pri rýchlejšej a ostrejšej jazde, no občas im predsa len chýbala opora v spodnej časti. Ak teda chceš Formentor VZ5 na vyslovene jazdenie, tak tento príplatok považuj za povinný. Volant je už tradične vo veľmi dobrej pozícii voči vodičovi a polohu si nájdeš okamžite. Veľmi cením dokonalý výhľad z auta. Inak je tu všetko staré známe a dobre rozmiestnené.

 

Je to pašák, ktorý dal posledné zbohom

Za ten motor mu to všetko odpustím. Cupra Formentor VZ5 je auto, ktoré budeš chcieť šoférovať stále. Je to dôkaz toho, že keď sa dá, tak sa chce. A tak, akú perfektnú robotu odviedol manažment Cupry a aj konštruktéri s motorom, tak to sa vyžaduje pri jeho šoférovaní aj od teba. Cupra Formentor VZ5 bude tvojim lektorom čistoty a naučí ťa zvyšovať prejazdovú rýchlosť v každej jednej zákrute. Je to auto, ktoré ťa nebude trestať, ak náhodou nemáš dostatok skúseností. Nemusíš si ho úplne zaslúžiť, keďže je v mnohých veciach zhovievavý. Ak však budeš chcieť blbnúť, vieš si ho odblokovať, byť absolútny blázon za volantom a odpísať sadu pneu povedzme aj za jeden deň.

A ak uvažuješ, či ho kúpiť, tak na Slovensku ešte dva úplne nové kúsky u predajcov nájdeš. Aktuálne je to najlacnejší 5 valec na trhu a ak sa pozrieme na sesterskú Audi RS Q3, tak za ňu si v rovnakej špecifikácii priplatíš aj 25 tisíc € navyše. Za danú cenovku je to teda fér kúpa, ktorú určite ani po rokoch neoľutuješ. A verím aj tomu, že po prechode automobilového priemyslu na elektrickú energiu, bude aj tento Formentor veľmi vyhľadávaným autom do rôznych garáží. Za VZ5 sa nebude hanbiť ani človek, čo je zvyknutý na prémiové značky a prémiové služby. Videl si inak už nové Cupra garáže na Slovensku?! Auto by som si tam veru chcel preberať 🙂 Čekni na stránke: CUPRA garáž