Renault a F1 je spojenie, ktoré zažívame už 46 rokov, aj keď v súčasnosti tím vystupuje už pod značkou Alpine. Tak, ako to už býva, značka čerpá svoje znalosti z motoršportu a prenáša ich do bežného života motorizmu. Jasným príkladom je súčasná generácia áut od Renaultu. Ich pohon E-Tech je možné objednať takmer v celom portfóliu modelov značky. E-Tech však už nie je len samotný pohon. E-Tech Engineered je súčasným vrcholom výbavy pre modely Megane, Clio, Captur a Arkana. Súčasným a zároveň čoskoro bývalým ale k tomu sa dostaneme neskôr.

Hneď ako som uvidel v pressparku možnosť testovať Arkanu E-Tech Engineered, vedel som, že ju musím mať. Renault bola moja srdcovka vždy, to sa vie, aj keď som presedlal do konkurencie. Preto hneď po sadnutí do Arkany, som sa cítil znovu ako doma. Tento test však nebude len nostalgickým výlevom autora. Preto sa ideme presunúť k samotnému testu.

Začiatky

Model Arkana vo svojich začiatkoch bola určená pre východný trh. Východný trh, kde hlavnou módou je spraviť z hocičoho sedan, či liftback. Vzniklo tak prvé Coupé SUV značky a zdieľala platformu s Daciou Duster B0+. Následne sme do Európy dostali vyspelejšiu Arkanu, postavenú na platforme CMF-B. To ju priamo spája s modelmi Clio a Captur. Renault to tak pred pár rokmi skúsil a o tom, že to bol úspešný pokus, svedčí množstvo kusov na našich cestách. Ďalším znakom, že to bol úspešný krok je množstvo pochvál a otázok, ktoré som počas týždenného testu dostával. Arkana v edícii E-Tech Engineered sa líši ešte viac. Líši sa aj od svojich súrodencov v iných a teda najmä nižších variantách výbavy. Bežné verzie či dokonca R.S. Line vidíme často. Ako často však vidíte vrcholovú E-Tech Engineered? Čierne znaky, čierne nápisy, decentný malý spojler na hrane piatych dverí, ale najmä doplnky v zlatej farbe. To je to, čo zaujme na prvý pohľad. Zároveň Vám odporúčam sivú metalickú farbu, vďaka ktorej spomínané doplnky kričia, že táto Arkana, je niečo viac.

Usaďme sa

A to, že je niečo viac, Vám dá pocítiť aj po nasadnutí. Sedadlá v kombinácii perforovaná koža/semiš so zlatým prešívaním, ozdobný emblém E na volante a veľmi efektný doplnok, palubná doska spolu s lištami dverí v štýle uhlíkových vlákien. Možno prvoplánové a pre náročného zákazníka gýčové, no mne po nasadnutí vyšlo z úst len „Ó áno“. Myslím, že pre nejedného zákazníka bol toto moment, kedy začali seriózne uvažovať nad kúpou. A to v reále nezažili ešte nič z toho, čo Arkana vie ponúknuť. Zostanem však ešte pri interiéri. Komfort štandardne dopĺňa lakťová opierka vpredu aj vzadu, kožené čalúnenie dverí, ambientné osvetlenie nie len vo dverách ale aj v palubnej doske. Štandardne tu nachádzame fyzické ovládanie automatickej jednozónovej klimatizácie. Pri tomto sa budem opakovať z predchádzajúcich testov, ale použité ovládanie klimatizácie je nie len veľmi praktické ale aj esteticky zaujímavé. O komfort je v prednej časti vozidla teda postarané. Ako to vyzerá vzadu? Vzadu to už tak ružové žiaľ nie je. Sám za seba (výška 180cm) som si sadol s obtiažou a dlhšiu cestu si predstaviť neviem.  Zážitok z jazdy na zadných sedadlách zlepšovala akurát veľká lakťová opierka a výduchy klimatizácie aj pre zadný rad. Vzadu to je vhodné najmä pre menšie postavy či deti. To, čo bolo ubraté zadným pasažierom, bolo darované batožinovému priestoru. Dvojité dno a 510l bez sklopenia sedačiek. Tak tam sa už dá čo to nabaliť. Ide o rovnakú hodnotu akou disponuje v súčasnosti jediné kombi značky, Megane Grandtour.

Technológie

Dominantou interiéru je jednoznačne okrem masívneho volantu multimediálny systém Easy Link 9,3″. Audio výstup z neho zabezpečuje 9 reproduktorov BOSE spolu so subwooferom. Prejav je nadštandardný na danú triedu. To sa dá čakať. Ale to, že pri plnom využití subwooferu, rozumejte basy ako puberťák v starom golfe, v interiéri plasty nestŕpajú a užívate si len samotné audio. Tým sa nemôžu pochváliť ani niektoré drahšie značky. A to mala Arkana v čase testu už viac ako 20 000 novinárskych kilometrov. Easy Link samotný bol vychytaný a plynulý. Nechýbali ani asistenti ako jazda v kolónach či na diaľnici, tí však trochu vývoja ešte potrebujú a aj pri využití asistenta je nutná plná pozornosť vodiča. Naopak adaptívny tempomat bol na diaľnici predvídavý a pri náhlom zaradení vozidla do vášho pruhu nezmätkoval a plynule opäť dosiahol požadovaný odstup. Autonómne núdzové brzdenie či mŕtve uhly boli samozrejmosťou. Svetlomety LED Pure Vision sú statické full LED svetlomety, ktoré nie sú ničím výnimočným, avšak ani neurazia, taká zlatá stredná cesta. Technológiu, ktorá mi tu vyslovene chýbala bola elektrické ovládanie piatych dverí. Otvoriť kufor ešte šlo, no pri zatváraní to môže byť pre osobu menšieho vzrastu problém. Kufrové dvere sú po otvorení vysoko a najmä ťažké.

Jazda

Motory a prevodovka, to je to, čo je najzaujímavejšie na tejto výbave. Áno, motory, ako množné číslo. Ak to doteraz nebolo zrejmé. Arkana E-Tech Engineered má v ponuke len jednu variantu pohonu. Hybridnú. Presne tú, ktorá ma zaujímala po teste Plug-in hybridného Capturu. Tentokrát ide o štandardnú koncepciu hybridu a teda bez potreby externého dobíjania batérie. Celý systém si vystačí sám, samozrejme okrem samotného tankovania benzínu. Pod kapotou teda nachádzame rovno 3 motory a multimódovú prevodovku. Tá disponuje 4 stupňami pre benzínový agregát a 2 stupňami pre elektrický pohon. Prvým motorom je atmosférická 1.6tka so 4mi valcami, druhým je elektromotor no a tým tretím je štartér-generátor HSG. Ich výkony sú nasledovné. Spaľovací výkon produkuje 69kW a 148Nm, bežný elektromotor 36kW a 205Nm, no a nakoniec štartér-generátor HSG 15kW a 50Nm. Toto všetko vytvára kombinovaný výkon 105kW a zrýchlenie z 0 na 100 za 10,8s. To sú, priemerné hodnoty. V reále? Výkon Arkany je v pomere vzhľadu a veľkosti menší ako by mohol byť. Je dostačujúci pre bežného vodiča no žiadne športové výkony s ním nedosiahnete. Táto Arkana miery na štýl a na úsporu paliva. To sa jej aj darí. Priemerná kombinovaná spotreba počas celého testu bola 5,2l na 100km. Z toho polovica najazdených km bola diaľničných v záťaži troch dospelých plus batožina. A to sa už oplatí. 1.2kWh batéria je viac ako dostačujúca, pri udržiavaní rýchlosti je schopná ísť aj po diaľnici bez zapojenia spaľovacieho motora. Dokáže veľmi efektívne rekuperovať. Spaľovací motor sa ozýva najmä pri spustenej klimatizácii, ranných štartoch a pri potrebe maximálneho výkonu. Veľké skúsenosti s hybridmi priznám sa nemám, avšak presne takto si predstavujem dobre urobený hybrid.

Rozlúčka

Tak si to poďme zosumarizovať. Kam mieri Arkana a pre koho je podľa mňa určená? Arkana vo výbave E-Tech Engineered je odteraz pre mňa symbolom auta pre mladých ľudí. Je dostatočne veľká a štýlová. Vyzerá ako keby sa na nej už niekto vybláznil s čiernou a zlatou fóliou v nejakej garáži. Má audio, ktoré zahanbí aj oveľa drahších konkurentov. K tomu všetkému vám nevycucia peňaženku spotrebou a zároveň vás neotravuje hodinami strávenými na nabíjačke ako pri plug-in hybridných verziách. Mínusom môže pre niekoho byť slabší výkon či menej miesta na zadných sedadlách. Cenníková cena testovaného modelu je podľa konfigurátora značky 35 400€. Cena za najzákladnejšiu výbavu Equilibre vo verzii hybrid je rovných 28 000€. Ale pozor, pred pár týždňami Renault predstavil Arkanu po miernom facelifte spolu s novou vrcholovou výbavou Alpine Esprite. Preto ak chcete verziu E-Tech Engineered, poponáhľajte sa.