Viete, na tomto Superbe nie je už ani tak čo testovať. Môj účel zápožičky tiež nebol ísť ho teraz nejako spovedať, či skúšať s ním psie kúsky. Zabavil ma výstup jedného nemenovaného etablovaného média pri tomto konkrétnom kúsku spred pár týždňov, v ktorom sa doslova do auta pustili ako do horúcej novinky, ktorú nikdy predtým nevideli. Nie nadarmo teda píšem, „Posledný nech zhasne“. Superb má v životoch nás slovákov veľa spomienok. Obzvlášť táto tretia generácia sa zapísala hrubým písmom ako jedno perfektné, úžasné a všestranné manažérske auto a jeho pozíciu teraz nikto nespochybní. Zároveň sa však zapísalo aj ako auto viacerých vládnych predstaviteľov, ku ktorým tiež neoddeliteľne patrí. Na Superbe napríklad v súkromí jazdí aj Róbert Fico, čiže učarovala aj politikom. A nielen tým. Myslím, že nejeden Superb na diaľnici nám naženie strach, keďže diaľničná kobra využíva práve takéto vozidlá a viacero štátnych úradníkov má tiež totožný model ako svoj služobný.

A všetko sú to Superby tretej generácie buď pred faceliftom, alebo po facelifte. A ja sa zase pri tom výbere ani moc nečudujem. Keď som dostal možnosť usadnúť za volant odchádzajúcej generácie Superbu poslednýkrát, ešte k tomu s jeho najvýkonnejším derivátom 2.0 TSI, tak som samozrejme nemohol odmietnúť. Na tento motor aj model samotný mám veľmi dobré spomienky. Našťastie ma ani raz na diaľnici s ním policajti nezastavili a šikovne sa im vyhýbam, tak nemám mať prečo na toto auto zášť. Ešte doplním, že teraz som mal 5 minútovú pauzu a pomedzi to mi vyskočila reklama na Budiš, kde hneď v prvom zábere bol znova Superb. Náhoda?!

 

 

Dokázal toho veľa

Je tomu len pár dní, čo bola predstavená svetu úplne nová generácia modelu Volkswagen Passat. Ten aktuálne tvorí jedinú konkurenciu Superbu, no keďže sa o vývoj postarala z veľkej časti Škodovka, tak bude pre nich Passat neškodný. Tieto dve autá budú prvýkrát uvedené na trh ako dvojičky len s odlišným dizajnovým podpisom prednej, zadnej časti a samozrejme interiéru. Zvyšok budú zdieľať na 99% rovnaký a vyrábať sa oba budú v Bratislave. To však, že bol predstavený nový Passat znamená, že veľmi skoro môžeme očakávať aj predstavenie novej generácie Škody Superb. Tento test teda píšem ešte v čase, keď netuším, ako bude nový Superb vyzerať, ale zhruba už viem, aké bude mať motorizácie podľa súrodenca Passatu.

Superb je na trhu v tejto podobe od roku 2015 a v roku 2019 dostal facelift. Jeho životná púť teda trvá už dlhých 8 rokov, ale ani sa nečudujem. Superb aj dnes vyzerá veľmi aktuálne. Ak by sme tento dizajn nestretli za deň na cestách tak minimálne 10-krát, tak by sme si mysleli, že ho predstavili ešte len nedávno. Stále je omnoho modernejší než množstvo konkurenčných áut často omnoho mladších a za to dávam dizajnérom klobúk dole. Ostré, no zároveň vyvážené línie, ktoré z neho robili športovejšieho spoločníka, ako bol Passat, v tomto momente úplne vyhrali. Volkswagen na to, aby priniesol dizajnovo zaujímavejšie auto, musel predstaviť Arteon. Škodovke na to stačil facelift Superbu.

Konkrétny kúsok, ktorý dostal to označenie „Rozlúčkový“, má príplatkovú fleetovú farbu Sahara Beige za 1200€, ktorá mu naozaj svedčí. Zároveň dostal čierny paket aj s čiernymi 19″ diskami kolies a tak aj verzia Style vyzerá naozaj k svetu. Čerešničkou na celej tejto torte však určite bude 2.0 TSI s výkonom 206 kW alebo 272 koní, pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou DSG prevodovkou. Tento variant bude určite časom veľmi obľúbeným tovarom v autobazároch a mnoho ľudí sa preňho bude rozhodovať pred najvýkonnejším 200 koňovým naftovým motorom. Dobrá správa je tá, že oba tieto motory majú zostať v ponuke aj v prípade novej štvrtej generácie.

 

 

K motoru posledné slovo

Ja som tento motor v Superbe Sportline už pred dvoma rokmi jazdil. Vtedy som však s ním bol vyslovene iracionálny a považoval som ho za trošku komfortnejší Golf R a robil som s ním sprostosti na kľukatých cestách, kam to auto primárne určené nie je. Vtedy som si však osvedčil, že aj keď nebolo postavené na okresky, zvládalo ich veľmi dobre. Neotestoval som však vtedy dôležitý aspekt tohto auta v spojení s týmto motorom. Bežný život.

Rozlúčkový Superb teda dostal podradnú úlohu a to poslúžiť mi na dva rôzne výlety. Keďže som priateľke už dlhšie sľuboval, že pôjdeme spolu pozrieť Muránsku Planinu a známu lúku plnú sysľov, tak sme vzali Superb a zneužili ho. Superb má objem palivovej nádrže 66 litrov. Čo ma však zaskočilo, bol údaj, ktorý ukazoval palubný počítač ohľadom dojazdu v momente prevzatia vozidla. 990 km! A neskôr sa ukázalo, že to nebola až tak úplne nereálna predikcia.

Na aute som teda uprostred týždňa absolvoval 560 kilometrov dlhý výlet, ktorý však viedol aj cez zopár pekných a zakrútených ciest. Dostalo ma to, ako je Superb so štandardným podvozkom pohodlný. Ak sa niečomu môže hovoriť hltač kilometrov, tak je to určite toto auto. Zároveň ma však dostalo, že na konci dňa som pozrel na palubný počítač, kde svietila spotreba 8.1 litra na 100 kilometrov. Chcem len zdôrazniť, že smerom na výlet sme z Trnavy išli predpisových 140 km/h, k tomu som pridal jeden veľmi ostrý úsek cesty, kde som asi 5 km išiel veľmi ale veľmi neohrabane a naspäť sme od Banskej Bystrice išli 160 km/h až do TT. Bráško, 8.1 litra je úžasná hodnota! Ak by som nebol hulvát a reálne to tlačil na spotrebu, bez problémov by som sa dostal na úroveň siedmych litrov ak nie aj málo pod túto hranicu. Pri 130 km/h totižto ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 6.6 litra. A pritom tam pod kapotou drieme 272 koní, ktoré stále so Superba robia najrýchlejšiu Škodovku všetkých čias.

 

 

Kráľ na cestách

Podvozkovo ma Superb dostal halvne z hľadiska vyváženia nastavenie tlmičov v ich konvenčnom prevedení. Superb doslova žehlil cestu a je nastavený vyslovene komfortne. Na druhú stranu sa však dá naň spoľahnúť aj pri vyšších rýchlostiach, kedy je veľmi stabilný a nemáš pocit, že by mal niekde vyletieť zo svojej dráhy. Táto limuzína strednej triedy sa šoféruje sama a dopraje svojmu vodičovi hlavne zaslúžený oddych. Je to presne ten typ auta, z ktorého vystúpiš a nemusíš sa naťahovať. Osobne by som určite odporúčil do budúcna pozerať po kúsku s elektrickými a masážnymi sedačkami ak plánuješ robiť aj dlhé výlety. Nemajú síce AGR certifikáciu, ale majú k nej veľmi blízko.

Superb nikdy neurazil ani už spomínaných papalášov. Dokonca v Čechách jazdil prezident istú dobu práve na takomto Superbe a poskytoval dostatok miesta jemu a zároveň aj ochranke na predných sedadlách. Je to úžasné auto aj v tom, že vzadu sa odvezie dospelý človek či už za vodičom, alebo spolujazdcom naozaj viac než komfortne a celú cestu môže byť vyvalený. Tento kúsok mal navyše aj spací packet, ktorý pridáva deku do auta a „ušiaky“ na opierky hlavy, aby si sa o ne na dlhej ceste mohol oprieť a zdriemnuť si.

Ak je už reč o tých papalášoch, s touto motorizáciou ma hlavne šofér istotu, že ak by bolo treba rýchlo pred niekým utiecť, alebo dopraviť dôležitú osobu včas na miesto stretnutia, nemusí sa báť, že mu bude chýbať výkon. Áno, tento Superb ide bez akýchkoľvek problémov 250 km/h. Ideálne getaway auto.

 

Nie je však už najmladší

Aj keď by som túto špecifikáciu mohol nazývať dokonalou, keďže ideálny motor, aj mne lahodiaci typ karosérie, alebo farba a vnútorná výbava, tak Superb 3 už má najlepšie za sebou. Na dnešnú dobu má však takmer všetko, čo od takého auta aj očakávaš. Digitálny kokpit, bezdrôtové Android Auto, či Apple CarPlay, matrixové (úžasné) LED svetlá, 360º kameru, trojzónovú klimatizáciu, či brutálne prepracované asistenčné systémy aj s prekamaným adaptívnym tempomatom. Na jeho interiéri je však najviac už vidieť jeho vek. Menší 9.2 palcový displej so starým operačným systémom – ktorý však funguje bez žiadnych chýb. Staré známe ovládanie Climatronicu, ktoré však ostane zachované, ale výrazne modernizované. Môžeme sa teda tešiť na fyzické ovládanie klimatizácie a samozrejme na väčší displej.

Čo však chcem, aby nový Superb mal, je ten priestor a komfort. Zároveň chcem, aby mal stále tak dobré svetlá a tak stabilný systém infotainmentu. Chcem, aby mal aj bezkľúčové odomykanie na všetkých dverách, nielen tých predných. Chcem, aby mal aj roletky na všetkých zadných oknách a samozrejme aj trojzónovú klimatizáciu s vyhrievanými sedačkami aj vzadu. Prijal by som, ak by mal oproti tretej generácii dvojité tesnenie okolo okien a aby bol možno ešte o čosi tichší na danú triedu.

Čo sú také nereálne predstavy v danej triede je napríklad prítomnosť natáčacej zadnej nápravy. Superb už ani v tretej generácii nebol žiadny krpec a jeho rázvor 2841 mm dal človeku niekde v meste zabrať. Hlavne pri pozdĺžnom parkovaní. Zároveň by sa mi osobne páčilo, ak by Superb dostal do novej generácie aj polohovateľné zadné sedadlá s výsuvným sedákom, aby si vedel človek zlepšiť komfort vzadu. Nie je to ani teraz zlé, ale aby to malo osloviť vyšších manažérov, potreboval by ešte niečo viac. To isté sa týka aj predných sedadiel, ktoré by mohli dostať ešte väčšiu úroveň nastavovania. Napríklad nastavenie ramennej časti operadla, či rozšírenie bočníc.

Zároveň si prosím, aby ovládanie tempomatu ostalo tradične pod volantom. Toto je najlepšie možné riešenie a nikdy nebudem tvrdiť nič iné. Mal som dokonca možnosť aj stretnúť jedného pána, ktorý Superb jazdí a hovoril práve že na chvíľu dostal vo firme Passat, ale musel ho vrátiť, keďže nevidel na ovládanie tempomatu, keďže je ďalekozraký. Multifokálne okuliare mu však nevyhovovali a tak jazdí bez okuliarov. V Superbe nemusí na nič pozerať, jednoducho klikne a vybavené. Zároveň chcem, aby Superb dostal ten veľký Head-up displej z Enyaqu, ktorý bude mať v sebe rozšírenú realitu. A mohol by Superb dostať aj prednú kameru na semafór, aby si nemusel nakúkať, keďže hrana jeho okna je dosť nízko.

 

 

Dokonalé ponechajme dokonalým

Amen! Verím, že Superb bude to auto, kde budú konštruktéri ľudí počúvať. Je mi jasné, že dnes už nič nezmením a nový Superb je už rok, či dva vo finálnej podobe nakreslený, ale sú to také moje malé túžby. Superb tretej generácie bolo na svoju dobu a stále je dokonalým autom. Vyskúšal som jeho všetky verzie a najviac zo všetkých mi sadla verzia Scout v kombíku. Tá vyzerala sakra dobre a jazdila ešte lepšie. Budem držať veľmi silno palce, aby Scout prišiel aj do štvrtej generácie tohto obľúbeného manažérskeho auta strednej triedy.

Tento Superb Style teda splnil na 100% svoj účel a presvedčil ma o tom, ako bol úžasný. Za jeho renomé veľmi dobre hovoria aj trhové ceny jazdeniek, ktoré sa málokedy dostanú pod 20 tisíc €. A to si pokojne pozri za aké vraky ľudia pýtajú také peniaze. Často autá s najazdenými viac ako 250 tisíc km, ale stále to funguje a stále to ponúka ten komfort, že môžu za to takéto peniaze pýtať. A záleží už len na novej generácii ako moc bude dobrá, že si stará generácia ponechá súčasné ceny, alebo padne na hodnote. Nechajme sa prekvapiť.

Superb, ja sa ti chcem týmto veľmi pekne poďakovať za tvoje služby a keď budeš odchádzať, tak prosím zhasni. Poďme spolu privítať novú generáciu!