Ako čítaš názov IONIQ? „Ajonik“ ako napríklad aj ja, alebo skôr tak slovensky „jónik“, alebo nedajbože „i-ónik“?! Toto je problém dnešného sveta a nie pohony áut. Bežný človek pomaly ani nevie ako má čítať názvy dnešných áut. Potom sa zahanbí, keď príde do salónu a vypýta si od predajcu napríklad ten „tuskon“. A presne na toto nedávno Hyundai aj vytvoril veľmi vydarenú kampaň. A vraj u nich je teda na konci dňa jedno, ako kto ich modely nazýva. Dôležité je len to, že sa o nich zaujíma a ich predajcovia, či servisní technici už vedia ľahko ich reč rozkódovať a model si preložiť. No a ku mne sa teda po druhýkrát na vyžiadanie dostal Ajonik Päťka. Tento som si obzvlášť musel vypýtať, keďže prvý test IONIQ-u bol pre mňa skôr takou ochutnávkou, čo všetko by to auto mohlo byť. Testoval som totižto takto pred rokom jeho lacnejšiu verziu Style s pohonom zadných kolies a ešte dovtedy nižším výkonom na úrovni 218 koní.

To auto samo o sebe ma veľmi nadchlo hlavne z hľadiska priestoru, ktorý ponúkalo, komfortu, či dojazdu, ktorý som komfortne celý týždeň ani nemusel riešiť. To sa už stáva takým bežným štandardom pri elektrických autách. Vôbec to už nie je strašiakom, ale potešením vlastniť také auto. Osobne som sa naučil autá nabíjať doma v noci a od vtedy som lenivý chodiť na pumpy a obťažovať sa s predavačkami, ktoré mi ponúkajú vodu do ostrekovačov, či kávičku len aby splnili plány a úlohy svojho zamestnávateľa. Smutná realita slovenských púmp. „A bonusovú kartičku máme?!“ Je mi skutočne týchto ľudí ľúto a ich zamestnávateľom by som na jeden deň doprial ich prácu.

Každopádne späť k veci. Aha, nočné nabíjanie. Nemám doma wallbox a tak nabíjam všetko možné len cez 230V a aj to len na cca 2kW/h. Ak som však prišiel domov s 35% baterkou a dal som ho o piatej nabíjať, tak ráno som mal o siedmej 70%, čo mne stačí na tri/štyri dni behania po meste. Zároveň som týmto nabíjaním výrazne šetril baterku auta, keďže tie rýchlonabíjania pri novinárskych autách degradujú baterky šialeným tempom. Šialeným tempom sa však aj nabíjajú a to som si mal možnosť vyskúšať. 200 kW zhltne IONIQ bez akýchkoľvek problémov. Ak som jeden večer išiel domov z Bratislavy, tak som sa pri cca 25% napojil na GreenWay pri Avione a za 15 minút som mal 80%. Toto mi chceš povedať, že je málo?

 

 

Predstavme si MY2023

Začal som zhurta hneď nabíjaním bez toho, aby som povedal niečo o samotnom aute. Na tento IONIQ5 som sa naozaj tešil, keďže po zmene modelového roku sa v ňom objavilo pár noviniek. Jednou z nich je väčšia batéria, ktorá v súčasnosti ponúka využiteľnú kapacitu 74 kWh, reálnu 77.4 kWh. Je to o celé 4 kWh viac ako pred rokom. Zmena nastala aj v pohone a v súčasnosti máme k dispozícii slušných 325 koní a to znamená, že tento IONIQ5 AWD bol doteraz najsilnejší sériovo vyrábaný Hyundai EVER. Až dokým nepredstavili šialený IONIQ5 N, ale o tom neskôr. Pre mňa však najväčšou novinkou v prípade tohto kúsku boli kamery namiesto spätných zrkadiel. Mal som túto techniku už vyskúšanú v Audine, či Honde a preto som bol veľmi zvedavý, ako to zvládli Hyundaisti a či by som si osobne za toto priplatil. Rovnaký systém využíva aj IONIQ 6, ale s trochu odlišne umiestnenými obrazovkami v interiéri.

Tento konkrétny kúsok bol vo veľmi nezvyčajnej farbe Digital Teal Green, ktorú však hodnotím ako najoriginálnejšiu na IONIQ. Tých matných som sa už jemne opozeral, táto mi dávala absolútny zmysel. Navyše je táto farba čistý chameleón a dáva na slnku niekoľko zaujímavých odleskov a farieb. V tieni by si bol povedal, že je takmer čisto sivá. K jeho exteriéru krásnym spôsobom ladí bledý interiér, ktorý tu obzvlášť vyniká. Ak akokoľvek nemáš rád elektrické autá, musíš uznať, že vďaka ním prišla úplne nová doba dizajnu a automobilový svet sa radikálne zmenil.

Mňa si teda počkalo osobné predstavenie v jeden Júlový pondelok, kedy som do BA išiel pre tohto krásavca. Najprv som ostal mierne vystrašený, či neprišlo k omylu, keďže som pred budovou importéra videl odparkovaný len IONIQ 6, ale čoskoro ma upokojil pán s kľúčmi od 5-ky, že tá je odparkovaná za rohom. Fuuh, odľahlo mi. Necháp ma zle, no rozhodovanie o dizajne medzi 5-kou a 6-kou je v tomto prípade bezpredmetné. A dnes som vedel, aká krásna 5-ka na mňa čaká, čiže neexistovala pre mňa žiadna iná akceptovateľná možnosť! Poďme sa do nej obuť!

 

PREMIUM je viac ako STYLE

…a 325 koní je viac ako 218, ktoré boli u nás pred rokom. A jedno aj druhé cítim už od prvého okamihu, ako som k autu nielen prišiel, ale ako som ho aj otvoril a usadil sa za volant. Slovo Premium je v prípade tohto auta absolútne na mieste a pri pohľade na spracovanie, či celkové prevedenie interiéru, tomu jednoducho musíš veriť. Páči sa mi však, že ten luxus je tu „digitálny“. Nie je to ako iné prémiové výbavy, ktoré do svojich interiérov dajú špecificky prešívanú kožu, či imitáciu dreva na palubnú dosku. To tu budeš hľadať márne. Tu je práve viditeľná symbióza digitálnych prvkov s retro prvkami, ktoré najviac odlišujú IONIQ 5 od iných modelov.

Hneď prvé, čo som si uvedomil asi najviac, boli brutálne sedačky. Nie sú športové a ani cenu za najkrajšie sedačky v aute by zrejme nevyhrali. Sú však neuveriteľne dobre nastaviteľné a hlavne komfortné. Nepamätám si, kedy som takéto niečo v aute zažil. Ich miera nastavenia ma až zaskočila, keďže majú aj možnosť absolútne si zmeniť kolísku a dať sa do pololežma pokojne aj za jazdy. Okrem toho si vieš pridvihnúť opierku na lýtka, čo som tiež nikdy v aute na predných sedadlách nevidel. Toto ma reálne dostalo. Cítiac sa teda ako v masážnom kresle na nejakej vietnamskej pedikúre smerujem preč z Bratislavy.

A týždeň s autom ubehol znova ako voda. Táto voda bola však veľmi pokojná a relaxačná a mojou úlohou je teraz zhrnúť poznatky a moje pozorovania. Začal by som asi tým výkonom a všeobecne pohonom tohto auta. 325 koní je stále na pomery bežných áut celkom dosť. Iné značky takýto výkon nazývajú ako RS, či GTX a v prípade Hyundaiu sme vlastne na bežne dostupnej špecifikácii, ktorá sa označuje len ako AWD. A teda poviem ti, že tento výkon je naozaj cítiť a pocitovo si často myslíš, že je tam viac ako 325 koní. Ten dominantný motor samozrejme nájdeme na zadnej náprave. Jeho odladenie je vo veľký neprospech prednej nápravy, keďže vzadu nachádzame bežný motor zo štandardnej RWD verzie. To znamená, že má výkon 225 koní a ten vpredu len 100 koní. Predný motor teda slúži len na podporu jazdnej stability, zatiaľ čo ten zadný diktuje dynamiku.

 

 

Pri jazde je to veľmi cítiť. Nemyslím pri tej bežnej, ale pri ostrejšej. Zázrakom tohto auta je plne vypínateľná trakčná a stabilizačná kontrola, kedy sa s tým autom vieš naozaj veľmi dobre zabaviť. Je to čitateľnejšie ako RWD verzia a predný motor sa v šmyku aspoň snaží ťahať danú stopu. Zadok je však občas ako odtrhnutý z reťaze a teda poviem ti, že mi vyčaril veľký úsmev na tvári. Na tomto kúsku je zároveň veľmi cítiť aj obutie na diskoch s rozmerom R20 a s pneumatikami 255/45. Tie majú lepšiu smerovú stabilitu a zároveň dokážu preniesť viac gripu na vozovku, ako tomu bolo v prípade verzie Style s R19 diskami a 235/55 pneu. Na druhú stranu, nie je to žiadny Hot-EV. Ale počkajme si na IONIQ 5 N.

Možno si už postrehol, že Hyundai tento najostrejší model ich elektrického SUV-hatchback-limuzíny v podobe IONIQ 5 s prívlastkom N už predstavil. Po tom, čo som zažil s 325 koňovou variantou si ani len v duchu nechcem predstaviť, čo bude robiť 650 koní. Už teraz sa však veľmi teším a psychicky sa pripravujem na jeho skrotenie. Na trh príde v priebehu roku 2024, čiže už čoskoro. Späť však na zem do našej vesmírnej lode.

 

Oplatí sa priplatiť?

10 tisíc € je rozdiel v cenníku medzi verziou Style RWD a Premium AWD. Ak sa pozriem na cenu Style AWD s rovnakým výkonom, tak rozdiel oproti tejto špice ľadovca je 7000€. Čiže na mieste je otázka, čo všetko za tých 7000€ dostaneš a či sa to naozaj oplatí?! Pri našom testovacom kúsku si je ešte potrebné priplatiť k cenníkovej cene metalickú farbu za 760€ a 1300€ za digitálne spätné zrkadlá. Zastavíme sa teda na cenovke 67 050€ s DPH. Nie je to tak dávno, čo sa za 70 tisíc € dalo kúpiť BMW X3M. Svet sa naozaj radikálne zmenil…

Späť k tomu dôležitému. Verzia Premium má exkluzivitu na niekoľko veľmi zaujímavých prvkov výbavy. Ventilované predné sedadlá, 360º kamera, projektorové predné Full LED svetlá, elektricky výsuvné kľučky, Bose audiosystém s ambientným podsvietením, lounge predné sedadlá, či elektrické zadné sedadlá. Je toho viac než dosť. Ani jeden z týchto prvkov si nedokážeš objednať k verzii Style. Čiže veľmi jednoducho by som to zhrnul. Style je pre používateľa a Premium je pre fajnšmekra. Avšak všetko, čo IONIQ 5 definovalo ako revolučný elektromobil je práve súčasťou verzie Premium.

Pri verzii Premium mi napríklad veľmi vyhovovali elektricky výsuvné kľučky dverí. Tie sa len vyklápajú, čiže nevysúvajú sa celé ako na Tesle, ale na verzii Style ma popravde otravovalo, keď som ich musel s plnými rukami ešte „vyťahovať“. Ten zvyšok prvkov výbavy navyše nesúvisi s praktickosťou, ale vyslovene s luxusom a komfortom. Napríklad elektricky nastaviteľné zadné sedadlo?! Kto to kedy žiadal však? Poviem ti však jeden skrytý benefit v tejo fičúrke. Ak máš dieťa v detskej sedačke, určite tento benefit oceníš, keďže tlačítko na ovládanie zadných sedačiek nájdeš na bočnej strane sedadla spolujazdca. Veľmi jednoducho si tak dieťa vieš prisunúť k sebe a postarať sa oň zo sedadla vodiča. Komfortné a stále ešte aj praktické. A poviem ti, že nikdy predtým by si nepovedal, že toto budeš vo svojom aute raz potrebovať.

To, že si vieš z predných sedadiel spraviť lóžu a povedzme počas nabíjania relaxovať, považujem za skôr marketingový pútač, ako užitočnú vec. Okej, pri nabíjaní na pomalšej 50 kW nabíjačke si môžeš dať na pol hodinku šlofíka. Nebolo by však lepšie sa pretiahnuť a ísť sa radšej prejsť?! Hyundai túto funkcionalitu priniesol ako prvý na automobilový trh a až prax ukáže, či to začnú implementovať aj ostatní výrobcovia do svojich áut.

 

 

A čo tie kamery?! Myslím tie namiesto spätných zrkadiel. Stále je to výsada elektrických áut a do bežných spaľovacích sa to zatiaľ nedostalo. A predpokladám, že ani nedostane. Je to silno futuristická záležitosť, ktorá ešte podľa môjho názoru potrebuje pár rokov zdokonaľovania. V prípade IONIQ 5 sú však zvládnuté veľmi dobre. Sú lepšie ako v E-Trone, no o trošku horšie ako v Honde E. Kvalita obrazu je však neporovnateľne lepšia v porovnaní s oboma menovanými. Hlavne teda cez deň. V noci bola na tom Honda E o čosi lepšie. Najdôležitejším aspektom môjho hodnotenia však je umiestnenie ich obrazoviek. Tu sú umiestnené jemne pod úrovňou tých bežných späťákov a hranou okna. Honda E ich má umiestnené nad hranou okna a v priamom zornom poli vodiča. Najdôležitejší je práve ten vodičov, ktorého atypické umiestnenie vnímaš najviac. Spolujazdcov mi nevadil ani na E-Trone. Ak by tieto obrazovky boli do budúcna súčasťou A-stĺpiku, bol by to podľa mňa ideál.

Osobne by som si za digitálne spätná zrkadlá priplatil, keďže je to rovnako súčasťou dizajnu tohto auta a identity elektrických áut. Cez deň a hlavne počas dažďa sú omnoho lepšie ako klasické zrkadlá, no treba ešte popracovať na viditeľnosti v noci, ktorá nie je taká, ako priamy odraz. Cením však fakt, že zrkadlá si stále držali veľmi nízku úroveň zrnitosti aj pri zhoršených svetelných podmienkach.

Inak sa Premium odlišuje ešte zopár estetickými prvkami. Jedným z nich sú tieto oku lahodiace R20 disky kolies, či vzadu spojené skupinové svetlá. Tie sú v tomto prípade digitálne a zložené z väčších pixelov. V prípade verzie Premium nájdeme aj smerovku integrovanú do tela hlavného svetla. Style má žiaľ len žiarovku v nižšej časti nárazníku. To isté platí aj o predných svetlách. Na prednej časti tiež nájdeme prepojenú svetelnú líniu a akúsi podsvietenú masku. Za reč stoja aj hlavné svetlomety, ktoré sú v tomto prípade projektorové. Ocenil by som ich lepší svetelný výkon a hlavne širší rozptyl na cestu. Tento problém majú však všetky autá značky Hyundai s Full LED svetlami. Jednoducho nevedia svietiť na krajnicu.

 

 

V interiéri nájdeš okrem dvoch gaučov vpredu a veľkej pohovky vzadu, aj prémiový audiosystém BOSE. Obruče reproduktorov sú podsvietené a ich farbu si vieš zvoliť. Samé o sebe hrajú postačujúco. V tak priestorovo veľkom aute, akým IONIQ 5 je, by som si však vedel predstaviť pre ešte lepší zážitok aj viac reproduktorov ako osem.

Inak však v interiéri všetko hrá tako ako má. Stále hovorím, že tento interiér je veľmi ľudský a nechýba mu orientácia na pasažierov. Nič pre človeka nie je rébus a veľmi rýchlo sa vžiješ s ovládaním jeho systémov. Musím uznať, že v IONIQ 5 Premium som sa cítil zatiaľ asi najpohodlnejšie zo všetkých áut, ktoré som vo svojom živote testoval. Úplnu dokonalosť toho komfortu by ešte dotvorili masážne sedačky. Mňam!

 

A čo náklady na prevádzku?

Možno práve toto je jedna z tvojich dilem. Rozmýšľaš, že pôjdeš do verzie Style len pre pohon zadných kolies, ktorý v prípade Premium dostupný nie je. Povieš si, že spotreba elektrickej energie bude zákonite nižšia v prípade zadokolky. Samozrejme bol by som klamár, keby ti budem tvrdiť, že to tak vôbec nie je. AWD má vyššiu spotrebu elektrickej energie ako RWD – bez debaty. Keď však vidím ten zanedbateľný rozdiel niekde na úrovni 1 kWh/100 km v neprospech AWD Premium, tak myslím, že tých 100 koní navyše a pohon všetkých kolies za to naozaj stojí. Systém funguje totižto veľmi podobne ako v bežnom aute, kedy pri ustálenej jazde odpojí predný motor a poháňa ďalej auto len zadným.

Ak to situácia vyslovene nevyžaduje, ťahá stále len zadný motor a až keď dáš kickdown, či ideš rýchlejšie do zákruty, tak pripojí aj predný motor. Nedokáže však silu rozdeliť 50:50, keďže predný motor je ten slabší. To čo ukazuje na displeji teda pri plnej akcelerácii treba brať s rezervou. Aby som však bol faktický, tak IONIQ 5 AWD dokáže mimo mesto jazdiť so spotrebou 15.7 kWh/100 km a v meste to bolo počas týždňa v priemere 18 kWh/100 km. Takže s ohľadom na spotrebu sa oplatí aj AWD. Vôbec by som sa toho nebál.

 

 

A ľudia sa vôbec neboja

Postupne si už všímam množstvo IONIQ pätiek, ktoré behajú po našich cestách. V drvivej väčšine prípadov som videl len verziu Premium a zo štatistik vyplýva, že pre AWD sa rozhodne viac ako polovica spotrebiteľov. To je veľmi fajn údaj. A je to údaj, ktorý naozaj má zmysel. Za tie roky som si až neuveriteľne zvykol na bezpečnosť predbiehania s elektrickým autom. A s autom, ktorého výkon je konzistentných 325 koní je to hračka. Stlačíš plyn a vystrelíš vpred. Veľmi rýchlo a bezpečne tak dostaneš svoju rodinu do cieľa a nemusíš sa báť, čo na to povie prevodovka, alebo či to so svojim 150 koňovým nafťákom stihneš.

Je teda IONIQ 5 plnohodnotné rodinné auto?! Určite áno! A je to rodinné auto aj pre rodinu so staršími deťmi, ktoré ocenia jeho komfort, či konektivitu na zadných sedadlách. A je to zároveň aj to auto, na ktorom by som sa ako 17 ročný chcel znova učiť šoférovať. IONIQ 5 AWD Premium stojí za diskusiu pri výbere ďalšieho elektrického auta do rodiny. A tie argumenty prečo si kúpiť elektrické auto už ani sem nebudem dávať. Som unavený z neustáleho sa opakovania.