Nissan, legendárna značka, ktorá sa väčšine z nás vryla do pamäti vďaka hernej sérii Need For Speed či začiatkom série F&F. Zlaté časy športových modelov Nissanu sú minulosťou minimálne v Európe. Posledným jednorožcom v ponuke je GT-R s končiacim 370Z. Nie je to globálne, 400Z sa blíži. Len žiaľ, nie pre nás. Značka sa v Európe začala zameriavať, tak ako väčšina značiek, na SUV. Či už štýlovky do mesta alebo plnokrvné pick-upy. Debutom mestského SUV v Nissane bola prvá generácia Juku. Tá bola verejnosťou prijatá s veľmi zmiešanými pocitmi. Veľkým výstrelkom boli verzie Nismo a Nismo RS, ktorá dosahovala výkon 218 koní a 280Nm. Napriek nezvyčajnému dizajnu Nissan Juke môžete stretnúť na našich cestách v pomerne veľkých číslach. Mimochodom, vždy keď sa niekde spomenie Juke si predstavím Richarda Hammonda, ako vyjadruje svoju nenávisť voči tomuto zvláštne vyzerajúcemu autu. Teda, tak sa vyjadril ku generácii prvej.

Nám sa na test ušla generácia druhá. Nový Juke som už na cestách zahliadnuť mohol. Prvýkrát som si ho však mohol poriadne obzrieť až teraz. Myšlienka, ktorá mi napadla ako prvá pri pohľade naň bola, dizajn dospel. Juke zdedil od svojho predchodcu isté črty, ako sú rozdelené svetlá, ostré hrany či coupé dizajn. V súčasnosti však všetky tieto prvky vyzerajú neskutočne dobre. Rozdelené svetlomety si osvojilo už viacero značiek. Napríklad Hyundai so svojou Konou, ktorá pri uvedení bola vnímaná tiež ako istý dizajnový outsider. Nissan to však dokázal a v druhej generácii vyzerá auto moderne, štýlovo a určite vzbudzuje veľkú pozornosť. Sám som sa na Juke radšej pozeral ako jazdil. O tom v akej konfigurácii auto bude som netušil nič. Len to, že výbava bude N-Design. Veľmi som dúfal v automat s interiérom čierna koža/alcantara a príplatkovým SOUND&GO balíčkom. Z mojich 3 želaní sa splnilo jedno. SOUND&GO balíček. Interiér bol v prevedení oranžová koža, ktorá po prvom usadnutí za volant na mňa priam kričala a mal som z nej zmiešané pocity. No a samozrejme na podlahe ma čakali 3 pedále a prevodovka so 6timi stupňami.

Dizajn

Ako som už spomínal, dizajn dospel, resp. my sme dospeli. Juke sa hodí do tejto doby, konečne zapadá. Nie je to však nejaká šedá myška. Navyše dvojfarebná kombinácia Sunset Orange s čiernou strechou je to pravé orechové k oranžovému interiéru. Denné LED svetlá vás uvítajú vždy po odomknutí. Veľké 19″ palcové disky veľmi autu sadnú. Za nimi sa však nachádzajú priam miniatúrne kotúče a vzniká tak nie moc vábny kontrast. V sychravom a daždivom týždni som ocenil najmä tvarovanie dverí, vďaka ktorým sa nebudete obtierať o špinavé prahy ako pri klasickej koncepcii karosérie. Na to akou dizajnovkou Juke chce byť, tu nájdeme pomerne dosť čiernych nelakovaných plastov, ktoré zákazníkov môžu odradiť. Sú síce praktické, stále však nevzhľadné. Na bokoch či v prednej časti sú doplnené striebornými či čiernymi lakovanými lištami. Vzadu sa na to akosi zabudlo. Všeobecne dizajnéri akosi na zadok zabudli. Svetelný podpis zadných svetiel je jediným prvkom, ktorý do zvyšku auta zapadá. Veľká časť zadného nárazníku je spomínaný čierny plast. Nepekným detailom sú aj halogénové žiarovky v zadných smerovkách. Keď sa však vrátim k celkovému dizajnu, je svieži. Auto na ceste pôsobí dravo aj vďaka aerodynamicky tvarovanej streche či decentnému zadnému spoileru.

Interiér

Po dravom exteriéri sa dostávam k extravagantnému interiéru. Je oranžový, je veľmi oranžový. Prvé kilometre boli priam oslepujúce. Z veľmi oranžového interiéru som sa nevedel spamätať. Avšak po odovzdaní Nissanu a presadnutí do jeho kórejského konkurenta som sa doslova nudil. Sám som neveril že sa mi za ten týždeň tento farebný interiér tak zapáči. Dobre, o oranžovej som toho povedal dosť, interiér sa dá objednať aj v kombinácii bielej a čiernej kože či s kombináciou spomínanej alcantary a čiernej kože. Z časti kožená palubovka je v danom segmente vítaným prekvapením. To isté sa dá povedať o tapacíroch dverí. Samozrejme boli kombinované aj s tvrdým plastom. To už je v segmente častejšie. Zaujímavým prvkom boli čierne lesklé plasty, ktoré mali navyše metalízu. Ich praktickosť použitia na madlách dverí ukáže čas, no byť kupujúcim, z dlhodobého hľadiska si ich dám niečím ošetriť. Monoformné športové sedadlá boli veľmi pohodlné aj keď s minimálnym bočným vedením. Monoformný (rozumej, s integrovanou hlavovou opierkou) dizajn bol zvolený najmä kvôli reproduktorom v sedadlách ku ktorým sa dostanem v ďalšej kapitole. Pri sedadlách v celokoženom prevedení sa môže stať, že spolujazdec bude v aute nechcene cestovať. Vodič sa toho obávať nemusí. Môže sa držať koženého volantu. Na môj vkus bol síce trochu užší, avšak dobre tvarovaný, so zrezanou spodnou časťou. Za ním sa nachádza cluster, ktorý je kombináciou analógu s digitálom. Chválim rozhodnutie nehnať sa za plne digitálnym kokpitom, ktorý nie vždy vyjde podľa predstáv. A vlastne ani táto kombinácie nie vždy musí vyjsť. Nissan si však dal záležať a displej je tvarovaný podľa budíkov po jeho okrajoch a je plne využívaný. Nevznikajú tam teda nejaké nevyužiteľné miesta, ktoré len zbytočne vypĺňajú priestor.

Multimédiá a technológie

Budem pokračovať v technologickom okienku. Budíky sú teda spravené veľmi dobre, displej má dobré rozlíšenie a môže vám zobrazovať veľa informácii ako pokyny navigácie (avšak len tej vstavanej), udržiavanie v pruhoch, svetové strany či rýchlosť vozidla. Horšie je na tom však hlavný 8″ infotainment. Rozlíšenie je pomerne slabé. Nie je to nič hrôzostrašné avšak mohlo to byť aj lepšie. Reakcie systému sú pomalé a odporúčam navigovať sa cez fyzické tlačidlá. Vstavaná navigácia si hravo poradí s navigovaním na konkrétnu adresu. Avšak ak potrebujete nájsť najbližšiu reštauráciu či čerpaciu stanicu budete pravdepodobne neúspešný. Z nejakého dôvodu mi ani raz nič nenašla aj keď som ikonu čerpacej stanice videl neďaleko. Neviem čím je to spôsobené, no stávať by sa to nemalo. Toto všetko sa dá našťastie vyriešiť jednoducho. Tak či tak budete mať na obrazovke 99% času vo vozidle zapnutý CarPlay či Android Auto. Sám som to spravil hneď po prvom nasadnutí do auta. Dokonca skôr ako som si nastavil zrkadlá či sedačku. CarPlay funguje bez najmenšieho problému, a aj prvé nastavenie je otázka sekundy.

Po spustení CarPlayu môžeme otestovať príplatkový BOSE audio systém. Veľmi som sa na túto funkciu tešil, dokonca som kvôli nej uprednostil Juke miesto X-Trail-u. To ako moc majú byť zapájané reproduktory v sedadlách si viete nastaviť v systéme. Počas testovania som ich mal zapnuté na maximum takmer stále. Nastával tu však jeden problém, ktorý súvisí s nadpisom. Posádka sa navzájom nepočuje. Pri jazde osamote som si priestorové audio užíval. Avšak ak som niekoho viezol nastával problém. Vodič so spolujazdcom sa nepočujú. Mne ako introvertovi to síce neprekážalo, avšak viem si predstaviť, že niekomu to vadiť bude. Samozrejme reproduktory v sedadlách sa dajú aj vypnúť, potom však prichádzate o veľkú časť zážitku z audia. Audio ako také je na veľmi dobrej úrovni a určite ho odporúčam si priobjednať, či hľadať skladovku práve s týmto príplatkovým balíčkom. Testovaný Juke nemal príplatkový balík Technology, ktorý obsahuje inteligentný tempomat, udržiavanie v pruhu či panoramatický kamerový parkovací systém. Bez tohto balíčku dostanete štandardný tempomat, rozpoznávanie značiek, inteligentný systém núdzového brzdenia s rozpoznávaním nie len chodcov ale aj cyklistov, upozornenie pred opustením pruhu so zásahom do riadenia. Signalizácia pred opustením pruhu je riešená vibrovaním volantu. To je podľa mňa oveľa lepším a efektívnejším riešením ako otravné pípanie pri konkurencii. Zásah do riadenia je sprostredkovaný pribrzdením vozidla. Zaujímavým bezpečnostným ale aj komfortným prvkom je aktivovanie parkovacej brzdy už pri odopnutí pásu. Mnoho áut ju zatiahne až po vypnutí motoru alebo otvorení dverí. Posledným žiadaným detailom je vypnutie štart-stop systému fyzickým tlačidlom. Vyhnete sa tak preklikávaniu v systéme.

Ideme jazdiť!

Dizajnovka musí aj jazdiť a nie len vyzerať no nie? Pod kapotou sa nachádza trojvalec DIG-T s objemom 1.0 a výkonom 117 koní 200Nm. Pri preberaní mal Juke na odometri len 300km a tak som v dobrú spotrebu ešte nedúfal. Vedel však prekvapiť a počas testu som neraz podliezol pod udávanú spotrebu výrobcom. S Nissanom sa mi podarilo za týždeň nabehať niečo cez 1000km a pred očami (alebo pod zadkom?) mi motor ožíval. Na konci testu motor s Jukom už vedel pomerne dobre cvičiť. Na križovatkách v centre mesta určite zavadzať nebudete. S motorom som nemal žiadne problémy, odhlučnenie interiéru však spôsobovalo že som ho takmer vôbec nepočul. Prvý krát od autoškoly som musel reálne sledovať otáčkomer. Tento problém je však tiež pomerne ľahko odstrániteľný. Priplatením automatu. Ja viem že mnoho ľudí preferuje manuál, toto auto však uspokojenie z “hádzania kvaltov” neprinesie. Kulisa radenia bola veľmi gumová. Podobne pôsobia napríklad prevodovky v Renaultoch. Automat bude v prirodzenom prostredí Juku logickejšia voľba. Navyše bude aj komfortnejšia. Jedná sa o dvojspojkový 7 stupňový automat, ktorý ponúka radenie rýchlosti aj páčkami pod volantom. Bez závislosti na prevodovke, Juke disponuje 3 jazdnými režimami ktoré ovplyvňujú najmä odozvu na plyn. Pri režime ECO som síce nezaznamenal rozdiel v spotrebe avšak pri režime SPORT vie byť tento coupé-crossover smädnejší v priemere o liter či dva. Vec, ktorú by som chcel vyzdvihnúť sú predné LED svetlomety s automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel. Systém fungoval veľmi dobre a nikoho z protiidúcich vozidiel som neoslepil. No a pocit z jazdy? Môže byť! Juke je naladený tak nejak medzi. Nerovnosti na ceste síce cítiť, no nie je to nič nekomfortné. V meste pôsobí ako doma a na okreskách poskytne dostatočnú stabilitu. Navyše treba brať do úvahy 19″ kolesá ktoré obúvajú pneumatiky s rozmerom 225/45.

Rozlúčka

Až po odovzdaní auta som si uvedomil ako moc mi vyhovoval na moje každodenné povinnosti. Nasadanie bolo komfortné nie len kvôli šikovne navrhnutým dverám ale aj jemnému bočnému vedeniu sedačiek. Po naštartovaní som okamžite mohol vypnúť štart-stop a zapnúť CarPlay. Motor sa zahrieval rýchlo, vyhrievané sedačky mali taktiež rýchly nábeh. Jazdu mi spríjemňovalo nadpriemerné audio spolu so svižným a úsporným motorom. Vadila mi akurát spomínaná manuálna prevodovka. Vážne odporúčam si pred kúpou spraviť testovaciu jazdu a uvážiť či nepriplatiť za automat. Parkovanie mi uľahčovala zadná parkovacia kamera a zadné senzory. Po vystúpení prišla moja najobľúbenejšia časť. Obdivovanie exteriéru. Vážne som sa na Juke v danej konfigurácii nemohol vynadívať. Predsalen Juke to hrá na mladých, chce byť dizajnovka do mesta a to sa mu darí.

Cena

Cena od: 14 990€

Cena testovaného vozidla: 22 470€

Technické údaje

Motor

Objem: 999 ccm
Najväčší výkon: 86 kw (117 k) pri 5250 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 180 (200 overboost)Nm

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 10,4s
Maximálna rýchlosť: 180 km/h
Kombinovaná podľa WLTP: 5,9-6,0l/100km (počas testu 6,0l/100km)
Objem palivovej nádrže: 46 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4 210 mm
Celková šírka: 1 800 mm
Celková výška: 1 595 mm
Rázvor: 2 636 mm
Objem batožinového priestoru: 422 l

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 257 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 700 kg