Hneď zo začiatku priznám, že tento test mal byť niečo úplne iné ako v skutočnosti je. Duster mal byť praktickou ukážkou všestrannosti pri prípravách pretekov do vrchu na Jankovom Vŕšku. Preteky však dostali iný termín ako bolo očakávané a príprav sa nezúčastnilo ani auto, ale ani ja. Preto musel prísť plán B. Čo s Dusterom cez týždeň? No ako sa ukázalo, nebolo príliš ťažké zabaviť sa s Dusterom. Takže poďme na to.

Už je to 13 rokov odkedy svetlo sveta uzrel prvý Duster. Išlo o cenovo dostupné SUV, ktoré sa nebálo terénu a malo pohon 4×4. Zakladalo si na platforme B0 a ponúkalo strohé minimum. Neskôr prišiel do výbavy aj multimediálny systém, ktorý bol veeeeľmi pomalý. A popravde, zo začiatku som bol skeptický. Časom však Duster nabral na popularite a iste sa zhodneme, že z Dustera sa stáva ikona. Ikona lacných SUV. Je však Duster stále lacný? A stíha ešte s dobou? Súčasná generácia Dusteru je tu s nami už od roku 2017 a prešla už dvomi modernizáciami. Na test som si ju bral z miernej recesie a zvedavosti, či spravím z Dustera mešťana alebo on zo mňa dedinčana.

Pod kapotou

Pod kapotou, ktorá je mimochodom podopieraná plynovými vzperami, sa nachádza štvorvalcový benzínový motor 1.3 TCe. Ten môžeme poznať aj z väčšiny modelov Renault. Disponuje výkonom 110kW a teda 150 koní. Točivý moment sa pohybuje na úrovni 250Nm. Ten Dusteru zabezpečuje viac než dosť dynamiky. Pri kúpe určite stojí za príplatok. Ďalej vás však bude čakať ťažká voľba, voľba ktorá určí zameranie Dustera. Bude to automat alebo pohon všetkých kolies? Presne tak, kombinácia automatu s 4×4 v ponuke budete hľadať márne. Veľká škoda. Myslím, že práve táto verzia by bola najobľúbenejšia. Pri testovanom kuse padla voľba na automat. Nachádzame tu tak dvojspojkový 6 stupňový automat. Nejde o najnovší typ prevodovky a jej história siaha do roku 2011. Jej vek mierne cítiť na jej schopnosti reagovať v automatickom režime. S ohľadom na typ auta jej však nie je čo vytknúť. Navyše, ak jej začnete veliť vy, poslúchne vás na slovo. Ešte kým sa dostaneme k samotnej jazde a zážitkom s autom sa chcem pobaviť o jeho vzhľade a spracovaní.

Drsňák

Exteriér a hlavne silueta je takmer totožná s prvou generáciou. Najväčšie zmeny, ktoré zároveň padli na úrodnú pôdu, sa udiali vo svetelnom podpise a prednej maske. Duster dostal LED svetlomety a bielu masku spolu s bielym označením DACIA. Takou maličkosťou postúpil Duster o pár levelov vyššie. Navyše, hovorte mi blázon, no ja by som prijal predný znak podsvietený. Použitá biela už také niečo predznačuje a keby to bolo dotiahnuté do konca, myslím si, že by to bol žiadaný príplatok. Poďme ale k celku. Duster je obutý do pneumatík 215/60 R17. Čo poskytuje dostatočne vysokú gumu na nejaké ľahké dobrodružstvá do terénu. Mohli by byť aj náročnejšie avšak v tom prípade odporúčam iné obutie ako to z výroby. Svetlá výška 210mm je taktiež až až a automaticky ho predurčuje do prírody. Aby som sa vrátil k svetlám. Dacia disponuje vpredu aj vzadu LED svetlami. Avšak nie full LED. V praxi to znamená, že do diaľky vám budú svietiť žlté svetlušky. Na bežných cestách sa mi viackrát stalo že som reflexne zapol diaľkové avšak rovno aj vypol. Stretávacie LED svetlá majú dostatok výkonu aj samé o sebe. Čo by som Dusteru vytkol sú nekryté prahy. Po dobrodružstvách v prírode je takmer isté, že nohavice nezostanú čisté. Nakoľko je Duster pomerne vysoký, dotyku nohavíc s prahom sa pri nasadaní nevyhnete. Veľké mínus. V exteriéri však pravdepodobne jediné. Nemám čo iné Dusteru vyslovene vytknúť či skritizovať.

Interiér s potrebnými technológiami

Interiér je strohý, avšak praktický. Začnem hneď tým, že pasažieri vpredu nemajú k dispozícii jeden, ani dva držiaky na pitie. Ale rovno TRI držiaky na pitie! A to se vyplatí! Väčšina plastov je v interiéri tvrdá, sem tam nájdeme použité kožené čalúnenie. Pri Dusteri to však ako mínus neberiem. Mäkčené je akurát to, čo je nutné a teda časť dverí pre podporu ruky či lakťová opierka. Po divokej výprave a najmä prašnej či blatistej, oceníte ako ľahko tvrdý plast očistíte. Celkový vzhľad interiéru dopĺňajú určite sedadlá s nápismi DUSTER. Príjemným prekvapením, aj keď je to už skôr zvyk, je ovládanie automatickej klimatizácie, ktoré nájdeme či už v aute za 15 tisíc alebo za 35 tisíc. Je vždy totožné a dobre spracované. Z moderných technológií tu moc nenájdeme. Stráženie mŕtveho uhlu, základný tempomat či vyhrievané sedačky. V aute nájdete dokopy 4 USB-A vstupy (2x vpredu a 2x vzadu ) a jednu 12V zásuvku. To, čo by ste však nečakali, je bezklúčové odomykanie a zamykanie dverí, multimediálny 8″ systém s navigáciou a CarPlayom. Systém síce nepatrí medzi najsvižnejšie avšak postačuje. Ako čerešničku na torte však považujem kamerový systém Multiview. Veľký, fakt VEĽKÝ pomocník v teréne. Poskytuje pohľad dopredu, dozadu ale aj na obe predné kolesá, preto presne viete, kde sa s autom v teréne nachádzate.

Jazdíme a zabávame sa

No a teraz konečne poďme k tomu, čo je na Dusteri najdôležitejšie. Ideme jazdiť! Ako som hovoril, plán A, bol asistent pri prípravách pretekov. Plán B? Nechám tomu voľný priebeh. Veľmi rád by som vedel jednu vec. Láka aj vás Duster do prírody? Pretože ja mám pri každej príležitosti chuť to strhnúť z cesty a ísť krajinou, spoznávať zákutia mimo asfaltových ciest. A tak nejak vznikol plán B. Po nedávnom presťahovaní sa na dedinu, som sa ako mestské „dieťa“ ešte neaklimatizoval na nové prostredie. Vďaka ti Duster. V priebehu týždňa sa síce preukázalo, že Duster vie byť štýlovka, najmä do menších miest. No ak vám mám povedať, či sa z Dustera stal mešťan alebo zo mňa dedinčan, už je zo mňa dedinčan. Polovicu testu som spoznával okolie našich dedín po lesných cestách a každým dňom som získaval viac a viac skúseností. Prvý deň som však zistil, že nie vždy je vhodné ísť do terénu. Najmä nie po daždi, s predným pohonom ale najmä s cestnými pneumatikami. Z druhej strany som však zistil, že aj keď sa to zdá beznádejné a rozmýšľate, kto vás príde vytiahnuť, Duster vám ukáže, že on pomoc nepotrebuje. On to dokáže. A keď už som po pol hodinovom hrabaní prišiel domov, začal som Dustera ale aj seba zbavovať nánosov blata. Tu sa mi potvrdilo, tvrdé plasty sú na nezaplatenie. V priebehu hodiny bol v stave ako by chodil len po uličkách mesta. Nenechajte sa však pomýliť, Duster poskytuje dostatočný komfort aj na dlhé cesty, naladenie podvozku je skôr do mäkších sfér a sedadlá sú dostatočne pohodlné. Motor si počas testu vypýtal 7l/100km. S ohľadom na to, že sa prevažne túlal lesmi a mestami je to úctihodná hodnota.

Zhrnutie

Čo teda o Dacii Duster na záver povedať? Mňa uniesol, a v mojich očiach sa stáva skutočnou ikonou. Je to ikona pre bežný život všetkých vekových kategórii. Všetkých ľudí, ktorí milujú prírodu a potrebujú všestranné auto. Neponúkne všetky moderné technológie. Ponúkne praktickosť a zvládne všetko, čo budete od neho potrebovať. Má dva nedostatky. Výrazným nedostatkom sú nekryté prahy dverí, menším je tvar volantu, ktorý je príliš tenký. Túžbou pre budúcu generáciu je spojenie automatickej prevodovky a pohonu všetkých štyroch kolies. Mňa však Duster uchvátil, a vďaka nemu sa na svet offroadu začínam pozerať inak, s veľkým záujmom. Až priam závidím účastníkom júnovej tlačovej konferencie k novej Dacii Extereme. Prosím, Dacia, nabudúce chcem ísť aj ja. A skoro som zabudol. Cenníková cena 23 290€. Dosť, či tak akurát? Duster už určite nie je najlacnejší. Cena je však primeraná.