Facelifty sem, facelifty tam. Poslednú dobu je ich toľko, že to človek ani nestíha registrovať. Najmä preto, že ich rozsah je minimálny a bežný človek niekedy ani nerozozná rozdiel. To však nie je problém v Cupre. Tu si povedali, že predstavia facelifty svojich modelov v rozsahu, kde by ich mohli nazvať novou generáciou. Už pri predstavovaní faceliftu Formentora a Leona nám prezradili aj dôvod. Chcú byť iní. Chcú byť rozliční aj od svojej materskej značky SEAT. Chcú, aby každý hneď vedel, že toto je CUPRA. Ja ich úplne chápem. Aj keď je Formentor len jeden, rozoznať Seat Leon od Cupry Leon nie je pre každého jednoduché. A sám mám niekedy problém v spätnom rozoznať, či sa ku mne blíži Seat alebo Cupra. Svetelný podpis je predsa totožný. Teda, bol.
Aj po 4 rokoch som zamilovaný do dizajnu Formentora. Tie hrany, tá agresivita ktorá z neho srší ma stále baví. 2 roky už jeden kus vlastním a strávili sme spolu krásnych 50 000km. To mi pripomína, že by som mal spísať aj nejaké dlhodobé skúsenosti. Ale o tom potom.
Tešil som sa, keď avizovali predstavenie faceliftu. Teda až do momentu, kým nám ho neukázali. Myslím, že nie som jediný, ktorému nový dizajn, najmä prednej časti, hneď nesadol. A nesadol mi až do 15.7. Vtedy nás Cupra Slovakia pozvala na slovenskú premiéru. Kurňa. Zas sa potvrdilo to, že na fotkách vyzerajú autá inak, v tomto prípade horšie. Naživo je to zviera.
Čo sa zmenilo? Takmer všetko. Formentor dostal kompletne nový predný nárazník tzv. Shark nose – žraločí nos. Spodok tak dostal ostrejšie hrany, zato však vrchná časť sa zaoblila. Znak Cupra sa zas presunul z mriežky chladiča na vrchnú hranu. To mi je trochu ľúto. Znak v strede nosím hrdo, avšak je mi jasné, že v súčasnom dizajne iná možnosť nebola. Hmlovky hneď pod svetlami zostali zachované. No a samotné svetlá zaoblili tiež. Zároveň dostali aj nový svetelný podpis v podobe 3 trojuholníkov na každej strane. Kapota, predné aj zadné blatníky či dvere zostali rovnaké. Teda takmer. Rozlúčili sme sa so sivo lakovanými ochrannými lemami. Nahradili ich tmavomodré až čierne.
Okrem toho, že sa zmenil svetelný podpis aj vzadu, udiala sa tu ďalšia revolúcia. Aj keď sme prišli o súvislú svetelnú líniu, získali sme svietiace logo. S novým dizajnom zadného svetla sme však dostali aj novú animáciu pri zamknutí a odomknutí. Dostáva tak ešte futuristickejší vzhľad a svoj znak nosí hrdo Premiestnenie odrazových plôch zas zadnú časť rozširuje. No a praktickou novinkou je matne lakovaný plastový difúzor. V predfacelifte je lesklý čierny a je peklo ho udržovať čistý. Tak ako každý čierny detail na aute. A ak máte auto čierne celé, súcitím s vami. Ja som spokojný s mojou obyčajnou bielou.
Ako som už spomínal, zo začiatku som si nebol novým vzhľadom istý. Avšak čím viac sa na to pozerám, tým viac som zamilovaný. A to teda nie je dobré, lebo na nové zatiaľ nemám…
Do ponuky navyše pribudli nové farby. Základom už nie je obyčajná biela ale modrá s názvom Fiord Blue. Naživo však pôsobí skôr zeleno ako modro. Zmizla červená metalíza, zato však pribudli dve nové matné farby. A to šedá Enceladus Grey a keby ste mali málo bronzovej farby na bežnej Cupre, máte na výber aj bronzovú matnú farbu Century Bronze.
Ak zostanem pri doplnkoch, značka kompletne prekopala portfólio diskov. Z toho vrcholové 19” Hailstorm sú kované. Na výber však stále máme aj 18” disky a preto ak preferujete mäkšiu jazdu, máte šťastie.
Cupra sa pri exteriéri odviazala a riadila sa pocitmi. Interiér je však úplne o niečom inom. Je o počúvaní svojich zákazníkov. Ak si prečítate recenziu na Cupru Ateca, ktorú sme testovali koncom minulého roka, v interiéri som jej závidel 2 veci. Poťah Dinamica, čo je názov pre Alcantaru a volant Supersport aj pre bežné motorizácie. Volant Supersport je po novom sériovou výbavou. No a Dinamica je súčasťou príplatkového balíka Dynamic Design, ktorý okrem samotného poťahu zahŕňa vyhrievanie predných sedadiel, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou ale hlavne sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou. Ďalším znakom, že značka počúvala je spracovanie stredového tunela, ktorý už nie je len nejaký plast ale je potiahnutý kožou a prešívaný ako inak, niťou medenej farby. Vylepšené je aj samotné spracovanie interiéru. Ani pri väčšej snahe sa mi nepodarilo rozvrźgať interiér. Zvyšok je po starom. Vzadu je dostatok miesta aj pre 2 dospelé osoby a kufor má objem 450l. V ňom nájdete aj dojazdové rezervné koleso.
Interiér sa však nezmenil len vzhľadovo, ale aj vybavením. Okrem Digital Cockpitu s novými grafickými módmi zobrazenia je tu nový infotainment. Je VÄČŠÍ. A popravde ma to vôbec neteší ale ani nehnevá, je mi to úplne jedno. Myslím, že každému súčasnému majiteľovi 12” úplne stačí a navýšenie o 0,9” si ani nevšimne. Čo ma však extrémne prekvapilo bola kvalita displeja. Rozlíšenie ale najmä jeho rýchlosť! Konečne! Infotainment v prvých ročníkoch mal veľké problémy. Rokmi sa tieto problémy odstránili a fungoval ako mali. Avšak tento systém nie je len nejaké vylepšenie. Pôsobí ako úplne nová generácia. Vďačíme za to novému operačnému systému 4.0. Okrem toho, že je neporovnateľne rýchlejší, dostal prekopané grafické rozhranie. Ovládanie klímy sa presunulo na spodnú časť obrazovky a aplikácie ako údaje jazdy či navigácia zas hore. Žiaľ, hlasový asistent sa stále nenaučil po slovensky, takže budete musieť mluvit alebo spíkovať ak sa chcete s novým Formentorom porozprávať. Pribudlo veľa praktických skratiek. Vypnutie StartStop systému vám zaberie jedno potiahnutie lišty a jedno kliknutie. Taktiež v súčasnosti povinný systém upozornenia na prekročenie rýchlosti je otázkou troch kliknutí a to dokonca na volante. Čo však nedostalo vylepšenie je zadná kamera. Je pocitovo horšia ako v predfacelifte. Spôsobené je to novým rozlíšením centrálneho displeja, ktoré sa síce navýšilo avšak rozlíšenie kamery zostalo rovnaké. Škoda. Snáď to vyrieši nový modelový rok. Novinka, o ktorej sa nehovorí zato je však praktická, je bezdotykové odomykanie. To znamená, že k autu sa stačí priblížiť a hneď sa vám odomkne. Praktická vec. Na mojom Formentore ma už fakt nebaví stále prechytávať prednú a zadnú kľučku. Navyše si viete vy navoliť, ktoré dvere sa majú odomknúť a tak ak sa bojíte, Formentor môže odomykať len šoférove poprípade predné dvere. Ďalším dôkazom, že značka počúvala spotrebiteľov, je podsvietená lišta pod displejom. A teda aj v noci vidíte kde sa uberá hlasitosť, či reguluje teplota klimatizácie bez toho, aby ste klikali na displej. Poslednou praktickou novinkou je bezdrôtové nabíjanie. To dokáže teraz nabíjať rýchlosťou 15W a zároveň aj chladiť váš smartphone. Čo sa mi však páči najviac je funkcia vypnutia bezdrôtového nabíjania. V starom bola nabíjačka zapnutá neustále a preto som musel telefón do odkladacieho priestoru ukladať displejom dole. Tu stačí jednoducho nabíjačku vypnúť.
Toľko o praktických novinkách v interiéri. Teraz prichádzame k pôžitku. Príplatkové audio SENNHEISER. Značka prekvapila mnohých z nás. Veľmi neobvyklý dodávateľ audia do automobilov. V redakcii nás to potešilo a verili sme, že ani nesklame. Získate tak 11 reproduktorov a 1 subwoofer v dojazdovej rezerve. Dokopy audio sústava disponuje výkonom 390W. Audio je kvalitné a snaží sa vás pohltiť hudbou vďaka funkcii Imerssion. To pomocou softvéru AMBEO Concerto spracováva audio a vytvára 3D efekt pre čo najautentickejší zážitok. To sa dá regulovať alebo aj vypnúť. Čakal som však výraznejší wau efekt. To, či sa oplatí priplatiť ešte neviem jednoznačne povedať. Budem si musieť počkať na testovačku bez príplatkového audia. Pre technologických nadšencov je to však zaujímavý kus techniky, ktorý nestojí príliš veľa. Audio Sennheiser je za príplatok 635€.
Čo mi však neočakávane spôsobilo spadnutie sánky boli nové Matrix LED svetlá. Tie samozrejme okrem nových animácii majú bleskurýchle reakcie a vysokú svietivosť. Znovu by som takýto skok čakal medzigeneračne a nie len v rámci faceliftu.
No a poďme už konečne naštartovať. Štartujeme novú 1.5 eTSI. A teda ide o 4 valcový benzínový motor s mildhybridnou technológiou. Ten disponuje výkonom 110kW a 250Nm. Plynulosti prevádzky pomáha mildhybridný systém a teda 48V štartér-generátor. Vďaka nemu vie Formentor vypínať motor aj za jazdy a to bez toho aby ste to zaznamenali. Plachtenie si teda všimnete len na budíkoch. Zároveň systém reaguje aj na premávku, či blížiacu sa križovatku, kde sa zvýši stupeň rekuperácie a plynule sa zníži rýchlosť aj bez nutnosti brzdenia. Stačí počúvať pokyny, ktoré vám auto zobrazuje na Digital Cockpite. Z užívateľského hľadiska by som túto motorizáciu zhrnul ako pohodlnú voľbu. Ak vás Formentor oslovil kvôli svojmu vizuálu a nehľadáte auto na víkendové bláznenie ale skôr na výlety, je táto motorizácia dostatočná. 80% času za volantom som si na výkonnejšiu verziu ani nespomenul. Navyše vás odmeňuje aj spotreba. Auto bolo stále v zábehu. Keď sme si ho preberali malo necelých 30km. Pri 300km výlete z juhu Slovenska na Sever a späť sa spotreba ustálila na 6,5L/100km a bola to zmes všetkého. Mesta, okresiek ale aj diaľnic. Celková kombinovaná spotreba počas testu bola 6,7L/100km. Dosiahli sme tak spotrebu avizovanú podľa WTLP. Verím, že po zábehu ju Formentor dokonca podlezie.
Na čo som si však nespomenul pri tejto motorizácii bol aj jeden príplatok. Adaptívny podvozok s reguláciou tuhosti. Neberte ma v zlom. Funguje perfektne, sám ho mám. Facelift dostal presne rovnaké tlmiče. Pri tejto motorizácii sú jednoducho nevyužité. Rovnako ako jazdné režimy. Režim Performance, čo je premenovaný režim Sport, som zapol len na JV. A teda veľký rozdiel to okrem spomínaného podvozku nebol. Ja to Formentoru ani nezazlievam. Ako som spomínal. S touto motorizáciou je to ideálne auto na bežný deň a nejaký ten rodinný výlet. Polemizovať o tom či si ho priplatiť je však zbytočné. CUPRA pre nás pripravila ponuku ktorá sa neodmieta. Balík PURE Performance totiž obsahuje nie len adaptívny podvozok ale aj spomínané LED MATRIX svetlá a to len za 1330€. V predfacelifte ste len za samotný adaptívny podvozok museli zaplatiť 900€. Za LED Matrixy dalších 700€ a tie neboli ani zďaleka tak dobré ako tieto nové. Je to ponuka, ktorá sa neodmieta.
Tento týždeň beriem ako úvodný. Predfacelift sme skúsili v takmer každom variante. Verím, že pri facelifte tomu nebude inak. Už teraz sa v redakcii nevieme rozhodnúť, aký variant si vyskúšam ja a aký Rišo.
Aby som však uzavrel náš spoločný stret, nazval by som ho užitočným. Zbúral predsudky, ktoré som pri jeho predstavení mal. Ukázal, že chce byt viac. Ale zároveň stále vie čo chce a identitu, ktorú mame radi si zachoval, akurát ju posilnil. Exteriér sa zmenil razantne, avšak podarene. Len ilustračné fotky výrobcu mu neprospeli. Interiér prešiel veľmi ľahkým vynovením. CUPRA by sa mohla ešte viac povenovať spracovaniu interiéru. Hlavne ak chce majiteľov potešiť výkonným audiom bez ruchov. Motorizácia 1.5eTSI, ktorá je spájaná výhradne s automatickou 7 stupňovou DSG prevodovkou je ideálna na bežný deň a svojim prejavom je vyslovene príjemná. Jazda však nie je ostrá, ani športová. Na to sú výkonnejšie motorizácie. No ale aj s touto motorizáciou zaujmete nejedného okoloidúceho.
Ako majiteľ predfaceliftu však môžem povedať jedno. Takmer všetko je tu lepšie, krajšie a väčšie. Chválim najmä množstvo volieb vďaka ktorým si Formentora pri kúpe dokážete personalizovať. Či by som vymenil? Zatiaľ nie. Ja si počkám na verziu Veloz. No a potom ho pravdepodobne nevymením tiež, lebo mi to moja peňaženka zakáže 😀. Ale ak to vaša povolí, tak vám budem závidieť.
Cena pri tejto motorizácii je od 35 580€, čo nie je vôbec zlé. Cena testovaného modelu je 42 968€, pričom predĺženú 5 ročnú záruku, zadnú kameru, či elektrický kufor získate do konca roka bez príplatku.