Čo v tebe evokuje názov Formentor?! Pre mňa by to mohol byť hlavný hrdina pokračovania úspešnej série z rúk Stevena Spielberga, Transformers. Áno, pokojne si viem predstaviť, že som Shia LaBeouf ako Sam Witwicky a namiesto svojho žltého Camara mám Formentora, ktorého volám povedzme „Bumble-bull“. Divoký španielsky býk plný elektronickej vybavenosti, rakiet krátkeho doletu, či ultrasonické lasery. A teraz by mi mohli mnohí namietať, že vôbec nie je taký divoký, prečo ho tak zveličujem a prečo vôbec píšem o nejakom pseudo-športovom SUV. Dobre teda, idem Formentora a koniec koncov aj samého seba obhájiť.

Hoci sa zdá, že kategória SUV a ich pretváranie do športových verzií je trendom dnešných dní, pravda je tá, že väčší trend je o tom stále rozprávať, ako všetci robia len SUV-čka a na „poriadne“ autá nezostáva už priestor. Časy sa menia a potreby dnešných ľudí tiež. Kedysi každému stačila „Embéčka“ 1000-ka, prípadne v novších časoch Favorit 135 a nikto ani len nepomyslel na to, že niekedy nejaké autá typu SUV prídu aj na Slovensko. Lada Niva bola v dobe minulej plnokrvný off-road a tento postoj akosi ostal v ľuďoch zakorenený a dedí sa z pokolenia na pokolenie. Začínam sa však na to všetko pozerať s akýmsi nadhľadom a možno aj ja sám by som si ešte zopár rokov dozadu športové SUV nebol kúpil, dnes je už môj názor na túto veci diametrálne odlišný.

Zlomilo ma a presvedčilo hneď viacero áut, ktoré sme mali na test, ktoré mali nejaký športový prívlastok. Kuga ST-Line, či Ateca FR boli však najvýraznejšie. Ateca, aj napriek faktu, že mala len 190-koňový dvojliter benzín, dokázala ponúknuť veľmi veľa zábavy a doteraz sa mi v myšlienkach vynárajú spomienky na powerslide-y v daždi. Cupra Ateca sa už žiaľ nám do rúk ani nedostala a rôzne magazíny, čo ju otestovali, tak ich výstupy sa mi nejako na internete stratili (alebo tam ešte ani neboli) a názor na základe ich skúseností si utvoriť neviem.

 

Cupra Formentor má byť práve druhý model v poradí, ktorý vznikne pod označením samostatnej značky Cupra. Nejedná sa však o prekopaný model Seatu s väčšími kolesami, viac výfukmi, či väčším výkonom. Ide o unikátny a jedinečný koncept ich vlastného modelu, ktorý nemá žiadneho brata práve v španielskom Seate.

Prvé informácie z tlačovej správy sú nám však už známe. 245 koní pod kapotou avšak nie rýdzo benzínových. Práve benzínový agregát totižto bude spolupracovať s plug-in hybridným ústrojenstvom a ich kombinovaný výkon bude týchto 245 koní. V tomto okamihu však môžeme zatiaľ len hádať, čo bude pod kapotou. Dá tam značka motor 1.5 TSi s výkonom 110 kW a zvyšok prikrášli elektrinou?! Môj osobný pohľad na vec je, že pod kapotu sa dostane agregát 2.0 TSi vo výkonovej verzii 190, alebo 200 koní, ktorý poznáme aj z iných modelov.  Zvyšku bude asistovať elektromor, ktorý by mohol mať výkon 110 koní, čo v kombinovanom režime dá 245 reálnych koní. Tento výkon bude prenášaný na cestu skrz 7-stupňovú DSG prevodovku a dôležitou správou je, že na všetky štyri kolesá.

Platforma nám je zatiaľ úplne známa. Viaceré zdroje hovoria o aute dlhšom aj širšom akým je Ateca, no na mňa Formentor pôsobí menším dojmom. Keď som si začal všímať detaily, tak mi do očí udrel panel dverí, ktorý je z modelu Ibiza/Arona a hlavne celková výška vystaveného exempláru v Ženeve. Môj skromný typ teda je, že sa bude jednať o málinko menšie auto akým je Ateca, no zároveň o pár centimetrov väčšie od Arony. Tej veľkosti by následne zodpovedal aj výkon.

 

 

Interiér je však naozaj delikátny. Veľmi pekná kombinácia použitých farieb, materiálov, či nový 10″ displej multimediálneho systému vysunutý nad úroveň palubnej dosky. Škrupiny v modrej Cupra farbe dotvárajú športovým dojmom celý inak ostrý interiér.

Čo však pridáva autu ten najviac športový feeling je jeho zovňajšok. Obrovské disky ukrývajúce veľké Brembo brzdy, veľký zadný difúzor so štvoricou výfukou, ktorých útroby sú medenej farby a na prvý pohľad pôsobia naozaj veľkolepo. Už len tieto výfuky dávajú poznať, že pod kapotou asi nebude obsiahnutý pôvodne tipovaný agregát 1.4 TSi ako má Passat GTE.

A kúpil by som si ho teda?! Viem, že áno, ale neviem koľko bude stáť. Keďže sa bavíme o koncepte, tak reálny dátum vydania nám nepovedala ešte ani tlačová správa, skromný odhad je prvá polovica roka 2020. Pre mňa však naozaj vyhovujúce auto. Mám rád nové technológie, no zároveň by som si nevedel odoprieť športové auto. Cupra Formentor teda pre mňa spája všetky tieto svety. V meste by som dokázal jazdiť takmer „zadarmo“ na čistú elektrinu a mimo neho by som vedel využiť potenciál 245 koní a pohonu všetkých kolies naplno. Teším sa na ďalšie informácie a dúfam, že k tomuto sa na rozdiel od Cupry Atecy už dostaneme. Stále som z toho smutný 🙁

Privacy Preference Center