Predstav si, že kráčaš uličkami malebného talianskeho mestečka Maranello, kde sa vo vzduchu mieša vôňa talianskej kávy s jemným náznakom 100 oktanového benzínu. Na každom rohu počuješ ukričaných talianov a nevieš, či si nadávajú, alebo sa rozprávajú o svojich deťoch. Život je tam akýsi rýchly, no zároveň pomalý v zmysle absolútnej neproduktivity ich práce. Každú chvíľu ťa však oslní niečo červené – farba, ktorá je pre Ferrari tak ikonická, že by ju mohli mať patentovanú. Rosso Corsa. Farba emócií, histórie a nefalšovanej automobilovej estetiky. Teraz si však predstav, že túto legendárnu farbu nevidíš na jednom z týchto Ferrari, ale na niečom nečakanom a nemecky vyladenom – na BMW X1 M35i generácie U11.
Táto kompaktná dynamická nemka, odetá do farby, ktorá má cenovku 4031€, spochybňuje predstavy o tom, čo môže byť luxusné a výnimočné. Červený odtieň, ktorý je synonymom pre najexkluzívnejšie superšporty sveta, teraz žiari na nemeckej striedmosti, ktorá by mala niesť tie najnudnejšie farby z palety dostupných v BMW. Taliani vôbec nie sú z tohto nadšení a prirovnávajú to k svätokrádeži a absolútnemu barbarstvu či cynizmu. Rosso Corsa na BMW je pre nich rovnako ohavný čin, ako dať na špagety kečup, či na pizzu ananás. V Taliansku by takéto niečo bolo hodné basy.
My však našťastie sme na našom milovanom Slovensku, kde sa barbarstvo a cynizmus dostáva do parlamentu a niečo podobné je absolútne odpustené. Tu nikto nebude riešiť akú máš farbu a koľko stála. Tu všetkých zaujíma len jedno. Ako si na to zarobil a ak nie si ich človek, tak či si riadne odviedol daň z príjmu za minulý rok. A to je na Slovensku najkrajšie <3
Pod kapotou tohto Baworáku sa prvýkrát skrýva dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 300 koní, ktorý si pýta aby si mu dal na hubu a baží po spoločných zážitkoch. Kto v BMW však rozhodol obliecť túto X1 do farby, ktorá zvyčajne ozdobuje stroje s cenovkou prevyšujúcou 300 tisíc € a s motormi nie menšími ako 6 valcov? Bola to odvaha, alebo len šikovný marketingový ťah? Vítam ťa pri teste historicky najšportovejšieho BMW X1 s prívlastkom M35i, ktorého farba mu pridáva minimálne ďalší pár valcov a pocit veľkej výnimočnosti.
Né poprvý a né naposled
Dávam reference na najlegendárnejšiu Poštu pre teba, kde sa objavila matka s dcérou a potom, čo dcéra povedala, že nechce odsunúť stenu, tak ju matka prekliala. Podľa slov dcéry to nebolo „ani poprvý, ani posled“. No a náš príbeh s BMW X1 je tiež niečo podobné. Ak by som sa osobne mohol pasovať za experta na niektorý z modelov BMW, tak to určite bude práve X1 generácie U11, ktorá je u nás už tretíkrát. Teraz sa však pozeráme na ten pomyselný cenníkový vrchol. Zámerne však hovorím cenníkový, keďže výkonový sme mali už možnosť v minulosti jazdiť a možno na sklamanie niektorých z vás, bol to práve plugin-hybrid verzie 30e. Ten je paradoxne silnejší, ako verzia M35i.
Výkonom sa však ani náhodou nedá porovnávať športový charakter auta. Mnohé autá sú dôkazom toho, že ani výkon im nezabezpečí dokonalé jazdné vlastnosti, či ten pocit z veľmi dobrej jazdy. A tu sa práve delí zrno od pliev, respektíve v tomto prípade X1 M35i od 30e. V prvom rade sú to dve autá s úplne odlišným zameraním a cieľovou skupinou. Nebudem ich teda ďalej porovnávať a ak vyslovene nebažíš zaobstarať si v dnešnej dobe čistokrvné performance SUV, tak utekaj si prečítať test X1 30e.
Čiže M35i je pre mňa osobne zázračným označením. V princípe všetky BMW, ktorých číselné zloženie začína označením M majú svoje čaro. Nemyslím tým plnokrvné M-kové, ktoré boli od základu prekopané a prispôsobené na trošku iné sféry jazdenia. X1-ka je v tomto smere nováčik a svoju M-vakcínu dostalo prvýkrát. Je logické, že je z tohto kroku nervózne, no určite sa od začiatku nemá za čo hanbiť. Stalo sa veľmi podstatným členom superhrdinskej sekty M-Performance. Verzia M35i je však zrazu športovejšia, ako tomu bolo niekedy. Samozrejme v súčasnosti označuje číslo 35 len akúsi výkonovú triedu tohto modelu a nemáme tu pod kapotou 3.0 liter. Verím, žo to chápete všetci.
Pod kapotu nám teda zavítal modernizvoaný dvojliter štvorvalec s výkonom 300 koní. Jeho označenie nesie už známe prvky – B48A20T2. Generácia motorov B48 je tu s nami už od roku 2015, kedy sa prvýkrát objavil tento derivát v modeloch BMW aj MINI. My sme už mali tú možnosť tento motor niekoľko-krát testovať, no nikdy zatiaľ v jeho vrcholnej podobe. Modernizácia mu však priniesla množstvo vylepšení, ktoré sa dotkli hlavne jeho stránky výdrže a spoľahlivosti. V dobe kurvítok toto vždy rád počujem. Nájdeme tu teda pevnejšiu kľukovú hriadeľ, nový systém dvojitých vstrekovačov, nové TwinScroll Turbo, či lepší systém chladenia motora.
Parametrovo v dnešnej dobe tento dvojliter už samozrejme neoslní. 300 koní a 400 Nm je hodnota, okolo ktorej sa v prípade BMW a jeho dvojlitrov motáme už 5 rokov. Premiéra tohto motora však nebola úplne najšťastnejšou, keďže ho osadili do Radu 1 generácie F40, čo bolo prvé jednotkové M Performance BMW, ktoré už nemalo šesťvalec a motor tu bol osadený priečne. Do dnes si však vyslúžilo veľa obdivu a mňa osobne tento model veľmi láka a fascinuje ma si na ňom pojazdiť.
Ak sa pozrieme na konkurenciu, ktorá žiaľ v prípade BMW X1 je obrovská, tak nájdeme viacero výkonnejších SUV-čiek. Napríklad spomeniem Mercedes GLA 45S, ktoré má až 420 koní, prípadne Audi RSQ3 s výkonom 400 koní a brutálnym 5-valcom. BMW muselo teda vytvoriť niečo, čo nebude možno priamo môcť konkurovať tejto dvojici, ale vlastne ani nebude chcieť. BMW X1 M35i som od prvého momentu vnímal, ako sympatické auto so sympatickou dávkou výkonu, kde človek nebude musieť robiť kompromis pri pomere komfort/šport. BMW X1 M35i je zlatá stredná cesta všetkého, čo si len predstavíš. A to je jeho najväčšou devízou.
Chaloši z BMW M GmbH chceli auto pre menšie rodiny
Trendom dnešnej doby je jedno dieťa, prípadne možno aj žiadne. Žijeme v rýchlej dobe, kedy sa za peniazmi musíme naháňať a nezostá nám tak čas rozmýšľať nad rodinou. Chceme taký dom, takú dovolenku, také hodinky a také auto až si na to všetko zvykneme. V BMW im chýbalo auto pre rozvážnejších ľudí, ktorí si stále chcú užívať svoj život, žijú ho aktívne a nechcú sa moc obmedzovať. Malo to byť akousi vstupnou bránou do sveta BMW M. A toto im dlhé roky chýbalo. Máme tu úžasné X3M, či X4M, X5M, ale chýbal tam ten základ celej ponuky. Nazval by som to takým degustačným menu všetkého dobrého čo BMW M v prípade rady X ponúka. A v Mníchove trafili klinček priamo po hlavičke.
Zobrali si na paškál už samo o sebe veľmi dobre vyzerajúce BMW X1, osadili mu do útrob veľmi dobre vyladený dvojliter, ktorý je hlavne rokmi osvedčený a výraznejšie sa pohrali s podvozkom. No a samozrejme do toho všetkého dali štyri veľmi dobre vyzerajúce výfuky. Čo teda okrem motora a extrémne drahého uni laku nájdeme v tomto aute?! Už na prvý pohľad sa dá M35i rozoznať od bežnej M-Sport Line verzie svojim agresívnym čumákom. Ten veľmi zreteľne odkazuje na mnohé iné M Baworáky a rodinnú DNA určite nezaprie. Samozrejmosťou sú širšie prahy, väčší zadná difúzor, väčšie krídlo s prelismi, či práve spomínané štyri výfuky. Auto rozoznáš určite aj vďaka výrazným 20″ diskom kolies, či nultému bodu na vrchnej časti volantu, keby si náhodou mal toľko pochýb.
Podvozok dostal prepracovanejšie pruženie priamo od BMW M, či hrubšie stabilizátory vpredu aj vzadu na 5-prvkovej náprave. Zaujímavosťou je, že sa inžinieri hrali aj s geometriou a auto dostalo aj vpredu aj vzadu výraznejšie odklony pre čo najlepšie vedenie stopy. BMW M sa pýši aj tým, že X1 M35i je o 25% tuhšie auto, ako bežná X1-ka, keďže dostala výstuhu pod kapotou medzi uložením tlmičov, či dokonca aj dve dodatočné výstuhy podvozku v zadnej časti pri uložení diferenciálu. To sú všetko zmeny, ktoré sa veľmi pozitívne prejavia pri jazde a vďaka tomu si cestu pred tebou omnoho viac užiješ.
Sú to však zmeny, ktoré nie sú na prvý pohľad vidieť. To, čo však vidieť určite je, sú brzdy. Nachádzame tu M Compound brzdy vpredu s priemerom 385 mm a štyrmi piestikmi. Kotúče sú navyše dvojmateriálove, čo prispieva k efektívnejšiemu chladeniu pod záťažou. Samozrejmosťou v prípade bŕzd u BMW je prívod sviežeho vzduchu priamo k ich vnútornej časti cez otvory v nárazníku. Dokonca tieto náduchy sú prekryté aktívnou mriežkou chladiča, aby nevytvárali zbytočný aerodynamický odpor, keď ich zrovna netreba. Aby som neopomenul zadnú nápravu, tak tam zavítali 330 milimetrové kotúče s už obyčajnejším jednopiestikom. Ich spojenie je však veľmi príjemne vyladené.
…a to v praxi znamená
To vás určite všetkých najviac zaujíma, či je v praxi X1 M35i hodná toho označenia. Začnem teda z jemne opačného konca a to je ten bežný život s týmto autom. Túto špecifikáciu si nekúpi človek na jazdenie kopcov a okresiek. Je to Hot-SUV, ktoré raz za čas prejde v športovom režime rýchlejšie zopár zákrut, no drvivú väčšinu svojho života strávi v normálnom režime „prdkajúc“ sa po meste. V takýchto podmienkach jazdí tento dvojliter za 9.2 litra na 100 km. Mimo mesta spotreba nakukne aj pod hranicu ôsmich litrov a vie sa ustáliť aj diaľničnými jazdami na 7.8 litroch na 100 km.
Na základe týchto parametrov si teda logicky musí BMW X1 M35i kúpiť niekto, kto si ho bude chcieť naozaj aj užiť a prekusnúť možno trošku vyššiu spotrebu. Do porovnania sem zámerne dám jeho vlastného súrodenca, verziu 30e, ktorá je v tomto aspekte na tom určite lepšie. V meste jazdila do 5 litrov, rovnako aj na okreskách a na diaľnici si potiahlo 6.4 litra. A to sa bavíme tiež o aute s kombinovaným výkonom 326 koní. Ale ako hovorím, v tomto prípade to o tej ekonomike prevádzky zrejme až tak nebude a pozerá sa tu na úplne iné parametre.
Mňa teda osobne najviac zaujímala jazdná stránka tohto baby M-ka. Cieľ bol pre mňa jasný. Zobrať X1-ku na moje obľúbené cesty a po dojazdení s ňou mať úsmev na tvári. Išiel som teda natankovať 100 oktán, keďže podľa veka nádrže mu 95-ka moc chutiť nebude a vybral som sa severnejšie do Malých Karpát overiť si jeho Performance stránku. Pojadzil som zhruba 100 ostrých kilometrov a dozvedel sa o tom aute naozaj veľa. Začnem od tých najlepších pocitov, až po tie najhoršie. Nie že by samozrejme najhoršie nejaké boli, ale predsa.
Podvozok je kráľom celého auta. V mnohých prípadoch zachraňuje to, čo šofér poserie a dá sa naňho spoľahnúť v akomkoľvek stave a na akomkoľvek povrchu. Milujem športové SUV, keďže si s nimi viem dovoliť občas vybehnúť aj za hranu spevnenej cesty a využiť ich svetlosť na rezanie zákrut a podobne. V tomto BMW X1 M35i naozaj exceluje a jej brutálne neutrálne správanie podpisuje platformu s motorom uloženým naprieč. Áno, tento pohon xDrive nemá dominanciu zadnej nápravy a aj keď je veľmi cítiť jej záber, nestane sa ti, že by dozadu poslala 70% výkonu a ty si na výjazde užiješ efektný powerslide. Pri hrane sa skôr ukazuje jemná nedotáčavosť čo logicky vyplýva z tejto koncepcie.
Brzdy sú lahôdka, ktorú chceš papať stále. Naozaj sa veľmi vydarilo ich vyváženie a pri bežných vyšších tempách zvládali brzdiť auto v posledných chvíľach. Po niekoľkých ostrých minútach zároveň neprichádzalo žiadne uvoľnenie ich brzdného účinku a naozaj ich hodnotím veľmi dobre. Okrem toho, že super vyzerajú, tak si super plnia svoju prácu. Ruka v ruke to ide aj s presným riadením a citlivým posilovačom. V rukách cítim cestu, akoby to ani nebolo to bežné preposilované BMW. Užívam si čistú mechanickosť celého auta, ktorá ma ohúrila už od prvého momentu.
Na relatívne civilné auto sú tu perfektné sedačky. Okrem ich brutálne pekného vzhľadu, kde ti za krkom sústavne svieti logo M, tak si odvádzajú svoju prácu na 100%. Sú úžasným kompromisom športových a komfortných sedačiek a veľmi sa mi páčia. Je to jedna z dôležitých vecí, ktorá verziu M35i oddeľuje od iných stupňov výbav modelu X1. Motor následne dostáva odo mňa dvojku – ako v škole. Pocitovo som nemal z neho dojem tých 300 koní. Neviem úplne, či to bolo tým samotným naladením motora s veľmi nízko položenými aktívnymi otáčkami, alebo skôr priemernou dvojspojkovou prevodovkou, ktorej reakcie nepatria medzi tie najlepšie v BMW.
X1 M35i používa nový Getrag 7DCT400 s dvomi mokrými spojkami a je to skôr prevodovka na komfort, ako na športovú jazdu. Pri preradení vo vyšších otáčkach a pod záťažou paradoxne reagovala okamžite. Akonáhle som však preradzoval manuálne v nižších otáčkach, bola prítomná výraznejšia odozva a to isté platilo aj o podraďovaní o jeden stupeň. Celé to však zachránili ľudia z BMW M, ktorí jej nedovolili samej preradiť v manuálnom režime a tak si udrží rýchlosť keď to je treba. Verím, že časom a novým softvérom by mohla byť ešte lepšia. Getrag predsa vie robiť dobré prevodovky. Mali sme už tú česť v niektorých Miničkách.
Toto však všetko by stačilo na celkové hodnotenie na úrovni 1-. Čož je na športové SUV veľmi dobré, aj keď možno pôsobím jemne kriticky. Ono popravde pri prémiovke človek musí byť kritický, keďže tu pri cenovke 80 tisíc € s DPH sa chyby odpúšťajú len veľmi ťažko. A práve sa dostávam k najväčšiemu nedostatku novej X1 M35i. A tým je zvukový prejav jeho štyroch reálnych koncoviek výfuku. Žiaľ, zvukový prejav sa nekoná. A to ani v športovom režime a ani po poriadnom zohriati katalyzátorov. A toto je smutné, kam nás európska únia dohnala. To, že BMW dofarbuje zvuk a predstiera strielanie cez repráky, radšej ani nebudem komentovať. Moja prvá cesta od dílera by teda bola do nejakej dielne, kde by mi naladili výfuk tak, ako by malo M35i znieť. A teda niekedy aj znelo.
Zaručene dostaneš to, čo od BMW aj čakáš
Odhliadnuc od toho, že by zrejme v rebríčku športovosti medzi Hot-SUV, BMW X1 M35i zostalo niekde v strede tabuľky, tak sa bavíme o veľmi decentom, super vyzerajúcom a unikátnom SUV. Akonáhle sa chce človek za svoje ťažko zarobené peniaze odlíšiť a priniesť si do života trošku prirodzeného dvíhača krvného tlaku, tak X1 M35i určite nebude zlou voľbou. Popravde sa mi zo všetkých tých športových SUV na konci týždňa páčilo najviac. Je svojským spôsobom výstredné, nie je ukričané a teda nenabáda ťa sústavne jazdiť bomby a pri pohľade naň budeš mať široký úsmev na perách.
Ak sa pozrieme na jeho špecifikáciu, de facto sa pozeráme z 99% na verziu M-Sport Line. Rozdiely sú hlavne v detailoch, ktoré si teraz spolu predstavíme. Tieto 20″ disky kolies sú exkluzívne len pre X1 M35i. Označenie M v prednej maske rovnako, či zároveň aj M35i na zadnom veku kufra. O štyroch koncovkách výfuku už bola reč, no aj napriek svojmu slabšiemu hlásku, dodávajú autu zopár svalov navyše. Páči sa mi zároveň, že v konkrétnom kúsku nie je panoramatická strecha, keďže je tak karoséria o čosi tuhšia. Osobne by som do svojej X1-ky tú panorámu ale asi dal, keďže to zosvetlí ten inak tmavý interiér. Verzia M35i má aj jedinečný svetelný „koberec“ s logom M, ktorý sa ti rozsvieti pod nohami aby si nikdy nezabudol na to, že ty nemáš obyčajnú X1-ku.
Volant je tu tožný, aký nájdeme aj v M-Sport Line. Znova však krásu hľadáme v detailoch a mať červenú nultý bod je výsadou len kráľa – M35i. Celkovo sa mi však stavba tohto volantu páči naprieč celým portfóliom nových BMW a môžem zaň dizajnérov, aj konštruktérov pochváliť. Pri M35i máš navyše za volantom ozrutne veľké pádla na manuálne radenie, ktoré sú podobné, aké nájdeš aj v originál M-kových BMW. Zo zadnej strany sú príjemne pogumované a tak sa dobre držia v rukách.
A áno, sedačky krásne sme už spomínali. Majú samozrejme už ten nový dizajnový jazyk BMW, čiže stratili tú akúsi komplexnosť, ale dôležité je, že odvádzajú úžasnú prácu. Navyše sa mi páči ich minimalistický vzhľad a hlavne to, že logo M svieti stále a nielen pri otvorených dverách. Ich miera nastavenia je, ako je už zvykom pri BMW, ohromná. Dĺžka sedáku, sklon sedáku, rozpätie bočníc a samozrejme bedrová opierka v niekoľkých smeroch. Chýba už len nastavenie kolísky chrbtovej časti, ktoré tu však ani nie je treba. Ja osobne sa celkom hrbím, no hlavu som mal takmer stále opretú. Ortopedicky sa teda myslí aj na nás, hrbáčov.
Na pomery najmenšieho SUV od BMW je vzadu viac miesta, ako v takej X3-ke. Ale to je tiež logické, keďže toto je určite viac mainstream model. Pri dnešných cenách neprémiovej konkurencie trafili s týmto modelom naozaj do čierneho a veľmi sa im darí s jeho predajom. Cítiť vplyv mainstreamového klienta je hlavne na ovládaní, ktoré je už viac „blbuvzdorné“. Ako už vieš, X1-ka v novej generácii prišla o iDrive ovládač a takmer všetko je tu už ovládané dotykom. Na stredovom paneli ostalo zopár tlačítok, ktoré si však veľmi cením a sú na správnom mieste.
Veľmi dobré SUV
Vrchol ponuky novej X1-ky si obhájil určite svoju pozíciu. Jeho číslovkou 35 by sme mohli charakterizovať určite najlepšie jazdné vlastnosti spomedzi jeho súrodencov so slabšími (alebo silnejšími) motormi. Áno, nie je síce najvýkonnejší z ponuky X1-ky, ale je určite najlepšie pripravený na to, užiť si spoločne s posádkou cestu mimo hlavných ťahov. BMW X1 M35i nabáda na to odbočiť si len tak z hlavnej cesty a predĺžiť si cestu do cieľovej destinácie cez nejakú peknú okresku. Nie je to najhorúcejšie SUV v kategórii kompaktného segmentu, ale určite patrí medzi tie najkrajšie a najlepšie jazdiace.
Pri každom športovom aute je potrebné robiť určite kompromisy. Niekedy sa jedná o komfort, niekedy zas o spotrebu, či výbavu auta. V tomto prípade ten kompromis nemusíš robiť žiadny. Takmer. Ak ti teda nebude chýbať zvukový prejav výfuku. Ak aj bude, určite je množstvo riešení, ktoré ti z X1 M35i spravia kompletný balík, so všetkým, čo si želáš. Osobne by som siahol po inej špecifikácii a asi by som ušetril na farbe. Je síce sexy, ale 4000€ si viem predstaviť dať aj do inej výbavy. A radšej by som asi išiel do niektorej z tých matných odtieňov. A cenovka 80 tisíc € vôbec nemusí byť strašiak. Predsa len, je to stále BMW 🙂