Do redakcie sa nám dostal ďalší Formentor. Momentálne to je asi 6ty? Možno dokonca 7my Formentor u nás. Vždy si rád vyskúšam niečo nové, no nie je ľahké spracovať test o rovnakom modeli auta toľkokrát. Aj keď to je vždy v inej konfigurácii. Ja som sa na to však dal a dôvod bol prostý. Bol som naň jednoducho zvedavý. Tentokrát sa pozrieme na zúbok Plug-in hybridnej verzii s výkonom 204 koní. A teda ide o neVeloz verziu, ktorá kombinuje teoretický elektrický dojazd 59 km s výhodami benzínového motora. Mierený je najmä na bežných používateľov.
Ale od začiatku. Testovaná Cupra Formentor sa od bežných benzínových či naftových Formentorov líši v exteriéri 2 vecami. Nemá jedno viečko nádrže ale dve. Pod druhým sa skrýva ako inak, nabíjací port pre batériu. Druhým rozdielom je zadný difúzor. Vďaka difúzoru viete takmer vždy odhaliť s akým typom Formentoru máte dočinenie. Plug-in hybridné verzie síce taktiež neodhaľujú svoje koncovky výfuku avšak ich imitácia je v bronzovej farbe. Obyčajné neVeloz verzie majú imitáciu výfukov lakovanú v čiernej farbe. Veloz verzie majú koncovky reálne a líšia sa v počte a usporiadaní. Cupra je obalená vo farbe Graphene Grey a teda pastelová šedá. Nie vždy som z tejto farby nadšený a to najmä kvôli jej údržbe. Veľmi ľahko ju dokážete poškodiť. K nám sa však dostal Formentor ešte nie príliš jazdený a teda lak bol takmer ako nový. A vyzeral famózne. Pravdepodobne by som ju volil aj pred niektorými metalízami z ponuky. Podmienkou by však bola PPF ochrana hneď po kúpe. Zvyšok exteriéru je ako každý iný Formentor. Ostré hrany, masívna predná maska a ikonický svetelný podpis robia aj po 4 rokoch od uvedenia z tohto modelu výnimočné auto na cestách.
Interiér bol pre mňa miernym prekvapením. Prvýkrát sa stretávam s bledou stropnicou. Nikdy predtým som ju nemal možnosť vidieť. A to ani naživo, ani na fotkách. Aj keď je to paradox, nakoľko práve béžová stropnica je tá bezpríplatková. Nadštandardná čierna je v ponuke za príplatok 200€. Bol som v tom, že si to priplatí každý. Kto by predsa chcel bledú stropnicu keď nemusí. Ale viete čo? V kombinácii s ambientným osvetlením v bledomodrej farbe sa mi táto voľba aj zapáčila. Interiér opticky zväčšuje. Stojí za zváženie aj to či 200€ nesmerovať do inej časti príplatkov. Výbava ladila so zaradením auta na bežný deň. Nenašiel som tu extra príplatky ako celokožené sedačky či Beats audio. Nechýbal však veľký 10,25″ displej so vstavanou navigáciou a bezdrôtovým zrkadlením Carplay/Android Auto či štýlové ambientné osvetlenie. Kombinácia látky s umelou kožou sú bezpríplatkové poťahy a za mňa aj najpraktickejšie. Stále mi však srdce piští za čalúnením interiéru Dynamica z verzie TRIBE.
Na výlet sa v pohodlí odvezú 4 dospelé osoby. Čo však bude horšie, je nabaliť sa. Je nutné rozmýšľať ako batožinu usporiadať. Kufor nedisponuje dvojitým dnom a navyše tam skladujete minimálne jedno vrecko s nabíjačkou. Ak chcete byť pripravení na všetko, tak sú nabíjačky rovno dve. Pre nabíjanie s maximálnym výkonom a to 3,6kW (doba nabitia 3 a pol hodiny) alebo bežných 2,3kW (doba nabitia 5 hodín). Maximálna kapacita kufra je 345L bez sklopenia sedačiek. V kufri nájdete žiaľ len sadu na opravu defektu a nie dojazdovú rezervu. Ja som sa o tom dokonca presvedčil na vlastnej koži. Aj keď v mojom prípade, by mi nepomohla ani tá jedna dojazdovka. O tom ale neskôr.
Formentor sa vyvíja aj medziročne. Nejde len o nával noviniek pri predstavení faceliftu. Často ide o maličkosti ako zmena mechanických tlačidiel ovládania klimatizácie vzadu na dotykové, či viac možností príplatkovej výbavy. To sa udialo pri predstaví modelu MY22. Model MY23 si však polepšil viac. V rámci Travel Assist XL pribudla asistovaná zmena jazdného pruhu. Ešte sme sa tak úplne neskamarátili a podarilo sa mi ho úspešne aktivovať 2 krát z 10tich pokusov. Ak niekto vie ako na neho, rád sa poučím. Čo je však plus, ktoré vám modelové ročníky 20,21 a 22 nedajú sú Matrix LED svetlomety. Áno, sú priplatkové. V prípade, že často jazdíte v noci je to nutnosť. Takmer neustále máte k dispozícii diaľkové svetlá a to vďaka funkcii vyrezávania namiesto bežného automatického stlmenia na stretávacie svetlá. Počas jazdy som nikoho neosvetľoval a zároveň sa predo mnou neustále odohrávalo svetelné divadlo, ktoré vedia poskytnúť len Matrix LED svetlá.
Vďaka Plug-in hybridnému pohonu je Formentor o niečo šikovnejší ako jeho súrodenci s konvenčnými pohonmi. Vďaka batérii a E-Managerovi si viete naplánovať časy vašich odjazdov a následne sadáte do vyhriateho a rozmrazeného vozidla. Navyše si v infotainmente viete rozplánovať nie len časy odchodov ale aj časy nabíjania. Auto vie pri nabíjaní zohľadniť aj nízku tarifu vo vašej domácnosti a ušetriť na nabíjaní čo najviac eur. No a aby som nezabudol, infotainment prešiel vylepšeniami. Posledný update vyriešil problémy s reštartovaním tohto systému. S tým sme sa stretávali najmä na začiatku, tesne po uvedení modelu na trh. Tu sa to však nestalo ani raz a môžem to potvrdiť aj z môjho súkromného Formentora. Problémy s občasným reštartovaním systému sú vyriešené už niekoľko mesiacov. Tento update okrem číselného označenia viete odhaliť aj novým vzhľadom CarPlayu. Ikony aplikácií sa zmenšili a jeho zobrazenie tak získalo elegantnejší vzhľad. No a samotné ovládanie à la všetko v displeji je sila zvyku. U mňa platí, čím menej tlačidiel v interiéri, o to lepšie. Podstatné je, že mechanické tlačidlá sú zachované na volante. Cez tieto tlačidlá ovládate všetko potrebné. A teda nie len hlasitosť a hudbu ale aj prípadné hlasové ovládanie. Taktiež na ňom ovládate celý Travel Assist čo zahŕňa reguláciu rýchlosti, udržiavania vzdialenosti či asistenta na udržiavanie v strede jazdného pruhu.
Tak ako mi neočakávane rýchlo prišiel tento Formentor pod ruky tak z nich aj odišiel. Náš čas bol zo 7 dní skrátený na necelé 2 vďaka výmoľu na ceste. Za 2 dni sme spolu strávili približne 300 km, čo zas tak málo nie je. Vďaka tomu, že sú mi Formentory známe, viem takmer okamžite odhaliť zmeny a vylepšenia, ktoré sa od predošlých modelových ročníkov objavili a tak test nebol úplne stratený. Taktiež aj špecifické prejavy jednotlivých motorizácii. Jediné čomu mi moja nešťastná udalosť zabránila bolo plnohodnotné otestovanie dojazdu a spotreby v rôznych štýloch jazdy. Niečo som však zistil. Prvou novinkou pre mňa bolo, že sedím vo Formentore s predným náhonom. Druhou, že je elektrifikovaný. Hneď po prebratí vozidla som nejakú tú hodinu či dve bezcieľne blúdil po BA. Čisto na elektrický pohon bez zapnutia spaľováku. Ten sa nezapol ani pri rýchlejšom tempe a rýchlostiach atakujúcich 100km/h. To je plus. Nie všetkým hybridom sa chce byť len v elektrickom móde. Samozrejme pri kickdowne sa z električky stáva hybrid a okrem sily elektromotoru auto pripája aj benzínovú štvorvalcovú 1.4ku s výkonom 110kW a 250Nm. Vtedy pracujete s kombinovaným výkonom 150kW. Mimochodom, na 100ku sa dostanete za príjemných 7,8s. Keď som sa už mesta nabažil, vybral som sa domov. To znamenalo približne 60km diaľnic a 80km okresných ciest. Tu som zapol hybridný režim a nechal som auto robiť to, čo uznalo za vhodné. Domov som tak prišiel s prázdnou batériou a spotrebou tesne pod 5l/100km. Auto dávam nabíjať na noc. Odhadovaný čas nabitia 12,8kWh batérie je 5 hodín. Ešte pred odchodom z auta som si v e-Manažérovi nastavil očakávaný odchod do práce. Ráno som vďaka tomu sadal do vyhriateho a nabitého auta. Na toto by som si teda ľahko zvykol. Navyše odchod z domu bol v tichosti, bez toho aby som hocikoho zobudil. Cez týždeň mi to presne takto vyhovuje. Cez víkend by mi však ranné ručanie výfukov pri studených štartoch chýbalo. Iné nabíjanie ako z domácej siete (230V) som si kvôli nášmu skrátenému času nevyskúšal. Ani komplexné otestovanie spotreby. Za 300km jazdy, ktorá svojim profilom bola kombinovaná sa však spotreba ustálila na 4.6l/100km a 6.7 kWh/100km. Pri bežnom dochádzaní do práce (okruh 20-30km) a pravidelnom nabíjaní by spotreba benzínu bez problémov dokázala atakovať 1l/100km. Ak však nabíjať nebudete, bude to niečo okolo 7l/100km.
Hneď druhý deň smerovala moja cesta na Jankov Vŕšok. Naposledy sme tu boli s ostrým Velozom s výkonom 310 koní a navyše v limitovanej verzii TRIBE spolu s neVelozom s výkonom 190 koní. Ani hybrid sa nenechá zahanbiť na kopcoch. Vďaka okamžitej sile elektromotora môžu byt výjazdy zo zákrut divoké. Niekedy až nedotáčavé. Jednoznačným vinníkom je výlučne predný náhon kolies. Nejaký samosvor tu samozrejme nehľadajte. Jazda na kopcoch mi teda znovu povedala o aute a o jeho zameraní niečo viac. Zároveň som prvýkrát mal možnosť vyskúšať štandardný, neadaptívny podvozok. To znamená bez možnosti regulácie jeho tuhosti. Je tuhý a pripomína mi naladenie adaptívneho podvozku v režime Sport. Nepomáha tomu ani fakt že auto je obuté na gumách 245/40 R19. Nie je to teda žiaden vankúšik. Keby však takýto vankúšik na prevoz z bodu A do bodu B hľadáte, na Cupru sa ani nepozriete. Preto aj keď sa to možno teraz nezdá, Cupru chválim. Ani z bežného modelu bez extra príplatkového podvozku nespravila auto, ktoré by zanevrelo na svoje pôvodné zameranie. Stále sa viete dobre zabaviť na okreskách. Pre zvýšenie všestrannosti použitia a samotného pohodlia by som vám však odporučil doobjednať adaptívny podvozok.
Viac chvíľ sme spolu stráviť žiaľ nestihli a tak sme spolu neabsolvovali ani obvyklý výlet, ani celý pracovný týždeň. Čo som však zistil? Formentor v plug-in hybridnej verzii je hrdina bežného dňa. Neponúka rýdzo športové zážitky, ani zvuk poskytujúci adrenalínový zážitok. Je to dizajnový spoločník s modernými technológiami, ktorý má všetko čo potrebujete v bežný deň. Ale stále to je Cupra a preto má aj niečo navyše. V prípade, že vás posadne chuť zajazdiť si, a ako plus máte nabitú batériu tak vás nesklame. Na okreskách vám aj tento Formentor dokáže vyčariť úsmev na tvári. Jedno si ale povedzme. Ak uvažujete používať tento plug-in hybrid bez pravidelného nabíjania, tak sa na to vykašlite. Tento Formentor exceluje práve vtedy, keď ho nabíjate. Vtedy vám dokáže nie len ušetriť nejaké to euro na benzíne, ale aj poskytnúť komfort a výhody, ktoré konvenčné motorizácie jednoducho neponúkajú. Narážam na tichosť elektromobilu a predohrev na kruté zimné rána. Pridajte si k tomu excelentné Matrix LED svetlá možno aj ten adaptívny podvozok. Viac vám tu chýbať nebude. A ako to vidím ja? Formentor e-Hybrid je ideálne daily pre vás alebo vašu polovičku. Ak však chcete rýdzo športové vyžitie a milujete dizajn Formentoru tak ako ja, prikúpte si k eHybridu aj Veloz. Ideálne VZ5, minimálne VZ310.