Zaujatosť nerobí úplne dobrú krv v prípade testovania áut. Ak nás sleduješ už nejaký čas, možno vieš, že náš redaktor Rišo má Ibizu FR s 1.5 TSi pod kapotou. Tento test si rovnako chcel vziať pod palec on, no ja som bol zásadne proti. Nemôže Ibizu s jednolitrom a nižšou výbavou testovať človek, ktorý už dva roky žije s FR-kom. Takýto test by bol veľmi zaujatý a viem si živo predstaviť jeho výstup. Všetko je na p… a je to slabé. Tak teraz prišla rada na mňa! Nie že by som nemal ja v garáži 200-koňovú Fiestu, ale o tom ako keby som ani nevedel. A ani ty!
„eFeRiek“ sme mali na test už hromadu. Dá sa povedať, že až na pár výnimiek uprednostňuje importér vždy výbavu FR pred zvyškom línie výbav. Aj tak sa však poteším, ak je to ďalšie FR-ko v niešom odlišné. A práve to sa dá povedať o tejto Ibize. FR Black Limited označuje ani nie tak to, že by bola limitovaná, ale to, že je ladená do čierna. Veľmi dobre vieš, že pri slove Limited treba byť v dnešnej dobe opatrný, hlavne čo sa automobilov týka. Ak by mala Ibiza vnútri plaketku, že je jedna z 1000 kusov, nepovedal by som ani „Ň“. To dôležité však je to, že sa líši od bežnej Ibizy a aj človek, ktorý jednu takú má doma, si hneď všimne rozdiel. Pri Rišovi sa skôr prejavili kleptomanské úchylky, keď si chcel z bielej „požičať“ zadný spoiler a bočné prahy. Však je z Trnavy, nečudo.
Iná len navonok
V interiéri oproti bežnej Ibize FR rozdielov moc nie je. Teda presnejšie žiadne. Čo sme si však všimli, v interiéri je viacero zmien pre modelový rok 2020 oproti roku 2018, ktorú sme mali pre porovnanie hneď vedľa. Ku kritike sa však dostanem neskôr. V čom je však iné toto auto, oproti bežnému FR-ku. Samozrejme, názov nám už niečo naznačuje, tak sa bližšie pozrime na zmeny. FR Black Limited dostal úplne nové disky kolies. Tieto disky sa v kombinácii striebornej a čiernej farby dali objednať ako doplnkové už dávnejšie. Značka ich dala celé do čiernej farby a použila ich práve pri Black Limited. Disky majú rozmer 18-palcov a obuté sú na pneu 215/40. K autu sedia ako uliate, jediná ich nevýhoda je, že v horších svetelných podmienkach ich nie je dobre vidno a tak auto pôsobí ako obuté „na plecháčoch“ bez puklíc. Oproti bežnej verzii je tu navyše zároveň aj čierny spoiler na zadnom kufri a bočné prahy rovnako v čiernej farbe. Tieto najlepšie dotvárajú dizajn čiernej limitky a autu celkom svedčia.
Pri tomto prvku Rišo spomenul, že by si to rovnako rád dal na svoje. Ale je to pekelne drahé. Ak som však mohol porovnať ako nezainteresovaný, na aute by sa mi predsa len o niečo viac páčili 18″ disky s označením Performance, ktoré sú na „klasike“. Neviem, možno to bolo práve tým, že tieto naše boli celé čierne a na aute trošku zanikali. Samotné FR-ko je oproti bežným verziám o 1.5 centimetra nižšie a tuhšie a podvozok teda dotvára dynamický vzhľad auta. Ak sa presunieme do interiéru, tak nás pohltí temnota.
FR Black Limited dostalo do vienka aj čierny strop a interiér má mnohé čierne ba až fádne prvky. A tu by som sa chcel dostať do takého priameho porovnania a trošku aj kritiky. Po konzultácii s najväčším expertom na Ibizu FR s ročníkom výroby 2018, sme spoločne odhalili zopár prvkov, kde sa šetrilo na kvalite a cene. Začnem teda interiérom. Modelový rok 2020 je ochudobnený o komplet všetky plastové prvky v konečnej úprave Piano Black (klavírna čierna). Okrem hlavnej veľkej lišty pred posádkou, ktorá bola zamenená za kožou obšitý diel, sme odhalili absenciu aj na dverách, či na volante. Bohužiaľ, toto strieborné riešenie pôsobí o niečo lacnejšie. To je však len otázka farby a možno pár centov rozdiel na cene. Čo bolo však do oka bijúce, bola výplň zadných dverí a celé ich spracovanie. Verzia 2018 mala chrómovú kľučku a oblasť pre opretie ruky na dverách bola obšitá latkou a mala aspoň jemnú výplň. 2020 rok dostal jeden veľký kus čierneho plastu a to aj spoločne s kľučkou.
V exteriéri si šetrenie odnieslo niekoľko lesklých líšt takisto. Plastový diel okolo hmloviek dostal matný plast z verzie Reference, či Style a rovnako zmizla aj lesklá čierna lišta okolo okien. Z tohto som mal však pocit, ako keby značka ubrala zámerne na kvalite, aby nemuseli dvíhať cenu, no ani to tu neplatí. Spravili sme si teda taký menší test a posadili do auta našich troch kamarátov, ktorý predtým nikdy v Ibize nesedeli. Bez vedomia cenovky a rozdielov jednotlivých modelových rokov zhodnotili Ibizu ako veľmi slušné a pekné auto, ktoré má veľmi pekné detaily. A kurva. Rišova zaujatosť dostala aj mňa teda?! Skúsime to teda vygradovať. Posadili sme ich následne aj do Rišovej Ibizy. Dvaja z troch si všimli hneď rozdiel v displeji a jeden dokonca povedal, že sa mu to podobá na nové Audiny spolu s čiernym lakovaným plastom. Ak by sme ich však neupozornili na rozdiely, ani by si sami neboli všimli. Takže sme zaujatí obidvaja a vo výsledku, ľudia, ktorí si kupujú Ibizu teraz nemajú možnosť si kvalitu spracovania porovnať s dva roky starou. A ani ich to nezaujíma očividne.
Ani sa však nečudujem. Ak sa pozrieme na kategóriu Super mini áut, akým je de facto aj Ibiza, tak spomedzi nich dizajnovo vyčnieva. Subjektívne si dovolím tvrdiť, že je to jedno z najkrajších áut v kategórii a o prvú priečku sa aktuálne delí s novým Peugeot-om 208. Polo je príliš strohé a bezpohlavné, Micra nemá čím extra zaujať a Fiesta už 10 rokov vyzerá tak isto. Fabia detto a A1 je mimo budget 99% ľudí, ktorí chcú malé auto do mesta.
Motor do mesta a pre ženu?!
A práve toto ma na dnešných malých autách mrzí asi najviac. Tie časy, kedy sa do malých mestských áut dávali 150, či nebodaj viac koňové motory sú zrejme dávno za nami. Aktuálne celá produktová línia naprieč všetkých značiek ponúka len takéto malé a slabšie prdítka na premiestňovanie sa medzi semafórmi. Nemajme im to však za zle, oni za to predsa nemôžu. Európska únia tlačí emisie tak nezmyselne dole, že zábavné motorizácie nám ostali len v zopár modeloch. Fiesta ST, Polo Gti, Suzuki Swift Sport a čo bude ďalej?! Seat už oficiálne potvrdil, že vývoj Cupry Ibizy zastavil a neplánuje jej predstavenie a tak najsilnejší agregát, ktorý jej ostal, je 1.0 TSi s výkonom 115 koní. My sme mali pod kapotou jeho slabšiu verziu s výkonom 95 koní teda rovných 70 kW. Samozrejme na základe čísel môžme usúdiť, že sa nejedná o žiadneho pretekára, čo som naznačil už aj v predchádzajúcich vetách. Čo však robí z Ibizy a tohto motora veľmi dobrú voľbu, je jeho spotreba v porovnaní s dynamikou.
Do mesta naozaj ideál. Síce len 5-stupňová prevodovka, no 70 kW a hlavne 175 Nm dostupných od 2000 ot./min dokáže vyčariť príjemnú mestskú spotrebu. Počas týždňa som na bežné presuny spotreboval na 100 km len 6.1 litra paliva. Mimo mesta mi spotreba padla na 4.3 litra benzínu a na diaľnici sa pohybovala od 5.5 do 6.3 litra. Táto motorizácia nie je pre náročných, no je pre tých, ktorí radi ušetria nejaký ten cent na palive. Čo sa týka vibrácií, či hluku, tak môžem povedať, že Ibiza je celkom slušne odhlučnená. V nízkych otáčkach je počuť prejav trojvalca, ale nie je to otravné. Osobne by som však prijal iné sprevodovanie manuálu, prípadne by som siahol rovno už po automate. Tento manuál mal rýchlosti od 1 do 3 relatívne krátke a následne 4 a 5 zase prehnane dlhé. Viackrát sa mi stalo, že som nevedel na ktorej rýchlosti mám ísť pri 50-ke. Trojka točila už 2200 otáčok a štvorka zasa 1500 a motor začal jemne vibrovať.
Ak by som však mal vyjadriť svoje pocity zo športového potenciálu tejto Ibizy, tak by som ho prenechal iným snažilkom. Žiaľ výkon vo veľkej miere limituje samotné auto a jeho predimenzovaný podvozok sa s ním absolútne netrápi. Auto som si však užil na okreskách bez prevýšení a bez predbiehania. Čo mu nahráva, je jeho prevádzková hmotnosť 1129 kilogramov. Auto aj s malým motorom na prednej náprave, je krásne agilné a veľmi poslušné poslúcha na povely vodiča. Teda aspoň riadenie. Motor treba držať vo vyšších otáčkach, aby sa dostavil ako taký efekt akcelerácie. Je obrovská škoda a znova to opakujem, že Ibiza nie je v ponuke so silnejším motorom. Jej hravosť by si to určite zaslúžila.
Pre mňa boli však potešením sedačky, ktoré verzia FR štandardne ponúka. Ich bočné vedenie a celkovo tvarovanie je na danú kategóriu viac než postačujúce a veľmi dobre mi fixovali telo. Chýbalo mi však pri vodičovej nastavenie bedrovej opierky. Sedadlá sú totižto dosť plytké a pri dlhšej trase mi plakalo telo. V zákrutách to však dorovnali a oproti bežným sedadlám dostupných vo verzii Style sú o niekoľko levelov vyššie. Čo je ešte minimálne počudovania hodné, je prítomnosť bubnových bŕzd na zadnej náprave. Minimálne FR-ko by už mohlo mať kotúčové brzdy, ak sa teda ideme spolu hrať na nejakú športovosť. Pri prudkom brzdení pred nájazdom do zákruty bolo cítiť jemne nestabilné správanie. Kotúče sú kotúče, darmo.
Je chyba vo mne?
A práve o tomto to možno celé je. Možno je chyba vo mne a Ibizu Black Limited až moc vnímam cez označenie FR a snažím sa za každú cenu v nej nájsť športovosť. Aký je pohľad výrobcu? „Chcete svojmu všednému dňu dopriať rýchlejšie tempo? Potom budete jazdiť v novom modeli SEAT Ibiza FR, ktorý je lepší ako kedykoľvek predtým.“Hmm, takže rýchlejšie tempo bežného dňa. To ako keby nestíham do práce a potrebujem, aby ma podvozok na kruháči podržal? Zrejme… To by celkom aj dávalo zmysel. Aj to bočné vedenie, aj ten podvozok a aj ten spoiler pre väčší prítlak.
„V novom modeli SEAT Ibiza FR s výrazným športovým charakterom jazdíte vlastným tempom.“ Okej, tu už si výrobca protirečí oproti tomu, čo napísal predtým. Vlastné tempo a moja definícia tohto pojmu, je čas 2:41:7 na Slovakia Ringu. Okej, to asi táto Ibiza nedá. No tak nič, budem sa pre dobro tohto sympatického autíčka radšej riadiť tou prvou marketingovou citáciou. A to plní veľmi dobre! Naozaj mi Ibiza okrášlila môj bežný deň a aj keď mi tam pár vecí chýbalo, no zároveň si predstavím, že to má byť druhé auto do rodiny pre ženu, tak prečo nie. 95 koňovú Ibizu a aj keď má označenie FR, frajerské 18-ky a veľký spoiler, nebude nikto kupovať za účelom jazdenia na Pezinskej Babe, alebo v Orechovej Potôni. To je fakt.
V danej cene ponúka aj zdatnú výbavu, aj keď pár drobností mu chýba. Samozrejmosťou bez príplatku je už Tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, Full LED svetlá, ktoré už tradične nepotrebujú komentár a aj nastavovanie jazdných režimov. Naše autíčko malo menší z dvojice dotykových displejov, čiže 6.5″ a bez navigácie. Tento však má plnú podporu Android Auto aj Apple CarPlay. Za príplatok je väčší 8-palcový aj s navigáciou. Klasické štartovanie na kľúčik je už akási pripomienka starých časov. Popravde, od tohto som si už celkom odvykol. Čo mi však v aute tejto kategórie chýbalo, boli vyhrievané sedačky. Ak to má slúžiť ako auto do mesta, pre ženu je to určite must-have opcia.
Poteší, no sú aj lepšie
Nehovorím v tomto momente o vzhľade. Stále trvám na tom, čo som povedal na začiatku a Riša sa ani pýtať nebudem. Výbava je určite postačujúca pre mnoho ľudí, no v danej cenovke tohto kúsku (FR Black Limited: 16700€), by si človek určite prial toho viac. Osobne by som zrejme oželel tento FR-kový vzhľad a radšej siahol po aktuálne dostupných výbavach Xcellence Limited +, ktorá ponúka výbavovo toho naozaj omnoho viac, vrátane bezkľúčového odomykania či adaptívneho tempomatu. Takáto špecifikácia by so silnejším motorom 1.0 TSI 115k stála 15790€ a vo verzie FR Limited + ešte o 300€ menej, no bez týchto prvkov.
Už bežná Ibiza ponúka naozaj športový dizajn a tak je možno škoda, že FR Black Limited neprišla v čase, keď bol v ponuke ešte motor 1.5 TSI a bol si tak človek ochotný priplatiť za nie len športovo vyzerajúce auto, no aj za športovo jazdiace auto.
Pár Rišovych slov:
Auto som mal možnosť dostať do rúk na pár dní. Áno, je pravda, že som zvažoval krádež doplnkov, ale naozaj len pár sekúnd a Peťo, pokojne sa môžeš presvedčiť, že sú stále u teba na aute v press parku! 😀 Auto na mňa dizajnom spravilo dojem. Páči sa mi, že pribudol čierny strop, to ja vo svojom FR-ku z 2018 nemám. Zároveň sa mi však moc nepáči, že ubrali trošku na kvalite. No auto na plasty nejazdí, ako sa obecne hovorí. Motorizácia hold nie je žiadny závodník. Do mesta však ideál i keď osobne by som oveľa radšej prijal silnejšiu verziu s automatom. Moja taká túžba bola vyskúšať si niekedy Ibizu FR s 1.0 TSI 115k a DSG-čkom v natlačenej výbave s celým cenníkom. Nikdy som totižto nemal tú možnosť vyskúšať si panoramatickú strechu, adaptívne tlmiče, prípadne Audio systém Beats Audio. Veci, ktoré z Ibizy robia Ibizu. Toto je teda taký môj námet skúsiť toto pretlačiť v červenej metalíze do press parku a zlikvidovať si tak časť rozpočtu a následne to za 15 tisíc predať cez Welt Auto.
Zároveň som veľmi smutný z toho, že nepríde Ibiza Cupra. Práve to mohla byť náhrada za moje aktuálne FR-ko.
Určite ti však ešte dávame do pozornosti naše ostatné testy Ibizy pre lepšiu predstavu o aute samotnom: Seat Ibiza Style Limited s DSG a Rišova Ibiza FR 1.5 TSI, kde nájdeš aj pocity majiteľa.