My žurnalisti, novinári, publicisti respektíve média, čo sa točíme okolo áut, máme jednu obrovskú výhodu. No zároveň je to aj naše prekliatie. Málokedy o tomto niekto hovorí otvorene, no mne to nedalo a pri teste ďalšieho auta BMW sa musím o to s vami podeliť. Na Slovensku máme zopár naozaj relevantných médií. My medzi ne nepatríme hneď z niekoľko dôvodov. Nemáme dostatok unikátnych návštev mesačne, nepodporujú nás všetky značky a nemáme to ako zárobkovú činnosť, keďže nedostávame od nikoho za to ani cent. Isté plody tejto práce si však všetci v „branži“ užívame rovnako. Hovorím teraz o autách, ktoré dostávame na testy. Máme sa totižto možnosť voziť na autách, na ktoré ani zďaleka nemáme peniaze a je len veľmi malá šanca, že si ich budeme môcť niekedy kúpiť. Niektorí za túto službu dostávajú dokonca aj zaplatené! Len si to predstav. Dostaneš na týždeň povedzme úplne nové BMW X4 ako je toto, celý týždeň si za machra, povozíš sa na aute za desaťtisíce eur a nakoniec si ešte vystavíš faktúru za PR aktivitu a mediálny výstup. To je kurva sen! Potom vypľuješ na web krátky výstup s fotkami z iPhone-u, ktoré ani nevieš poriadne upraviť a vybavené. Mission Complete!

Veľa ľudí si to uvedomuje, že takéto možnosti sú a samozrejme, kto by sa nechcel voziť na najnovších autách rôznych značiek. S novými magazínmi sa roztrhlo vrece a všetci chcú jazdiť a testovať autá. A mám taký dojem, že to celé začalo niekedy po roku 2017. Práve v roku 2017 sme začali tvoriť my a spolu s nami zhruba v tom istom období vznikol aj Startstop.sk, Revrats.sk a ešte pár, ktoré nestoja za zmienku. A odvtedy nastal „babyboom“ nových portálov o autách. Prestal som to pred časom sledovať, no môžeme rátať, že za dva roky vzniklo cca 30 nových projektov. A všetci chcú testovať autá. Potom rozbíjajú MX-5ky, Abarthy, Nissany, občas rozstrelia aj nejaký ten Seat a na menšie média, ako sme aj my, sa zrazu začína pozerať cez prsty. Preto by som si v tomto momente radšej chcel uchovať v sebe len vďaku tým značkám, ktoré na nás aj po zlých skúsenostiach s inými nezanevreli a naopak nás slušne ďalej podporujú.

Aby som však prešiel konečne k veci. Moje Intro dáva celkom zmysel, keďže som tiež človek, ktorý nemá vo vačku 77 tisíc € na takúto X4 30d. Tak som sa zamyslel, čo s týmto testom. Ako najlepšie asi tak osloviť cieľovú skupinu tohto auta? V prvom rade musím zistiť, kto tá cieľová skupina je. Pri teste BMW X3 ma dosť pri hľadaní tejto cieľovky ovplyvnil žáner, ktorý som počúval pri písaní testu. Bol ním Jazz a tak som si aj predstavil majiteľa X3 vo verzii Luxury Line. Pravda však môže byť úplne iná. Záleží od uhľa pohľadu. Nemá teda celkom zmysel hľadať úzko ohraničenú skupinu pre toto auto, pretože to práve záleží od nálady autora. Pozriem sa teda na silné stránky, ktoré toto auto ponúka a budem veriť v to, že sa cieľová skupina nájde v tomto teste sama.

 

 

 

Farba ostala, zadok utiekol

V zimnom teste sme mali BMW X3 vo farbe Glacier Silver. Presne s tou sa stretávame aj v prípade X4-ky. Kdežto v prípade predchádzajúceho testu, kde som tvrdil, že je to vrchol konzervatívnosti, pri X4 a M-Packete by to bola moja voľba číslo 1. Najkrajšia farba, ktorá sa podľa môjho osobného a veľmi skromného názoru aktuálne ponúka na BMW je na M2 Hockenheim Silver. Táto je jej veľmi podobná a auto pôsobí pre mňa „kovovým“ dojmom. Mám takúto farebnú kombináciu veľmi rád. K tomu určite spomeniem ešte doplnky M Shadow Line, ktoré všetky chrómové časti spravili čiernymi. Ideál a rovnako tiež moja voľba.

V teste X3-ky som rozdelil aj do viacerých veľkostných tried X-kové modely BMW. X3 bola stodôlka a X4 stodôlka bez humna. Popravde však krivdil som veru tej X4. Humno má a teda dostatočne veľké! Skôr to teda je Stodôlka so šikmou strechou a veľmi jej to svedčí. BMW X4 je jedno neuveriteľne sexi auto, do ktorého som sa hneď zapozeral. M paket je presne to, čo z tohto auta robí auto a teda aj spolu s motorom. Označenie 30d stále vzbudzuje rešpekt. Ak si odporca downsizingu, tak vedz, že pod kapotou tejto X4-ky a týmto označením sa stále skrýva trojlitrový naftový motor so šiestimi valcami uloženými v rade.

Motor v novej X4 nesie označenie B57 a dosahuje výkon 195 kW teda 265 koní. Práve tento výkon je vstupnou bránou tejto motorizácie v modelovej rade BMW. B57D30O0 označuje 195 kW verziu s použitou technológiou jedného turbodúchadla. To samozrejme obsahuje technológiu TwinPower Turbo, vďaka ktorej má veľmi slušných 620 Nm už od 2000 ot./min. Ďalším v poradí je agregát B57D30T0, ktorý sa dáva pod kapotu vozidiel, ktoré nesú označenie 40d. Teda rovnako aj do BMW X4 M40d. Ten už má turbá dve a jeho výkon je 235 kW, 320 koní a krútiaci moment 680 Nm, no v nižšom spektre už od 1750 ot./min. Vrcholom ponuky v prípade troch litrov je B57D30S0 – kráľ kráľov, 50d so štvoricou slimáčikov, turbodúchadiel. Výkon mamutích 294 kW, 400 koní a rovnako tak aj krútiaci moment až 760 Nm. Posledný zmieňovaný nájdeme už len vo vrcholových modeloch – BMW X5 M50d, M550d, X7 M50d a podobne.

 

 

Agregát B57D30 je tu s nami od roku 2015, kedy bol v aktuálnej podobe uvedený v novej rade 7 G11. Srdce motora, teda jeho blok je už viac ako 15 rokov starou záležitosťou. Základ vychádza ešte z agregátu M57, ktorý bol neskôr modernizovaný a prispôsobený novým emisným normám na verziu N57 a z tej priamo vychádza aj nami testovaný agregát B57D30O0. V roku 2015 bol obohatený o technológiu AdBlue a bol zvýšený tlak pri vstrekovaní paliva. Neskôr sa ukázal ako Quad-Turbo, teda pokračovateľ motoru N57S s tromi turbami. Keď je niečo dobré, na čo to meniť. A keď je niečo výborné, pokračujme v zdokonaľovaní. Trojliter je toho veľmi dobrým príkladom. Ak už bude značke tesno s emisiami, čo si pri tomto motore nemyslím, stále je priestor na MildHybridnú techniku, ktorá v prípade 30d ešte nie je obsiahnutá. Vzhľadom na vyšší výkon je zatiaľ len v 50d.

Veľmi, ale naozaj veľmi príjemným aspektom tohto motora je spotreba. O tom sme sa presvedčili už pri jeho zimnom teste, kde sa hýbala okolo hodnoty 7 litrov na 100. Paradoxne však, X4-ka si pod našou nohou vzala o niečo viac paliva, keďže nás jazdné vlastnosti tohto auta stále nabádali na dynamickú a nie moc Efficient jazdu. Okrem vzhľadu totižto dostala X4 aj pár iných fičuriek, ktoré ju postavili pred jej takmer rovnakú sestru so zadkom navyše. Športová automatická prevodovka, M-podvozok, M-brzdy, či 20″ disky kolies.

 

Jeden z najväčších klamárov v hre

Vrátim sa ešte k tej prevodovke. V teste X3-ky som o nej nenapísal takmer nič, no tu si zaslúži toho priestoru omnoho viac. V nami testovanej verzii 30d sa nachádza prevodovka od výrobcu ZF s označením 8HP75, no už druhej generácie. Ak by som tento odsek o prevodovke mal čo najviac skrátiť, napísal by som, že rovnaká sa dáva do Alfy Romeo Giulia QV, či Aston Martin V8 Vantage 2019+. Toto myslím hovorí samé za seba, Tá prevodovka je geniálna! V prípade našej X4-ky mala za príplatok prívlastok „Športová“, ktorý zmení nastavenie elektroniky a prevodovka radí na pokyn vodiča oveľa rýchlejšie, ako bežne. Čiže ak pri nešportovej nestihnete žmurknúť, tu si to nestihnete ani pomyslieť, že by ste si chceli za ten čas žmurknúť. Prevodovka zvládne bez zaváhania 750 Nm a je vyvinutá špeciálne pre pozdĺžne uložené motory. Čiže je vhodná na športové jazdenie? Tak to si kurva píš! A bežne tackanie sa po meste jej nerobí najmenší problém. Len ako by som to povedal. V meste sa táto prevodovka podľa mňa nudí.

To som si samozrejme myslel ja a tak som tentokrát v piatok večer pohrdol tým bežným flexením po mestských uličkách a chválením sa parádnym BMW, ktoré mám požičané a nie je moje. Vybral som sa teda na kopec. Sám. Len tak. Teraz zapoj svoju predstavivosť. Príjemný jarný večer uprostred Mája, Pezinská Baba prázdna, asfalt na Perneckej strane jemne vlažný po západe slnka a ty stojíš dole a sústredíš sa na cestu. Cítil som sa ako v manga sérii „Initial D“, chýbalo mi však japonské auto a parťák. Mojím parťákom na tomto výjazde boli prizerajúce sa srnky spoza zvodidiel a môj pot na dlaniach. ŠTART! Cez Launch Control som postavil do pozoru 20″ disky kolies, ktoré na zadnej náprave obúvajú 275 mm široké pneu a vďaka geniálnemu pohonu xDrive, ktorý presunul veľkú časť výkonu na zadnú nápravu, som bol v neuveriteľnom tempe už pri prvom vracáku. Zatiaľ triezvo na studené brzdy, nájazd celkom na gangstra, či špinavý rap z Brooklynu. Pri výjazde neuveriteľnááááá pomoc zadnej nápravy. Nestíhal som ani vnímať správanie predku.

 

 

Vracák číslo dva s dvomi apexami a širokým nájazdom mi ukázal čarovanie bŕzd, ktoré toto takmer dvojtonové monštrum zastavili na úctihodných metroch. Už som chvíľku myslel, že prebehnem radšej cez odpočívadlo, keby nevydá. Ale vydalo. Už pri prvom apexe som išiel postupne na plyn a pri druhom som už držal podlahu. „Áááááá boha! To drží ako zlatokopka sedemdesiatnika s rakovinou!“ Následuje technická pasáž s dlhšími tiahlimi zákrutami, ktoré sa v istom momente utiahnu. Predok, čo na to povieš?! Nič? Počkaj! Fakt nič nechceš k tomu povedať? A držíííí a držííí a ten zadok stále tlačí akoby sa nechumelilo. Celý čas som mal auto v manuálnom režime a auto v režime Sport Plus, takže jemne benevolentné a vďaka vysokému krútiacemu momentu, kde tu aj dokázalo krásne pustiť. Ale hlavne čitateľne. Celý čas som vedel, že auto nespraví žiadnu blbosť, ak ja nebudem dementný a pôjdem naňho s rozumom. Po celom výjazde som mal dojem, že by nespravilo samé hlúposť, aj keby som ja blbec. Potom, čo som vystúpil, som si uvedomil jednu zásadnú vec. „Preboha, veď ja som práve vyšiel Pezinskú Babu tempom ako na nízkom športovom coupe na obrovskom SUV.“ Až teraz som si plne uvedomil, aké auto som to vlastne celý čas šoféroval. „Klamár jeden nepodarený!“

Priatelia, naozaj som bol v nemom úžase. Už viem, prečo si Michal z RevRats na Alpskom tripe radšej vybral X4 M40d, ako Hyundai i30N. Chlapci a dievčatá, obviažte ma pokojne okolo stĺpu svätej trojice, ukameňujte a na koniec aj upáľte, no ja by som sa rozhodol úplne rovnako. BMW X4 30d je zábavnejšie a pocitovo rýchlejšie ako ktorýkoľvek hothatch. Nechcem si radšej ani predstaviť, čo by som tam dokázal s X4M. Asi by som sa zbláznil a rovno sa sám zavrel na Cajle v Pezinku. Objem, naftu, krútiaci moment, geniálnu prevodovku, nízko uložený motor, široké pneu a geniálny pohon xDrive proste neoklameš ani samosvorom na predokolke! Či to už preháňam?! V istom slova zmysle ani nie. V dlhých tiahlych, keď predok grip má, je efekt samosvoru geniálnou vecou, no vo vracákoch… Tam bude na výjazdoch štvorkolka vždy prvá. Škoda, škoda a ešte raz škoda, že som na Babu nezavolal nejakého kamoša s 300 koňovým hothatchom. Som presvedčený, že by som sa ho držal ako kliešť.

A čo bežná jazda? Nájdite mi prosím niekto auto z tejto kategórie, ktoré jazdí čo i len priemerne. Samozrejme pri bežných presunoch boli jazdné vlastnosti nadpriemerné, no to nebolo v mojom záujme testovať. Ak však mám byť úplne úprimný a mal by som si teraz vyberať novú X4 a jazdím prevažne mesto, aj tak by som volil naftu. A to konkrétne M40d. DPF-ko by som prepálil, toho by som sa vôbec nebál 😀 Pri diaľničnej jazde bolo cítiť a teda skôr počuť len absenciu bočných akustický okien. Jemný šum sa od skiel prenášal, no to až v rýchlostiach nad 130 km/h, čo už je medza zákona. O rýchlosti na Pezinskej Babe písať nebudem. Zhodneme sa určite, že som išiel celý čas 70 km/h. Viac sa tam predsa nemôže. Result: BMW X4 30d a jazda – dávam 9,76/10.

 

Výbava pre jazdca

Generáciu Z vybavenosť konkrétneho kúsku veru nenadchne. Absentovalo tu viacmenej všetko, čo by bežný mileniál v aute požadoval. To naplnila práve X3 Luxury Line. No tu sa zázraky nekonajú. Práve v sobotu po výlete na kopec som nahliadol do špecifikácie tohto kúsku a bolo mi jasné, že sa pri tomto aute zameral, ten kto ho špecifikoval, skôr na jazdné vlastnosti. Zmestili sme sa do rovnakej ceny, v akej bola X3 – teda 80 tisíc € a ešte nám tri tisícky ostali vo vačku. Finálna cena našej X4-ky je 77 276€ s DPH. Tempomat len klasický, audio systém len od BMW, Harman Kardon sa teda nekoná. Sedadlá len manuálne, Apple Car Play je zbytočný luxus, 360° kameru ti takisto netreba. Sadni a užívaj si jazdu. Alebo jeho vzhľad.

Na tom sa tu niekto naozaj uletel. Shadow Line s čiernymi lištami, čiernou maskou chladiča a aj čiernymi koncovkami výfuku, k tomu pridám 20″ disky kolies, ktoré vyzerajú naozaj veľmi dobre. Na aute kričia modré strmene príplatkových M-bŕzd. Kričali veru aj na kopci, no skôr od radosti. Samozrejme, tieto brzdy na okruh stavané nie sú. Ich zmes nedovoľuje dlhodobý silný brzdný výkon a po čase by zvädli. Vzhľadu auta však pridali ten správny šmrnc. A presne na farbe Glacier Silver vynikli zrejme najviac. Nový X4 si sám ešte viem predstaviť v čiernej farbe, no z racionálneho hľadiska by som aj tak zvolil túto. V interiéri máme tých čiernych doplnkov tiež niekoľko. Samozrejmosťou už v takomto kúsku je čierny – antracitový strop. Ak nemáš čierny strop, tak v dnešnej dobe nie si čávo. Popravde, dobre možno už vieš, že čierne stropy milujem viac ako zmrzlinu. „U mně dobrý.“

 

 

Interiérové lišty dostali drevený kabát z lešteného stromu nevedno akej odrody. Nie som zrovna dendrológ a tak podľa štruktúry dreva neviem vôbec rozoznať o akú drevinu sa jedná. Ak si pomôžem cenníkom, ten mi vraví, že sa jedná o „dub tmavý so zvýraznením Pearl Chrome“. V prípade X3-ky zo zimy sa mi jej prevedenie s nelakovaným dreveným obkladom páčilo viac. A aj s galvanizovanými tlačítkami. Pridalo to autu punc luxusu, čo sa k BMW náramne hodí. Táto naša konfigurácia však neurazí, no po skúsenostiach s lakovanými povrchmi som skôr zástancom a fanúšikom tých matných. Dominantou celého kokpitu je jednoznačne 12.3 palcový displej prístrojového panela.

Budem však značne kritický. Začnem kritizovať s dobrou náladou, keďže musím inžinierov v BMW pochváliť ako kvalitne tento displej spracovali a na jeho jemnosti je vidieť, že sedíte v prémiovej značke. To je však všetko pozitívne. Naozaj nerozumiem jednej veci. Prečo BMW muselo silou mocou implementovať do svojich áut plne digitálne displeje, ktoré majú navyše grafiku pripomínajúcu nejakého francúzskeho konkurenta a už ani zďaleka nie BMW. Ak si zaspomínam a to nemusím ani dávno, v X3-kde spred pár mesiacov sme mali krásny displej s prvkami analógu. Tým myslím strieborné obruče okolo otáčkomera a tachometra, ktoré však boli digitálne. Ich dizajn bol naozaj úchvatne spracovaný a práve toto riešenie som nazval najkrajším riešením v automobilovom priemysle. A pýtam sa preboha prečo bolo nutné prejsť na plne digitálne zobrazenie bez týchto analógových prvkov?! Pôvodné riešenie malo ešte veľmi veľa priestoru na zlepšovanie, mohli pridať do otáčkomera rôzne zobrazenia aj máp, možno aj hudby, či iných vymožeností, ktoré sú už súčasťou plne digitálneho kokpitu. Že by to bolo o toľko drahšie? Nemyslím si. Toto ma zamrzelo z celého auta úplne najviac. Veď pozrite sa na ten rozdiel:

 

BMW X4 a jeho plne digitálny 12.3″ displej
BMW X3 a jeho kombinácia analógu a digitálu

 

Samozrejme ten zvyšok, ktorý v aute máme, funguje tak ako sme zvyknutí. Gesture Control a hlavne prepracovaný systém iDrive nám boli stále pomocníkom. Bolo si síce treba chvíľku zvyknúť oproti staršej generácii, ktorá sa objavila ešte v modelovom roku 2019, no na konci týždňa som už ani nevnímal, že tam nejaká zmena bola. V interiéri sa však nachádza ešte starší control-pad s dotykovou plochou na vrchnej časti. Ak si však huncút a nemáš rád tieto ovládacie prvky BMW, displej je dotykový! Odporúčam si však zvyknúť na iDrive a jeho ovládacie rozhranie cez ovládač. Nie je lepšej veci v autách. Fun-fact: vedel si, že iDrive bol predstavený začiatkom roka 2001 v BMW 7er E67? Mnoho ľudí sa doteraz domnieva, že sa BMW inšpirovalo názvom iPod/iPhone, no pravda je taká, že BMW bolo v tomto označení prvé. Od vtedy už prešlo siedmimi generáciami až po aktuálnu iDrive 7.0

 

Nafta mi zavoňala

Veta, ktorú nikdy nepovie žiadny petrolhead. To som sa však domnieval aj ja sám a tiež som o sebe tvrdil, že som ortodoxný petrolhead. Chyba je podľa mňa tá, že každý jeden, kto to o sebe tvrdí, nemal ešte možnosť jazdiť takto vycibrený naftový motor v tak dobrom balíku ako je BMW X4. Toto auto na mňa urobilo naozaj dojem a po minulom teste BMW X3 30d som zhodnotil, že by som to auto určite chcel, no s benzínovým motorom a najradšej X3M. Teraz však hovorím, že ak by som pozeral aj na celkové náklady, čo do auta vrazím, siahol by som radšej po naftovej verzii. Aj keby som robil len mestské trasy. Toto auto si však svoju cieľovú skupinu vybralo. X4 30d v M-pakete je auto pre človeka, ktorý to rád športové. Najviac si potrpí na vzhľade, vymoženosti dnešnej doby ho vôbec nezaujímajú, alebo len veľmi málo. Chce pôsobiť reprezentatívne, no pohŕda malými motormi. Riešenie problému máme v tomto teste.

A ak by som si mal vybrať, či by som kúpil 30d, alebo M40d, zvažoval by som veru dlho. Slabšia verzia je zároveň aj o čosi lacnejšia, no nie je to M-model a to je práve lákadlom toho M40d. To auto predsa len už pôsobí dominantnejšie, no na druhú stranu so slabšou verziou tiež chybu človek nespraví. No nevedel by som sa rozhodnúť. Verím však, že tento test aspoň tebe ako potenciálnemu kupcovi utvoril názor na toto inak naozaj perfektné Coupe-SUV.

 

Privacy Preference Center