Pred pár dňami som dopozeral dokumentárny film na Netflixe, ktorý mal názov: The Social Dilemma. Tento dokument z dielne Netflixu rozpráva o dopadoch sociálnych sietí na mentalitu človeka a psychologickú hru gigantov na vrchole špičky ľadovca dnešnej doby. Ak čítaš tento test, podľa našich štatistík si jeden z 96,4% ľudí, ktorí našli náš test na Facebooku. Zvyšný zlomok tejto štatistiky tvoria virálne kliknutia cez Google Search, prípadne priamou cestou. Nie je náhoda, že práve o tomto dokumente rozprávam v úvode testu Plug-in Hybridnej 3008. Budem sa síce opakovať, no poviem, že doba sa za posledných 20 rokov zmenila na nepoznanie. Bol by si pred dvadsiatimi rokmi povedal, že dnes budeš mať super-výkonný počítač vo vrecku svojich džínsov, a že na jeho odomknutie použiješ vlastný otlačok prsta, prípadne biometrické údaje tvojej tváre?! O tomto nesníval ani Karel Čapek.

Aha, začal som však istým filmom. Rád to teda dokončím. Súčasťou tohto filmu bol aj dopad sociálnych sietí na dospievajúcu mládež. Obrovský nárast chronických depresií, nárast počtu samovrážd, alebo enormné množstvo rozvodov. To všetko spôsobené sociálnymi sieťami. Len od roku 2010 u dievčat vo veku od 10 do 14 rokov stúpla miera samovrážd o závratných 151%! U starších dievčat od veku 15 do 19 rokov o znepokojujúcich 70%. A za toto všetko môžu sociálne siete a to do akej doby nás dostali. Na tento test si sa dostal z Facebooku tiež vďaka tomu, že ťa algoritmus vybral, že si vhodný kandidát pre náš web. Na základe tvojho správania na internete, aj keď si nikdy predtým na náš web neklikol, Facebook rozoznal, že takéto niečo ťa zaujíma. A takto vzniká u nás pokušenie. Predsa si práve klikol na test 300 koňového Peugeotu, takže určite ťa bude zaujímať.

Použil som túto paralelu so svetom sociálnych sietí práve preto, že nie len tento svet socializácie sa zmenil. Zmenili sme sa my, ako ľudia, zmenil sa svet, naše nároky, naše požiadavky. Spomenieš si na to, koľko koní mala povedzme taká Honda NSX v roku 1990, keď bola uvedená na trh? Prípadne aj 15 rokov na to, keď z trhu odchádzala?! Prvá verzia s 3.0 V6 dosahovala výkon 201 kW/273 koní a neskoršia modifikácia s 3.2 V6 mala výkon navýšený na 294 koní. To je parameter auta, ktoré sa v tej dobe označovalo ako superšport. A za svoje označenie sa vôbec hanbiť nemuselo. Potom však prišla revolúcia. Revolúciou teda môžeme nazvať všetko po roku 2010. Automobilový svet a nie len ten, sa začal radikálne meniť a skokom napredovať. A aj vďaka tejto technologickej a ekonomickej revolúcii, tu dnes máme doteraz najsilnejší a najrýchlejší Peugeot, aký kedy vznikol.

S výkonom superšportov z 90tych rokov medzi nami vítame nový Peugeot 3008 HYbrid4. Inak ho môžem nazvať, aj ako chýbajúci diel skladačky portfólia tohto úspešného SUV. A prečo chýbajúci, si hneď povieme.

 

Medziplyn ťa naučí

Veľmi rád spájam testy s edukatívnou časťou. Ja sám sa niečo naučím pri pátraní po informáciách na webe, no hlavne naučím niečo nové aj teba. Beriem to ako vysokú pridanú hodnotu našich testov. Obzvlášť pri aute, ktoré sme mali na test už tri krát a viem, že by som sa buď opakoval, alebo nevedel, čo už viac napísať. Spolu sa teraz pozrieme na históriu nie elektrifikácie a plne-elektrických áut, ale na históriu áut, ktoré na svoj chod potrebujú aj hadicu, aj „kábel“. Reč je o autách typu PHEV – čiže Plug-in Hybridy. Málokto vie, že za vznikom a prvým pokusom o PHEV stojí jeden z najväčších velikánov automobilového priemyslu. Nikto iný, ako sám Ferdinand Porsche. Priekopníkom bol ešte skôr, ako stihol založiť rovnomennú značku Porsche. Jeho prototyp niesol názov Lohner-Porsche „zmiešaný hybrid“ a na pohon používal štyri elektromotory, ktoré boli napájané z 44 článkovej 80 voltovej olovenej batérie, ktorá mala celkovú kapacitu 270 Ampér-hodiny. Štyri elektromotory boli umiestnené priamo na náboji každého kolesa a spoločný výkon dokázali vyvinúť až 32 koní. Hmotnosť celého vozidla bola neuveriteľných 4000 kilogramov. A v tom už počítame aj menší benzínový generátor, ktorý dokázal vyrábať elektrickú energiu na dobíjanie olovenej batérie. S týmto vozidlom sa podarilo dosiahnuť rekordný dojazd až 59 kilometrov. A toto všetko sa odohralo v rokoch 1898 až 1903, kedy sa Ferdinand Porsche venoval vývoji a zdokonaľovaniu tohto typu pohonu.

Zaujímavosťou následne je to, že desiatky rokov sa k tomuto jeho experimentu nikto nevrátil a dokonca ani on sám. Z jeho prototypu, návrhov a výsledkov ťažila aj NASA spoločne s firmou Boeing, pri vývoji prvého Lunárneho vozidla. Dlhé, dlhé roky bolo následne o kombinovanom pohone na elektrinu a benzín ticho. V 1969 predstavil General Motors svoj funkčný koncept XP-883, ktorý bolo možné nabíjať z bežnej siete dostupnej v US. Nikoho to však nezaujalo a obzvlášť nie v USA.

Po desaťročiach sa objavil prvý funkčný model, ktorý sa prvý krát dostal aj do sériovej produkcie. A div sa svete, boli to práve Francúzi, ktorí stáli za týmto počinom. Išlo o elektrifikovanú verziu modelu Renault Kangoo, ktorému dali meno Elect´road. Pohon bol zabezpečený výhradne elektrickým motorom, ktorý bol napájaný nikel-kadmiovou batériou, ktorej kapacita bola celkom slušných 13,2 kWh a vďaka generátoru, menšiemu motoru, dosahovalo toto auto dojazd až 150 kilometrov. Potom, čo predala značka 500 kusov tohto modelu, s produkciou skončili.

Najvýraznejší boom sa však stal až v roku 2010, kedy začali sériovo vyrábať viaceré značky svoje modely, a kedy sa klíma začala zásadne meniť. Lepšie povedané, zrodilo sa veľké množstvo klimatológov, ktorí začali biť na poplach a výrobcovia tak museli svoje aktivity smerovať do elektrifikácie. Prvou plnohodnotnou lastovičkou bolo podľa viacerých zdrojov Volvo V60, ktoré sa dostalo na trh v roku 2011 a masívne sa začalo predávať hlavne v Škandinávskych krajinách. Po roku 2012 ich začalo pribúdať už viac. Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Fisker Karma, Ford C-Max Energi a mnoho iných. Po roku 2015 však na chvíľku ostalo ticho a to až do roku 2019. Tu sa zrazu roztrhlo vrece.

 

 

 

Peugeot ani náhodou neotáľal…

…a na vlne elektrifikácie sa samozrejme chcel zviesť takisto. Ich mottom: „Move to Electric“ si upevňujú, no zároveň budujú pozíciu značky, ktorá celé svoje portfólio elektrifikuje. Len tento rok prišli s piatimi elektrifikovanými modelmi a budúci rok ich progress nič nezastaví. Začalo to najmenšou e-208 a neskôr prišli s e-2008, 3008 HYbrid4, 508 HYbrid a 508 HYbrid by Peugeot Sport. Všetci musia chcú byť elektrifikovaný a ponúkať čo najväčšie množstvo áut tohto typu. Na dvere nám búcha norma Euro 7 a nikto ešte ani nevie, čo všetko prinesie. Zjemnenie reštrikcií však očakávať nemusíme. Peugeot sa však s tým vysporiadal tak po svojom. Keď už hrozí, že nám silné benzínové motory zakážu, spojme ich s elektrikou. A ešte navyše, ak nám chýba pohon všetkých štyroch kolies, suplujme prácu hriadeľa elektromotorom. A tak sa nám zrodila aj 3008-ka HYbrid4.

Niečo podobné som predpovedal už dva roky dozadu, keď ešte ani náhodou nebolo jasné, akým smerom sa bude značka Peugeot uberať. Bolo to práve pri prvom teste 3008, kedy som hovoril, že mu chýba štvorkolka a najlepšie s benzínovým motorom. Hľa, prešli dva roky a z jednej takej 3008 sa tešíme! Dosť však bolo už obkecávania. Privítajme medzi nami najsilnejší Peuegot súčasnosti! Peuegot 3008 HYbrid4.

Navonok na nerozoznanie od svojich „špinavých“ bratov, no zopár emblémov ľahko napovie, že sa jedná o vegetariána značky. Avšak nie tak hocijakého. Peugeot si pri vývoji svojho prvého Plug-in Hybridu povedal, že pôjde cestou výkonu. Nebudú predsa ponúkať ich PHEV s trojvalcom pod kapotou a s pohonom len predných kolies, ktorého kombinovaný výkon by bol niekde okolo 170 koní. Oni tam tie motory dali rovno tri! Hlavným a aj najsilnejším je spaľovací benzínový motor. 1.6 PureTech so samostatným výkonom 200 koní, ktorý poháňa výhradne predné kolesá. Len on sám by dokázal byť na vrchole ponuky motorov pri 3008-ke, ale to predsa značke nestačilo. Prednú nápravu pripojili na baterky a benzínovej 1.6-ke tu pomáha ešte elektromotor s výkonom 110 koní. Dvojici motorov, poháňajúcich prednú nápravu, asistuje 8-stupňová automatická prevodovka Aisin. Ak môžeme povedať, že sme niečo mali na test už takmer 10x, tak je to práve táto prevodovka.

V spojení s elektromotorom a benzínovým motorom pracuje excelentne. Túto prevodovku môžeme s čistým svedomím označiť za najlepšiu prevodovku, ktorá sa aktuálne ponúka v autách s priečne uloženým motorom. Záhadou však pre mňa bola iná vlastnosť tohto auta. Ak si všimneš nápis HYbrid4, tak sa ľahko dovtípiš, že sa jedná o pohon všetkých štyroch kolies. Toto však Peugeot vymyslel trošku inak, ako by sme možno čakali.

 

 

 

Inžinieri sa zapotili, no v archíve mali ťahák

A teraz sa potím ja, pri tom, ako sa snažím pochopiť princíp fungovania štvorkolky a celkovo pohonu nového HYbrid4. Internet mi však naozaj veľkým pomocníkom a keďže nie som lakomec, podelím sa s tebou o mnou zistené informácie. Peugeot s technológiou HYbrid4 nepracuje prvý krát. Pokus o vytvorenie modelu HYbrid4 siaha až do roku 2011, kedy predstavili elektrifikovanú verziu modelu 3008 predchádzajúcej generácie. Tu však elektromotor pracoval výhradne len na zadnej náprave a predná náprava bola poháňaná naftovým motorom 2.0 HDi. Tento systém bol však v niečom unikátny, a to v použití elektronicky ovládanej manuálnej prevodovky. Tá na svoju činnosť nepotrebovala spojku a rýchlosti radil vodič sekvenčným spôsobom, prípadne ju vedel prepnúť aj do automatického režimu. Zaujímavé bolo hlavne použitie naftového motoru v spojení s elektromotorom.  Značka Peugeot teda nikdy neplánovala vytvoriť SUV s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý by pracoval na mechanickom spôsobe. Prvý pokus teda absolvovali už pri predchádzajúcej generácii.

Technológiu do ich prvého HEV modelu im poskytla firma Bosch so slabším, 37 koňovým elektromotorom a Ni-MH batériami, ktorých kapacita sa nedá nikde dopátrať. Auto vedelo fungovať aj v režime „ZEV“ (Zero Emission Vehicle), kedy išlo len čisto na elektrickú energiu. Keďže sa jednalo len o hybrid a nie teda plugin, tak dojazd na elektrickú energiu bol len skromné 2 kilometre. Elektrický motor dokázal však tomu spaľovaciemu pomáhať až do rýchlosti 120 km/h. Týchto áut sa dokonca zopár predalo aj na Slovensku. Po takmer jednom desaťročí však túto technológiu vycibrili a snažili sa využiť čo najviac z dostupných skúseností. Tak aj pri vývoji tohto modelu vsadili na overenú techniku.  Práve spoločnosť Bosch zabezpečila, aby Peugeot nešliapol vedľa a poskytla mu kompletne svoju technológiu. Na prednej a zadnej náprave sú teda použité rovnaké elektromotory, ktorých výkon je vpredu: 110 koní a vzadu: 113 koní. Rozdiel je len v použití prevodovky.

Na zadnej náprave je motor spojený s kolesami skrz automatickú prevodovku s technológiou CVT. K tejto informácii som sa dopátral asi na ôsmej strane vyhľadávača Google, takže pokojne sa môžem nominovať za investigatívneho žurnalistu. 113 koňový motor Bosch eAxle dokáže pracovať úplne separátne od prednej časti pohonu a dokáže zároveň z vozidla spraviť zadokolku. 80% času v EV režime posiela výkon práve na zadné kolesá. Ak treba, dokáže veľmi rýchlo pripojiť predok. Zároveň si vodič vie navoliť pohon všetkých štyroch kolies na „pevno“ voľbou režimu 4×4. Toto samozrejme funguje, len ak je šťava. Ak sa baterky vybijú, štvorkolka skončila. Vtedy vie systém pracovať ako Hybrid, no bez zadnej nápravy.

Tu sa dostávame k otázke batérie. Tá má kapacitu 13,2 kWh, čo z nej robí slúžku len na cca 50 kilometrov. My sme ju dokázali vydojiť na úplnú nulu za 56 kilometrov, kedy si vzala 14,3 kWh na 100 kilometrov. Menším čiernym bodom aktuálne ponúkaných Plug-in Hybridov, je nemožnosť nabíjania s nabíjačkou s výkonom 50 kW. Stále teda platí, že napríklad taký Outlander PHEV je prítomnosťou prípojky CHAdeMO jednorožec vo svete Pluginov. Peugeot 3008 HYbrid4 viete v najideálnejšom prípade nabiť na plnú kapacitu batérie za 2 hodiny výkonom 7,4 kW z Wallboxu. Priemerne dlhý nákup v nákupnom centre ti teda zabezpečí dostatok energie na ďalších takmer 60 kilometrov cesty bez emisií CO2. V prípade aktuálne dostupných plugin hybridov, ma zamrzí vždy len absencia možnosti nastaviť si úroveň rekuperácie. Je mi jasné, že systém pri klasickom brzdení využíva v prvých momentoch prevažne energiu generátora, no nastaviť si rekuperačné brzdenie by nebolo vôbec na škodu. Vedeli by sme sa tak dostať na lepšiu spotrebu el. energie a úrovne predvídania.

Mojim účelom však bolo pri teste zistiť reálnu spotrebu za celý čas používania v meste bez potreby nabíjať batérie. V utorok som teda nabil batériu na maximum a po dobu troch dní využíval čisto hybridný režim. Po troch dňoch a absolvovaných 200 kilometroch v prevažne mestskej premávke, som dosiahol spotrebu paliva 5.9 litra na 100 kilometrov a z elektrického dojazdu ubral polovicu, rovnako teda aj z batérie. Nie je teda pravda, že by sa v tomto režime snažil Peugeot využívať batériu čo najmenej. Snaha celého systému je optimalizovať čo najviac celkový dojazd. Teda v kombinácii aj na elektrickú energiu aj na benzín. Takto sľubuje dojazd až 600 kilometrov, čo je pri objeme nádrže 42 litrov takým svetlejším priemerom. Ak však patríš do skupiny ľudí, ktorí sú schopní podriadiť sa Plug-in hybridu na maximálnej možnej úrovni a zriadiť si wallbox, tak vieš reálne zraziť mesačné náklady takmer o polovicu. Je pravda, že práve toto by malo byť to najefektívnejšie využitie Plug-in Hybridu v bežnej praxi.

 

Doménou je pohon

Práve toto je ten argument, ktorý by mohol veľa ľudí presvedčiť, ktorí zvažujú kúpu 3008, aby zvolili práve verziu HYbrid4. Aktuálne je totiž jediná z celého portfólia, ktorá ponúka pohon 4×4, aspoň teda cez elektromotor. Ak však nemáš auto, kde by si používal pohon všetkých kolies každý deň niekoľko krát, tak riešenie formou elektromotoru na zadnej náprave sa mne osobne veľmi pozdáva. Ide totiž o to, že akonáhle potrebuješ pomoc zadnej nápravy, nemusíš čakať na mechanické spojenie s predným motorom. Zadný motor sa dokáže behom zlomku sekundy zapnúť a pomôcť tak v horšej situácii. Či už v šmyku, prípadne v teréne.

Samotný zadný motor má zároveň dostatok sily na to, aby celé auto relatívne dynamicky rozpohyboval aj v náročnejšom teréne. Problém nastane až vtedy, keď obidve zadné kolesá potrebujú trakciu. Tým, že prerozdelenie sily medzi pravým a ľavým kolesom funguje cez pribrzdenie odľahčeného kolesa, môže mať v blate problém. Do takého extrému sme však s týmto SUV/crossoverom neišli. Bežné výzvy však zvláda s prehľadom. Jeho najsilnejšou stránkou je práve rýchlosť odozvy.

Samozrejme, ak sa nebavíme o samotnej dynamike. Až teraz som si uvedomil, že nikde v teste som zatiaľ nespomenul ten najlákavejší údaj tohto auta. Nie je ním pohon všetkých štyroch kolies, ale práve jeho výkon. Ten dosahuje v spojení spaľovacieho motora a dvojici elektromotorov systémový výkon až 300 koní s krútiacim momentom slušných 520 Nm. Začnime teda dynamickými parametrami čisto elektrickej časti. V režime EV, teda plne elektrickom, dokáže auto zrýchliť z 0 na 50 km/h za 3,1 sekundy. Z 0 na 100 km/h mu to za pomoci dvoch elektromotorov trvá rovnako slušných 9,8 sekundy. Pripomínam, že výkon elektromotorov je 110 a 113 koní, čo je v kombinácii cca 135 koní. To by odpovedalo parametrom motorizácie 1.2 PureTech 130k. Na elektrickú energiu dokáže 3008 ísť až do rýchlosti 140 km/h.

V športovom režime, teda v maximálnom využití trojice motorov, dala 3008 HYbrid4 v našom meraní hranicu 100 km/h za 5,7 sekundy. Hranicu 200 km/h z pokoja následne za 22,8 sekundy. To je rovnaký čas, ako sa to podarilo v našom meraní napríklad Hyundaiu i30N Performance. Za to Peugeotu naozaj klobúk dolu. Už teraz som zvedavý, ako bude jazdiť nová 508 HYbrid4 by Peugeot Sport, ktorá bude mať 360 koní. Pružné zrýchlenie v EV móde zo 60 na 100 km/h dalo za 3,3 sekundy.

To, ako tento pohon pracuje v praxi, môžeš live sledovať na hlavnom 8″ displeji. Cez skratku na klavírne usporiadaných tlačidlách sa ľahko do tohto menu dostaneš. Prehľadným spôsobom systém ukazuje využitie batérie, pohonu a paliva. Samotnej výbave a interiéru sa venovať nebudem. Ak ťa zaujíma podrobnejší opis výbavy GT-Line, ergonómie, kvality spracovania, prípadne dostupnej výbavy, prečítaj si naše dva staršie testy: Peugeot 3008 2.0 HDi GT EAT6 a novšej verzie s 8-stupňovou prevodovkou: Peugeot 3008 2.0 HDi EAT8.

 

 

 

Je to moderné

A to je zaručený fakt. Moderné je v dnešnej dobe všeličo a v automobilovom priemysle je to práve elektrifikácia. Ak dnes nemá nejaká značka aspoň Hybrid, ako keby ani neexistovala. Na Slovensku zatiaľ však základňa týchto pohonov nerastie ani lineárnym spôsobom a je len na nás spýtať sa, že prečo. Na jednu stranu môžme byť pri našej vláde radi, že nás netlačia zvýšenými poplatkami pri bežných autách, do nákupu ekologickejších áut, no na druhú stranu sa pozrime aj na to, aká cenovka väčšinou pri autách typu PHEV, prípadne BEV svieti. Je jasné, že mnoho ľudí na toto peniaze nemá. Je veľmi pekné, že Peuegot prišiel s Plug-in hybridom, ktorého výkon môže bez zaváhania konkurovať aj ostrým hatchbackom, no ľudia na SK stále kupujú autá s rozumom. Ak sa na to pozrieme ešte odlišnejšou optikou, tak môžeme byť možno aj radi, že Peugeot 3008 HYbrid4 nie je cenovo dostupnejšie auto, lebo nedokážem si predstaviť, ako by takúto dávku výkonu zvládol bežný slovenský vodič, ktorý mal doteraz 110 koňovú atmosféru.

Svet sa hrnie veľmi zvláštnym smerom. A nie len v priemysle ako je tento. Osobne som fanúšikom elektrifikácie a ak by mi to finančná situácia dovoľovala, tak si určite rád jedno takéto auto kúpim. Ak však autá ako je toto, budú cenovo ďaleko za hranicou dostupnosti pre bežných ľudí, tak sú odkázané na samo-záhubu. Minimálne na území bývalého Rakúsko-Uhorska. Technikou nás Peugeot 3008 HYbrid4 presvedčil a jedná sa aktuálne o jeden z najzaujímavejších pluginov na trhu. A to ho medzičasom stretla aj modernizácia, ktorá priniesla zásadnú zmenu dizajnu prednej časti. Za mňa však môžem povedať, mne sa dizajn tej aktuálnej generácie páči, aj sa mi vždy páčil. Dizajnu som nemal čo nikdy vytknúť.

Ak si teda zhrnieme dnešnú dobu, čo v nej nájdeme? Nebavme sa o tom zlom, skúsme byť na chvíľku pozitívny. Peugeot nám v roku 2020 ponúkol 300 koňové SUV, ktoré dokáže navyše byť ekologické a dal nám tak jasne najavo, že športové parametre sa dajú dosahovať aj cestou zelenej planéty. Peugeot je veľmi dobrým príkladom toho, ako sa to v roku 2020 robiť má. Obávam sa však, že vzhľadom na cenu blížiacu sa k cifre 50 tisíc € im to dlho nevydrží.