A sme tu zas. Degustácia dobrých francúzskych syrov za sprievodu šansónov miestnych hudobníkov a popíjajúc polosladké Cuvée, ako najväčší hriešnik v prípade “víno-znalectva”. Nachádzame sa na francúzskom vidieku, z ktorého by som rád predstavil a opísal niečo rýdzo francúzske. Aký máš ty osobne vzťah k Francúzsku?! Odpovedz si sám, mňa to až tak nezaujíma. Na strednej škole som sa francúzštinu učil štyri celé roky. Stále považujem francúzštinu za jeden z najkrajších jazykov všeobecne. Neviem po francúzsky však ani ceknúť a to ma trošku aj mrzí. Možno by som následne aj značke Peugeot viac rozumel. Má pre mňa naozaj špecifickú charizmu. Tak ako som naposledy písal pri teste BMW, že nikto nerobí autá ako práve BMW, tu môžem otvorene a s úctou povedať, že nikto nerobí autá také, ako práve Peugeot. A sú to veľmi dobré autá.

Nie každému však chutia. Som našťastie jeden z tých, ktorý by ničím francúzskym vyslovene nepohrdol. Milujem ich syry, zbožňujem ich kultúru, mám veľmi rád ich hudbu a v neposlednom rade aj ich vína. Aj keď som, čo sa vín týka, taký trošku sedlák a keby predo mňa postavíš suché víno, zrejme by som ho skôr použil na varenie, ako na konzumáciu. S ich ženami by som však v žiadnom prípade niečo podobné nespravil. Ženskú krásu z Francúzska si predstavujem presne takto: hnedé vlasy, hnedé oči, výrazný červený rúž, ofina prekrývajúca čelo, okuliare s hrubším rámom a na hlave baretka zladená k farbe rúžu. Zamiloval si sa?! To dúfam. A práve toto na Francúzsku zbožňujem. Všetko majú krásne pokojné, lahodné a pekné. Z pomedzi značiek, ktoré majú svoje korene práve v tejto krajine si dovolím tvrdiť, že jedine Peugeot ostal verný svojmu pôvodu. Jediný ostal robiť typicky francúzske autá s obrovskou dávkou šarmu, so zmyslom pre vkus a detail, s veľmi dobrou príchuťou. Peugeot 508 SW je tým naj, čo automobilka práve ponúka a my máme možnosť sa o tom presvedčiť už druhýkrát. Otázkou dnešného testu však bude niečo iné. Kúpiť si prevedenie Fastback, alebo SW?

 

 

Vojna rácia a srdca

Aj tak by sme mohli nazvať v každom jednom ohľade výber nového Peugeotu 508 a jeho karosárskeho prevedenia. Nie je to tak dávno, čo sme v našej garáži mali verziu Fastback vo výbave GT-Line v krásnej bielej perleti. O pár mesiacov neskôr sme dostali rovnaké vnútornosti, avšak s vizážou “Čiernej labute”. S veľkým chvostom, v prenikavej čiernej metalíze. Je však menej hodná, ako jej biela sestra so štíhlejším zadkom? Prvou a tou najdôležitejšou vecou je preferencia človeka, ktorý má o takéto auto záujem. Ja, ako človek, ktorý vôbec nepotrebuje batožinový priestor a na tie moje občasné výpady na víkend do Tatier, by mi stačil aj Fastback, určite nesiahnem po SW verzii. Aj keď stále ponúka veľmi atraktívny dizajn, nie je to už ten sexi tvar Coupe karosérie s označením Fastback. Teda to je môj subjektívny pohľad. Ak to však zhodnotím očami objektívneho diplomata, nová 508-ka v nafúknutej verzii SW nestratila šmrnc dizajnového jazyka ich GT-limuzíny. Menej agresívne línie z neho robia unikátneho spoločníka na každý deň. Inak povedané, vpredu párty a vzadu biznis. Presne ako Jarko Jágr a jeho hairstyle.

Keďže ja osobne to rácio občas zabúdam doma, volím Fastback. A moja voľba neostane ani po tejto skúsenosti zmenená. 508 GT s benzínom v červenej metalickej farbe a s 19″ kolesami. “Gimme that french *&@” Čo však je zabalené v tomto nenápadnom čiernom balení. V princípe sa stretáme s presne tými istými vnútornosťami, ako v lete 2019. Čiže agregát 2.0 BlueHDi 177k s automatickou prevodovkou, ktorá disponuje ôsmimi prevodovými stupňami. Je tam rozdiel v dynamike? Nie. Je tam rozdiel v spotrebe? Nie. Prípadne možno rozdiel v hlučnosti motora?! Ani to nie. Jednoducho povedané, dostalo sa nám do rúk presne to isté, čo sme už mali možnosť jazdiť.

 

 

Ak to zhrniem, jedná sa o celkom robustný motor, ktorý si už nejakú históriu v značke Peugeot odkrútil. A nie len tam, ale aj v našej testovacej virtuálnej garáži. Ak dobre počítam, presne takáto istá špecifikácia je tu s nami už piatykrát. Premiéru mal v 3008-ke s automatickou 6-stupňovou prevodovkou, neskôr 308 GT-Line, nasledovala znova 3008, ale tentokrát s EAT8 a následne dve 508-ky po sebe. Jediný rozdiel, ktorý tento náš motor musel absolvovať v prípade tohto testu, je zmena počasia. Počas týždňa sa vystriedali tri ročné obdobia, okrem leta. Pri prevádzke v chladnom počasí bola aj spotreba nafty o niečo vyššia. V meste tak spotreba bola na hodnote 7.7 litra na 100 km a mimo mesta na našom provízornom testovacom okruhu, sme dosiahli spotrebu 6.2 litra. To sú jemne vyššie hodnoty, ako tomu bolo pri verzii Fastback. Rozdiel však pripisujem hlavne poveternostným podmienkam. Zvyšok, čo sa motoru a aj prevodovky týka, si môžem prečítať v komplexne napísanom teste karosárskej verzie Fastback. Nechcem sa tým zbaviť povinnosti písať o motore, ale cítim sa už v tomto momente ako “verklík”. Koniec koncov by som opakoval to isté, čo už niekoľkokrát bolo napísané. Ďakujeeem pekneee.

 

Iné pocity

…mi evokovala jazda s týmto kombíkom. Väčším zadkom verzia SW jasne odkazuje na to, že sa tvári byť dospelejšou. Toto je cítiť aj pri jazde. Už dávnejšie som ťa presviedčal o tom, že sú kombíky krásne autá. A to teda stále aj platí. Tento je toho jasným dôkazom. Fastback mi však v tomto ohľade, svojim jazdným prejavom, sedel o niečo viac. Nie je samozrejme cítiť veľké rozdiely, no sú tam. Skôr sa však jedná o akustickú stránku veci. Tým, že pri SW verzii máte viac kufra, tým pádom má auto väčší priestor na prenos jednotlivých, nazvem to, nežiadúcich zvukov. Tie som vnímal predovšetkým na horších cestách, kedy som od zadných kolies počul väčší hluk, ako tomu bolo pri Fastbacku. Povieš si, že svoje v tom zohrali aj pneumatiky, keďže naposledy sme mali 508-ku na letných. Áno, dá sa povedať, že aj toto bol faktor, ktorý niečo ovplyvnil. Chcem však skôr hovoriť o zvuku pri prejazde nerovností. Fastback si s tým poradil o trošku lepšie. Píšem zámerne “trošku”, keďže ten rozdiel si človek pri bežnom používaní ani neuvedomí.

Druhým audio faktorom bola aerodynamická hlučnosť. Vírenie vzduchu v zadnej časti auta je tu prenikavejšie ako pri uhladenej, skoro Kupé karosérii, verzie Fastback. Schválne by som však chcel vidieť zábery a výsledky z aerodynamického tunela. Aj čísla hovoria v prospech Fastbacku: 0.28 vs 0.30. To je hodnota koeficientu odporu vzduchu pri obidvoch karosárskych prevedeniach. Mne osobne teda viac jazdne sadol Fastback. To však už neplatí o priestore na zadných sedadlách. Pri SW verzii sa bavíme o oveľa väčšom priestore na hlavu a to vďaka absencii skosenej strechy. No keďže sa vzadu nevozím, pff. Načo by mi aj Kombi bol.

Zároveň vieme už aj porovnať dve rôzne výbavove verzie. Teda zdanlivo. Na prvý test sme mali GT-Line, teraz máme GT. Je v niečom rozdiel? Na prvý pohľad nie. Až po pohľade do cenníku zistí človek to, že v prípade GT-Line verzie si musíte doplácať za prvky, ktoré má GT verzia ako štandard. Inak sa ani dizajnovo nijako tieto dve autá, resp. stupne výbav nelíšia. Je to škoda? Ani moc nie. Nechceš adaptívny podvozok, alebo Focal audiosystém? Nech sa páči, máš možnosť ušetriť len s GT-line. Ak tieto dva prvky chceš, tak sa pozri už rovno po GT. Ak ma pamäť neklame, GT verzie by mali mať aktuálne skladom za atraktívnu cenu. Myslím, že aj toto je cesta.

 

 

Čo však je must-have prvok, ktorý v novom Peugeote 508 určite človek musí mať, je nočné videnie. Uvedomil som si, že tomuto prvku som sa pri prvom teste nevenoval možno tak, ako by som mohol. Alebo lepšie povedané, ako by si zaslúžil. Je rok 2020 a značky sa predbiehajú v tom, ktorá ponúkne niečo lepšie, niečo inovatívnejšie vo svojom novom aute. No nočné videnie je jednoznačne jedna z najlepších fičúriek v tejto kategórii. Doteraz to bývalo vždy len výsadou high-end značiek a tým pádom nie jedného človeka toto prekvapilo, že práve Peugeot to ponúka. Svoju premiéru vo svete Night Vision zvládol veľmi dobre a dovolím si tvrdiť, že kvalitatívne môže konkurovať aj prémiovým značkám. Kamera má okrem iného aj termovíziu a tak ľahko rozozná zver, či človeka aj na mieste, kde svetlá nemajú dosah. A to môže byť človek pokojne aj zamaskovaný. Samozrejmosťou je označenie osoby a aj zvuková signalizácia, ktorá upozorní na nebezpečenstvo stretu. Pri nočnej jazde som mal toto zapnuté nonstop a tým že pozícia displeju budíkov i-Cockpit je v zornom poli, ako head-up displej, nejako extra to ani neodvádzalo pozornosť od cesty.

Ďalšou vecou je interiér samotný. Niet krajšieho interiéru. Práve Peugeot 508 ponúka suverénne najkrajší interiér spomedzi áut strednej triedy. No sám si pozri ako vyzerá konkurencia a potom si to porovnaj s týmto tu. Myslím si, že odpoveď máš jasnú a stotožňuješ sa s mojím názorom. Zároveň sa mi viac páči, ak má GT-čko dekor dreva okolo voliča rýchlostí. Celé to pôsobí omnoho hodnotnejším dojmom a je to “odtlačku-vzdorné”. Biely GT-Line tu mal klavírny lak a viem ako som hrešil, keď sme to v lete fotili a ledva sme to dali do takého stavu aby to vyzeralo čisto. Ďalším benefitom sú sedačky. Zabudnite na kožu. Alkantara je cesta a trend roku 2020. Sú omnoho termicky komfortnejšie a zároveň neprichádzate o pekný vzhľad, či dobré tvarovanie. Dokým nebude Peugeot ponúkať klimatizovanie sedadiel, je bezpredmetné sa baviť o tom, že by som si tam ja osobne dobrovoľne dal kožu. Ak však pánovi lahodí červená koža, na výber mať nebude.

Skutočnosť, ktorú som si uvedomil až pri tomto kúsku, že Á-čkové stĺpiky sú enormne veľké, musím tu vytknúť. Žiaľ, jedna z mála chýb tohto auta. Výhľad z vozidla je relatívne chabý. V prípade verzie SW je o poznanie lepší výhľad dozadu, no cez stĺpiky sa ľahko hocičo stratí. Mne však vyhovovala útulnosť celého interiéru. Človek sa tu cíti ako v kokpite lietadla s malými priezormi a mám to takto rád. Nerád sa cítim v aute ako v akváriu.

 

 

A správna odpoveď je…

No neviem. Nejako som sa sám zamotal. Fastback som si zamiloval už na prvý pohľad, no hovorí sa, že skutočná láska je až tá na pohľad druhý. Neviem sa sám rozhodnúť po ktorom kuse by som siahol. Ak by som nechal za seba však rozhodovať rácio, vyhral by zrejme SW 508. Voľba srdca je teda jasná. Rozdiely v jednotlivých karosárskych verziách a pocitoch z jazdy sú tak minimálne, že človeka musí presvedčiť len naozaj dobrá ponuka, alebo náklonnosť k jednému z týchto dvoch.

Na konci dňa je však úplne jedno, ako sa rozhodnem. Peugeot 508 a je jedno, či vo verzii Fastback, alebo SW, je už sám o sebe veľmi dobrou voľbou. Na prvom mieste dizajn, za tým hneď jazda a vo finále aj palubné technológie ma naozaj dostali. Peugeot 508 je aktuálne najkrajšie auto strednej triedy a vysoko triumfol aj mnohé iné autá. Čím však iní triumfli Peugeot, je pohon. Až na pár výnimiek, každý konkurent ponúka možnosť pohonu všetkých kolies. Žiaľ, 508 je len, ako čistá predokolka. Práve toto by pri tomto aute veľmi zavážilo. S dobrou štvorkolkou, by to bolo naozaj geniálne auto. A je obrovská škoda, že ich nebehá zatiaľ po cestách viac.