Prológ

 

Ak si fanúšikom slávnej relácie Top Gear, tak Ti určite neuniklo to, ako si ľúbili robiť srandu z francúzskych áut a najviac si to odniesol práve Peugeot. Tie čo sa mne osobne najviac vryli do pamäte sú TU a TU. Každopádne, my tu nie sme od toho aby sme rovnako ako TopGear značku Peugeot dehonestovali. Práve naopak. Pokiaľ si to vezmeme zo širšieho spektra tak Francúzi majú a mali kopec zaujímavých áut a z mnohými zožali nemalé úspechy či už predajného charakteru alebo v motoršporte. Predsa spomeňme si na Peugeot 205 T16, ktorý je ešte dnes dynamikou schopný konkurovať ostrým hatchbackom modernej doby. Nemenej úspešná bola aj skromnejšia verzia 205 Gti a to aj vzhľadom k niekdajším úspechom tímu Peugeot Sport vo WRC skupiny B v rokoch 1985 a 1986. Aj keď po týchto rokoch Peugeot stále vo WRC pokračoval, na cestné športové verzie nejako pozabudli a ich produkcia a hlavne záujem o ne klesal.

 

Peugeot sa posledné štyri roky pomaly prebúdza zo zimného spánku a prináša svetu autá, ktoré sú pekné, kvalitné, s novými technológiami, a ktorým sa úžasne darí s predajmi. 208, 308, limuzína 508, RCZ alebo najnovšie Auto roka 2017, Peugeot 3008. Práve posledné spomenuté sme mali možnosť otestovať a vyskúšať, či je naozaj hodné titulu Car of the Year 2017 a či to nie je len ďalšia masovka.

 

 

Prvý kontakt

V prvom momente keď som si od importéra preberal nový Peugeot 3008 vo verzii GT, nesmierne sa mi páčil. Predtým som mal možnosť vidieť ho a sedieť v ňom len na Autosalóne čiže o to bolo naše prvé stretnutie intenzívnejšie. Pamätám si, ako som na parkovisku sedel zhruba 10 minút a skúmal interiér, kokpit auta, hľadal všetky potrebné ovládacie prvky k jazde, skúšal či je to naozaj pravé drevo a pároval si smartphone s multimediálnym systémom. Po desiatich minútach som sa cítil ako pilot pri pred-letovej kontrole či všetky systémy fungujú tak ako majú. A verte mi, že rovnaký pocit som zažíval po každé ako som do auta sadol, iba s tým rozdielom, že som už vedel kde a čo mám hľadať aby som “vzlietol”.

 

 

Pohon

 

2.0 BlueHDi 180k, ako ho nazýva Peugeot, sme si už mali možnosť vyskúšať. Nie síce priamo v aute značky Peugeot, ale v našom predchádzajúcom teste Fordu Kuga. Je verejne známe, že Ford používa vo svojich autách dvoj-liter od Peugeotu, takže sme mohli pekne porovnávať. V prvom momente sa nám zdal prejav motoru skôr vlažnejší. Všetko je to však o nastaveniach. Pokiaľ jazdíte v klasickom režime, tak odozva plynu je o niečo dlhšia a nie tak ostrá, prevodovka radí pri nízkych otáčkach a auto sa snaží jazdiť čo najviac “eko”. Toto sa dá veľmi rýchlo zmeniť stlačením tlačítka Sport, no o tom neskôr.

Čo som si hneď všimol a počas týždňa si to len potvrdzoval, bolo akési zvláštne správanie sa prevodovky. Teda v prvom momente mi prišlo zvláštne keďže som bol v domnení, že je motor spriahnutý s dvoj-spojkovou prevodovkou, ktorá nesie označenie EAT6 (Efficient Automatic Transmission 6). No potom som začal pátrať po internete a dlho som nikde na stránkach výrobcu nenašiel presné informácie o aký typ prevodovky sa jedná, až som sa nakoniec dopátral a mohol mu následne odpustiť jeho chyby. Aspoň z časti. EAT 6 je staršia koncepcia ala hydrodynamický menič krútiaceho momentu. A čo som myslel tým zvláštnym správaním?! Každé preradenie bolo cítiť a prevodovka nevedela radiť tak hladko ako iné v tomto segmente. Pri zmene smeru jazdy z D do R to prevodovke nejaký čas trvalo a najprv sa auto pohne dopredu a až potom správne dozadu. Pri dynamickej jazde, povedzme si na rovinu, prevodovka nie je žiadny športovec a zázraky od nej nečakajte. Dôležité pre mňa však bolo zistiť to, že sa nejedná o dvoj-spojku a tým pádom som jej vedel veľa odpustiť. Na jej charakter si však zvyknete a ona sa Vám spätne odvďačí trvácnosťou a minimálnym servisom.

 

 

K motoru sa moc vyjadrovať nebudem, iba krátko. 2.0 BlueHDi je rokmi overený motor, ktorému kvôli normám Euro 6 pridali AdBlue. Rozmýšľam však, prečo to do auta nedal aj Ford v rovnakom motore?! Jeho dynamické vlastnosti boli postačujúce na bezpečné predbiehania a na komfortnú jazdu po diaľnici a po okreskách. V zákrutách sa taktiež nestratil a so slušnou dávkou krútiaceho momentu (až 400Nm) vedel s autom celkom slušne pohnúť. Ale len na predok! Dokonca nebol ani moc smädný a priemer za celý test sme mali cca 7l/100km a to musím povedať že som jazdil zväčša po meste a krátke vzdialenosti. Na diaľnici blikala spotreba okolo 5.8l/100km a počas dynamického víkendu kedy sme skúšali aj zrýchlenie z 0 na 100 a boli s tým v kopcoch, si motor vzal 8.5 litra na 100-vku. Do mesta však odporúčam určite skôr benzínový agregát 1.6 THP so 165 koňmi. Motor však hodnotím veľmi pozitívne,  jeho najväčšie negatívum je štart/stop, ktorý sa dá vypnúť len zložito cez infotainment.

 

Jazda

 

Pri jazdných vlastnostiach začnem z horšieho konca. Autu veľmi chýba 4×4. Pri slabších verziách by ste tento rest až tak nevnímali, no 180 koní a 400 Nm len na predok jednoducho k sebe nepasujú.Príplatkový systém Grip Control sa snaží ako najviac vládze, no pri rozbiehaní sa z križovatky, ešte navyše keď prší, to pneumatiky samé neutiahnú. V ľahšom teréne si 3008 viedla dobre aj napriek absencii pohonu všetkých štyroch kolies. Zvládla aj menšie kríženie náprav vďaka Grip Controlu. Do ťažšieho terénu sme sa z psychického hľadiska však s ňou už púšťať nechceli. 

 

 

Podvozkovo je nová 3008 spracovaná oveľa lepšie ako jej predchodca. Na ceste už pôsobí rozvážnejšie a jazda je komfortná. Pri tejto verzii tomu určite pomohli aj menšie kolesá z palety ponúkaných R18 s vyšším bočným profilom. Pri prejazdoch priečnych nerovností, podvozok rovnako vie vyfiltrovať veľkú časť rázov, ale na úkor akustického pohodlia. Tým rozumejme nadmerný hluk od kolies a podvozkovej sústavy pri takomto type nerovností. “Panelka” do Prahy musí byť zaujímavým zážitkom. Pri rýchlejších prejazdoch prudšou zákrutou, sa auto kvôli vysokému ťažisku značne nakloní, no stále pôsobí sebaisto, čiže podvozok zvláda svoju prácu.

 

 

Zároveň sa kúsok pod voličom rýchlostí nachádza zázračné tlačítko Sport. Stuhne podvozok?! Zväčší sa výkon?! Vypne to stabilizáciu a spraví brzdy ostrejšími?! A načo by tam toto všetko bolo! Však je to SUV! Toto tlačítko sa v prvom rade postará o zmenu zvuku (auto hrá následne do reprákov), stuhnutie elektrického riadenia, radenie pri vyšších otáčkach a lepšia odozva plynu. Na SUV aj tak slušné! Umelý zvuk do reprákov je akési hladkanie ega. Následne totižto máte pocit, že dáte stovku za 4 sekundy a pod kapotou Vám odpaľuje 8 valcov. Nepanikárte, je to len pocit. Následne si môžete prevodovku tlačítkom na páke prepnúť do režimu M, kedy viete radiť manuálne pádlami pod volantom. Tie sú pevne uchytené na stĺpiku riadenia, relatívne veľké a ľahko ich aj v zákrute nahmatáte. Ak nie, vyhodíte buď smerovku alebo zapnete stierače.

Malý priemer volantu pridáva tomuto autu na športovosti ešte o čosi viac. Priemer aj tvar mi plne vyhovoval, no jeho poloha je podľa nás príliš nízko. Tak máte po prvých kilometroch pocit, že naozaj pilotujete lietadlo. Znova sa opakujem, nie je to nič na čo by ste si po chvíľke nezvykli. Veľmi milo nás prekvapil polomer otáčania. Hodnota 10,67 m nevyzerá až tak očarujúco, no my sme mali pocit, že to bolo oveľa menej. V Trnave je totižto pár slepých uličiek kde na konci je menší priestor, niečo ako kruháč kde sa dá otočiť. Na tomto mieste sme mali problém sa otočiť s oveľa menším Hyundai i30 a Peugeot to zvládol ešte s rezervou niekoľkých centimetrov.

 

Interiér/Exteriér

Dostávame sa k tomu najlepšiemu. Dizajn a spracovanie. Je vidieť, že ľudia pod znakom francúzskeho leva prestali piť lacné víno a začali s poriadnym neskorým zberom. Po každé ako som otvoril dvere a nazrel do interiéru, moje srdce zatancovalo Tango, čo som rád že som vždy ustál. Interiér je jedna báseň! Dokonalo tvarované sedačky, použité materiály, spracovanie materiálov… Jednoducho pri pohľade na tento interiér mu nie je čo vytknúť. Sedačky je možné nastaviť hneď v niekoľkých osiach, viete si nastaviť sklon sedáku, čo nájdete málo-kde. Rovnako sa dá na predných sedadlách nastaviť aj dĺžka sedáku či poloha bedrovej opierky. V nami testovanom modeli boli dokonca sedačky v kombinácii syntetická koža/alcantara s príplatkovou masážnou funkciou. Pri nich si viete nastaviť niekoľko druhov masáží, počnúc masážou ramien, krížov a končiac Tantrickou masážou. To by sa Vám páčilo, že?! Nám určite, ale nanešťastie, túto funkciu sedačky neobsahujú. Na zadných sedačkách sa pohodlne odvezie aj dospelý jedinec, ale nebude si mať kam dať nohy. Jednoducho, pod predné sedačky sa Vám nezmestia chodidlá, nie je tam žiadna medzera.

 

 

Palubná doska je pretkaná bronzovou niťou pozdĺž celej línie a poď ňou môžeme už nájsť drevený obklad. Jedná sa o pravé drevo, žiadny plast či atrapa. To zaraďuje auto interiérom naozaj medzi prémiovky. Tým to však nekončí. Okolo ovládacích prvkov a radiaceho joysticku, nájdete mnoho kovových častí. Tie pôsobia naozaj pekne a prémiovo, iba že uberajú pohodliu v zime keď sa ich máte dotknúť. A mnohých sa dotknúť musíte, keďže aj tlačítko štartovania je kovové, rovnako aj volič rýchlostí. Za ten dizajn mu to aj tak odpustíme. Pri najvyššom stupni výbavy nám však chýbal vyhrievaný volant. Akosi sme si už zvykli, že pri takejto kategórii auta je to naozaj dobrá vec, obzvlášť keď aj na volante máte kovové detaily. Škoda je aj to, že sa vyhrievanie nedá ani dokúpiť, rovnako ako aj vyhrievané čelné sklo je tu len “na oko”. To má výhrevné špirály len v krajnej časti a v okolí stieračov aby dokázalo roztopiť sneh prípadne ľad, ale v zornom poli už nemáte nič a ste odkázaný na škrabku. Vyhrievanie sedadiel je tu intenzívne, no reálne začnete teplo cítiť až po niekoľkých minútach.

 

 

Interiér je pretkaný množstvom odkladacích priestorov, ale ten najväčší nájdete v lakťovej opierke. Zmestia sa doňho buď dve dvoj-litrové fľaše alebo pokojne aj množstvo zeleniny alebo mrazeného mäsa. Je totižto klimatizovaná a klimatizovanie nejde vypnúť čiže pokiaľ si tam necháte vodu, vytiahnete ľad. Pokojne ju teda môžete využívať aj ako chladničku.

V odkladacej skrinke pred spolujazdcom samozrejme štandardne nájdete odkladací priestor. Aké nečakané, však?! Ale, na ľavej strane skrinky nájdete aj zázračnú skrinku s logom Peugeot. Tu sa nachádza palubný parfém. Áno, viete si nastaviť vôňu a intenzitu tejto vône. Nachádzajú sa tu tri a viete si ju prispôsobiť či už svojmu vkusu alebo nálade. Nám sa najviac páčila Cosmic Cuir.

 

 

Obráťme však list na palubné systémy. Po nasadnutí sa Vám hneď zjaví logo Peugeot i-Cockpit na veľkom 12.3″ displeji. Teší nás, že tento virtuálny kokpit dostane človek aj v úplne základnej výbave keďže aj to je jedna z vecí, ktorá robí toto auto naozaj výnimočným. Tu už nájdete všetky informácie o vozidle ako aj mapu navigácie. Zobrazovanie funguje perfektne a grafické prechody sú oku lahodiace. Prijali by sme keby sa na tomto displeji priamo zobrazovali aj informácie o audiu a rovnako, na hlavnej ploche aj dojazd a prípadne spotreba. K tej sa viete prekliknúť zvlášť tlačítkom na boku páčky stieračov, no ostane tam len na chvíľu, následne zmizne. Viete si ju však navoliť cez osobné prostredie kde ju budete mať stále, no už bez klasických “analógových” budíkov. Otáčkomer je umiestnený na opačnej strane a je ciachovaný dokonca opačným smerom ako to býva zvykom, no to by neboli Francúzi keby nespravili niečo inak.

 

 

Multimediálny systém nám pripomínal prostredím Android. V hornej lište nájdete vždy základné info, viete sa rýchlo prekliknúť do ovládania klimatizácie a takisto do nastavení. Frustrujúco na mňa pôsobili rôzne nastavenia tohto systému. Prostredie nie je až tak intuitívne a aj mne ako mladému človeku dalo občas zabrať hľadanie presného nastavenia, ktoré som chcel. Prvý-krát sa mi stalo, že som po 5. dňoch našiel nastavenie, o ktorom som predtým ani nevedel. Rovnako kompletné nastavenie vozidla a asistenčných systémov nájdete práve tu, čiže pokiaľ idete po diaľnici a potrebujete si nastaviť sledovanie mŕtveho uhlu, tak Vás to na chvíľu zamestná. V testovanom modeli sme mali príplatkové audio Focal, ktoré obsahuje 10 reproduktorov plus Subwoofer. To, na pomery príplatkových audio systémov hralo skôr priemerne, ale potešilo. Rovnako tak nás potešila aj prítomnosť panoramatickej strechy, ktorá bola lemovaná ambientným podsvietením.

 

 

Pri exteriéri necháme za nás hovoriť ocenenia, ktoré toto auto získalo. Red Dot Award, Car of the Year, Award IAF 2017. To je trojica hlavných cien čo nová 3008 vyhrala. V prípade aj dizajnu, nedá nám inak, len súhlasiť. Mrzia nás len minimálne rozdiely medzi klasickou verziou a verziou GT. Okrem malých znakov GT a kontrastnej farby karosérie by ste tu rozdiely hľadali len márne. Dokonca aj kolesá sú rovnaké ako sa dávajú na Allure, avšak to aj z toho dôvodu, že sa tu nachádza systém Grip Control pri ktorom sú maximálne povolené R18.  Pre človeka, ktorý si kupuje nižšiu verziu je to skôr pozitívum, no pre človeka, ktorý chce investovať 35 tisíc € do verzie GT, myslím si, že by sa rád od tej nižšej odlíšil trošku viac ako len farbou karosérie.

 

 

Pri verzii GT vpredu nájdete Full LED svetlomety, ktoré svietia nadpriemerne dobre. Obsahujú aj statické prisvietenie do zákrut a automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Ich reakcia je rýchla a nemôže sa Vám stať, že by ste niekoho nimi oslnili. Ak sa pýtate či sa oplatí za ne priplatiť, tak podľa nás je práve toto vec, ktorá do toho auta jednoducho patrí a bez nich by sme ho nechceli. Najviac spoznáte rozdiel v daždi keď s halogénmi ledva vidíte a LED Vám pekne osvetlia aj mokrú cestu.

 

 

Epilóg

 

Čiže, čo mi dal týždeň s Peugeotom 3008 GT?! No v prvom rade pilotný preukaz. Kým som sa naučil ovládať všetky systémy, nejaký čas mi to trvalo, no vysokú školu na to nepotrebujete. Po celom týždni auto vo mne zanechalo nespočetne veľa pozitívnych emócii, ktoré prebili tých zopár negatívnych. Peugeot 3008 GT nie je ten šedý priemer a tá “okukaná” klasika, čo jazdí denno-denne po cestách. Každý jeden raz ako som sa na to auto pozrel, doslova som sa tešil aby som si doňho už mohol sadnúť a previesť sa na ňom. Za celý čas sa nám ani raz nestalo, že by vo vnútri nejaký plast zavŕzgal alebo by bolo cítiť horšie spracovanie. Na niektorých prvkoch je síce cítiť vôľu, no skôr z dôvodu aby časom nezačali vŕzgať.

Nečakal som, že práve SUV mi vyčarí takýto úsmev na tvári. Má zopár chýb, áno to si uvedomujem, no pokiaľ nevyžadujete štvor-kolku a nie ste konzervatívny, chcete vyskúšať niečo nové, 3008 je auto presne pre Vás.

 

Za nás 3008-čke udeľujeme 9.5/10 bodov. Pol bodu stráca hlavne za absenciu 4×4.

 

Plusy:
  • + Krásny dizajn
  • + Nadpriemerne dobre spracovaný interiér
  • + Motor 2.0 BlueHDi
  • + Perfektne dobre tvarované sedačky s masážnou funkciou
  • + Grip Control
  • + 360° kamera (dvojica kamier vytvára 360° obraz)
  • + Pádla pod volantom
  • + Full LED svetlomety
  • + Čierny elegantný strop
  • + Odkladacie priestory
  • + Pravé drevo
  • + Komfortný podvozok
Mínusy:
  • – Radenie zastaralej prevodovky EAT 6
  • – Absencia pohonu 4×4
  • – Väčší aerodynamický hluk pri rýchlostiach nad 120 km/h
  • – Hlučný podvozok
  • – Klimatizovanie v lakťovej opierke nejde vypnúť
  • – Pod predné sedačky nedostanete vzadu nohy
  • – Oproti konkurencii menšie

 

 

Technické údaje:

Motor

Objem: 1997 ccm
Najväčší výkon: 132kw (180k) pri 3750 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 400Nm pri 2000 ot./min

Špecifikácia vozidla

Zrýchlenie 0 – 100km/h: 8,9s
Maximálna rýchlosť: 211 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 5,5 l (počas testu: 7l)
Mimo mesta: 4,4 l (počas testu: 5,8l)
Kombinovaná: 4,8 l
Objem palivovej nádrže: 53 l

Rozmery vozidla

Celková dĺžka: 4447 mm
Celková šírka: 1 841 mm
Celková výška: 1 620 mm
Rázvor: 2 675 mm
Objem batožinového priestoru: 520 l
Maximálny objem batožinového priestoru: 1 482  l

Schopnosti v teréne

Max. zjazdový uhol: 29°
Max. nájazdový uhol: 20°
Predný previs: 923 mm
Zadný previs: 849 mm
Svetlá výška: 219 mm
priemer otáčania 10,67 m

Hmotnosti a zaťaženia

Pohotovostná hmotnosť: 1 640 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 2 090kg
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy: 3 790kg
Brzdeného príves: 1 700kg

 

Galéria:

 

[envira-gallery id=”705″]