Zmenám sme vždy naklonení. Obzvlášť ak tá zmena má hlavu a pätu a navyše aj prinesie do auta príjemné novinky. Sú napríklad aj také zmeny, ktoré na konci testu zavrhneme z nejakého dôvodu, no platí tu jedno pravidlo. Čo je vynovené, musí byť zákonite aj lepšie. Ak sa to výrobcovi nepodarí, mal by zvážiť okrúhly stôl s HR manažérom a zamyslieť sa nad užitočnosťou niektorých zamestnancov. Facelift nie je len od toho, aby jemne zmenil výzor auta. Má priniesť tie zmeny, ktoré na danom modeli nefungovali, prípadne sa ľudia na nich sťažovali a len čisto zmena modelového roku to nedovoľuje. Peugeot pri uvedení faceliftu svojho veľmi úspešného modelu 3008 vsadil, tak povediac, na istotu. Práve totižto 3008-čka bol model, ktorý pred pár rokmi odštartoval novú identitu značky.

Jeho aktualizácia je však triezva. Niečo si vzali z ich iných modelov, niečo pridali nové, no v zásade sa pozeráme na starú dobrú 3008-čku. Tento model sme mali u nás v redakcii trikrát. Máme teda čo to s ňou odjazdené a pár týždňov sme jej svoju pozornosť už venovali. Jej pôvodný dizajn nám neprišiel nijak zastaralý a tak sme ani neočakávali, že príde čoskoro facelift. Až následne nám doplo, že model 3008 je tu s nami už od roku 2017 a možno by si už len zo slušnosti zaslúžil refresh. Aj sa tak stalo. Doterajšie verzie tohto modelu, ktoré sme u nás mali, sa radili do tej najvyššej cenovej hladiny. V princípe všetko GT-line respektíve GT výbavy s najsilnejšími motorizáciami. Pri tom poslednom mi už dochádzali slová a nemal som veru až tak o čom písať. A práve toto bol ďalší dôvod na radosť, keďže sa k nám dostala „rozumná“ ľudová verzia.

Pozeráme sa teda na výbavu Allure s už overeným a nami viackrát testovaným trojvalcom pod prednou kapotou. Samozrejme sme sa na tento zážitok s týmto motorom v aute týchto rozmerov tešili a boli plní očakávaní. Na prvý pohľad je to naozaj vydarené auto, facelift mu pomohol a modernizovaná tvár mu dovoľuje sebavedomo konkurovať ostatným aj v roku 2021.

 

 

Dotyk zvyku

Peugeot nás svojimi modelmi rozmaznal natoľko, že sme si už na kvalitu jeho spracovania za tie roky zvykli. A je to od nás hnusné. Práve Peugeot bol ten, ktorý svetu ukázal, ako sa majú robiť interiéri neprémiovej značky a dať ešte naň rozumnú cenovku. Toto platí stále. V danej kategórii má totižto 3008-čka najprepracovanejší interiér zatiaľ čo ostatní sa to ešte nestihli naučiť. A to hovorím o ktorejkoľvek Nemeckej priamej konkurencii. Doteraz sme však vždy mali GT-čko, ktoré má v interiéri celokožené sedačky, ozdoby z imitácie dreva a elegantný, čierny strop. Nikdy sme sa nedozvedeli, ako vyzerá tá ľudovejšia verzia. Až doteraz. A ostali sme veľmi milo prekvapení. Obloženie „parketami“ sa nám síce stratilo, no namiesto neho máme prítomnú látku pozdĺž celej palubnej dosky siahajúcu až na dvere. Nielen tie predné.

Táto látka ladí s vnútornou časťou sedadiel, kde je navyše prítomné pekné štepovanie a špecifický vzor látky. Okraje sedadiel sú kožené a nijako neuberajú na komforte posádky. Celkový tvar sedadiel som už dávnejšie rozoberal, no zaslúžia si, aby som ich pochválil znova. Peugeot je zároveň jedna z mála značiek, ktorá vie robiť sedačky v tejto cenovej kategórii. Je až smutné, že iné automobilky dávajú do svojich modelov s rovnakou cenovkou „lavice“. Tá látka na palubnej doske ma však dostala. Žiadne lacné plasty sa teda nekonajú. Teda…

Samozrejme, tou oku najjasnejšou zmenou, prešla predná časť auta. Nedokážem povedať, že sa Peugeot inšpiroval pri svojom inom modeli. Táto predná maska sa nepodobá na nič, čo z portfólia značky poznáme. Je veľmi členitá, no zároveň po krajoch uhladená. Potešila hlavne prítomnosť nových svetiel, ktoré po vzore 208, 2008 a 508 zasahujú do celej výšky nárazníka. Podrobnejšie som sa dizajnu venoval v našom OneTake-u na Youtube. Určite to utekaj pozrieť. Pri tých svetlách však ostanem. V nami testovanom kúsku sme prvýkrát mali aj základné sviečky. Miesto si tu vyslúžili full LED svetlá, ktoré však nemajú technológiu šošoviek, no svetlo reflektujú cez bežné paraboly. Za príplatok vie človek mať práve možno trochu lepšie vyzerajúce šošovkové LED-ky. Tie však nedostali ani funkciu adapcie, či matrixovania a tak relatívne strácajú zmysel. Povieme si ďalej prečo.

Zadné svetlá tiež nemusia byť urazené. Tým nakreslili dizajnéri nový dizajn, ktorý je v tomto prípade s 3D efektom zasahujúcim až do boku auta. Ak sú zhasnuté, majú tmavý efekt a pekne tak splývajú s čiernym pásom v zadnej časti auta. Viac a viac mi to pripomína Mustang. Pod trojicou-trojice obrysových svetiel je ukrytá dynamická smerovka. Škoda je, že tieto svetlá nemajú rovnaký uvítací ceremoniál, ako 508-čka. Tu je len jeho chudobnejšia verzia, ktorá zopár krát zabliká všetkými svetlami.

 

Mestský kočiar

Značka Peugeot príchodom prísnych emisných limitov a nových flotilových emisií okresala ponuku motorov v prípade ich obľúbeného SUV-čka. Niekedy bol trojvalec 1.2 PureTech len povinnou súčasťou cenníku, aby vedeli s cenou štartovať relatívne nízko. Jeho percento predajov však bolo veľmi malé a drvivá väčšina ľudí siahla po výkonnejšom naftovom dvojlitri, prípadne benzínovej 1.6-ke. V roku 2021 však bude musieť práve 1.2 PureTech zabezpečiť výraznejšiu časť predajov. Aj práve preto sa importér rozhodol v prípade prvých kusov uprednostniť motorizácie 1.2 PureTech a 1.5 BlueHDi, namiesto výkonnejších Plug-in Hybridných verzií. Sú to predsa autá za rozumnejšie peniaze. Treba však poznamenať to, že značka má ťažkú pozíciu v predajoch tohto agregátu. Aktuálne sú jediný, ktorý sa musia opierať v tejto cenovej kategórii práve o trojvalec. Konkurencia je obrovská a v danej cenovke ponúkajú značky poväčšinou štvorvalce. Ako príklad uvediem 1.5 TSi v Atece, Karoqu, prípadne 1.3 TCe/ DIG-T v Renaulte a Nissane. Výnimkou je Ford s ich trojvalcom v Kuge, ktorý však má objem 1.5 litra a výkon 110 kW ako aj drvivá väčšina konkurentov. Naša zvedavosť na začiatku testu teda bola viac než jasná. Bude stačiť tento trojvalec?

Výkon motora je 96 kW teda 130 koní a na kolesá zároveň prenáša 230 Nm krútiaceho momentu. Parametrovo teda na tom vôbec nie je zle. Budem sa opakovať, ak poviem, že sme si tento motor mali možnosť už dôkladne odskúšať v iných modeloch značky Peugeot. Napríklad v 2008-čke s výkonom 114 kW bol priam vynikajúci. V našej internej ankete sme z neho spravili trojvalec roka 2020. Osobne som sa trošku divil, že Peugeot nepriniesol výkonnejšiu variantu aj do 3008-čky. Tá si musí vystačiť s jej slabšou verziou. Na moje počudovanie som počas celého týždňa deficit jedného valca, či výkonu, ani nevnímal. Zvukový prejav motora je príjemný a vibrácie nie sú takmer vôbec cítiť. Kabína je veľmi dobre izolovaná a tak sa zvuk dovnútra neprenáša ani pri vyšších otáčkach, či studenom motore. Predbiehania zvláda tiež lepšie, ako som predpokladal. Za to určite môžeme vďačiť aj automatickej prevodovke EAT8. Každopádne s krútiacim momentom 230 Nm sa ani nemusíme diviť. To je hodnota, ktorú často dosahujú objemnejšie motory. Už len ako príklad uvediem, že 180-koňový 1.6 PureTech má k dispozícii len o čosi viac, a to 260 Nm. Nižší výkon sa teda ukáže až pri vyšších rýhlostiach. Do 130 km/h je jeho ťah veľmi slušný.

 

 

Budem však predpokladať, že tento motor bude tráviť čas hlavne v meste. Zaujímalo by ma možno ešte porovnanie s manuálnou prevodovkou. Počas testu som však na ňu ani nepomyslel. A ty by si mal spraviť to isté. Manuálne prevodovky sú už v SUV-čkách prežitkom doby a obzvlášť, ak tento model ponúka tak vynikajúci hydromenič, akým je Aisin EAT8. Pri kúpe sa netreba vždy sústrediť len na obstarávaciu cenu, ale aj na tú, ktorú si budeš môcť za to auto vypýtať pri jeho predaji za 5 rokov. Automat bude v dnešnej dobe vo všeobecnosti menej strácať na cene. S automatom nám vedel Peugeot 3008 jazdiť po meste za 8.1 litra na 100 kilometrov. Mimo mesta sme sa vedeli dostať aj na slušných 5.8 litra na 100 kilometrov. Na diaľnici bola v princípe podobná spotreba, ako v meste. 130 km/h a 7.6 litra. S tým treba počítať. Ak chceš úspornejšie auto, kupuj si diesel 1.5 BlueHDi. Len ho prosím netráp po meste, lebo ťa to vyjde časom draho.

Čiže týmto by som uzavrel tému „Motor“. Je postačujúci aj na auto tejto veľkosti, spotrebovo je vyrovnaný iným súperom a dynamikou sa tiež nenechá zahanbiť. Pri predbiehaní treba myslieť na to, že to má predsa len 130 koní. V minulosti sme si vystačili s nižšími výkonami a prežili sme. Dôležitá rada pri automate. Pri predbiehaní treba využívať kickdown. Prevodovka si zaradí takú rýchlosť, aby auto čo najskôr zareagovalo a bol tak samotný akt komfortnejší. Na prevodovku sa dá v kadečom spoľahnúť.

 

Najľahší z cenníka (takmer)

Ono mať na prednej náprave trojvalec namiesto ťažkého štvorvalca má svoje výhody. Jednou z nich je určite jazdná stránka auta. Obzvlášť pri modeli, akým je 3008-čka, ktorej chýba v ponuke a vždy chýbala pravá štvorkolka. Odhliadnúc od tej elektrickej sa v cenníku doteraz žiadna nenachádza. Tak v minulosti strácalo zmysel si kupovať 180 koňový nafťák, ktorý aj tak nevedel svoj výkon preniesť na vozovku. V nami testovanej verzii je to značne vyriešené. Jedným faktorom je výkon a druhým hmotnosť auta. Veľká 3008-čka tak pod mojim zadkom jazdila ako pocitovo menšie auto. To bolo prvým zásadným a veľmi milým prekvapením. Hmotnosť vozidla je veľmi dobre vyvážená a na predné kolesá nie je kladený až taký tlak. Súčasťou výbavy bol aj Grip Control, ktorý dával pozor na trakciu. Jeho ovládanie sa pretransformovalo z kolečka do dvoch tlačítok.

Výhodý, ktoré priamo vyplývajú z nižšej hmotnosti, sú evidentné aj v menšom teréne. Samozrejme v rámci možností auta a nás samých sme skúsili aj túto disciplínu. Auto nemá problém zdolať aj mierne stúpania pokryté blatkom, prípadne štrkom. Predok sa na 18″ diskoch kolies slušne driapal. Samozrejme to treba brať s rezervou. Stále je to predokolka a vyššia svetlá výška je dobrá maximálne na prekonanie väčších nerovností na ceste na chatu. Nič revolučné v tomto modernizovaný Peugeot 3008 nepriniesol. Dôležitý poznatok však je ten, že nízka hmotnosť autu pomáha všade.

Verzia Allure má navyše veľmi pohodlný podvozok. Tým, že si doobjednáš Grip Control, automaticky získaš aj 18″ disky kolies, ktoré ti zabezpečia smerovú stabilitu, no aj dostatočný komfort. Bez Grip Controlu sa vieš cez cenník dostať až k 19″ diskom, ktoré síce vyzerajú nádherne, no komfort by už viac utrpel. Zároveň sa však auto výraznejšie na pomery SUV nenakláňa a jazda v ňom je psychicky aj fyzicky komfortná.

Doménou celého systému je však prevodovka. Tú, ktorú sme mali skrytú za voličom, už dobre poznáme. Skupina PSA ju montuje do celej produktovej škály a je tomu už pár rokov, čo sme sa s ňou stretli prvýkrát. Jedná sa o hydrodynamický menič krútiaceho momentu od spoločnosti Aisin. Okrem Peugeotu ho nájdeme v hromade iných značiek. Používa ju BMW, Mini, Volvo aj Jaguar. Skupina PSA ešte minulý rok avizovala, že neplánuje ďalej spolupracovať so spoločnosťou Aisin a sústredila sa na spoluprácu s relatívne neznámym hráčom z Číny. Už možno v blízkej budúcnosti sa teda dočkáme prevodoviek od značky Punch Powertrain. Malo by sa jednať o CVT a dvojspojkové prevodovky. Sami sme zvedaví, kedy ten deň príde. S prevodovkou Aisin však nemáš čo pokaziť. Dlhé roky overená prevodovka s označením AWF8F35 je veľmi silným konkurentom aj tej najznámejšej od ZF.

 

 

 

Vybavenie dostalo update

Facelift do vybavenia novej 3008-čky nepriniesol zásadné zmeny. Zostali zachované tie veci, ktoré už poznáme a pribudlo pár prvkov z iných modelov. Ten, ktorý som si hneď všimol, bol väčší, až 10.1″ displej v interiéri. Ten nahradil pôvodný 8″, ktorý sa týčil na tom istom mieste. Vďaka tomuto displeju dostal interiér podobu ostatných súrodencov. Trošku mi vadilo to, že stále relatívne výrazne vyčnieva do priestoru. Okrem toho dostal aj nočné videnie, ktoré sme však v našom kúsku nemali. Vieme však ako pracuje z väčšej 508. Čo ostalo pôvodné, je Peugeot i-Cockpit a to ma práve, po predchádzajúcej skúsenosti s 208, mrzelo najviac. Ten ich 3D kokpit je to najlepšie, čo dnes v autách nájdeme. A je veľká škoda, že si ho modernizovaná 3008 nezaslúžila. Volant ostal pôvodný, sedačky takisto. Nestratili ani masážnú funkciu, ktorá je dostupná vo výbave GT za príplatok. Kamerový systém je taktiež starý známy. Dve kamery sa starajú o zloženie obrazu okolo vozidla a tak vytvorenie pohľadu z vtáčej perspektívy. Kvalita kamery je na túto triedu skôr podpriemerná. A to nie je problém len Peugeotu. Všimol som si, že iné značky začali tiež montovať do svojich áut akési lacnejšie kamery s horším rozlíšením.

Zmenili sa nám svetlá. To som už spomínal. V nami testovanej verzii som sa veľmi tešil, že som mal možnosť vyskúšať ich základnú verziu. Tá je zložená z viacerých parabolových odrazových plôch, ktoré odrážajú a usmerňujú svetlo z LED segmentov umiestnených vo vrchnej časti svetla. Samozrejme jedná sa o Full LED svetlá, ktoré sú však na výrobu lacnejšie, ako tie, kde sú použité šošovky. Výrobcovia posledné roky vymenili takéto svetlá práve za pôvodné halogénové. A je to príjemná zmena. Obzvlášť tu, kde je ich svetelná výkonnosť chvályhodná. Bolo to jedno z ďalších milých prekvapení, ktoré mi toto auto uštedrilo. Za čo ich treba určite ešte pochváliť, je aj rozptyl svetla. Paraboly ho usmerňujú tak, že osvetlujú celú šírku vozovky a navyše aj značnú časť krajnice. Sú lepšie, než mnohé adaptívne svetlá. A to myslím úplne vážne! Keďže Peugeot stále neponúka matrixové svetlá, zrejme by som ani nevymýšľal a bral tieto. Dizajnovo sa extra nelíšia od tej vyššej rady.

Čo mi však v 3008-ke chýba a byť tu mohlo, je vyhrievaný volant, prípadne zadné sedadlá. Na tomto si Peugeot veru extra záležať nedáva a vyhrievané sú tu výhradne len predné sedadlá. Za ten čas som si zvykol aj na ovládanie multimediálneho systému, ktorý je fajn. Viac asi k nemu nepoviem, keďže si stále stojím za tým, že jeho potenciál sa dá využiť aj lepšie. Plusom je, že mapu si vie vodič navoliť aj na displej i-Cockpitu. Milým prekvapením boli extra pohodlné sedačky, ktoré boli spojením látky a kože po stranách. Boli manuálne nastaviteľné, no vedel som v nich sedieť celé hodiny, bez toho, aby ma niečo tlačilo.

 

 

Tvár zmenil, no podstata ostala

Facelift modelu 3008 nepriniesol zásadné zmeny. To sa však dalo aj očakávať. Väčšinou býva vždy technika zachovaná, len výrobca sa snaží modernizovať tvár svojho modelu. V prípade tohto auta však výrobca spravil aj zopár zmien, ktoré uznal za vhodné a potrebné vylepšiť. My sme ich otestovali, spomenuli sme ich v riadkoch vyššie a na záver nám ostalo modernizovaný Peugeot 3008 už len zhodnotiť. Naša radosť z danej motorizácie a verzie v nás ostala aj po týždni a teraz je to už len na ľuďoch a ich rozhodnutí. Za nás musíme povedať, že trojvalec tomuto autu na účely, na ktoré je určený, bohato postačuje. Určite ho odporúčame kombinovať práve s touto automatickou prevodovkou a chybiť nebudeš. Za farbu si nepriplácaj, budeš mať takúto peknú modrú aj zadarmo. A svetlá, tie si tiež ponechaj základné, keďže tie drahšie namajú žiadne adaptívne funkcie a tým pádom je to zbytočná investícia.

Ak nechceš Grip Control, priplať si aspoň za tieto 18″ disky kolies a neboj sa určite skúsiť aj väčšie 19″, keďže podvozok to hravo zvládne. A s dávkou racionálneho vyberania doplnkovej výbavy sa zmestíš do 30 tisíc, z ktorých možno ešte dostaneš zľavu. Treba len slušne poprosiť. To, čo ušetríš, si priplať do záruky, ktorú pri množstve elektroniky určite človek ocení. Je to taká poistka „kdybyneco“. Nová tvár Peugeotu 3008 si získala naše uznanie a samotné auto nás len utvrdilo v tom, čo sme už poznali. Že sa jedná o veľmi slušné, komfortné a priestranné rodinné auto. Tešíme sa na naše ďalšie stretnutia. Verím, že toto nebolo posledné.