25 rokov dozadu, presnejšie v roku 1996, značka Seat vytvorila odkaz, ktorý nejasne naznačil smerovanie značky v jej ďalekej histórií. Väčšina výrobcov tej doby sa uberala iným smerom a používala zvučnejšie a omnoho známejšie názvy. Nikto však nedokázal predpokladať, čo bude za dve dekády moderné a kam sa celý automobilový svet uberie. V Seate to ako keby tušili a už od začiatku mali snahu budovať určitú identitu ich nápadu. Nepredpokladám, že sa tomu venovala veľká skupina ľudí už od začiatku, no niekto z nich bol zrejme jasnovidec a veľmi šikovný v marketingu ešte v jeho plienkach. Reč je samozrejme o značke a pomenovaní Cupra. Práve rok 1996 bol dátumom jeho narodenia a prvýkrát sa objavil po boku loga GTi 16V na Ibize. Názov Cupra je skratkou pre Cup Racing a mnohí si ho spájajú práve so začiatkami značky Seat v sérii WRC, kde umiestnili Ibizu Cupra Kit car. Každopádne, už v začiatkoch tejto značky išlo výhradne o motoršportovú divíziu značky.

Za tie roky sa však Cupra výrazne pretransformovala do dnešnej podoby. DNA jej však ostalo. V roku 1996 ľudia zo Seatu zrejme ani netušili, čo vytvorili. Nijaká iná značka si nemôže dovoliť to, čo si dovolil Seat s ich modelom Cupra. Spraviť z toho samostatnú značku. Cupra len pred pár týždňami oslávila svoje tretie narodeniny a to teda môžeme povedať, že vo veľkolepom štýle. Možno si na našom FB, či Instagrame zachytil, svetu predstavili Formentor VZ5. Vrchol ponuky s 5-valcom od Audi pod prednou kapotou. Vďaka tomu sa vôbec nehneváme, že teraz musíme testovať „len“ PHEV verziu Leonu. Ak si to rozmeníme na drobné, môžeme byť práve Leonu PHEV vďační za to, že sa päť-valec mohol niekedy pod kapotou Cupry objaviť. A v blízkej budúcnosti budeme rovnako vďační ešte jednému modelu. Cupra el-Born. O tom však potom.

Z celej modelovej línie značky Cupra, ktorá aktuálne pozostáva z troch modelov, je práve Leon ten pešiak, ktorý za značku bojuje najdlhšie. Mrzí ma trošku, že Cupra Ibiza sa nedostala do sériovej výroby, keďže práve tá by si mohla pripísať najväčšie zásluhy. Hovorím o tom, že Leon má v značke najdlhšiu históriu, keďže už od jeho prvej generácie hrdo nosí meno Cupra. A teda nemenej hrdo ho aj reprezentuje. Pravda je taká, že nenájdeme jediný Leon Cupra, na ktorý by sme mohli povedať: „Tak ten sa nevydaril!“. Z jeho prvej generácie, teda 1m, je to určite Cupra 4 s motorom VR6 a objemom 2.8 litra. O nič menej však v mojich očiach nie je ani tedajšia Cupra R s motorom 1.8 T. Už vtedy začal Seat venovať svoje úsilie rýchlym predokolkám, čiže skúseností majú viac než dosť. Generáciu 1p mnohí vnímajú komaticky a tvrdia, že Seatu to moc nevyšlo. Za mňa hovorím znova niečo iné. Môj Bucket list obsahuje aj Cupru R s 2.0 TSi a výkonom 310 koní. Hovorím však zatiaľ o tej z roku 2012.

Pomaličky sa však dostávam do novodobej histórie značky Cupra a ich len nedávnom počine. Ten však bol ešte pod veľkou vlajkou značky Seat a dostal rovnako označenie Leon Cupra R. 310 koní, manuál a úúúúúžasný bodykit. Inak, bol to aj prvý moment, kedy sa na Cupre objavili medené doplnky a Seat si takýmto spôsobom kodifikoval medený odtieň vo svoj prospech. Krátko na to mi prišlo zle z komunity, ktorá sa chcela silou mocou podobať na Cupru R a na svoje staršie Seaty si začali húfne dávať medené doplnky. Pekné od nich, že sú oddaný, no kolotoče sú v meste len raz do roka.

A to bola rozlúčka Cupry so značkou Seat. Určite sa im vydarila, predsa som mal aj príležitosť sa v jednom kuse z tých piatich, ktoré pristáli na Slovensku, aj zviesť. Na toto auto spomínam veľmi rád. Ešte radšej na to, ako nás nemohol dobehnúť „vraj“ 500 koňový Golf R. Okej, okej, Cupra bola tiež poladená niekde na 380 koní. To je však čaro motora 2.0 TSi, ktorý má neuveriteľný potenciál a všetci si ho veľmi radi upravujú. Leon Cupra s trošku poladeným motorom nesie aj prvenstvo a rekord medzi predokolkami na našom Slovakia Ringu, kde s časom 2.23,91 nášho domáceho pretekára ešte nikto nepredbehol. No tak poďme teda spoločne privítať v poradí štvrtú generáciu.

 

CUPRA si nakúpila šminky a stala sa z nej Fashion Blogerka

Štvrtá generácia Cupry Leona prišla relatívne nenápadne. Vieš inak o tom, že sa dá kúpiť aj s motorom 2.0 TSi?! Ja som totižto z marketingových komunikácii smerom k verejnosti zachytil väčšinou len verziu e-Hybrid. Dokonca aj na oficiálnej stránky Cupry pri modeli Leon svieti vizualizácia elektrifikovanej verzie. Doba ide dopredu a vraciam sa k tomu, že prítomnosti 5-valca vďačíme práve verzii PHEV. Hej, práve tá sa dostala aj k nám a my sme mali veľmi dôležitú úlohu. Zistiť či je to stále Cupra, alebo už len Curva

Cupra bola vždy relatívne výstredná divízia. Pamätám si Leon tretej generácie, ako prišiel s Performance paketom a oranžovými doplnkami. Čisté ufo, ale páčil sa mi ten nápad. Štvrtá generácia Leonu nenechala nič na náhodu. Ako kolega označil ich logo, zrazené zviera namiesto znaku Seat, Cupra priniesla do produktovej línie viacero zmien. Tých príjemných je však viac, ako tých negatívnych. Ich logo sa mi páči. Je moderné a nápadité. Aj keď jeho pointa mi jemne uteká. Má sa jedna o odkaz na civilizačné kmene z minulých tisíročí a ich odvahu. Ja som to v tom logu nenašiel.

 

 

Každopádne Cupra priniesla do bežných modelov nielen športovosť. Za logom Cupra vidím toho omnoho viac a obzvlášť v prípade takého modelu, akým je tento Leon e-Hybrid. Je to životný štýl, je to móda, moderna, kúsok umenia a filozofia mladých ľudí. Treba sa na túto značku pozerať ako na komplex viacerých sfér, ktoré sú nám blízke. Nie je to ortodoxný hot-hatch, ktorý by ti poskytol šoférsky zážitok na úrovni závodného auta. Pre mňa to počas týždňa bola moja schránka, do ktorej som sa schoval, navliekol si rukavice a išiel s prúdom a za prúdom.

Poďme však bližšie k jadru veci. Už 5 minút tu trepem len tak do vetra a zatiaľ si sa nič podstatné nedozvedel. Leon dostal výrazná kabát Cupra a oproti bežnej verzii a možno aj FR-ku sa líši hneď vo viacero aspektoch. Tým najvýraznejším je špecifické lakovanie v sivej farbe Graphene. Maliar by povedal, že to je základová farba, ja hovorím, že to je ďalší moderný prvok. V spojení s medenými doplnkami to hrá prvú ligu a tieto dve spojenia si veľmi sadli. Navonok pôsobí Leon v prevedení Sportstourer ako koza. Nie je to náhoda. Leon e-Hybrid je postavený na podvozku bežného Leonu a tak aj podvozkové dielce sú zhodné s povedzme FR-kom. K tomu nám pribalili väčšie 19-palcové kolesá a tak sa nám Leon hrá na crossover.

Nás však neoklame. Interiér si zakladá na detailoch. Na volante sa hrdo týči logo Cupra a rovnako aj na škrupinovo vyzerajúcich sedačkách. Všade nájdeme medené detaily a odkaz toho, že sa jedná o niečo výnimočné a nie bežný Leon. V prípade e-Hybridu tu nájdeme klasické štartovanie na stredovej konzole a nie tlačítkom na volante, ako to majú vrcholové verzie. Čierny strop dotvára luxusný pocit z interiéru a ukončuje tak vkusne spracovaný interiér.

 

Pod kapotou bojovník s kardiostimulátorom

Hneď prvá myšlienka, ktorá ma zaujímala pri informácii, že sa dostane k nám na test Cupra Leon PHEV, bolo, či si zachoval charakter značky Cupra. Už po prvých metroch mi však bolo jasné, že toto auto tu nie je od pokorenia rýchlostných rekordov na okruhoch. Športovej stránke sa však určite pozrieme na zúbok. Prvé, čo ma zaujalo, bola kultivovanosť agregátov. Medzi prednými kolesami nám bije už roky známy motor 1.4 TSi, ktorý sa nachádza vo viacero modeloch, ktoré používajú PHEV systém. Či už Škoda Superb iV, Škoda Octavia RS iV, alebo aj bežný Leon s prívlastkom e-Hybrid. 110 kW teda 150 koní je hodnota, ktorá sama o sebe vodu nenamúti a múku nenamelie. Preto ju dopuje jej kardiostimulátor v podobe elektromotora s výkonom 85 kW/ 115 koní. Systémový kombinovaný výkon tak je 245 koní a 400 Nm. Samozrejme, platí to len vtedy, ak máte batérie nabité na minimálne 50% kapacity. Pod túto hranicu sa zníži krútiaci moment systému na 350 Nm a výkon na 204 koní. Funkcia Boost plne funguje len nad touto hranicou.

 

 

Podľa parametrov to teda nie je vôbec zlé. Vyrovná sa tak aktuálnemu Golfu GTi aj benzínovej Octavii RS. Dvojlitrový motor s rovnakým výkonom má dokonca aj Cupra Formentor. V priamke je tento výkon cítiť. Z 0 na 100 km/h vystrelí pri nabitej batérii za nami odmeraných 6.7 sekundy. Problémom sú rýchlosti nad 135 km/h, kedy prestáva elektromotor stimulovať spaľovací motor. Od tohto sa tak vieš spoľahnúť len na silu 1.4 TSi. Na nemeckej autobahn sa teda s ostatnými radšej neporovnávaj. Môže sa pokojne stať, že ti dá hlavu do smútku bežný Leon FR s 1.5 e-TSi. Cupra Leon e-Hybrid je totižto vďaka batériám výrazne „tučnejší“. Jeho pohotovostná hmotnosť je až 1780 kg oproti 1390 kilogramom v bežnom Leone. Nemôžeme mu to mať za zle. Vďaka tej batérií, ktorá má kapacitu 12.8 kWh, vie ako jediná Cupra jazdiť pod 5 litrov na 100 kilometrov.

Celý týždeň som sa hral na človeka, ktorý má v práci možnosť si auto nabíjať. Výsledná spotreba po celom týždni teda skončila na hodnote 4.7 litra a 9.4 kWh na 100 kilometrov. Snažil som sa však rozumne využívať pohon auta a drvivú väčšinu času jazdil v režime Hybrid. Ten som si pravidelne prepínal aj do režimu Individual, kedy som mu dal pokyn, aby si držal úroveň nabitia batérie. Tento režim som využíval hlavne mimo mesta, kde má zmysel. Následne som prišiel do mesta a vedel využívať kapacitu batérie. Stále však v hybridnom režime. Keďže počas testu sme mali stále chladné podmienky, režim e-Mode som využíval len sporadicky. Na čistú elektrinu by som v zime dal cca 40 kilometrov. Efektívnejšie však bolo využívať systém ako Hybrid. Vďaka sústavnému nabíjaniu som za celý týždeň spravil 860 kilometrov a to na jednu nádrž. Tá má len smutných 40 litrov. Bez nabíjania by to bolo samozrejme výrazne menej kilometrov.

Úroveň rekuperácie si viem nastaviť v palubnom systéme infotainmentu. Ja som využíval vždy tú najsilnejšiu rekuperáciu. Výrazne sa tým šetria brzdy a hlavne pri takom bežnom brzdení som vedel len rekuperáciou dobiť aj 2%. V pondelok cestou do Bratislavy z Trnavy som otestoval aj režim maximálneho dobíjania batérie. Z 11%, ktoré boli v Trnave som sa dostal na 51% v Bratislave. Po cca 44 kilometroch auto dobilo 40% batérie. Spotreba paliva v tomto režime na diaľnici pri rýchlosti 120 km/h bola 7.1 litra. To je hodnota, ktorá sa dá stále pretrpieť. Hlavne s vedomím, že následne som dokázal po meste jazdiť „zadarminko“. Nabíjanie batérie cez nabíjačku trvá úmerne dlhšie. To je najslabšia stránka tohto systéme. Palubná nabíjačka dokáže totižto poňať len 3.6 kW za hodinu. Nabitie do plna tak trvá takmer štyri hodiny. Využiteľná kapacita je cca 11 kWh podľa údajov z nabíjačky.

 

 

Cupra?

Mojou nemenej podstatnou úlohou bolo zistiť, či Cupra Leon PHEV neuráža svoje základy a dokáže obstojne konkurovať aj plne-benzínovým súrodencom. Kvôli tomu tu predsa sme. Keďže žijeme v dobe, akej žijeme a ja nie som SZČO s pôsobnosťou podnikania po celom území SK, tak som sa musel uskromniť v hraniciach svojho okresu. Trnavský okres bol v čase testu tak čierny, že mi postupne rozkrádal medené káble z auta, takže ani pobyt v prírode mimo okres by mi neprešiel. Rovnako, ako môj humor. Šťastie je, že Trnava sa rozprestiera pod Malými Karpatmi a na ich úbočiach sa v dĺžke zopár kilometrov tiahnu relatívne pekné okresky, na ktorých sa dá aj dobre povoziť. A hlavne ich aj poznám. Na Ibize, či Fieste ST tu máme odjazdených už naozaj veľa hodín. Poďme teda nabiť batérie a vydať sa na krátky výlet.

Po noci na nabíjačke sa vraciam k autu a som plný očakávaní, čo nás spolu čaká. Za týždeň som už čo to pochytil, no bol som zvedavý na vyslovene dynamickú jazdu. Možnosti auta boli výrazne obmedzené kvôli zimným pneumatikám, no ani to ma neodradilo. Auto má viacero jazdných režimov. Počnúc civilným režimom Normal, cez Sport, Cupra až po Individual, ktorý som využíval najmenej. V prípade nášho kúsku máme k dispozícii aj adaptívny podvozok, ktorý je možné regulovať v percentuálnom rozpätí. Ani v natvrdšom režime Cupra, však nie je vyslovene tvrdý. Vďaka väčšej hmotnosti sa dá tento režim využívať aj na bežnú jazdu. Tá ma však momentálne nezaujímala.

Po prepnutí do režimu Cupra si prvé uvedomím zvuk, ktorý vychádza z reprákov. Alebo teda z jedného, ktorý je umiestnený pod čelným sklom. Simuluje zvuk nevedno akého motora. Po dlhšom počúvaní tohto zvuku som počul v ňom 3.6 liter VR6 motor, ktorý sme mohli nájsť v Passate R36. Tento zvuk však okrem interiéru ide aj do exteriéru. Zatiaľ sa teda Cupra javí ako malý chlapec s bluetooth reprákom, ktorý frajersky kráča cez mesto. Dostávam sa do svojej veľmi obľúbenej pasáže. A tou sú zákruty. Auto obúva síce zimné topánky, no so šírkou 235 poskytujú dostatok gripu. Začína mi moje tempo. Jedna zákruta strieda druhú a mne sa začína vyplavovať endorfín. Nie je to s ňou úplne beznádejné. Ak si odmyslím toho malého chlapca s reprákom v batohu, tak mám dočinenia s celkom šikovnou Cuprou. DNA úplne nestratila.

 

 

Tretíkrát v tomto článku vďačím baterkám za ich prítomnosť. Ich váha na zadnej náprave robí z auta brutálne stabilné 1.8 tonové „čosi“. Jemne zvýšený podvozok dokáže veľmi efektívne vyrovnať naše cesty a tak sa nebojím o svoju chrbticu. Disky majú však stiahnuté pólky. Zatiaľ držia statočne. Zopár ostrejších zákrut dalo priestor nedostatku tohto auta a to je systémový výkon. Je ho dostatok, no jeho dávkovanie je výrazne umelé a nepresné. Keď ho potrebujem len na 60%, tak ho tam dá 90% a už hrabeme, aj napriek DSG. Na 6-stupňovú DSG je inak rovnako pripojený aj spaľovací motor a aj elektromotor. Čiže, keď v zákrute zaberú obidvaja na 60%, tak je to už priveľa. Manažment rozdelenia výkonu na kolesá teda celkom Cupra nie je. Chýba tomu samozrejme samosvor. Pribrzďovanie kolies mu extra nepomáha.

Druhá vec, ktorá by si zaslúžila od inžinierov viac pozornosti pri jej dimenzovaní, sú brzdy. Na prednej náprave máme kotúče s priemerom 340 mm a jedno-piestik, ktorý poznáme aj z bežných modelov Seatu. Ani by tak neišlo o to, že je to Cupra a zaslúžila by si viac, no tá Cupra má 1.8 tony! Chýba mi možnosť priobjednať si na PHEV brzdy Brembo s priemerom 390 mm. Až tie by tomu sadli. Občas som veru mal na mále. Výhodou je, že som behom 20 kilometrov pod plynom vyšlahal baterky a zábava skončila. Takže som brzdy ani nestihol zapiecť a sotva som zohrial pneu. No presne na takýto účel mi príde Cupra Leon e-Hybrid ideálna. Cez týždeň frajersky, no lacno do práce a cez víkend sa ísť prevetrať na najbližšiu okresku. Kým sú baterky. Verím, že sa dočkáme dňa, kedy hore na Pezinskej Babe bude nabíjačka.

Aby som teda zhodnotil túto stránku auta, tak cesty tohto typu mu moc nesmrdia. Necítilo sa tam síce úplne ako doma, no vyslovene mu to nevadilo. Podvozok hmotnosť auta, aj kvalitu našich ciest, zvládal hravo. Najlepšie sa auto cítilo v dlhších zákrutách. Posed za volantom je geniálny, uchopenie volantu taktiež a sedačky sú postačujúce. Ich vzhľad nie je len na oko, aj keď od vyslovene škrupín majú ďaleko. Ak necháš prevodovku v automatickom režime a nebudeš jej do roboty kecať inak vkusnými pádlami, odvedie dobrú prácu. Jedná sa o staršiu 6-stupňovú DSG, ktorá však bola prítomná dlhú dobu aj v predchádzajúcich modeloch Cupra. Až príchodom Atecy Cupra sa dostala pod kapotu prepracovaná 7-stupňová DSG.

 

 

 

Tak čo?

Leona s novým logom značky som mal možnosť všestranne vyskúšať. Som rád za ten čas strávaný s autom, ktorého filozofia nás bude zrejme najbližšie roky sprevádzať čoraz viac. Zhrnutie určite začnem tým, že Cupra Leon je v dlhom prevedení naozaj krásny kus auta. Žiadne iný kombík, okrem nedosiahnuteľnej RS6, ma neoslovil tak, ako toto. Vyzerá perfektne a perfektne aj jazdí. Na jeho prejav si treba zvyknúť. Rok 2021 je však rok, kedy nám započína naplno zvykanie si na nové technológie. Ak nájdeme auto, ktoré nie je z časti elektrifikované, je to skôr zázrak. Tento rok si ešte naplno však užijeme 5-valec v novom Formentore, no budúci rok aj Cupru neminie ešte väčšia elektrifikácia. Viac nových modelov, ktoré budú čisto elektrické a rátajme aj s príchodom novej motorizácie. Tou bude 2.0 TSi dopovaný elektromotorom s kombinovaným výkonom na úrovni 380 koní. Nie som úplný hejter týchto zmien. Teším sa.

Doriešme ešte nabíjanie, dajme tam rýchlejšie palubné nabíjačky a budeme spokojní všetci. Teda možno. Dostanem sa ešte k cene tohto auta. Jeho cenníková cena skončila na hodnote okolo 42 tisíc €. Treba si však k tomu pripočítať dotáciu, ktorú bude možné v budúcnosti čerpať častejšie a menej obmedzujúco. Sme teda na cene 37 tisíc € za relatívne slušne výkonné auto, ktoré navyše veľmi dobre vyzerá. Importér toto konkrétne aktuálne predáva za 33 tisíc € aj nejaké drobné. To je už veľmi slušná cena. Za Cupru, ktorá dokáže jazdiť pod 5 litrov, prečo nie?! DNA si teda ponechala, no má okolo toho viac rečí. Veľmi som zvedavý na to, ako sa bude správať rovnaký Leon, no s klasickým pohonom, ako sme poznali predtým.