Toto leto sa u nás v redakcii nesie v znamení lepších repríz už niekedy testovaných áut. Napríklad Civic, ktorý som začiatkom roka mal v jeho bežnom prevedení som pred pár týždňami prevetral vo verzii Type R, či nedávno testovaný IONIQ5 Premium bol rovnakom voľným pokračovaním testu slabšej verzie z minulého roka. V prípade X1-ky je to však relatívne čerstvé, keďže pár mesiacov dozadu som sedlal veľmi podobne vybavené auto vo verzii 23i. Okrem toho sa však moje testovacie leto nesie aj v znamení frustrácie pri fotení áut. Nejako sa mi tento rok nedarí scoutovať pekné miesta na fotenie a často sú fotky robené už v absolútnom vypätí na poslednú chvíľku niekde, kde to vyzerá aspoň trochu all right. No tak v prípade tejto X1-ky sú fotky fotené v nedeľu večer o cca 19:00 niekde v Rakúsku, kde som od tretej hľadal ideálne miesto na fotenie a utekal som búrkam a „aprílovým“ dažďom. Nakoniec sa mi však podarilo z toho čosi vykúzliť 🙂

Do tejto X1-ky som sadal ako do Deja Vu. Už som tu raz totižto sedel a ten interiér vyzeral absolútne zhodne. Vtedy som však nemal v hlave toľko seratoninu, čo dnes pri preberaní si tohto krásneho kúsku. Toto je totižto moja vysnívaná konfigurácia novej X1-ky s kódovým označením U11. M Sport Line exteriér, matná farba Frozen Pure Grey alebo krásne 20″ disky kolies, bez ktorých si toto auto už ani predstaviť nechcem. Takto totižto presne vyzerala konfigurácia „mojej“ X1, ktorú som si po spustení konfigurátora robil. Jediná rozdiel bol ten, že som zvolil iX1 namiesto 30e. A zároveň tento konkrétny kúsok ide vyžehliť dizajnový prúser na jar testovanej verzie 23i, ktorá bola obutá na veľmi nepekných zimnách 17″ diskoch kolies. Dámy a páni, takto má vyzerať BMW X1!

Okej, možno sa za tých pár mesiacov jemne moje preferencie zmenili a je to z dôvodu predstavenia verzie M35i. Už asi po tej iX1 až tak netúžim 🙂 To je ale jedno, vykašlime sa na iX1 a aj na M35i, keďže práve tu sa pozeráme na vrchol ponuky modelu X1. A paradoxne je ním práve verzia 30e. Povieme si hneď prečo.

 

 

Policajtom by si utiekol

Naši páni policajti dostali nedávno nové autá. Teda lepšie povedané, my sme im tie nové auta pomohli kúpiť a budeme im ich tankovať aj nabíjať. To znie lepšie, nie?! No a tieto nové autá sú aj BMW X3 30e. Pekné stroje a myslím, že konečne sme ako krajina reprezentatívne vybavená slušnými policajnými autami. Tie 10 ročné Golfy boli už na smiech. BMW X3 30e je auto, ktoré spája pod kapotou pohon motoru 2.0 R4 benzín s výkonom 184 koní a elektromotorom s výkonom 109 koní. Systémový výkon teda tieto stroje majú 292 koní. No a pri BMW X1 30e by si podľa hierarchie modelov rátal, že bude mať okolo 250 koní a celkovo slabšie parametre, však? Alebo teda aspoň veľmi podobné parametre…

Pravda je však iná a BMW X1 30e je právom vrcholom ponuky tohto modelu, keďže spoločný výkon spaľovacieho motoru a elektromotoru je až 326 koní! Samotný spaľovací motor, ktorý poháňa prednú nápravu, má 150 koní, je to 1.5 R3 Twinscroll Turbo spojený so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Na zadnej náprave máme potom 177 koňový elektromotor, ktorý poháňa len zadné kolesá. Vďaka týmto parametrom vystrelí auto na stovku za 5.6 sekundy. Policajné X3-ky to zvládnu za 6.1 sekundy. A pritom majú tie isté označenia. Zvláštne, však?! A potom tu máme ešte M35i, ktorá má tých koní len 300. V tých označeniach sa začínam jemne strácať.

Idem sa však konečne venovať tomu dôležitému a to je táto X1 30e. Ako som teda spomenul už vyššie, o pohon tejto jednotky sa stará trojvalec s objemom 1.5 litra. Tento motor je základom ponuky menších modelov značky a v tomto konkrétnom kúsku má 150 koní. Aj s vybitou baterkou je to stále dostatok výkonu na bežné presúvanie sa. Počas týždňa som sa snažil čo najviac však využívať elektropohon a nabíjanie. Keďže bývam v dvojdome s možnosťou jednoduchého nabíjania, tak som si vždy na noc auto pripojil k sieti a ráno som mal 100% nabitú batériu.

Využiteľná kapacita batérie je v prípade X1 30e slušných 14.2 kWh (16.3 kWh – celková). Na jedno nabitie tak vôbec nebol problém pri priemernej spotrebe okolo 16 kWh/100 km v meste spraviť cca 75 kilometrov. A to už je naozaj dostatok, ktorý mi stačil počas týždňa aj na viac dní dochádzania do práce, do obchodu a naspäť domov. 99.9% času človek nepotrebuje maximálny systémový výkon a ledva som využíval ten plný výkon elektromotoru, keďže som sa snažil čo najviac simulovať bežný život s autom. Ak si zvykneš na tú rutinu napojenia auta na nabíjačku večer, tak budeš veľmi spokojný. A tu už neplatí ten argument „kde to budem nabíjať?!“ Ten kto si kupuje BMW X1 snáď nebýva v Petržalke na starom sídlisku, ale minimálne má už podzemnú garáž s prívodom elektrickej energie, či rodinný dom.

 

 

Výhodou elektrického pohonu tejto X1 je aj to, že dokáže bez problémov fungovať aj vo vyšších rýchlostiach. Dá sa povedať, že pri nabitej batérii je to skoro plnohodnotný elektromobil aj s podobným zrýchlením, či maximálnou rýchlosťou. Ak potrebuješ jazdiť po obchvate, či medzi dvomi obcami, stačí ti na to elektrina, keďže tú vieš využívať do rýchlosti 130 km/h.

Akonáhle sa však batéria vybije, tak auto stále funguje ako plnohodnotný Hybrid. Málokedy sa mi stalo, že by som jazdil po meste s vyššou spotrebou, ako 5 litrov benzínu, aj keď bola batéria vybitá. Samotný spaľovací motor používa na pohon 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku. Spolu pracujú veľmi efektívne a nemudruje im do toho práca elektromotra. To je práve výhoda tohto systému hybridného pohonu. Diaľnica sa ti samozrejme oplatí jazdiť v režime udržiavania nabitia batérie, kedy si odložíš energiu na neskôr. Na diaľnici následne X1 jazdí so spotrebou 6.4 litra pri 120 km/h. Vtedy je to však absolútne bez pomoci elektromotora a betérie. Ak si však nejakú trasu rozložíš na drobné, tak ti výsledná spotreba výjde výrazne menej.

Ak sa napríklad pozriem na svoju bežnú trasu. Bývam v Bielom Kostole, čo je dedina v tesnom susedstve Trnavy. Ak chcem ísť do Bratislavy, tak musím prejsť cez centrum Trnavy, aby som sa dostal na diaľnicu. To znamená, že z domu cez celú Trnavu, čo je nejakých 10 kilometrov môžem bez problémov ísť na čistú elektrinu. Prvých 10 kilometrov mám teda spotrebu 0.0 litra. Následne diaľnica po začiatok Bratislavy idem na spaľovací motor, kde mám spotrebu už spomenutých 6.4 litra benzínu, no odložil som si cca 85% baterky na neskôr. A to práve znova využijem na behanie po Bratislave, kde v priemere spravím cca 25 až 30 kilometrov. Tie idem samozrejme znova na čistú elektrinu. Výsledná celková spotreba na tejto trase je teda v prepočte niečo málo cez 3.4 litra na 100 kilometrov. S bežným spaľovákom by to bolo asi 6.7 litra, keďže by som v meste musel využívať len benzínový motor a spotreba by išla hore. Matematika nepustí.

 

e-xDrive

Aj keď sa to nikde takto neuvádza, ale asi by sa malo. Nie je tu kardan a auto nevie poslať 326 koní len na jednu nápravu. BMW pri svojom plugin-hybride používa podobný systém ako aj napríklad Toyota, či Peugeot. Vpredu motor poháňa predné kolesá, vzadu elektromotor poháňa zadné kolesá. Tento systém ja osobne jazdím úplne prvýkrát, tak som bol logicky zvedavý, ako sa bude chovať v rôznych podmienkach, ktoré som mu navyše sťažoval.

V elektrickom režime je to teda teoreticky 177 koňová zadokolka. Nečakaj však teraz neviem aké elektrické drifty. Na to sú iné autá a navyše 177 koní vie systém dozadu poslať len v režime eBoost, ktorý si vieš aktivovať ľavým pádlom pod volantom. Inak máš k dispozícii na bežné jazdenie len 145 koní na elektromotore. V bežnej premávke teda nemáš šancu ani len pocítiť, že ti ťahá len zadok. Ak naprší a zošliapneš na niektorej križovatke prudšie plyn, jedno z kolies ti síce podkĺzne, ale trakčná kontrola mu veľmi rýchlo dá facku, aby sa nesprávalo detinsky. Pri výjazde na diaľnicu cez jeden z tých slimákových pripájačov to vieš v polovici zalomiť a cez kickdown to poslať bokom a držať to krásne v drifte na čisto elektrický pohon. Hahaha, uveril si mi na chvíľku?!

 

 

 

Samozrejme to nedriftuje a je to absolútne kultivované auto. Osobne ma však zaujímal iný aspekt tohto pohonu. Keďže je to xDrive a každú z náprav poháňa iný motor, tak logicky v čisto elektrickom režime prichádzaš práve o ten xDrive. A práve preto mi tam chýba to označenie e-xDrive. Vyskúšal som teda v elektrickom režime aj prekríženie náprav, či ľahký terén, povedzme taký, aký máš ku chate. Elektronika na zadnej náprave pracuje aj pri prekrížení bez zaváhania a aj bez pomoci tej prednej nápravy dokáže veľmi dobre rozložiť silu medzi kolesá. Prekríženie mu teda problém nerobí. Problém môže prísť v okamihu, keď sa auto v zime dostane na strmší svah, kde je sneh a zaberala by len čisto zadná náprava. To som si však otestovať nemal teraz ako.

Ak funguje pohon v zapojení oboch motorov, samozrejme akékoľvek zaváhanie je bezpredmetné. Tento systém dokáže zareagovať omnoho rýchlejšie, ako medzinápravová spojka a tak sa postará o vyváženú jazdnú stabilitu a presvedčivý prejav pohonu xDrive. Opačný prípad by sa ti však nemal stať. Myslím ten prípad, že by sa vybila batéria a ostane auto len ako predokolka. Ak sa náhodou betéria aj vybije, tak cez generátor umiestnený pri prevodovke posiela elektrickú energiu priamo do zadného motora na jeho pohon. Ale to sa bavíme už o veľmi núdzových situáciách.

Keďže má systém celkom 326 koní, logicky ma okrem pohonu 4×4 zaujímal aj športový aspekt tohto kúsku. Pri premiére novej X1-ky u nás v redakcii na Jar tohto roku som bol jemne sklamaný, keďže konkrétny kúsok obúval strašné obutie v rozmere R17 so šírkou pneu 205. Pritom to bola relatívne slušne našpecifikovaná verzia 23i s výkonom až 218 koní. Tentokrát si teda X1-ka prišla pre reparát na poriadnych kolesách aj poriadnych pneumatikách. Obúva totižto veľmi pekne vyzerajúce a hlavne agilné disky R20 s pneu o rozmere 245/40. Tieto pneu teda zabezpečujú dostatok jazdnej stability.

Pri športovej jazde je však už od prvej zákruty cítiť, že toto nie je auto na naháňanie sa po okreskách. Výkon mu vôbec nechýba, práveže práve naopak. Zo zákruty letí ako vystrelený šíp za sprievodu Iconic Sound generovaných zvukov. Na brzdách je tiež celkom stabilné a jeho chovanie je 99% času veľmi neutrálne. Po pá zákrutách si však uvedomíš zásadnú vec. Má to síce 326 koní, ale poháňa to menší trojvalec. Ozaj to chceš takto týrať?! To auto za prvé ani nie je na tieto účely pripravené, ani určené a perfektné jazdné vlastnosti má skôr ako súčasť aktívnej bezpečnosti. To, že ťa nevytrestá pri rýchlom prejazde zákruty, no podrží ťa, je síce pekné. Zámerom 30e to však ani náhodou nie je.

Bavilo ma však predbiehanie, ktoré bolo okamžité a veľmi bezpečné. A práve toto je pre mňa osobne najväčší argument tohto auta. Ak by som ho chcel kúpiť svojej polovičke a vymyslím si, že by sme mali spolu dieťa, tak im chcem dopriať bezpečnosť. A každý potrebuje raz za čas predbehnúť, či už kamión, traktor alebo podobné stroje na ceste. A v tomto prípade vieš, že to predbehnutie bude naozaj veľmi rýchle a bezpečné. Určite omnoho bezpečnejšie ako na 23i a navyše stoja veľmi podobné peniaze (23i od 49260€ vs 30e od 50529€). Najväčšou pridanou hodnotou toho celého je však tá úspora nákladov na prevádzku. Tie budú počas života s autom výrazne nižšie, ako pri 23i.

 

 

Dizajnová lahôdka

M-Sport line vyzerá na novej X1 geniálne, svalnato, no zároveň neutrálne. Nie je to auto, z ktorého by si počul kričať tú mužnosť, ako napríklad z BMW X6. Je to ideálne neutrálne unisex auto do každej rodiny. Ako muž by som sa vôbec nehneval jazdiť na takomto avtiaku a žena by mala o to väčšiu radosť, že by sme mali BMW, ktoré navyše kurňa dobre vyzerá. Najviac však v tomto prípade dotvára dizajn unikátna farba Frozen Pure Grey a okrem toho aj tieto 20″ disky kolies M-Sport. V prípade novej X1-ky by som pod rozmer kolies 19″ neišiel ani náhodou. To auto s menšími kolesami nevyzerá vôbec dobre a jeho veľké oblúky blatníkov sú absolútne nevyužité. Niekedy vyzerali veľké disky na autách smiešne, no dnes je to takmer povinnosť. A túto povinnosť určite v prípade X1-ky absolvuj. Teda nemusíš samozrejme, je to môj subjektívny pohľad, ale patrilo by sa. Ten dizajn si to zaslúži. Ver mi, dizajnér, ktorý to auto nakreslil si nepredstavoval v hlave ako to bude cool vyzerať na zimných 17-kach.

Inak táto farba stojí 2800€. Predpokladám, že to nie je zrovna deal-breaker, keďže lacné to naozaj nie je. Nemusíš sa však báť, aj iné farby vyzerajú na X1-ke pekne. Mne osobne sa napríklad veľmi páčila práve tá Cape York Green, ktorú sme mali na jar. Zaujímavá pastelová farba a je veľmi pravdepodobné, že by som osobne siahol po nej. V ponuke je ešte pre mňa jedna pekná farba Space Silver, ktorá je s hliníkovým efektom a tiež v M-Sport Line vyzerá super. Je si teda z čoho vybrať, až dokým nemáš chuť na červenú. Tá v ponuke nie je žiadna a možno je to škoda. Viem si predstaviť, že by táto X1 vyzerala krásne v nejakej bordovej, či krvavo červenej farbe. A to by ťa v prípade X1 stálo len cca 4000€, čo je príplatok za Individual farbu od BMW podľa absolútne vlastného výberu. A teda je z čoho vyberať.

Exteriéru som sa síce podrobne už venoval pri teste jarného kúsku, no nedá mi vypichnúť pár detailov, ktoré sú tu predsa len viditeľnejšie. Tá matná sivá farba zvýraznila na aute viacero prelisov a musím znova uznať, že X1 je najvydarenejšie BMW súčasnosti. Myslím z toho radu X. Bez akejkoľvek ďalšej debaty, tu sa s tým dizajnom naozaj vyhrali. Všetko spolu úžasne hrá a nadvezuje na seba. Fascinujú ma naozaj výrazne vystúpené zadné svetlá, ktoré robia z auta svalnatejšie, než v skutočnosti je. Naozaj dizajnovo je to 10/10 a nie je jedinej veci, čo by mi tu bola vadila, alebo ktorá by mi nesedela.

Na interiér si tiež zvykám, ale je to pomalé. Netušil som, že mi bude naozaj časom vadiť ovládanie všetkého dotykom, ale tu to žiaľ tak je. BMW spravilo chybu, že z BMW X1 vyhodilo otočné ovládanie iDrive. Poviem to na plnú hubu, lebo budem veriť, že to niekto z BMW bude čítať a možno sa to pokúsia do budúcna napraviť. Chýba mi to tu a ani po dvoch týždňoch používania som si celkom na to nezvykol. Nevidím naozaj zmysel v tom, prečo to odtiaľ vyhodili, keďže každý kto v tom aute sedel a mal predtým BMW, tak hľadal ovládač, ktorým bude ovládať displej. Bola to návyková vec, ktorá hlavne neodpútavala tak pozornosť, ako hľadanie niečo dotykom po obrazovke. Verím, že sa to aj sem raz vráti.

Spracovaním by však toto BMW mohlo učiť aj ostatné značky. Celý interiér je pretkaný detailami, ktoré z neho robia prémiu a je to akási vstupná brána do sveta BMW. Normálne si však myslím, že ak by človek presadol v súčasnosti z BMW X1 do napríklad X3-ky, či X4-ky, tak by bol možno jemne sklamaný. Poviem to na plnú hubu, ale X1-ka je lepšie spracovaná ako jej väčšie sestry. Tak zas na druhú stranu musí byť. Toto je totižto auto pre masy a nie pre jednotlivcov. Týmto SUV už bez problémov BMW osloví aj mainstream klientelu, ktorá sa predtým možno o BMW nezaujímala. A to je koniec koncov fajn a bolo to aj cieľom celej novej generácie, či už X1, alebo aj 2 Active Tourer. A ako sa hovorí, stačí raz vstúpiť do divokej rieky a už nikdy ťa nepustí. Ľuďom to naopak dá motiváciu makať na sebe, aby si časom mohli dopriať väčšie a väčšie BMW. Logické.

Interiér je inak totožný, ako sme mali pár mesiacov dozadu. Vyjadrím sa navyše ešte k sedačkám, ktoré som si až teraz uvedomil, že sú naozaj perfektne spravené. Sú pekné, no hlavne komfortné a so širokou škálou nastavenia. Práve sedačky sú často problém dnešných SUV. Môžu vyzerať akokoľvek dobre, ale nedajú sa nijako nastaviť. Úprimne, radšej by som si priplatil v tomto prípade za BMW, lebo viem, čo to je sedieť v zlých sedačkách. Viac ako polovica dnešných áut má doslova na hovno sedačky, ktoré sú všetko, len nie komfortné. No hlavne, že majú na sebe alkantaru a občas aj zbytočnú masáž. Najprv treba sedačky spraviť poriadne a potom tu riešme nejaké materiály. Ak tomu nerozumiete, choďte to opísať od BMW. Díky!

 

 

Síce na druhý pokus, ale predsa…

 

…som sa zaľúbil. Ak X1, tak pre mňa jednoznačne v tejto farbe a s týmito kolesami. A aký chcem motor?! Je mi to v princípe jedno, keďže aj 23i jazdilo naozaj dobre. Ak si však pozriem vstupnú cenu, kde je ten rozdiel oproti testovanej 30e naozaj zanedbateľný, tak by som neváhal a išiel aj do elektriky. Navyše osobne by som ušetril nemalé náklady na palivo, keďže by som väčšinu týždňa žil na elektrinu. Toto bolo navyše tuším prvé auto v histórii našej redakcie, ktoré som po týždni a po najazdení 600 km vrátil s polovicou paliva v nádrži, keďže som väčšinu jazdil na elektrinu.

Určite by som si chcel ešte vyskúšať M35i, keďže tá práve môže ponúknuť ten fun-factor, ktorý tejto chýba. V tom sa však zamyslím, že či je to naozaj pri X1 potrebné. Je to síce SUV, ale zase môže byť aj zábavné. Vôbec by mi nevadilo, ak by to bolo 30e a dokonca by to bola aj moja voľba číslo 1. A nezabudni na farbu a kolesá! Nechcem vidieť žiadnu X1 s M-Sport Line paketom na 18″ diskoch kolies, či nedajbože menších! Do pekla s vami… 😉