Je to už 5 rokov. Tak dlhá doba, od kedy nám milý ujo z importu BMW Slovensko požičal úplne prvé BMW na test. 5 rokov, od kedy si pravidelne aspoň párkrát za rok skúšam život na trošku vyššej nohe, ako je bežné. Za ten čas mi rukami prešlo už kadečo od tejto značky z Mníchova. „Bavoráky“ som si samozrejme obľúbil a paradoxne, čím sú dizajnovo väčšími experimentami, tým sa mi viac dostali hlbšie pod kožu. Celé toto obdobie piatich rokov bolo úžasné a hlavne aj náš magazín sa výrazne zmenil. Pretransformovali sme sa na stabilné médium, ktoré ľudia už poznajú a pomáhame vďaka našim článkom, či videám, veľa ľuďom pri kúpe nového auta. Ďakujeme, že nás čítate!

Aby celý test BMW X1 mal ešte väčšie čaro, tak práve tento model spustil našu spoluprácu. Práve modelom BMW X1 to pred tými piatimi rokmi začalo. Nostalgicky si teda zaspomínam, aj na to, aká bola stará X1-ka. Je to pre mňa až neuveriteľné, že som prečkal ďalšiu generáciu tohto obľúbeného auta. Ale sme tu, je rok 2023 a ja držím v ruke volant od BMW X1 23i a v hlave píšem tento test. Prajem príjemné čítanie.

 

Známa duša, no lepšia osobnosť

E84 – F48 – U11. To nie sú kódy emulgátorov, či stíhačiek, alebo skupiny U2 revival. Tieto písmená označujú generácie modelu X1. Od tej najstaršej, ktorej dizajn som už raz skritizoval, až po tú súčasnú. BMW zmenilo postupnosť svojich označení a v prípade modelu X1 preskočili písmeno G, keďže technologicky sa model posunul ob-generačne. X1-ka bola vždy v hierarchii BMW posledná, ktorá sa dočkala novej generácie. Tá, s označením F48, prišla práve na konci životného cyklu modelov generácie F v roku 2016. Nasledovala generácia G, ktorá sa však X1-ky nedotkla. Čiže ešte donedávna sa predávala X1 stále v rovnakom dizajne a s rovnakými prvkami, aké sme poznali kopec rokov dozadu v iných radách BMW. Napríklad starý panel klímy, starý BMW iDrive, staré a hlavne klasické analógové budíky, starý volant s obrovskými tlačítkami a s tým všetkým samozrejme spojené aj zastaralé technológie v útrobách auta.

Je však dobre, že si počkala. Predsa, ako sa hovorí: „Kto si počká, ten sa dočká“. Dvojnásobne to platí aj tu a keď si vedľa seba postavíme ešte minuloročnú F48 a aktuálnu U11, tak okrem veľkosti by sme nemali čo porovnávať. Sú to dve kompletne odlišné autá a na novej generácii neostal kameň na kameni. Je však evidentné, že týmto modelom chce BMW osloviť aj klientelu, ktorá sa predtým možno o BMW až tak nezaujímala. Neviem úplne presne, čo znamená U v označení generície U11, ale pre naše účely testu to označím ako „Universal“.

Už na prvý pohľad je každému jasné, že to je X1. Našťastie sa proporčne auto výrazne nezmenilo a zamerali sa pri jeho vývoji skôr na maximalizáciu vnútorného priestoru a vylepšenie jazdnej techniky. Počul som viaceré hlasy z prostredia internetu, že táto X1 je to najkrajšie, čo aktuálne BMW ponúka. Dovolím si však súhlasiť s týmto názorom. Nová X1-ka sa vyslovene dizajnovo podarila a je kus krásneho auta. Samozrejme je to môj subjektívny názor, ale myslím, že každý si vie ten svoj ľahko podľa pár pohľadov spraviť.

V prípade novej identity to však dizajnéri neprehnali s výraznými pokusmi o zmenu. Už len keď sa pozrieš na novú tvár X1-ky, tak vidíš v tom tradície a odkaz na minulosť. Ten odkaz je naozaj silný a už len ľadvinky, ktorých tvar je tradičný, no zároveň veľmi moderný, sa mi páči. Nie je to žiaden pokus a experiment, ako napríklad rada 2, rada 4, či nová rada 7. Dizajnový aspekt bol navrhnutý tak, aby sa bežnej verejnosti páčil. A veru sa aj páči. Pohľady na ceste si naozaj pýtala.

Tradície si zachováva aj pod kapotou. Tiež tu tých experimentov moc nie je a som veľmi rád, že práve ja testujem vrchol aktuálnej ponuky spaľovacích motorov, ktorý nesie označenie 23i. Čo inak hovoríš na túto farbu? Označuje sa ako Cape York Green a je to pastelová zelená farba. Je možné, že by mi ženy oponovali, lebo aj ja v nej vidím jemný nádych modrej. Je to taká tmavá pistáciová zelená. Pomenúvam ju takto, keďže sa k tým odtieňom ešte vrátim. Čiže pastelová farba je za mňa úspech a páči sa mi.

 

23i? A prečo?!

Jeden z odkazov na minulosť sa vrátil do produktovej línie BMW. Niektorí si možno pamätajú, ale BMW v minulosti osádzalo do svojich áut motor R6 s objemom 2.5 litra, ktorého výkon bolo niekde na úrovni 170 koní. Práve tieto modely sa označovali ako 23i. Bolo to napríklad 323i, či 523i. Do generácie F10 modelu rady 5 sa neskôr pod týmto označením montoval 3.0 R6 s výkonom 204 koní. A dnes toto označenie nesie BMW X1. Ak sa však na to pozrieme cez čísla, tak to dáva logiku, keďže práve tá rada 5 F10 mala rovnaký výkon, ako má dnes samotný dvojliter benzín pod kapotou X1-ky.

Samozrejme sa doba posunula, čiže takéto výkony sú dnes úplne bežné pre túto triedu a v BMW navyše pridali štandardne do motora B48 aj mild-hybridný systém. Systémový výkon je tak uvádzaný na úrovni 218 koní, čo vôbec nie je zlé. Tých 204 koní má spaľovací motor bez pomoci štartér-generátora a 48 voltovej batérie. Aktuálne teda BMW používa už najnovšiu generácie systému eBoost, ktorý už nemá len 11 koní navyše, ako v minulosti, ale má solídnych 19 koní a 55 Nm. Motor je vybavený silnejším elektromotorom, ktorý je prepojený s motorom odolnejším klinovým remeňom. Aj vďaka tomu vie teda výkon efektívnejšie využívať v širšom spektre otáčok. A aj vďaka tomu vedel výrobca tieto výkony systémovo zrátať.

Tento istý systém ponúka aj slabšia motorizácia 20i, ktorá je po novom už len 1.5 trojvalec s výkonom 156 koní (170 koní celkovo). Najväčšou výhodou tohto systému v prípade motorizácie B48, teda 2.0 R4 však nie je ani tá výkonová pomoc. Tá sa popravde veľmi ťažko uvedomuje. Samotný dvojliter od BMW je tak vychytaný a dobre zvládnutý motor bez turbo diery, že si pri jazde človek pomoc tohto malého elektromotora ani nevšimne. Pri zrýchlení v priamke je však auto dostatočne dynamické, že tých takmer 220 koní je naozaj cítiť. Čo je však dôležité, je pomoc elektromotora pri decelerácii. Tým, že má väčší stator aj rotor oproti starším systémom, tak pri pustení plynového pedálu dokáže toho naozaj veľa. A tomuto sa povenujem dôkladnejšie

Celý systém decelerácia a rekuperácie funguje adaptívne a inteligentne v spolupráci s mapami, kamerou a radarom adaptívneho tempomatu. Akonáhle pustíš plyn na dlhej rovinke, kde pred tebou nie je žiadna križovatka, či zákruta a ani auto, tak motor sa dá do režimu plachtenia. Využíva tak maximálnu kinetickú energiu svojej hmotnosti a šetrí tak palivo. Akonáhle však si v meste a pred tebou je iné auto, či križovatka, po pustení plynového pedálu sa dočkáš naozaj výrazného rekuperačného brzdenia, ktoré intenzívne spomalí auto. Všetko to pracuje automaticky a ty tak nepotrebuješ nič nastavovať. Na túto asistenciu som si veľmi zvykol, lebo naozaj v prípadoch, kedy bolo treba len dobrzdiť, spravilo to auto za mňa úplne samé. A dokonca bez použitia bŕzd a ich opotrebovania.

 

 

Ďalší benefit tohto systému sa prejavil aj na samotných križovatkách. Tým, že je to mild-hybrid, tak systém štart/stop sa tu žiaľ vypnúť nedá. Ten však nie je vôbec otravný a nečakáš na jeho reakcie. Znova sa ukázalo, ako ďaleko inžinieri v BMW sú a ako vedia prepojiť jednotlivé snímače auta. Keď je auto napríklad na svetelnej križovatke, motor samozrejme zhasne. Akonáhle sa však na semafóre objaví zelené svetlo, tak motor okamžite štartuje bez ohľadu na to, či sa už vozidlo pred tebou pohlo, alebo nie. Ak je to bežná križovatka bez svetelného riadenia, tak zase platí, že v momente ako sa auto pred tvojim pohne, tak sa motor automaticky naštartuje a pripraví sa na jazdu. Toto je zvládnuté naozaj na 1 s hviezdičkou!

A prichádzam k tomu najlepšiemu, čo tento motor ponúka. Tým je spotreba. Boli sme naučení, že dvojlitrové benzínové agregáty majú tendenciu vziať si aj 10 litrov paliva a dlhé roky sme to považovali za normálne. BMW X1 s motorizáciou 23i tento zaužívaný štandard ruší a vytvára úsmev na tvári svojmu majiteľovi aj so spotrebou. Pozrime sa napríklad na teké mesto. V relatívne hustej premávke dokáže tento motor jazdiť so spotrebou na úrovni 7.3 litra na 100 km. Mimo mesta spotreba dramaticky klesne na hodnoty blížiace sa 5.5 litra na 100 km a prekvapením bola aj diaľnica, kde pri 130 km/h si motor vypýta len 6.5 litra. Do pekla s elektrickými autami!

 

BMW, ktoré pláva po prúde

Predchádzajúca generácia nebola v očiach skalných moc obľúbenou. Spomenul som to aj v jej teste a dôvod sme všetci poznali. Bolo to jedno z prvých áut značky BMW, ktoré nepoužívalo ich tradičnú koncepciu s motorom uloženým pozdĺžne a s preferovaným pohonom zadných kolies. Doba sa zmenila a označenie sDrive znamenalo pohon predných kolies. A bol to pre BMW logický krok. Ľudia, ktorí vyhľadávajú túto kategóriu, to tak chceli a zadokoliek sa vyslovene báli. V tomto zaužívanom proteste proti tradíciam BMW pokračujeme aj v prípade generácie U11. Tentokrát však ešte o čosi doladenejšie a dospelejšie.

Je pravda, že ak sa roky sústredí značka na vývoj a vylepšenie pohonu zadných kolies a od toho odvodeného xDrive, tak hneď na prvú nedáš dokonalú predokolku. Dôkazom je napríklad BMW 128ti, ktoré malo ukázať talent konštruktérov, ale bol skôr prepadákom a novinári si ho tiež moc nepochvaľovali. Aj generácia F48 mala napríklad oproti Audi Q3 svoje muchy, ale to sa príchodom novinky zmenilo. U11-ka, ako ju nazvem, je veľmi poctivým reparátom a v BMW našli človeka, ktorý dokáže odladiť tú „ľudovú“ koncepciu, aby to však stále ostalo BMW.

Náš testovaný kúsok mal však jeden hendikep a ten bol v podobe obutia. Na novú X1-ku vieš obuť až 20″ disky kolies. Tie sú možno extrém vzhľadom na cenu pneu, ale 19-ky určite ber hlavne kvôli rozmeru pneu. Zimné 18″ disky totižto obúvajú pneu s rozmerom len 205 mm na šírku a tak neposkytujú takú smerovú stabilitu, akú by takto veľké SUV požadovalo. Ak si však pozrieš konfigurátor, tak bežné 18″ disky majú rozmer pneu 225, čiže v tomto prípade to bol len nešťastný výber zimného obutia. Na 1.7 tony je 205 jednoducho málo a auto viac plávalo, ako by som chcel.

 

 

Ten toľko hanený xDrive je v prípade novej generácie predsa len o niečo lepšie vyladený a dostal nový mozog. O jeho rozhodnutia sa v novej generácii stará nová riadiacia jednotka, ktorá je umiestnená priamo na zadnom diferenciáli, kde sa lamelami pripája kardan ku kolesám. Systém je veľmi podobný tomu od Borg Warner, ale teda vraj si ho BMW vyvíja samo. Pri bežnej jazde sa snaží výkon, čo najviac rozdeľovať 50:50, ale je cítiť, že predná náprava je tá dominantná. Na mokrej ceste, alebo pri zhoršenej adhézii sa mi zopárkrát stalo, že predné kolesá prekĺzli a až po milisekunde sa pripojil zadok. Ak zmeníš jazdný režim na Sport, tak vtedy vyslovene začne zadok ťahať celé auto a je cítiť jeho zapojenie do jazdy. V tomto prípade už do toho preklz nekecal.

Auto je však veľmi komfortné a až na pár vyslovene extrémnych skúšok obstálo veľmi dobre. Pohon pracuje logikou BMW a aj vďaka nemu tu máme tak dobrú spotrebu. Adaptívny podvozok je do mesta ideálnou voľbou a auto je vyslovene komfortné aj na našich cestách. Stálo by ešte za pokus vyskúšať auto na tých väčších diskoch so širšou pneu na úrovni 245 mm. Som presvedčený o tom, že by sa charakter celého pohonu výrazne zmenil. Pri takto úzkych pneumatikách a tejto porcii výkonu sama elektronika možno nečaká, že by vôbec k nejakému preklzu malo prísť. Samotný podvozok je veľmi nadaný a s poriadnymi pneumatikami by som sa vedel s týmto autom aj mierne zabaviť.

 

Umenie, priestor a svetielka

V súčasnosti sa dizajnéri značky BMW veľmi zaoberajú expresiou. Milujú umenie a dávajú o tom značne poznať aj nám používateľom ich áut. Na dizajne novej X1-ky je vidieť, že mali túžbu vytvoriť umelecké dielo v tom pravom slova zmysle. Ono to nie je predsa len môj názor, ale aj dizajn áut je súčasťou aktuálneho umeleckého smeru a môžeme ich bez problémov považovať ako umením. Rovnako aj stavby, oblečenie, či práve samotné obrazy. BMW X1 v sebe združuje tieto svety všetky. Ak máte radi umenie, tak práve BMW X1 je ideálne pre vás.

V roku 2023 nemá BMW už štandardné jazdné režimy ako Eco Pro, Comfort, Sport. Objavujeme nový svet jazdných režimov, ktoré sú skôr akýmisi témami celého auta. Ten základný je Personal. Vtedy je nastavenie vozidla v normálnom režime. Klasické budíky, či voľba ambientného osvetlenia, alebo rozhranie displeja a jeho farebná schéma. Okrem tohto režimu si vieš nastaviť ešte dva „bežné“ režimy. Jeden je samozrejme Sport a druhý je Efficient. Ich úlohy sú jasné. Čo je tu však inak, sú zvyšné dva jazdné režimy, respektíve „Moje režimy“, ako sa na displeji nazývajú. Expressive a Digital Art.

 

 

Režim Expressive prepne aj zobrazenie budíkov, ambientné podsvietenie a aj obraz stredového displeja, kde ostane akýsi digitálny obraz. Všetko má žlto-modrú schému a to sa týka aj podsvietenia. Rýchlomer vyzerá tiež rozdielne a máš pocit, ako by auto s tebou cez toto umenie komunikovalo. Niečo veľmi podobné je aj Digital Art, ktorý zmení schému na fialovú a na stredovom displeji sa objaví jeden s obrazov a aj s ich autorom. Cítiš sa teda ako naozaj v galérii na vernisáži. Veľmi zaujímavý spôsob odlíšenia sa. Ale funguje.

Najviac však na mňa fungovalo ambientné osvetlenie, ktoré sa dá nastaviť vo veľkom množstve farieb. A tu je zjavné, že tieto farby musela písať sem žena. Chlap by nikdy toľko odtieňov nevymenoval. Čiže s niektorými názvami sa stretneš úplne prvýkrát. Napríklad ako tieto odtiene: Citrínová, Papájová, Flamingová a iné. Akože v tomto sa fakt vyjašili. Jedným dychom musím dodať, že samotné osvetlenie je na takej úrovni, že by sa ani aktuálna rada 7 nemusela vôbec hanbiť. A ja som teda veľmi vysadený na pekné ambietné osvetlenie. Čiže s týmto trafili presne moju strunu.

Vrcholom toho celého bol ešte malý detail, kde v prípade prítomnosti prémiového audiosystému Harman/Kardon, nájdete podsvietené jeho logo na vrchných krytoch. Geniálne! A nie je to vôbec kolotočárske, lebo bez ohľadu na hlavnú farbu osvetlenia, logo vždy ostáva biele. Chválim, chválim. A ak sa teda už bavíme o tých reprákoch. Harman/Kardon už tradične nesklamal a danú triedu sa môžeme bez okolkov baviť o jedným z TOP audiosystémov. Navyše ho dizajnéri krásne „ohákli“ a tie hliníkové kryty so špecifickým dizajnom sú čerešničkou na torte. V tomto vidím veľký vplyv vyšších tried a aktuálne neponúka v segmente nikto krajšie repráky 😀

 

 

Poďme sa pobaviť o chýbajúcom kolečku iDrive. Keďže som zvyknutý na BMW, chvíľku mi to chýbalo. Ale naozaj len veľmi malú chvíľku, keďže som si rýchlo uvedomil, že tento najnovší systém BMW iDrive sa aj tak najlepšie ovláda dotykom a nie kolečkom. Dôležité tlačítka na prepínanie skladieb, či hlasitosť sa presunuli namiesto práve tohto kolečka a všetko potrebné mám tak po ruke. Ja som s tým vo finále okej. A myslím, že veľmi rýchlo si zvykneš aj ty.

V BMW vychytali zároveň ďalšiu vec a tým sú všemožné skratky, ktoré nájdeš v tlačítkovej podobe. Ak uvidíš tlačítko s nejakým piktogramom, pri ktorom sú tri čiarky pod sebou, tak to je práve rýchla voľba. Nájdeme tu tak tlačítko na vyvolanie nastavenia svetiel, či ambientného osvetlenia a človek to tak nemusí dlho hľadať v obšírnom menu. Toto riešenie kvitujem.

Nová generácia prináša samozrejme aj nový volant. Ten je na prvý pohľad krásny a na druhý dotyk úžasný! Už keď sa naňho pozrieš, tak vidíš, že prišiel o pár tlačítok oproti generácii G modelov BMW. Všetko podstatné tu však ostalo. Ovládanie tempomatu bolo veľmi zjednodušené a napríklad nastavenie odstupu adaptívneho tempomatu nájdeš až v displeji systému iDrive. Jedna vec mi predsa len trošku prekážala a bolo obtiažne si na ňu zvyknúť. Na pravej strane volantu nájdeš otočný volič so šipkami po bokoch. Tento volič je veľmi malý a keď ho chceš posunúť do strany, viackrát sa mi stalo, že som ho stlačil. Klasické šípky by boli lepšou voľbou, aj keď neestetickou. A ešte predsa len jedna drobnosť, vyhrievanie volantu už nenájdeš na volante, ale v menu klimatizácie. Pritom pri ovládaní tempomatu je záslepka, ktorá nemá využitie, keďže aj v BMW 7 je toto miesto prázdne. Mohli podľa mňa sem dať hardvérové tlačítko na zapnutie vyhrievania volantu ako majú aj VW.

 

 

Ďalšia drobnosť, ktorú som si z hľadiska rodinného aspektu auta uvedomil je, že do auta si nemôžeš doobjednať ani trojzónovú klímu, či vyhrievanie zadných sedačiek. To by sa už patrilo na BMW, či?! Ale ak sa pozriem v globále na celé auto, tak je perfektne pre rodinu prichystané. Napríklad už len odkladacie priestory, ktorých tu je neúrekom a BMW konečne ukázalo, ako sa má využívať inak slepý priestor.

Predné sedadlá nie sú totižto oddelené extrémne veľkou konzolou, ktorá nemá žiadny úložný priestor. Taký Hyundai Tucson by za toto prepadol, keďže stredová konzola je tam veľká ako v lietadle. Tu však na to mysleli a lakťovú opierku spravili levitujúcu a pod ňou vytvorili obrovský priestor na rôzne saky paky. Cool! Zároveň je viac než cool aj odkladací box na telefón, ktorý je natočený do priestoru a tak vždy vidíš dobre na displej. A domysleli ešte aj takú drobnosť, ako zaistenie toho telefónu pogumovanou obručou ako na kolotoči, nech sa ti nepohne z miesta. „Einfach Schlau!“ – teda Simply Clever len po nemecky.

Najprv som si však myslel, že lakťová opierka nemá v sebe žiadny úložný priestor. To som ju však len nevedel otvoriť a až po pár dňoch som prišiel na to, že sa predsa len otvoriť dá 😀 Dobre zamaskované.

 

Najlepšie C-SUV súčasnosti?

Áno?! A však asi heej! BMW X1 generácie U11 bolo pre mňa veľmi výrazným a milým prekvapením. Nedokážem v tomto teste zhrnúť úplne všetky pocity z toho auta, keďže by bol na 10 tisíc slov. Ale je dobre, že mám o čom písať, lebo to znamená, že ma auto naozaj zaujalo. V tejto triede som jazdil už všetky možné autá. Ak sa pozrieme na priamu konkurenciu, tak vidíme buď škaredý Mercedes GLB, alebo peknú, no zastaralú Audi Q3. Ostatné značky sa však kvalitou spracovania už doťahujú pomaly na prémiovky, takže sa dá porovnávať. BMW X1 sa však kvalitou spracovania vymklo kontrole a zadelilo celému segmentu takú ranu, že by sa mali iné značky vrátiť do školských lavíc a nakresliť znova auto.

Veľkým plusom celej X1-ky je aj to, že sa ponúka v akejkoľvek motorizácii. Nájdeme tu stále výkonný dvojliter benzín, či diesel, potom samozrejme plug-in hybrid a teda nesmie chýbať ani plne-elektrické BMW iX1, ktoré sa mne osobne páči tuším najviac. Novému BMW X1 teda uďelujem 94% hodnotenie a ty vieš predsa prečo som mu tých pár percent strhol. Písal som to všetko vyššie. Ak si chceš pozrieť o BMW X1 ešte niečo viac a toto ti nestačilo, tak video test nájdeš na našom YouTube!