Poznáš to. Súrodenecké a nikdy nekončiace spory. Starší vs. mladší súrodenec je obľúbeným námetom aj amerických režisérov pri tvorbe tragi-komédií, rodinných filmov, trillerov a občas aj hororov. Nám tento námet vnukol perfektný nápad na dvoj-test. Sivé sestry znie síce trochu strašidelne, no keď sa na ne pozrieš, vieš, že sa bude jednať o rodinný film so šťastným koncom.
Keďže máme v redakčnej garáži minulú generáciu Fiesty ST, dokonca v jej najvyššej možnej konfigurácii ST200, zaujímalo nás, samozrejme, ako je na tom jej nástupca. Úprimne poviem, že sme mali veľmi dobrý vyjednávací argument, keď sme si novú Fiestu ST pýtali na test. Spravíme medzigeneračné porovnanie! Tento nápad nám prešiel a my sme tomu boli veľmi radi. Vedeli sme, že to nebude zaujímať len nás ale aj teba, ako čitateľa, že či si nová Fiesta ST zachovala renomé tej starej, ktorá bola považovaná za najzábavnejší malý hot-hatch. Predsa len, tieto dve autá sú si veľmi podobné, no na druhú stranu je každé úplne iné. Prečo, si povieme v najbližších minútach.
Trampoty s Fiestou ST200
Toto auto sme tu ešte nepredstavovali. Paťo ho má doma už takmer rok, no po desiatkach neúspešných pokusoch ho presvedčiť, aby sme konečne vydali test, ako jeho pohľad na to auto, som to vzdal. Konečne teda mám ja možnosť niečo málo o tom aute povedať. Už v teste Fiesty ST som spomínal, že ST-čko bolo mojim obrovským snom, ktorý si však splnil on a ja som za to rád. Ale to ti poviem, bol to urputný boj tu to auto vôbec prihlásiť. Nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že si vlastne sem priviezol hneď dve Fiesty ST200 po sebe.
Viacerí ste už tento príbeh počuli, no pre tých ostatných to v krátkosti zhrniem. Niekedy začiatkom Septembra 2017 sa Paťo rozhodol, že pôjde do Nemecka pre vyhliadnutú Fiestu ST200. Našiel jednu predvádzačku s ani nie 1000 kilometrami tesne za hranicami v Drážďanoch. Presne jeho vysnívaná špecifikácia v najvyššej výbave, v šedej farbe Storm Grey a chýbalo jej už len jedno. On za volantom. Netrvalo dlho a už mi posielal fotku na dvore dealera, ako si auto preberá a mieri s ním na SK. Domov prišiel vo večerných hodinách a doteraz si pamätám, ako pre mňa prvý-krát na nej prišiel. Nevedel som, kto sa vtedy z nej viac tešil, či on alebo ja, auto bolo presne podľa jeho predstáv. Teda skoro…
Po tomto dni mali nasledovať štandardné byrokratické postupy ako STK, KO, EK, preloženie dokladov a konečne prihlásenie so svojimi vlastnými značkami. Tu však nastal zlom celého príbehu. Na Kontrole originality sa totižto zistilo, že VIN číslo na karosérii nesedí s VIN číslom v papieroch a za oknom. A prúser! Nasledovali telefonáty v nemčine, v angličtine, komunikácia s výrobcom, riešenie tohto problému, čo teraz s tým, že to auto sa tu nedá prihlásiť. Auto sa teda išlo vrátiť naspäť do Nemecka. Tam sa ho už promptne ujal dealer, ktorý sa snažil celú túto vzniknutú situáciu čo najrýchlejšie vyriešiť v prospech Paťa. Podarilo sa zistiť to, že sa stala chyba vo výrobe, a že človek, ktorý bol zodpovedný za VIN čísla vo výrobnom závode pochybil. Výrobca vydal oficiálny dokument, ako potvrdenie toho, že spravil chybu, a že sa VIN číslo mohlo preraziť za už to správne. A od toho momentu to už bolo jednoduchšie.
Paťo sa teda vrátil naspäť do Nemecka druhý-krát pre skoro tú istú Fiestu, ale už s iným VIN číslom a problém bol tým vyriešený. Až teraz sa mohol začať tešiť z jeho nového auta. Celé to trvalo takmer mesiac, no môže si povedať, že je jediný na celom svete s Fiestou ST200, ktorá má dve VIN čísla :D. Limitovaná edícia nikdy nebola limitovanejšia.
ST200 – a to je len 200 kusov?!
Nie. Označenie ST200 odkazuje na niekdajšie označovanie verzií modelovej rady ST. Číslovka 200 značí počet koní. Správne, auto má teda presne 200 koní a 290 Nm krútiaceho momentu (pri overbooste 215k, a 320 Nm). To sú rovnaké čísla, ako má aj úplne nová Fiesta ST. Staršia generácia mala však pod kapotou 4-valcový agregát s objemom 1.6 litra označovaný ako EcoBoost. Tento motor sa objavil aj vo Fieste R5, teda samozrejme len jeho konštrukčný základ. Ešte do nedávna to bola najrýchlejšia Fiesta všetkých čias. S týmito parametrami dokázala zdolať hranicu 100 km/h za slušných 6,7 sekundy a maximálka končila na hodnote 230 km/h.
Samozrejme, že sa jednalo o limitovanú produkciu. Oficiálne čísla nikde síce nie sú napísané, Ford najprv tvrdil, že sa vyrobí len 400 kusov, no na viacerých fórach sa človek dočíta, že vo finále vyrobili celkovo 433 kusov tejto najrýchlejšej Fiesty. (A len jednu s dvomi VIN číslami :D)
Oproti klasickej Fieste ST totožnej generácie má teda hneď niekoľko vylepšení. Navýšený výkon zo 182 koní, rovnako tak spomínaný krútiaci moment a pri tom to nekončí. Fiesta ST200 má lepšiu prevodovku, ktorá má oveľa kratšie rýchlosti a obmedzovač prevodovky končí na čísle 252 km/h. To Fieste ST200 dáva obrovskú výhodu a jej dynamické zrýchlenie si len ťažko hľadalo konkurenciu. Oproti „klasike“ má strmšiu prevodku riadenia, tuhší podvozok s hrubším stabilizátorom na prednej náprave, špeciálne kolesá, alebo unikátne lakovanie. Malej zmeny sa dočkal aj interiér kde nájdeme čisto čierne sedačky Recaro a plaketku s nápisom ST200 pri radiacej páke.
Poďme sa pretekať
Kvôli tomu tu predsa sme. Porovnajme si tieto dve autá však najprv parametrovo. Nová Fiesta ST má rovnakých 200 koní a rovnaký krútiaci moment 290 Nm, ako jej starší súrodenec ST200. Tento výkon však docielila z menšieho motora. Po novom má ST-čko pod kapotou turbom prepĺňaný troj-valec s objemom 1.5 litra a s funkciou vypínania jedného valca. Pod kapotou sa teda odohrala revolúcia. Aj napriek rovnakým parametrom sily motora, dá nová Fiesta ST stovku o 0.2 sekundy skôr, čo sme si aj sami vyskúšali. Papierovo je udávané zrýchlenie za 6,5 sekundy, nám sa to podarilo dokonca za 6,4 sekundy. Podľa všetkého by sa teda malo jednať o najrýchlejšiu Fiestu, aká kedy bola vyprodukovaná.
Zdanie však trošku klame. Z 0 na 100 km/h je nová Fiesta očividne rýchlejšia, to sa jej vziať nedá, no pri dynamickom zrýchlení vo vyšších rýchlostiach si lepšie viedla práve ST200. Napríklad čas z 0 na 160 km/h má už lepší staršia ST200 a to aj vďaka kratšej prevodovke. Pri závode v šprinte z pevného štartu si autá viedli veľmi podobne. Na priloženom videu môžeš vidieť len veľmi malý rozdiel medzi novou a tou starou, a to aj keď si odmyslím, že som na novej vyštartoval o milisekundy skôr ako Paťo na jeho :D. Paťovi navyše na ST200 neaktivovalo funkciu overboost-u, ktorý by mu pridal 15 koní, keďže dlhšie sme stáli na mieste a motor bol až moc zohriaty. Oproti klasickej Fieste ST staršej generácie je tá nová omnoho rýchlejšia, to je vidieť aj na pár videách, ktoré už kolujú po webe, no proti ST200 je to vyrovnaný súper.
O to lepšie!
Keď už sme vedeli, že tieto autá sú v priamke takmer rovnako rýchle, vedeli sme, že obrovské slovo budú mať jazdné vlastnosti. A našťastie práve toto je vec, v ktorej sú tieto dve autá veľmi odlišné.
Zákrutový tandem
Na porovnanie týchto takmer dvojčiat sme si vybrali naozaj špecifickú trasu. Miestami dosť rozbitú, avšak s peknými zákrutami so super výhľadmi a hlavne s minimom dopravy. Úsek Trstín – Buková – Záhorie poznajú určite aj motorkári a v dopoludňajších hodinách cez sviatok Výročia SNP bol takmer prázdny. To nám dalo perfektnú príležitosť skúsiť si jemný tandem, ktorá Fiesta bude rýchlejšia. Už po prvých kilometroch bolo cítiť, že staršia Fiesta sa pasuje z horším povrchom menej zdatne ako nová. Na rozbitých úsekoch cesty dostala nová platforma navrch a rovnako tak aj vo výjazdoch zákrut, kedy sa o slovo prihlásil samosvorný diferenciál Quaife, alebo pružiny na zadnej náprave. Aj napriek tomu však bol Paťo stále nalepený za mnou, ale tu sa niet čomu čudovať. Svoju Fiestu za ten rok pozná perfektne, ja som v tej novej sedel sotva pár 100 kilometrov a nedokázal som byť s ňou tak rýchly. „Výhovorky! Si pomalý šofér!“, kričí dav. No dobre, dobre uznávam.
Aby sme teda objektívne zistili, ktorá je lepšia, vymenili sme sa. Až v tomto momente som si uvedomil, aký veľký je medzi nimi rozdiel. Po pár metroch prišlo uvedomenie, že už nikdy nebudem na novú Fiestu ST hovoriť, že je tvrdá a nekomfortná. Naopak som mal pocit, že nová Fiesta ST je prechádzka rajskou záhradou oproti Paťovej. Ten istý pocit mal aj on, keď vystúpil z novej. Obidvaja sme sa zhodli v tom, že nové ST-čko má oveľa komfortnejší podvozok, no zároveň neprišlo o jazdné vlastnosti toho starého. Na rozbitých cestách aj napriek 18″ kolesám dokáže oveľa lepšie filtrovať nerovnosti a oveľa menej sa nekvalitné cesty ozývajú vo vnútri vozidla. Novej Fieste ST pomáhajú aj generačné vylepšenia v podobe tlmičov, ktoré sa dokážu adaptovať na stav cesty, a tým pádom pri väčších kmitoch vedia efektívnejšie tlmiť nerovnosti.
Trasa na Rohožník bola veľmi dobrá testovacia cesta. Táto cesta svojou kvalitou patrí medzi tie horšie na Slovensku a Paťo išiel na novej Fieste ST prvý. Hneď pri prvých nerovnostiach som videl ten rozdiel, keď sa nová Fiesta cez to len tak preniesla a ST200-ka mi spočítala platničky medzi stavcami a radšej som ubral plyn, lebo som sa bál, že to nedám ani ja ani tuhý podvozok auta. Na dobrom asfalte dokáže však ST200 byť neskutočne rýchla.
Vec, ktorá bola na starej Fieste o kus lepšia, bolo riadenie a radenie. Pri súčasnej generácii sa stretávame s už príliš mnoho elektronikou a tak prichádzame o tú dôležitú komunikáciu medzi vozovkou a volantom. Tým, že Fiesta ST200 nemá žiadny volič jazdných režimov, nemá ani modifikovateľné servo riadenia. Vodič si nedokáže nastaviť tuhosť, ako pri novej a odozva od kolies je omnoho vernejšia. Paradoxom však je, že nová Fiesta ST má riadenie o niečo presnejšie a strmšie ako je tomu pri ST200-ke. Obidve sú však chirurgicky presné náradia na zákruty a rozdiely musí človek hľadať naozaj dlho.
Stará Fiesta ST200 má však jeden dar. Tým je nekončiaca zábava a potreba naučiť sa auto naozaj ovládať. Zadkom zahadzuje bez predchádzajúceho varovania a treba si v nej dávať fakt pozor, akú stopu zvolíte a či nespravíte nejakú chybu, ako napríklad ubratie plynu v strede zákruty. ST200-ka odpúšťa oveľa menej chýb ako nové ST-čko a to sme si všimli obidvaja. Pri tej novej však máte väčší priestor sa učiť. Je benevolentnejšia na odpúšťanie chýb a jej nastavenie podvozku dáva vodičovi väčšiu istotu. Ostala zábavná, no už to nerobí akosi sama, musíte sa s ňou hrať vy, a potom dokáže byť s ňou aj kopec srandy.
Pri ostrej jazde sa však ukázala výhoda novej Fiesty ST a predsa len o niečo novšieho motora. Oproti tej starej má minimálnu turbodieru a perfektné reakcie na plyn. Staršia generácia ťahá tiež veľmi pekne, no šofér si musí na ten záťah počkať do vyšších otáčok. Pri režime Sport sme mali dokonca až pocit, ako keby nová Fiesta disponovala systémom z motoršportu s názvom Antilag system. Ten tu však priamo nie je, no zotrvala tu architektúra umiestnenia turbo-dúchadla priamo do hlavy valcov, ako to mal aj 1.0 EcoBoost. Tým sa eliminovali straty tlaku a teploty a turbo sa tak dokáže oveľa rýchlejšie nadýchnuť. Len pre zaujímavosť, v novej Fieste ST je použité turbo-dúchadlo RAAX od firmy Continental, ktoré sa používa mimo iné aj v motore BMW i8.
V čom však má nová Fiesta ST výrazne navrch, je spotreba. Testovacia trasa spotreby mala cca 40 kilometrov z Pezinskej Baby do Trnavy. Nová Fiesta ST s trojvalcom pod kapotou dokázala prejsť tento úsek so spotrebou 4.8 litra na 100 kilometrov, kdežto jej staršia sestra za 5.6 litra na 100 km. Je ti teda jasné, že sme na tejto trase skúšali hlavne schopnosť áut jazdiť „na spotrebu“. To pridalo body novej Fieste.
Akoby z jedného vajca
Až keď som zbadal fotky, som si uvedomil ako moc sú si podobné. Rovnaká farba, tej novej pribudla len metalíza, veľmi podobné kolesá, podobný zadný difúzor a úplne rovnaký priemer koncoviek výfuku, podobný tvar karosérie, no len o pár dverí navyše. Verím tomu, že keby bola troj-dverová a Paťo na nej príde domov, jeho susedia by si ani nevšimli, že má nové auto.
Áno, musíme uznať, že čo sa exteriéru týka, Ford moc pri novej Fieste neexperimentoval a oproti predošlej generácii pôsobí táto nová len ako evolúcia. Predošlá generácia Fiesty bola však veľmi obľúbeným autíčkom a ani sa niet čomu čudovať. Osobne ma ani tak nemrzí, že sa podobajú na seba dve generácie, pokiaľ majú rovnaké gény, tak by to predsa malo ostať v „rodine“. Zamrzel ma však fakt, že verzia ST-line je až príliš podobná vrcholovej verzii ST. V exteriéri sa líšia len v pár detailoch, ako sú šedé plasty predného nárazníka, dvojitá koncovka výfuku a samozrejme špecifické farby, či kolesá.
Minulú generáciu ST-čka išlo teda odlíšiť od „štandardnej“ oveľa ľahšie.
Nová Fiesta ST v prípade výbavy však prišla s niekoľkými vychytávkami, ktoré tá stará nemala. Pre mňa najväčšou sú Full LED adaptívne svetlá. Bola škoda, že do starej Fiesty sa najlepšie svetlá ponúkali len halogény s LED denným svietením, nie je to predsa tak dávno čo skončil jej predaj. Toto novej Fieste pomohlo aj po dizajnovej stránke, aj po stránke funkčnosti. V noci vidíte omnoho viac ako s halogénmi a najväčšiu výhodu LED svetiel zistíte pri jazde v noci v daždi. Full LED svetlá sa teda stali povinným príplatkom pri novej Fieste ST. Teda aspoň pre mňa.
Pôvodné 17″ kolesá nahradili 18″, no na rovnako širokej gume 205. Ich dizajn je odlišný, ale ako som tie dve autá videl vedľa seba, aj na kolesách som videl jemný odkaz práve na ST200 s vybrúseným povrchom.
V interiéri sa následne odohrala priam revolúcia. Keby ste sadli do obidvoch a nebol by tam znak Fordu, tak nepoviete na 100%, že to je tá istá značka. V interiéri neostal kameň na kameni a schválne sme si dali tú námahu nájsť súčiastku, ktorá by bola prevzatá z predchádzajúcej generácie. Nenašli sme ju. Ani jedno tlačítko, či otočný ovládač, dokonca aj sedačky neostali rovnaké. Za toto dávame Fordu palec hore, keďže nová Fiesta ST pôsobí oveľa dospelejšie, ako jej predchodca. Všetko má už svoje miesto a aj prepínače nepôsobia takým hračkárskym dojmom. Nehovoriac o tom, že sa konečne stratilo to nevkusné rádio, ktoré nám mnohým pripomínalo Hi-Fi vežu. Auto predsa nejazdí na pekný interiér, no v interiéri novej Fiesty ST budete s radosťou tráviť veľa času.
O to viac vás bude lákať v nej len tak sedieť vďaka jej prémiovému audiu. Vo Fieste ST200 sa nachádza audio-systém od Sony s 8. reproduktormi. V tej novej nájdeme B&O Play s dokopy 10-timi reproduktormi a poviem vám, že tie hrajú naozaj solídne. Zrejme nenájdeme aktuálne na trhu auto tejto kategórie, ktoré by malo lepší audio-systém. Čerešničkou na torte je to, že to máte už v cene bez príplatku spolu s navigáciou.
Bez príplatku sú rovnako aj Recaro sedačky. Tie prešli medzigeneračne malou zmenou, ktorú však vodič v zákrutách ucíti pozitívne. Bočné vedenie sedáku je o niečo vyššie a pevnejšie a rovnako sedačky pribrali aj v oblasti ramien. Tieto nové tak telo držia ešte o niečo lepšie.
Ktorá je teda lepšia?!
Každý máme na tieto autá svoj pohľad. Moja voľba by bola jasná v prospech novej Fiesty ST. Som úchylák, čo sa nových technológii týka a táto splnila moje požiadavky. Okrem toho, vyhľadávam vždy auto, ktoré mi okrem rýchleho jazdenia, vie ponúknuť aj kompromis ako tak pohodlnej jazdy s príjemnou spotrebou. Najviac ma však na novej bavil ten charakter nového športového auta, strieľanie do výfuku, či apetít kúsať zákruty. A čo na to Paťo – majiteľ ST200?!
„Ja by som tu moju asi nevymenil. Tá nová je parádna, aj ten zvuk sa mi strašne páči, či ten samosvor, no neviem prečo, ale svoju mám stále oveľa radšej. Mám pocit, že je to o niečo šoférskejšie auto, aj keď je brutálne tvrdá a nedokáže byť v zákrute tak rýchla, ako tá nová. Prischla mi k srdcu a viem jedno. Keď našporím, kupujem do mojej ST200-ky samosvor a ladený výfuk :D. Ak by Ford plánoval limitovanú edíciu od novej Fiesty ST, povedzme Fiesta ST230, tak by ma asi tým ukecali. Pokiaľ by som však ST200 nemal a dostal by som ponuku na obidve za tú istú cenu, racionálny rozum by zrejme vyhral a kúpil si bez debaty tú novú.“
Plynie nám z toho jedno. Nová Fiesta ST ostala stále zábavným autom, no nie až tak, ako bola jej predchodkyňa. Je však rýchlejšia, na ceste komfortnejšia a má technologickejši prepracovanejší motor. Stratila možno charakter toho mechanického auta, no dostala do vienka mnoho predností, ktoré ju aktuálne postavili na špičku ľadovca malých hot-hatchov.
No nie sú spolu zlaté?! <3
Opäť by sme sa chceli srdečne poďakovať importérovi značky Ford Slovensko za prejavenie dôvery pri zapožičaní novej Fiesty ST na test!