Cupra ide stále svojou cestou rebélie v koncerne VW Group. Snaží sa byť iná a zaujať aj mladšiu generáciu, ktorú autá zaujímajú čoraz menej. Tento rok si však povedala, že jeden nový model ani náhodou nestačí. Začalo to faceliftovaním Formentoru a Leonu, pokračovalo novým Bornom vo verzii VZ a takmer skončilo pri novom čisto elektrickom modeli Tavascan, na ktorý som mimochodom veľmi zvedavý. No čerešničkou na torte je ďalší nový model – Terramar, ktorý vo vrcholovej verzii VZ ponúka čistokrvný benzín bez najmenšej elektrifikácie. Ide o prvé rodinné SUV, ktoré má v portfóliu len Cupra. Narážam na Atecu, ktorú síce Cupra ponúkala, avšak išlo len o upravený model Seatu. Cupra si tak doplnila svoje modelové portfólio a dokáže uspokojiť väčšinu potrieb zákazníkov. Takto vníma Terramar väčšina, čo je však škoda. Nie, že by bola Ateca zlá, ale po týždni strávenom s Terramarom som zistil, že je priam hriech ich porovnávať.
Dominantným znakom modelov Cupra je jednoznačne ich svetelný podpis. Ten je v súčasnosti takmer na nerozoznanie pri troch modeloch – Formentor, Tavascan a Terramar. Terramar je z tejto trojice najväčší, najmasívnejší, avšak zároveň najkonzervatívnejší. Už na prvý pohľad viete zaradiť jeho kategóriu – rodinné SUV. Rozmermi patrí do segmentu C. Nie je však tak konzervatívny ako jeho konkurenti. Žraločí nos, nižšia svetlá výška či spomínaný svetelný podpis robia z Terramaru neprehliadnuteľné auto na cestách. Testovaná farba bola sivá Graphene Grey, no odporúčam zvážiť Purple Void. Tá je dokonalá pre krivky modelu a navyše neobvyklá – presne ako celý Terramar. Jedna výčitka sa však nájde – kde sú koncovky výfuku? No schované! Pri verziách ako 1.5 eTSI by som to ešte chápal, ale verzia VZ si zaslúžila nielen viditeľné koncovky výfuku, ale aj adekvátny výfukový systém s klapkou. Ja chápem, že ide o rodinné SUV, no aj hlava rodiny sa sem-tam chce vyšantiť, no nie?
Cez masívne prahy sa usádzam v novom Terramare. Ale prečo mi je to také známe? Už viem! Takmer rovnako dokonalý posed ako vo Formentore. Neviem, čím to je, ale sadol mi ako „riť na šerbel“. Nie je príliš vysoký, necítite sa ako v papamobile, no zároveň sa mi do neho pri mojich 182 cm perfektne nastupuje. V tomto má Terramar výhodu voči Formentoru, do ktorého sa tak ľahko nenastupuje. Všetky tvary, okrem samotného volantu, sú iné – futuristické a štýlové. Presne také, aké od dizajnérov Cupry očakávate. Dizajn interiéru je samozrejme vecou vkusu, stále je však praktický a stvorený pre život. Zadné sedadlá sú delené v pomere 40:20:40, sú posuvné a majú nastaviteľný sklon. Vďaka tomu je objem kufra pri bežnom nastavení 508 litrov, no pohratím sa so sedadlami to môže byť až 642 litrov. A to bez sklopenia sedadiel.
Interiér je praktický, pokiaľ ste pokojný šofér. Madlá dverí sú totiž krátke. Aj keď sa vďaka nim dvere ľahko zatvárajú, spolujazdec nemá madlá, ktoré by mu poskytli oporu v zákrutách. Sedadlá sú štýlové a potiahnuté Dinamicou, avšak ocenil by som väčšie bočné vedenie alebo aspoň možnosť športovejšie tvarovaných sedadiel v cenníku. Nechápte ma zle – sedadlá sú pohodlné, samozrejme vyhrievané, a dlhé cesty v nich zvládnete bez problémov. Avšak k tak dobre jazdiacemu SUV patria poriadne sedadlá, ktoré vás v zákrutách podržia. Cupra také predsa v ponuke má a to rovno od Sabeltu. Nesmieme zabudnúť na hlavnú otázku – vŕzgajú plasty? Nie! Väčšina interiéru je tvorená mäkčenými plastmi, bez použitia umelej kože či podobných materiálov. Značka však zapracovala na kvalite spracovania a úchytoch tapacírov. Vďaka tomu skôr rozkývete celé vozidlo, než by interiér vydal nejaký pazvuk. V takom interiéri si prémiové audio patrične užijete – o tom však neskôr. Do budúcna by som v interiéri privítal športovejšie sedačky, pokojne aj za príplatok. Rovnako by bola vítaná masážna funkcia v súčasných sedadlách, či vyhrievané zadné sedadlá. Neberte to ako výčitky, skôr ako návrhy na zlepšenie do budúcna. Dobre viem, že značka počúva hlas ľudu, vďaka čomu tu máme kvalitne spracovaný a navyše odhlučnený interiér či podsvietené ovládanie klimatizácie.
Značka dbá nielen na to, aby boli jej modely atraktívne dizajnom, ale aj adekvátne vybavené technológiami. Začnem rovno ich klenotom – úplne novými Matrix LED PURE PERFORMANCE svetlami, ktoré sú tvorené 25 000 segmentmi. To je dokonca viac než v prípade jeho segmentového brata – modelu Tiguan. Okrem perfektného „vyrezávania“, ktoré pri vypínaní a zapínaní segmentov simuluje akúsi svetelnú clonu, dokážu tieto svetlá s vami priamo komunikovať. Nie, nezačnú na vás hovoriť, ale zobrazia napríklad nepriaznivé podmienky na ceste. Pri teplote nižšej ako 4 stupne sa na ceste rozsvieti vločka. Svetlá zvládajú aj čisto dizajnové triky, ktoré potešia majiteľov. Okrem uvítacej ceremónie Terramar po naštartovaní pred vás premietne jednoduché „CUPRA“. Travel Assist či prediktívny ACC tempomat, ktorý získava údaje z GPS a vstavanej navigácie, je už bežnou praxou.
Novinkou je aktívne sledovanie pozornosti vodiča. Systém získava údaje nielen z pohybov volantu, ale aj priamo z kamery umiestnenej v spätnom zrkadle. Vďaka tomu dokáže jasne rozpoznať, či sa venujete riadeniu alebo smartfónu. Ak sa riadeniu venujete menej, než by ste mali, systém vás upozorní oznamom na prístrojovej doske, zvukovou výstrahou a taktiež upozornením na head-up displeji. Áno, čítate správne – konečne sme sa dočkali head-up displeja v CUPRE! Obraz je, samozrejme, premietaný priamo na čelné sklo a nie na nejaký kúsok plastu. Svetelné divadlo sa však nedeje len v exteriéri, ale aj v interiéri. Ambientné osvetlenie Plus je nám všetkým známe. Cupra však rozširuje jeho funkcie a zobrazuje napríklad prebiehajúci hovor či pokus o otvorenie zadných dverí vašimi ratolesťami. Dokonca reaguje na stlačenie plynu reguláciou jasu (v režime CUPRA osvetlenia). Ambientné osvetlenie sa nachádza nielen pred vodičom, ale aj vo všetkých dverách vozidla. Pribudli tiež viaceré farebné variácie, ako napríklad Aurora Borealis (môj najobľúbenejší mód). Posunul sa aj štandard. Už v základe nájdeme 10,25” Digital Cockpit s jemným rozlíšením spolu s 12,9” infotainmentom. Ide o novú generáciu, ktorú sme mali možnosť vidieť už vo faceliftovanom Formentore. A poviem vám, po odovzdaní Terramaru a usadnutí do môjho predfaceliftového Formentoru som zaplakal. Až vtedy som si uvedomil, aké bleskurýchle má tento infotainment reakcie. Navyše vďaka novému operačnému systému umožňuje vytváranie skratiek na vypínanie funkcií ako StartStop či Lane Assist. Toto všetko je super pre bežnú praktickosť.
Čo však majiteľov skutočne poteší, je prémiové audio Sennheiser. S touto sústavou som sa už stretol v novom Formentore, no tam ma natoľko neoslovila. Teraz však viem prečo! Audio za to nemohlo. Ako som už spomínal, interiér je konečne spracovaný tak, ako sa na danú triedu a cenovú kategóriu patrí. Navyše, vpredu nájdeme akustické čelné sklo a trojvrstvové sklá (sklo-fólia-sklo) pre vodiča a spolujazdca. Vďaka tomu si môžete 12 reproduktorov (390 W) s multikanálovým zosilňovačom tejto prémiovej audio sústavy užiť naplno. Klobúk dolu. Až som pri tom zabudol, že takmer vôbec nepočujem motor.
To však neznamená, že motor nie je cítiť. Pod kapotou, ktorá má mimochodom konečne plynovú vzperu, sa nachádza motor 2.0 TSI EA888 štvrtej generácie – kód DNP. Poznáme ho napríklad z Formentoru VZ, Golfu GTI či Kodiaqu RS, kde produkoval 245 koní a 370 Nm. Po miernej aktualizácii (softvérovej aj hardvérovej) produkuje 265 koní a 400 Nm. Motor spolupracuje so 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou DQ381, ktorá má mokré spojky, čo zabezpečuje plynulejší chod a vyššiu odolnosť. Cupra úplne upustila od DQ200 so suchými spojkami aj v základných motoroch s 1.5 eTSI. DQ381 však nie je žiadny nováčik – na trhu ju vidíme už takmer 10 rokov. To zaručuje kvalitu overenú časom a dostupnosť dielov v prípade servisu. Výkon je prenášaný na kolesá pomocou systému 4Drive, pričom výkon na zadnú nápravu posiela medzinápravová spojka.
Cupra však Terramaru dopriala inú technickú novinku – novú generáciu adaptívnych tlmičov DCC. Každý tlmič po novom disponuje dvomi ventilmi, ktoré regulujú charakteristiku tlmenia v tlaku aj v ťahu. V praxi to znamená, že Terramar je v najmäkšom nastavení „húpavý“ a nerovnosti prechádza s ľahkosťou, pričom komfort sa snaží čo najviac priblížiť vzduchovým podvozkom. V najtvrdšom nastavení vás zase podrží v situáciách, keď si chcete s Terramarom zašantiť. Z 0 na 100 km/h to zvládne za úctyhodných 5,9 sekundy. Čo však späť na nulu? Presné číslo nemám, no viem, že o vás pri brzdení spoľahlivo postarajú príplatkové 6-piestikové Akebono brzdy. Vpredu sa nachádzajú vŕtané a ventilované kotúče s priemerom 375 mm (štandard má 340 mm). Výrobca deklaruje odolnosť voči prehriatiu až do 900 °C. Všetky tieto údaje sú síce zaujímavé, no ako jazdí Terramar v skutočnosti? Neskutočne! Ak čakáte načančané, ale jazdecky mdlé vozidlo, choďte inam. Motor je stále výbušný a ťahá až do obmedzovača bez poklesu výkonu. Odporúčam vypnúť trakčné systémy, ktoré podľa môjho vkusu až príliš zasahujú do jazdy. Bez nich je auto krásne predvídateľné. Za volantom máte pocit, že nesedíte v SUV, ale v hatchbacku.
Na záver by som povedal, že značka nás pri predstavení trochu „oklamala“. Označiť Terramar ako rodinné SUV je podceňovanie jeho schopností. Terramar VZ je plnokrvné športové SUV bez štipky elektrifikácie, zato plné emócií. To, že bez problémov odveziete aj rodinu, je len príjemný bonus. Takýchto áut je na trhu už žalostne málo. Držím palce, nech to Cupre vydrží čo najdlhšie. Má síce svoje nedokonalosti, ale verím, že ich Cupra po facelifte doladí. Poslednú informáciu, ktorú vám o tejto novinke prezradím, je cena. Cupra Terramar začína na 39 990 €. Verzia VZ stojí 52 230 €. Cena testovaného modelu so všetkými príplatkami dosiahla 63 193 €.