August 2022 bol u nás v medziplyne plný nečakaných prekvapení. Najprv tých príjemných a potom aj menej príjemných. Napríklad minulý týždeň nám z BMW zrušili Septembrovú a veľmi očakávanú zápožičku na BMW M8 Cabrio. Tak smutný som veru už dlho nebol. Dva týždne dozadu mi zas na Škodovke neodovzdali Kodiaqa, keďže sa stala chyba v plánovaní a mal ho mať v tom čase niekto úplne iný. Dvakrát v krátkej dobe som teda úplne musel meniť plány. Vďaka týmto náhodam som si však konečne mohol dať aspoň dva týždne prázdnin od písania a teraz idem dobiehať to, čo som dlho zameškal. Čo ma však milo prekvapilo, bola Cupra a jej zástupcovia, ktorí zatiaľ nikdy nesklamali! Pár týždňov som sa totižto snažil dostať k Formentoru VZ 310k, ktorý nejazdí síce, ako novinársky, no majú ho vo svojom vozovom parku na importe. Ten sa mi rovnako pri prvej príležitosti neušiel, keďže niekto vtedy rozstrelil gumu, čo viem.

Vo štvrtok poobede mi však volal chalan zodpovedný za plánovanie novinárskych áut, že síce pre mňa nemá tú 310-nu, no za to mi hneď od pondelka vie dať na týždeň Formentor VZ s 245-koňovým dvojlitrom. Bráško, ani sekundu som neváhal! A o to lepší pocit bol, keď som vedel, že ho mám ako úplne prvý novinár a je to zatiaľ novinka, ktorú nikto nikdy na SK netestoval. Daj seeem! Rutinne si vždy pred testami mnohých áut pozerám ich špecifikácie na weboch iných kolegov, ktorý to ktoré auto testovali. V tomto prípade bolo auto ukryté pod rúškom neznáma. Skúsil som ho nájsť, no beznádejne. Tak som si aspoň predtým v konfigurátore vyskladal mnou vysnívanú špecifikáciu. Vyzerala by asi takto: VZ 245 TSI, matná modrá farba Petrol, modrý kožený interiér so sedadlami Cup, panoráma, Brembo brzdy, Matrix LED a Beats Audio. Okej, okej. Nie som vôbec náročný a to znamená, že som z toho netrafil absolútne nič.

Veď vidíš sám. Späť však k dňom pred prevzatím. Motor 2.0 TSI s výkonom 245k sme mali už v Octavii RS a aj v Tarracu FR4. Poznal som zhruba jeho dynamiku, no záhadou pre mňa bol jeho zvuk. Octavia aj Tarraco nemajú zvuk od výfuku žiadny. V konfigurátore ma však očarili dve reálne koncovky výfuku, ktoré sú výhradne pre 245-koňovú špecifikáciu dvojlitra. Rovnako to tak je aj pre Cupra Leon. Na YouTube boli nejaké dve videá, kde som počul isté brblanie od výfuku. Tak, že by predsa bola v prípade Cupry výraznejšia emócia, ako pri Octávke? Každopádne, veľmi som sa tešil.

 

 

Moment pravdy

Víkend prešiel ako voda, ja som ešte jazdil elektrický Cooper a v podvedomí sa mi snívalo o benzínovej Cupre. Je tu pondelok a ja už stojím pri čiernom Formentore, ktorý nenápadne vzadu ukrýva dve rovnako čierne koncovky výfuku. Prezradili ho zároveň aj väčšie, 340 mm kotúče brzdného systému. Moju vysnívanú nakonfigurovanú špecifikáciu som však netrafil ani náhodou. „Okej no, je čierny, má čierne kolesá, čierny interiér, ale vyzerá popiči!“ To bolo asi prvé, čo som si pomyslel pri prvom pohľade naň. V diaľke už vidím blížiť sa kľúče s papiermi od auta. Podpisujem čo treba, auto pozerám, že je čerstvo zabehnuté a vrhám sa do interiéru. Vonku bolo 36ºC a tak studený štart sa asi konať nebude. Ešte bez emócii si teda nastavím manuálne sedačku a volant, zapínam stlačením tlačítka len elektroniku a prepínam hneď na režim Cupra. Ak by tu boli klapky, tak sa tým postarám o ich otvorenie.

Stláčam brzdu a znova prstom jemne tlačím tlačítko štartovania na stredovej konzole. „Óóóó, čo si blázen! ?“ Z výfuku sa ozýva veľmi príjemný dunivý zvuk s prímesou slabého brblania počas klesajúceho voľnobehu na rovných 1000 ot./min, čo je štandard v režime Cupra. Môj level seratoninu v momente vystrelil viac, ako po užití heroínu. Toto sú tie radosti, pre ktoré to robím! Motor je síce studený, no skúšam jemne aspoň na mieste pohladiť plynový pedál. Pri 3000 ot./min sa ozve jemné postrelenie. Nie také, ako v prípade Kony N, ale veľmi decentné a nefalšované.

Pripútavam sa teda, cez bezdrôtové pripojenie si spájam Android Auto a idem smer moje mesto Trnava. Na výpadovke z BA ešte skúšam manuálne radiť so stiahnutými oknami, no poprdnutie zatiaľ nepočujem. Ale prejav výfuku je naozaj veľkým prekvapením. Pekne mi duní pod riťou.

 

 

Niečo za niečo

V prípade Formentora som bol vždy len v dvoch táboroch. Na jednej strane sú tí ľudia, ktorí si kúpia Formentor preto, ako vyzerá a nevadí im ani 1.5 TSI. Dokonca aj kamoš má jeden doma a navyše s manuálom. Jednoducho imidžovka. Na druhej strane v druhom tábore boli tí, čo si to vedia predstaviť len s 310 koňovým 2.0 TSI, alebo možno ešte ten VZ5, ktorý však je prísne limitovaný. Značka sa však nikdy ani nejako extra nesnažila propagovať tento 245 koňový agregát. A pritom je to chyba. Tento motor sa nám v jeho EVO prevedení osvedčil už aj v Octavii RS, kde sa naplno prejavila jeho výbušnosť. Môžem otvorene povedať, že Octavia RS s ním jazdí úžasne a bolo to milé prekvapenie. Chýbal mi tam však normálny zvuk. Octavia RS je ako fitnesák, ktorý prišiel o hlas a len tak jemne piskoce. Tarraco FR4 je na druhú stranu silná emancipovaná žena, po ktorej túži každý tatko. Kričať však tiež nevie.

Formentor mal tieto svety prepojiť a priniesť do toho trochu vlastného kúzla. Aby som to však bol čo najlepšie preveril, musel som Formentor 245 vziať na tie isté cesty. A tak sa jeden krásny slnečný deň ocitám na Kopaniciach pri konci obce Košariská. Predtým som sa ešte zastavil na pumpe natankovať a nafúkať pneu na správny tlak. Výrobca píše vpredu 2.7, ja som dal 2.3, keďže boli zatiaľ studené pneu. Aj sa mi to veru osvedčilo. Na aute boli obuté nechutné Bridgestone Turanza T005, ktoré sú dobré akurát tak na ekologickú prevádzku, no nie na 245 koňovú predokolku. Nerozumiem, prečo sem nedali niečo lepšie. Veď je to VZ, no nie?! Zlé eko-pneu dorovnáva Formentor ich rozmerom. Na prednej aj zadnej náprave máme šírku 245, čo mnohé vysvetľuje. Poďme však na prax.

 

 

Cupra Formentor podľa môjho názoru nemal v jeho akomkoľvek prevedení s výnimkou VZ5, ktorú som ešte nejazdil, ambície byť športovým autom. Je to imidžovka, ktorá má hlavne zaujať vizuálne. Preto som nemal od neho ani extra očakávania. Veď predsa musí stačiť, že dobre znie. Po tichom a sústredenom pojazdení mojich najobľúbenejších ciest na Kopaniciach som musel túto myšlienku prehodnotiť. Začnem tým najhorším. Tým je dvojspojková prevodovka DQ381. Ak ju necháš v automate, nevie čo má robiť, nevie čítať cestu a v preklade ti hovorí, že ťa nemá rada, lebo chceš od nej nereálne. Ak ju dáš do manuálneho režimu, tak na povely pádlom ochotne preradí, no už veľmi skoro pred obmedzovačom ti preradí sama. A začne sa ti za to smiať do huby. Čiže sa musíš s ňou naučiť žiť. Je to však ten istý prípad, ako v iných hothatchoch od grupy. DQ381 je egoistická cúra, ktorá vie, že je technologicky dobrá a to jej dovoľuje si robiť čo len chce.

V prípade Formentora sme dostali do vienka parádny zvuk. Bolo to však na úkor inej veci. Formentor VZ 245 nemohol logicky dostať aj VAQ diferenciál. Povedz mi, čo by si chcel viac?! Lepší grip, alebo prdy do výfuku? Ja si beriem to druhé, keďže Formentoru grip nechýba. Teda myslím ten pozdĺžny. Laterálny grip vďaka „úžasným“ pneu občas pokryvkával. No tomu by nepomohol ani tento lamelový samosvor, ktorý tu nie je. Čiže „245-ka“ na 245-kách gumách je pri trakcii vyváženou spoločníčkou. Ak by ešte dostala UHP pneu, bola by špica.

Podvozok? Ten je Leonový aj s jeho platformou MQB EVO. Vďaka trošku mäkšej platforme je poddajný a menej hravý. Stopu vedie vždy, aj keby si ty nechcel. Nezahadzuje zadkom, vždy sa prihlási len nedotáčavosť. Na prednej náprave máme väčšiu časť hmotnosti. Jazdne bol 2.0 TSI 190k 4Drive lepšie vyvážený aj s ochotou zatancovať. Formentor VZ je však výrazne lepší na brzdách. Sú tu klasické vetrané kotúče s priemerom 340 mm a dvojpiestik. Rovnaké zloženie nájdeme aj na Octavii RS, či na Tarracu FR4. Na Formentore sú však kúsavejšie a pekne vyzerajú. Ten nápis Cupra im dodáva +5 rešpektu. Zároveň ma veľmi bavila aj vyššia svetlá výška Formentoru. Nemusel som sa báť na mnohé horizonty aj letieť vyšším tempom. Ak som ho trošku odlepil, nebál som sa tvrdého dopadu.

 

 

Najsilnejšou stránkou je jednoznačne motor s jeho prejavom. Po krátkom pátraní som zistil, že si výfukový systém Cupra požičala zo skladu VW od Golfu 8 GTI. Motor sám o sebe je výbušný, nie je v prípade Formentoru dotváraný žiadnym reprákom a má krásny prejav. Brblanie od výfuku mu dodáva odvahu a pridáva na cool efekte v meste. Toto ma veľmi celý čas tešilo. Človek si hneď inak to auto užije.

Ak teda zhrniem jazdu ako celok, musím ju hodnotiť len pozitívne. Nie je to pre benzínového puritána, no ani ten by vyslovene neohrnul nosom. Každého najviac prekvapil ten zvuk a vybúšnosť motora. S ničím iným si neviem lepšie predstaviť chodiť ráno do obchodu pre rožky. Samozrejme cez Pezinskú Babu, či inú obľúbenú okresku. Formentor VZ 245 je skrytý poklad ponuky Cupry, ktorý by mal obsadiť vyššie priečky predaja. Neboj sa toho, bez tej štvorkolky prežiješ a radšej si kúp za rozdiel ceny oproti 310k verzii doplnkovú výbavu do 245k. Budeš unikátny a budeš môcť jazdiť aj za 6.7 litra na 100. A možno aj menej, lebo osobne som sa moc nesnažil.

 

 

Klasika vs. VZ

Okrem emócie je argumentom pre kúpu verzie VZ s týmto motorom aj cena. VZ-ko má totižto výhodu toho, že mnohé prvky výbavy má už v základe. Patria medzi ne napríklad pološkrupinové sedadlá, 12″ displej s navigáciou, adaptívny tempomat, adaptívny podvozok, predné/zadné senzory spolu s kamerou, čierny strop, či unikátne ambientné osvetlenie v interiéri. To som vymenoval všetko prvky, za ktoré si treba v klasike priplácať. Ak si teda vezmeme na porovnanie 2.0 TSI 190k 4Drive, o ktorom som minulý rok povedal, že je to najlepší Formentor EVER, tak začíname na cene 36 390€. Je to o takmer 6000€ menej, ako VZ 245 TSI. Po prirátaní tejto doplnkovej výbavy sme však na cene 44 500€ s DPH, čo je o celé 2-tisícky viac. Jedinú vec, čo máš navyše, je pohon všetkých kolies. Potrebuješ ho však natoľko, že by si bol schopný obetovať perfektný zvuk a emóciu z 245 koní pod kapotou?! Ja by som mal neskutočnú dilemu.

Tie dve tisícky však podľa mňa za to nestoja. Osobne by som aj za cenu pohonu siahol po výkonnejšej predokolke a zmieril sa s tým, že ten jeden deň v zime budem plakať, keď sa kamoši budú na štvorkolkách voziť driftami po parkoviskách :D. Pôjdem radšej s druhou partiou kamošov na Hyundaioch i30N a Octaviach RS na kávu do mesta. Chápeš, nech v tom nie som sám. Ale zvyšok roka sa nebudem môcť hanbiť, keď im budem na Pezinskej Babe bez problémov stíhať tempo. Len budem musieť obuť lepšie gumy, lebo si ešte spravím hanbu.

No, ak by si čakal, že budem ešte teraz písať nejaké omáčky o výbave a funkčnosti interiéru, tak to sa mi už vážne nechce. Omielame aj tak stále to isté dokola a Cupru Formentor som tu už mal niekoľkokrát. Vieš čo ale stále nedoriešili?! Že stále nie je podsvietený dotykový panel na ovládanie teploty klimatizácie. Vyriešili to max aktualizáciou systému, kde dali ovládanie teploty aj priamo na displej. No zároveň s touto aktualizáciou vyhodili možnosť navoliť si na widget na hlavnej ploche vypnutie štart/stop systému. Najrýchlejšie ho vypneš tak, že vypneš celý infotainment a na obrazovke v standby režime je hneď ikona na jeho vypnutie. Easy.

 

 

Nové rodinné auto

Moje ale nie. Ja deti nemám. To dávam nemravný návrh tebe a tvoja úloha teraz je ísť za manželkou a povedať jej, že štvrokolku nepotrebuje. Použi výhovorku, že sa aktuálne vo výrobe výrazne štvorkolky omeškali a je možné, že ti ju najbližšie dva roky nevyrobia. Potom utekaj do najbližšej predajne Cupry a objednaj 245 koňový dvojliter. Budeš sa z neho tešiť ešte viac, ako som sa tešil ja. Je to perfektné auto, ktoré super jazdí, super znie a zároveň ho vieš každodenne používať. Je výrazne použiteľnejšie, ako akýkoľvek hothatch. Ale to hlavne preto, že to hothatch nie je. A má to XY svojich výhod.