Áno. Sme magazín, ktorý nestriehne za mailom nonstop 24/7, aby sme zverejnili nejakú novinku v automobilovom svete prví. To už ale asi vieš. Sme tu od toho, aby sme sa na nejakú novinku pozreli s odstupom času, či prejde ostrou skúškou trhu, prípadne či sa nám páči, alebo naopak nie. Presne takto si ideme vziať teraz na paškál nedávno ohlásený počiatok výroby novej, špeciálnej edície legendárneho Golfu GTi. Značky sa v dnešnej dobe snažia všemožne dostať na špičku ľadovca v predajoch, či už bežných produkčných áut, alebo tých, nazvime to, iných, v niečom jedinečných. Volkswagen Group nie je v tomto samozrejme iný, a dá sa s pokojom v duší povedať, že práve oni sú tí, ktorí sa naháňajú za niekoľko X edíciami jedného a toho istého auta.

Už len samotné GTi-čko má niekoľko derivátov. Započalo ako 220 koňové, klasické bez nejakého prívlastku. Pokračovalo to pri facelifte tiež „klasikou“, ktorá však mala tých koní o 10 viac. Tá aktuálne stále disponuje verziou Performance s 240 konskými silami. Práve od verzie Performance bola odvodená výročna edícia s názvom Clubsport. Musím priznať, toto bol Golf GTi, ktorý sa mne osobne naozaj páčil. 265 koní na prednú nápravu skrz elektronicky riadený samosvorný diferenciál a manuálnu prevodovku. To sú presne parametre, ktoré by teoreticky mali stačiť aj puristovi na to, aby bol spokojný a s autom sa zabavil. K tomu keď pridáme pekný optipaket, nie je o čom. Iba že by to bola zabila cena atakujúca 38 ticís €.

Clubsport Volkswagenu však nestačil. Za Clubsport pridali ešte písmeno S. 310 koní z rovnakého 2.0 TSi, aký je v celej škále Golfov GTi, dokázalo spraviť rekord na Nurburgringu, až dokým ho neprekonala Honda Civic Type R. Bez pochýb to bolo rýchle auto. Pokračujeme ale ďalej.

Píše sa rok 2018 a VW predstavil svetu Golf GTi TCR. Šepkanie v zákulisí vyústilo do sériovej výroby a už cca tri týždne sa práve Golf GTi TCR sériovo vyrába pre svojich budúcich zákazníkov. A čo to tu teda máme?! Predokolku, ktorá sa dá kombinovať len s automatickou prevodovkou DSG, ktorú poháňa 290 koní a stovku pokorí v hranici 5,6 sekundy. Produkcia TCR verzie bude limitovaná už len časom, keďže predstavenie novej generácie Golfu je na spadnutie, takže čo ponúkne navyše oproti verzii Clubsport S? V princípe nič extra.

 

Viete si priplatiť za karbónové kryty spätných zrkadiel, či za 19″ elektróny. Tie dostane v pakete s navýšením obmedzovača rýchlosti na 260 km/h a v aute budete samozrejme mať aj krajšie sedačky s nultým červeným bodom na volante. Okrem toho dostanete v štandarde aj digitálny kokpit, ktorý poznáme z klasického Golfu. Znie to lákavo, pokiaľ by to malo rozumnú cenovku. Volkswagen si totižto za takýto Golf pýta 38 580€ bez vyššie spomenutých príplatkov. Tridsaťosemtisíc päťsto osemdesiat euro slovom. „Hmmkej“. Clubsport S, ktorý bol obmedzený na 400 kusov mal cenu 38 490€. Díky, neprosím.

Ak si fanúšik Golfu a obzvlášť ich legendárnej entity GTi a máš dostatok peňazí, nech sa páči. Investuj jednorázovo do Golfu TCR a budem ti držať palce, aby tomu za tri roky neklesla hodnota pod 20 tisíc €. Pokiaľ však nechceš vyhodiť peniaze za Golf TCR a nevieš nájsť nikde na bazároch Clubsport S (v Nemecku ich zopár je 😉 ), tak sa pozri na rovnako nacenenú Hondu Civic Type R, prípadne omnoho lacnejší Hyundai i30N Performance, prípadne Megane R.S. vo verzii Trophy. Pokiaľ si „koncerňák“, aktuálne je za 40 tisíc cenník na novú Cupru R ST s 300 koňami, automatom a štvorkolkou. No čo?! Vybral si si?