Volkswagen Tiguan vstúpil do našej redakcie prvýkrát. Je to naša redakčná premiéra, aj keď súkromná už nie. Čo to mám s Tiguanom v jeho benzínovom dvojlitri už odžité a tak sa viem triezvo a z časti aj subjektívne pozrieť aj na túto jeho novú generáciu. Ale prečo vlastne existuje? Dnes je takmer každý druhý vodič fanúšikom SUV, no nebolo tomu vždy tak. Pamätáte si časy, keď SUV-čka boli veľké, hranaté monštrá? No, VW videl potenciál v niečom menšom, elegantnejšom – a tak v roku 2007 uzrel svetlo sveta Tiguan. Názov je zmesou slov „tiger“ a „leguán“ – dravec džungle a kráľ pustín? Ehm, asi nie úplne, ale musíme uznať, že nápad zaujal.

Tiguan rýchlo pochopil, ako sa vtesnať do malých parkovacích miest v meste a zároveň nestratiť tvár na rodinných výletoch. Od svojho vzniku si získal viac než 7 miliónov kupcov po celom svete. V Európe sa stal doslova hitom, najmä v Nemecku, kde sa predáva ako rožky. Napríklad v roku 2023 sa predalo cez 100-tisíc kusov len tam! Ale pozor, najväčším trhom preňho je Čína – tu sa ich ročne predajú státisíce.

A čo pohonné jednotky? Najčastejšou voľbou medzi zákazníkmi je benzínový motor 1.5 TSI. Prečo práve tento? Nie je to žiadny trhač asfaltu, ale zvládne všetko potrebné – od každodenného jazdenia po diaľnici až po víkendové výlety mimo civilizácie.

Lenže časy sa menia. So súčasnými vládnymi opatreniami na Slovensku, najmä s konsolidačným balíkom, ktorý zahŕňa aj zvýšenie DPH na 23 %, sa môžeme pýtať: ostane Tiguan stále „ľudovým autom“? Keď sa cena tohto SUV dostane blízko k hranici 45-tisíc eur, každá rodina začne prepočítavať svoje možnosti. Tiguan bol vždy symbolom istoty – na každodenné dochádzanie, víkendové výlety, a hlavne na pokojnú jazdu so stabilným, aj keď nie najvýkonnejším motorom. Ale ako sa popasuje s rastúcimi cenami?

A čo povedať na margo našej DPH? Kým niektoré SUV značky bojujú s cenou, Tiguan stojí pred otázkou: bude si stále hľadať cestu k slovenským zákazníkom? Aké možnosti dnes zostávajú, keď sa „ľudové“ auto dostáva do prémiovej cenovej hladiny?

 

 

 

Čo to máme za karkulku?

Testovaný Volkswagen Tiguan Elegance s motorom 1.5 e-TSI a výkonom 150 koní predstavuje optimálnu voľbu pre vodičov, ktorí hľadajú kombináciu úspory paliva a komfortu pri každodennej jazde. Tento motor je vybavený mild hybridnou technológiou ACT, ktorá umožňuje deaktiváciu dvoch valcov pri nižšom zaťažení, čím znižuje spotrebu paliva. V kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG ponúka svižné a plynulé radenie, čo zlepšuje jazdný zážitok najmä v mestskom prostredí a na diaľnici.

Akcelerácia z 0 na 100 km/h trvá 9,1 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. Výrobca udáva spotrebu v kombinovanom cykle medzi 6,2 – 6,4 l/100 km, čo znie veľmi atraktívne. Avšak, ako to už býva, papier znesie všetko. V praxi sme v meste namerali spotrebu na úrovni 7,5 až 8 litrov na 100 km, čo je typické pre jazdu v mestskej premávke so semaformi a častými zastaveniami.

Ak hľadáte alternatívy k tomuto motoru, Tiguan ponúka viacero možností:

  • 2.0 TSI 4MOTION s výkonom 204 koní, ktorý bude dostupný od novembra 2024. Je ideálny pre tých, ktorí potrebujú vyšší výkon a lepšiu trakciu vďaka pohonu všetkých kolies.
  • Pre tých, ktorí vyžadujú maximálny výkon, je tu verzia 2.0 TSI 4MOTION s výkonom 265 koní, ktorá zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy.
  • Ďalšou možnosťou je plug-in hybridný 1.5 TSI eHybrid s výkonom 204 koní a elektrickým dojazdom medzi 119 až 128 km, čo je vhodné najmä pre mestské jazdy a krátke vzdialenosti na elektrinu.

Naftové verzie zastupuje 2.0 TDI s výkonom 150 koní, ktorý ponúka výbornú spotrebu v kombinovanom cykle na úrovni 5,3 – 5,5 l/100 km, a jeho výkonnejšia verzia s pohonom všetkých kolies 4MOTION a výkonom 193 koní, čo zaručuje lepšiu trakciu a schopnosť jazdiť aj na náročnejšom teréne.

V našom teste sa verzia Elegance predstavila ako komfortná, technologicky vyspelá varianta s bohatou doplnkovou výbavou, ktorá zahŕňa špičkové asistenčné systémy, navigačný systém a prvotriedne svetlomety LED HD IQ. Light. Tieto funkcie robia z tohto SUV nielen praktického pomocníka na každodenné jazdenie, ale aj štýlové a moderné SUV na dlhé cesty. Osobne som pri verzii Elegance nie úplne stotožnený s farbou Persimmon. Táto červená metalíza sa mi skôr hodí na Taigo, ako na „elegantný“ Tiguan. Určite by som osobne siahol po neutrálnejšej farbe. To je však môj subjektívny a irelevantný názor.

 

 

Dospelé auto s dospelým chovaním

Nový Volkswagen Tiguan vstupuje do svojej tretej generácie, ktorá prináša niekoľko významných vylepšení v oblasti jazdných vlastností a celkového komfortu. Aj keď rozmerovo sa nový model mierne natiahol (približne o 3 cm), jeho základná platforma MQB Evo zostáva rovnaká, čo zaručuje obratnosť a ľahkú manévrovateľnosť, aj v mestskom prostredí​.

Jednou z najväčších zmien, ktoré si okamžite všimnete, je vyladený podvozok. Tiguan bol vždy stavaný skôr na komfort ako na športový zážitok a nová generácia to ešte viac podčiarkuje. Multilinkové zavesenie zadnej nápravy aj pri základnej motorizácii, zaručuje plynulú a stabilnú jazdu aj na nerovných povrchoch. Nastavenie podvozka je jemnejšie a mäkšie než v predchádzajúcej generácii, čo znamená, že dokáže efektívne absorbovať nerovnosti ciest a zároveň poskytuje dostatočnú spätnú väzbu pre vodiča​. A na to nepotrebuje ani adaptívny podvozok.

Na diaľnici sa Tiguan správa veľmi suverénne a ticho, čo oceníte najmä pri dlhších cestách. Vďaka vylepšenej aerodynamike s koeficientom odporu vzduchu 0,28 je auto nielen tichšie, ale aj úspornejšie pri vyšších rýchlostiach. Aj napriek tomu, že toto SUV nie je zamerané na športovú jazdu, jeho stabilita a kontrola pri rýchlejších jazdách na diaľnici sú veľmi solídne. Ale to sa už od nemca akosi očakáva.

V meste si všimnete, že Tiguan ponúka skvelý rozhľad a obratnosť, čo je kľúčové pri parkovaní a jazde v stiesnených priestoroch. Jazdné vlastnosti podporuje aj zlepšený komfort v interiéri, kde si pasažieri môžu užívať pohodlné sedadlá a tichý interiér. Systémy ako Area View 360° a asistenčné prvky navyše pomáhajú pri parkovaní a zlepšujú celkovú kontrolu nad vozidlom v úzkych mestských uličkách​.

Celkovo, nová generácia Tiguanu posilňuje svoje prednosti v oblasti komfortu a stability. Vodič aj pasažieri si môžu užívať komfortnú jazdu bez rušivých vplyvov vonkajšieho prostredia, pričom ovládateľnosť vozidla zostáva na vysokej úrovni aj pri náročnejších podmienkach. Tento Tiguan je v tomto smere skôr majstrom vyváženosti než dynamiky, ale práve to ho robí skvelou voľbou pre každodenné jazdenie​. Aj napriek jeho triezvemu výkonu som si jazdu užíval a namotala ma na to objaviť aj jeho výkonnejšie verzie, ktoré by mi predsa len trochu radosti mohli priniesť.

Čo sa týka riadenia, tu Tiguan prešiel skutočne príjemnou zmenou. Konečne! Tam, kde predchádzajúca generácia trpela výrazným odporom v riadení, tu je všetko plynulejšie. Volant je síce stále dostatočne pevný, aby ste mali dobrú spätnú väzbu od cesty, ale zároveň vám to pri každodenných jazdách nevyčerpá zápästia. Riadenie je intuitívne a ľahko sa s ním pracuje, takže aj manévrovanie v meste je teraz oveľa príjemnejšie.

Nemôžem si nevšimnúť, ako dobre zvláda Tiguan 19-palcové disky kolies. Aj keď sú na SUV väčšie disky často považované za estetický doplnok na úkor komfortu, Tiguan ich prekvapivo zvláda s gráciou. Jazda je stále dostatočne pohodlná, aj keď cítite, že s týmito väčšími kolesami prichádza trochu tvrdšia jazda na nekvalitných cestách. Keď sa na to však pozriem z hľadiska vzhľadu, musím priznať, že 20-palcové disky by autu len pridali na štýle, a pritom by nemali žiadny výrazný vplyv na pohodlie. Tento Tiguan ich totiž podľa všetkého zvládne bez problémov​,

No a aby som to uzavrel: veľmi sa teším na možnosť vyskúšať novinku od Volkswagenu, ich adaptívny podvozok DCC. Sľubuje to možnosť prispôsobenia tlmičov podľa jazdných podmienok, čo bude len ďalším krokom k tomu, aby bol Tiguan ešte všestrannejší a pohodlnejší. Uvidíme, ako to zvládne, ale vyzerá to na zaujímavý zážitok!

 

 

Nový vzhľad, no stále nezameniteľný Tiguan

Povedzme si úprimne, dizajn nového Volkswagen Tiguan je taký, že nikoho neprekvapí, ale zároveň nikoho neurazí. Je to presne ten druh auta, ktorý zaparkuješ vedľa suseda, a nikto si nebude klásť otázky, či si si náhodou nezmyselne „zabil“ rozpočet. V prípade testovanej verzie Elegance môžeme hovoriť o konzervatívnom dizajne – čisté línie, nič prehnané a žiadne extravagantné prvky. A keďže auto navrhoval Marco Pavone, hlavný dizajnér pre exteriér Volkswagenu, tak sa očividne držal svojho osvedčeného rukopisu, kde minimalizmus a funkčnosť kraľujú​.

Z hľadiska rozmerov nový Tiguan oproti svojmu predchodcovi povyrástol len o skromné 3 cm. Celkovo je auto o niečo dlhšie, ale čo sa týka rázvoru, ten zostáva rovnaký, takže v rámci jazdných vlastností a obratnosti sa nič dramaticky nemení. Mimochodom, kufor má teraz 652 litrov, čo je zlepšenie oproti predchádzajúcemu modelu o 37 litrov, takže môžeš zobrať viac nákupov z Ikey bez obáv​.

Ak si z tých, ktorí sledujú aj technické detaily, nový Tiguan má lepší koeficient odporu vzduchu, ktorý klesol z 0,33 na 0,28. A to je fajn číslo, najmä ak si z fanúšikov diaľničných presunov. Nie je to síce aerodynamika ako pri Ferrari, ale buďme úprimní, pri SUV-čku toto číslo rozhodne poteší​.

Čo sa týka jednotlivých verzií a línií, oproti predchádzajúcej generácii tu máme rozšírený výber. Základná verzia Tiguan je stále decentná, no musím povedať, že mi osobne najviac imponuje verzia R-Line. Ten dizajn má šťavu, športovejší vzhľad, väčšie kolesá a výraznejšie prvky, čo jednoducho urobí auto pútavejším. Naopak, verzia Elegance (ktorú testujeme) a základný model sú podľa môjho vkusu príliš „uhladené“ a trochu nudné. Ale to je samozrejme vec vkusu – niekto preferuje konzervatívne tvary, ktoré nestarnú.

 

 

A teraz k tej farbe. Toto auto sme testovali v červenej farbe, a poviem ti, nebola to moja šálka kávy. Tiguan vo svetle sivej alebo tmavosivej by podľa mňa vyzeral oveľa lepšie. S týmto tvarovaním by táto neutrálna farba skutočne vynikla a dodala by mu tú správnu dávku serióznosti. No a čo sa týka prednej masky, tu sa Volkswagen držal overeného dizajnového jazyka. Maska po vzore ostatných modelov značky je zladená s novým dizajnom svetlometov, ktoré neexperimentujú a ponúkajú tradičný „Volkswagen“ štýl – žiadne zbytočné huncútstva ani svetelný punk. Čo naozaj oceňujem je, že nešli cestou agresívnych tvarov, ale zachovali si elegantné proporcie.

Zadná časť auta ma však prekvapila. Difúzor so striebornými prvkami dodáva Tiguanu prémiový nádych aj na verzii Elegance, čo nie je bežné. Páči sa mi aj jemne zvažujúca sa línia strechy a bočných okien, čo vytvára veľmi peknú siluetu, ktorá pridáva autu dynamickejší vzhľad.

Takže, ak by som to zhrnul, zatiaľ čo Elegance je dizajnovo konzervatívna voľba, verzia R-Line by bola tou, ktorá by mi skutočne dala pocit, že moje auto má na ceste trochu viac charizmy. A ešte tá správna farba – sivo-strieborná a máme dokonalosť!

 

Technologický boh v C-segmente

Keď hovoríme o interiéri nového Tiguanu, musíme uznať, že Volkswagen tu spravil poriadnu evolúciu. Zabudnite na staré časy, keď ste mali klasické gombíky na všetko. Dnes tu máme dva masívne displeje, z ktorých jeden je 15-palcový infotainment panel, ktorý sa vyníma priamo na palubnej doske. Je to super technológia, ale musím priznať, že mi trochu vadí, ako výrazne trčí z palubovky. Mohlo to byť elegantnejšie zapustené, ale to je možno vec vkusu.

K novým funkciám patrí aj ovládač Driving Experience, čo je taký moderný multifunkčný otočný ovládač, ktorý umožňuje meniť jazdné režimy a ovládať hlasitosť. Úprimne, osobne by som ocenil, keby tento ovládač zvládal viac vecí – napríklad klímu alebo prepínanie staníc rádia. Aktuálne ním len točíte, keď chcete zvýšiť hlasitosť alebo stlmiť svetielka. Ale čo sa týka svetielok, tu sa VW naozaj vyšantil – podsvietenie je všade! Môžete si ho prispôsobiť podľa nálady a náladu si môžete meniť, koľkokrát len chcete. Som fanúšik takýchto drobných detailov a v tomto Tiguan rozhodne exceluje.

Displej infotainmentu je super prepracovaný a veľmi intuitívny, ale fakt je obrovský. 15-palcov je ako malý televízor, ktorý vám doslova trčí z palubnej dosky. Takže ak máte radi „minimalistické“ prístrojovky, možno sa vám to nebude páčiť, ale z hľadiska funkcionality mu niet čo vytknúť.

 

 

Jedným z najlepších vylepšení je návrat k tradičným tlačidlám na volante. Volkswagen nás konečne vypočul a namiesto dotykových plôch, ktoré boli nepraktické a dosť kritizované, sú tu opäť klasické tlačidlá. Na ovládanie sú pohodlné a všetko je tam, kde to má byť.

Teraz k sedačkám – tie AGR Ergo Active sú hotové sci-fi. Vďaka ergonomickému dizajnu a nastaviteľným opierkam poskytujú maximálne pohodlie na dlhých cestách. Navyše, Volkswagen nezabudol ani na Matrixové svetlá IQ. Light LED HD, ktoré sú jednoducho brilantné. Tieto svetlá obsahujú 19 200 mikrodiód a okrem toho, že excelentne „vyrezávajú“ oproti idúce autá, dokážu na ceste doslova kresliť pruhy či zobrazovať vzdialenosť adaptívneho tempomatu​.

Tieto svetlá by mali byť povinným príplatkom v každom aute. Nielenže pridávajú na bezpečnosti, ale sú to technologické zázraky. Som rád, že sa dostali aj do C-segmentu – to je ozajstný krok vpred.

 

 

Čo sa týka zvuku, základný audiosystém je postačujúci, ale ak chcete ozajstný hudobný zážitok, Volkswagen ponúka možnosť priplatiť si za prémiový audiosystém Harman Kardon, ktorý sa postará o to, aby aj dlhé cesty zrazu mali soundtrack ako z filmu.

V interiéri Tiguanu nechýba ani moderná konektivita – máte tu Apple CarPlay aj Android Auto, oba bezdrôtové. 360-stupňová kamera vám zas pomôže s parkovaním na milimeter presne, čo oceníte najmä pri väčších kolesách a vo veľkých mestských aglomeráciách.

A keď už spomíname komfort, nemôžem zabudnúť na trojzónovú klímu, ktorá je v tomto segmente štandardom, no na môj vkus chýbajú vyhrievané zadné sedadlá. To je trošku škoda, najmä ak vezmeme do úvahy všetku tú výbavu.

Celkovo je interiér nového Tiguanu dizajnovo prepracovaný, technologicky nabušený a zároveň praktický. S týmto interiérom si budú rozumieť fanúšikovia moderných technológií aj konzervatívnejší vodiči, ktorí ocenia komfort a návrat k tlačidlám tam, kde sú naozaj potrebné.

 

 

Záver

Keď sa zamyslím nad celkovým dojmom z Volkswagen Tiguan, musím uznať, že toto auto má v sebe všetko, čo dnešný vodič potrebuje. Či už je to pohodlný interiér plný technológií, ktoré zjednodušujú život, alebo jemne vyladený podvozok, ktorý dokáže vyhladiť väčšinu výtlkov, Tiguan má čo ponúknuť každému. Nie je to auto, ktoré by vás „vystrelilo z nohavíc“ športovými ambíciami, ale práve jeho komfort a vyvážené jazdné vlastnosti robia z neho ideálneho spoločníka na každodenné jazdenie.

Na papieri sa môže zdať, že Tiguan je len ďalším kompaktným SUV-čkom, ktoré sa topí v mori konkurentov, ale keď ho reálne zažijete, zistíte, že Volkswagen tu trafil klinec po hlavičke. Nie je to žiadny prehnaný technologický cirkus ani SUV-čko, ktoré sa hrá na športové auto, ale práve táto rozvaha a rozumný prístup mu dávajú svoje čaro. Pripomína mi to, ako keď si dáte svoju obľúbenú pohodlnú bundu – možno to nie je najtrendovejší kúsok z vašej skrine, ale zakaždým, keď ju máte na sebe, viete, že vás nesklame.

Interiér, plný digitálnych displejov a svetiel, je moderný a miestami až futuristický, no zachováva si určité kúzlo starých dobrých čias – najmä vďaka tomu, že sa Volkswagen rozhodol vrátiť k fyzickým tlačidlám na volante. Matrixové svetlá IQ.Light, ktorými je tento model vybavený, posúvajú osvetlenie cesty na novú úroveň, čo len pridáva na celkovom pocite bezpečnosti a pohodlia. A čo sa týka tej podsvietenej atmosféry, ja som jednoznačne v tábore „fanúšikov svetielok“ – mňa to baví a som rád, že si môžem nastaviť všetko presne podľa svojho vkusu.

Ale nie všetko je úplne dokonalé. Tiguan Elegance je bez pochýb skvelý, no čo sa týka dizajnu, nemôžem si pomôcť, ale viac ma láka športovejšia verzia R-Line. Má to niečo do seba – tie ostré línie, väčšie kolesá, dynamickejší vzhľad. Tiguan v červenej farbe, ktorý som testoval, bol fajn, ale keby som ho mal v sivej alebo tmavosivej farbe, bol by podľa mňa vizuálne atraktívnejší. Ale to už je len otázka vkusu.

A teraz prichádza tá časť, kde sa musím zamyslieť nad hodnotením. 9 z 10. Prečo nie plná desiatka? Pretože si chcem nechať priestor na verziu R-Line s výkonným motorom – tam možno zažijem ten svižnejší pocit, ktorý mi tu občas chýbal. Tiguan však nesklamal ani v tejto konzervatívnejšej verzii. Ponúka komfort, technológie a bezpečnosť na úrovni, ktorú od Volkswagenu očakávame.

Takže, aby som to zhrnul: Tiguan je jednoznačne popi*i auto. Je to auto, ktoré dokáže uspokojiť široké spektrum vodičov – od tých, ktorí si potrpia na technológie, po tých, ktorí jednoducho potrebujú spoľahlivý a pohodlný dopravný prostriedok. A ak si náhodou necháte otvorené zadné dvere do sveta R-Line, ako ja, môže to byť len začiatok. Pretože Tiguan je ako dobré víno – časom len zreje.