T-Roc bol pre Volkswagen skúškou v SUV-B segmente. A to úspešnou. Tak úspešnou, že sa tento rok stal najpredávanejším modelom značky. Na konte má už viac ako milión predaných kusov. Svedčí o tom aj moja vlastná skúsenosť. Hneď v prvý deň sa mi stalo, že pri zaparkovaní som stál hneď pri ďalších 2 kusoch, taktiež facelifty. Zároveň je T-Roc doslova pre každého a to vďaka jeho širokému spektru výbav a najmä ponuky motorov. Pod kapotu viete dostať už 1.0 TSI s výkonom 81kW až po 2.0TSI s výkonom 300 koní vo verzii R. Chcete naftu? Nie je problém! My sme sa dostali k verzii, ktorá je pre menej náročných zákazníkov. T-Roc vo verzii Life, ktorá má pod kapotou 1.5TSI v kombinácii s manuálnou prevodovkou. To všetko obaľuje atraktívna červená farba s názvom King Red.

Pozeráme a sedíme

Tak a môžeme začať so statickým opisom. T-Roc Life sa nevyznačuje špeciálnymi doplnkami a v niektorých farbách môže vyzerať až príliš obyčajne. Taká šedá myška. Preto som si veľmi chválil voľbu importéra, ktorý zvolil na tento T-Roc farbu King Red. Pri slnečných lúčoch slnka som si vždy povedal, že táto farba je tá pravá voľba. Počas testu som stretal najmä strieborné, šedé alebo biele kusy T-Rocu. Pýtam sa, prečo? Prečo, keď je na výber práve táto King Red farba? Inak sa však na prvý pohľad T-Roc tvári obyčajne. Nie je to mínus ani plus. Je to fakt. T-Roc vo verzii Life je pre ľudí, ktorí na seba nepotrebujú upozorňovať. Je pre ľudí, ktorí chcú spoločníka pre život. Dizajnové prvky, ktoré však stoja za spomenutie sú chrómové lišty v maske a zároveň sa ťahajú od A až po C stĺpik. Taktiež môžeme spomenúť matne strieborné lišty na nárazníkoch, ktoré vzbudzujú pocit odolnosti. Hlavným dizajnovým ťahúňom sú, ako inak, FullLED svetlomety s typickým podpisom značky. Poďme však do interiéru. Tu nachádzame sedadlá s látkovým poťahom, ktoré majú minimálne bočné vedenie. Očakával som, že sedieť v nich pri dlhých trasách bude ako za trest. Opak bol pravdou. Aj keď tak nevyzerajú, po 4 hodinách som na sebe necítil výraznú únavu ako to niekedy pri týchto autách býva. Chválim! T-Roc Life patrí do SUV B-segmentu. O tom svedčia jeho proporcie a najmä rázvor 2590mm. To v praxi znamená, že v aute sa síce pohodlne odvezú 2 osoby. Pre 4 dospelé osoby to už príjemný výlet k moru nebude. Jedine ak druhá polovica posádky bude mať pod 170 cm. Vtedy si jazdu užijú aj vzadu a cestu im spríjemnia aj také veci, ako zadná lakťová opierka s držiakmi na pitie, či 2 USB-C vstupy pre nabíjanie. Klimatizácia bola však dvojzónová a teda zadní pasažieri si budú musieť vystačiť len s výduchmi klimatizácie, bez možnosti nastavenia teploty. Sme však v B-segmente, čo znamená, že už samotné výduchy sú nadštandard. A to obzvlášť v základnej výbave. Čo sa týka spracovania samotného interiéru, bol som mierne rozpoltený. Nazval by som to, vpredu luxus, vzadu základ. Príde mi zvláštne, že predné dvere dostali viac látkového čalúnenia aj ozdobné strieborné lišty, pričom vzadu to je len čierny plast a trochu látky. Keď to však zoberieme ako balík, spracovaniu nemám čo vytknúť. Počas jazdy nič nevŕzgalo, ani pri hlasnej hudbe nebolo počuť žiadne plasty. Je to niečo čo od nového auta očakávate, to však nemusí byť vždy samozrejmosť.

Hráme sa

No a čo robiť keď už sedíte? Poďme sa hrať. Po nasadnutí máte pred sebou volant s modernizovaným logom. Čo je však dôležité, žiadne dotykové plochy ale štandardné tlačidlá. Nachádzame tam ako zvyčajne ovládanie tempomatu, v tomto prípade adaptívneho, ovládanie infotainmentu ale aj palubného počítača. „Palubák“ je zmesou displeju so štandardnými ukazatelmi stavu nádrže a teploty vody. Na výber sú tri štýly zobrazenia. Popravde som nebol fanúšikom ani jedného, avšak zväčša som zvolil štýl, ktorému dominoval otáčkomer. Tu by som možno zvážil príplatkový Digital Cockpit Pro. Palubnej doske dominuje príplatkový infotainment 8″ Ready2Discover, ktorý ponúka bezdrôtový CarPlay a Android Auto. Čo ma potešilo bola absencia bezdrôtového nabíjania v kombinácii bezdrôtového CarPlayu, odkladací priestor na mobil však zostal. Budem úprímný, moc často sa mi nestáva, že by bezdrôtové nabíjanie fungovalo. Zväčša ma „poteší“ hláška o chybe pri nabíjaní. Sám to mám v súkromnom vozidle a mám voči tomu averziu. U mňa však bezdrôtové nabíjanie bolo napevno spojené s bezdrôtovým zrkadlením. V infotainmente Ready2Discover je taktiež možné dodatočne zakúpiť navigáciu. Inak Vám bude musieť stačiť navigácia premietaná cez spomenuté služby. Popravde som niečo iné ako CarPlay na displeji ani nemal zobrazené. Samozrejme s výnimkou nastavovania vozidla. Aktivovať a prispôsobiť si môžete napríklad asistentov, ktorých výbava Life ponúka. Ide o adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhoch či sledovanie únavy vodiča. Vec na ktorú som už zvyknutý a počas týždňa mi chýbala, bolo sledovanie mŕtveho uhla. Mierne ma zaskočila jeho absencia v inak dostatočne vybavenom aute. Hneď pod infotainmentom nachádzame ovládanie dvojzónovej klimatizácie, ktorá je dotyková. Tu mi absencia fyzických tlačidiel nechýbala, skôr naopak. Panel klimatizácie elegantne dotváral vzhľad interiéru. Čo chválim je aj prítomnosť fyzického tlačidla na vypnutie systému StartStop.

Jazdíme 

Pri novinárskych verziách je zvykom, že sú autá v plnej výbave. Ako je však zrejmé, tzv. plnku netestujeme. Ja si ani neviem spomenúť kedy som mal naposledy možnosť zažiť manuál v testovačke. Dokonca aj v nedávno testovanej Dacii Duster bola automatická prevodovka. Preto ma priam potešila prítomnosť manuálnej prevodovky. 1.5TSI je pre mňa známy motor, najazdil som s ním tisícky kilometrov, avšak vždy v kombinácii s automatickou prevodovkou. Nikdy som ho nepovažoval za príliš dynamický motor. Avšak s manuálnou prevodovkou som musel zabudnúť na všetko, čo som si o ňom myslel. V prvý deň som však zabudol veci natoľko, že som hneď pri prvej križovatke zabudol stlačiť spojkový pedál. Tá hanba! T-Roc pohotovo pochopil čo sa stalo a automaticky motor znovu naštartoval. Našťastie je pred nami už diaľnica. Ideme hneď testovať diaľničnú spotrebu. Auto bolo zaťažené 4 dospelými osobami. Nakoľko to mám domov niečo viac ako 100km bol to ideálny čas. Výsledná diaľničná spotreba pri predpisovom tempe, plus mínus pár km/h (určite chápete čo tým myslím) bola 6.1l/100km. Musel som sa na to pozrieť ešte 2 krát aby som tomu uveril. Pri automatických prevodovkách to bývalo o 1l navyše a to len s vodičom. Toto bude príjemný týždeň, ktorý bude možno aj bez tankovania. Počas celého testu sa spotreba výrazne nemenila a v bežný týždeň, najmä v mestskej prevádzke sa spotreba pohybovala do 7 l/100km. Pri okreskách sa spotreba hýbala na úrovni 5-5,2l/100km. Výsledná spotreba počas celého testu sa ustálila na hodnote 6,3l/100km. Aby som nezabudol, tankovanie bolo, T-Roc síce má úžasnú spotrebu, avšak nádrž má objem priemerných 50l. K magickému dojazdu 1000km sa teda nepriblížite. To je k spotrebe. Ako sa však jazdí s 1.5TSI a manuálnou prevodovkou? Keď zoberieme do úvahy zameranie T-Rocu v prevedení Life tak je to to pravé orechové. 1.5TSI je živá, aj keď to nie je pretekár, na bežný život to je ideálny spoločník. Dynamika je dostačujúca aj keď treba predbehnúť pár áut. Žiadna dráma ani veľké rozpočítavania sa nedejú. Pri automatickej prevodovke to býva s týmto motorom úplne iný prípad. Aj samotné technické údaje výrobcu uvádzajú totožné zrýchlenie z 0-100. To je nezvyčajné. Už po pár dňoch som pochopil, že automatická prevodovka by bol nezmysel. A preto zvážte aj manuálnu prevodovku v tejto automatovej dobe. Charakteru auta to výrazne pomôže. A keď už sme pri tom charaktere. Podvozok bol taktiež príjemným prekvapením. Čakal som príliš mäkký crossover, s ktorým budem po ceste plávať a nebude vedieť preniesť výkon na cestu efektívne. Omyl! T-Roc je naladený tak, aby vám nechýbal adaptívny podvozok. Žehlenie okresiek zvláda s prehľadom a v meste z vás nevytrasie dušu. Zas a znovu sa prejavuje zameranie T-Rocu Life.

Pripravený na život

Kde zaradiť T-Roc Life? Myslím, že názov Life hovorí sám za seba. Testovaný T-Roc pod kapotou schováva 1.5TSI, ktorá Vás v štichu nenechá pri predbiehaní a zároveň Vám ušetrí nejaké to euro na benzínke. Toto všetko platí najmä pri kombinácii s manuálnou prevodovkou. Preto to poviem ešte raz, ak chcete 1.5TSI, nebuďte leniví, jeden pedál navyše vám neublíži, no T-Rocu pomôže. Výbava je stvorená pre bežný život, nenájdete tam všetky technológie, ktoré model ponúka, avšak pre menej náročného užívateľa to bude stačiť. T-Roc sa tak môže pochváliť jednoduchosťou a praktickosťou s udržaním kvality, na akú sme pri VW modeloch zvyknutí. T-Roc vo verzii Life je teda taký hrdina bežných ľudí.