Doba MPV bola dlhá a zaujímavá. Vyzerá to tak, že jej koniec sa pomaly ale isto blíži. Z legiend MPV sa stávajú obyčajné a často fádne SUV. Za to si však môžeme my. Predaje MPV klesajú a zákazníci siahnu radšej po mestských SUV. Ale prečo? Vyšší posed? Ten vám ponúkne aj MPV. Vyššia svetlá výška? A naozaj ju potrebujete? Alebo nebodaj jazdné vlastnosti? Tam tiež nič nezískate. Jedno je však jasné. Ľudia SUV chcú proste viac, ako MPV aj bez racionálneho dôvodu. Z rovnakého dôvodu vymierajú aj sedany.
K nám sa však dostal jeden z posledných MPV na trhu. Volkswagen Touran vo verzii R-line a plnou hŕbou príplatkov a vylepšení. Nespomínam si, že by bolo u nás v redakcii veľa MPV. Je jedným z prvých a žiaľ s veľkou pravdepodobnosťou aj posledné. Až po našom týždni spolu som pochopil, aká veľká škoda to bude.
Touran je tu v súčasnej generácii už od roku 2015. To je 9 rokov! Medzitým síce prešiel viacerými vylepšeniami, no bude to stačiť? Dokáže držať krok s novými modelmi?
MPV má ťažký údel. Vždy musí vyhrať praktickosť pred dizajnovými výstrelkami. Aj keď bude Touran vždy hranatý, jeho dizajn zachraňuje predný nárazník, maska a najmä svetelný podpis. Kedysi bola táto predná časť typizovaná celým portfóliom značky. Teraz je Touran posledný, ktorý ju zachováva. A poviem vám, je stále atraktívny. Lesklé čierne lišty a doplnky v kombinácii s chrómovými prvkami na maske podtrhujú elegantnú bielu farbu karosérie. A za to, že je šik, môže Touran ďakovať najmä príplatkovému balíku R-line. V porovnaní so staršími modelovými rokmi však tento Touran už nepriznáva reálne koncovky výfukov. Nahradil ich difúzor lakovaný v čiernej lesklej farbe s chrómovou lištou po obvode. Exteriér zakončujú 18” disky Marseille obuté do pneumatík s rozmerom 225/45 R18. Veľa sa o exteriéri ako to, že to je kus pekného auta povedať nedalo. Nie je extravagantný, neohúri okoloidúcich. Ide si však svoju cestu rozumu a jednoduchej elegancie.
Interiér v tomto trende pokračuje. Žiadne výstrelky, interiér je jednoduchý a pôsobí uvoľnene. Čím však vyniká a prípadných kupcov zaujme je praktickosť. Ide cestou sedliackeho rozumu. Ovládanie klimatizácie je síce dotykové, avšak každá funkcia má svoje tlačidlo. Ovládanie na volante má bežné tlačidlá namiesto tých dotykových. Poďme však na tú praktickosť. V samotnom interiéri auta nájdete približne 15 odkladacích priestorov. Medzi ne patrí aj vysúvacia priehradka, ktorá sa nachádza pod ovládaním klimatizácie pre zadný rad sedačiek. Spomenúť sa oplatí vyberateľná vanička v lakťovej opierke. Vďaka tomu ju viete ľahko vyčistiť. Môže tak slúžiť napríklad ako odpadkový kôš. Čo vás ako vodiča zaujíma, sú predné sedadlá. Tie boli síce s manuálnym ovládaním, za to však vyhrievané a s masážnou funkciou. Oceníte ju najmä pri dlhších trasách. Vo všeobecnosti ide však o pohodlné sedadlá bez výrazného bočného vedenia, čo zabezpečuje jednoduché nastupovanie.
Z prednej časti prechádzam k druhému radu sedadiel. Nachádzajú sa tu 3 plnohodnotné sedačky. Z toho krajné sú vyhrievané. Všetky 3 sú navyše samostatne posúvateľné. A to sa bude hodiť najmä vtedy, ak vyklopíte aj tretí rad sedadiel. Presne tak. Tento touran je 7 miestny! Na sekundu však ešte zostanem v druhom rade. Nakoľko je v Tourane rovná podlaha, dokážu sa tu pohodlne usadiť 3 osoby vedľa seba. Krajné sedačky majú navyše k dispozícii aj vysúvateľné rolety na zadných oknách či vyklápateľné stolčeky aj s držiakmi na pitie. Čo ma zamrzelo, bola absencia USB vstupov na nabíjanie. Musí vám stačiť 12V zásuvka. Škoda.
No a posledný na rade je kufor. 743 litrov. Kufor má aj druhé dno, ale je krátke, len po výklopné sedačky. Tak akurát pre povinnú výbavu. Po bokoch sa nachádzajú ďalšie úložné priestory. Čo oceňujem, je pribalený koberec do kufra. Vďaka nemu sklopené sedačky nevidieť. A máte z toho bežný kufor. A platí to aj pri sklopení druhého radu sedačiek. Nie len, že sa vám vytvorí dokonalá rovina, spomínaný koberec viete rozložiť. Maličkosť, ale oceníte ju. Predstavte si, že tam prevážate niečo špinavé, nejaké to drevo, či vrecia cementu. Vysypalo sa? Nevadí, koberček vyberiete a povysávate. Vaše sedačky, aj vaša podlaha je čistá. Super vec. No a poslednou šikovnou vecičkou je vyberateľné svetlo v kufri. Sú to síce len 2 malé LEDky, no v prípade núdze padnú vhod aj tie. Nevýhodou tretieho radu je však absencia čo i len dojazdovej rezervy. Bude vám musieť stačiť sada na opravu defektu.
Aj keď je model už nejaký ten rôčik na trhu, technológiami nezaostáva. Nájdeme tu vyšší štandard ako asistent jazdy v kolónach, adaptívny tempomat, zadná cúvacia kamera, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, či monitorovanie mŕtveho uhla. Navyše ovládanie väčšiny týchto asistentov je priamo na volante. Nechýba tu ani infotainment s 8” displejom a bezdrôtovým CarPlay/Android autom. Za zmienku stojí audio, ktoré aj keď nie je žiadna exkluzívna značka, znie nadštandardne dobre a vďaka kvalitnému spracovaniu interiéru si môžete užiť basové skladby bez rezonancie plastov. No a pod ovládaním klimatizácie sa nachádza bezdrôtová nabíjačka. Čo sa mi veľmi páčilo je továrenská podložka v prípade, že mobil bezdrôtovo nabíjať nechcete. Navyše vytvára v ukladacom priestore rovinu namiesto typického vybrania na mobil. Nie som zástancom bezdrôtového nabíjania. Mobil sa často prehrieva a nabíja, aj keď to nie je potrebné. Taká maličkosť a pritom toľko radosti. Samotným vrcholom technológii, sú LED svetlá IQ. Light. Ide o Full LED svetlomety s natáčaním do zákrut a taktiež s dynamickou reguláciou diaľkových svetiel. Čo ľudovo znamená, diaľkové svetlá sa v prípade premávky nevypínajú úplne ale vyrezávajú svetelný lúč tak, aby neoslnili ostatných účastníkov premávky. V praxi to funguje spoľahlivo. A za celú dobu sa mi nestalo, že by som niekoho osvetlil. Niekedy dokonca svetlá predvídali a stlmenie uchovali, nakoľko v diaľke už videli ďalšie vozidlo.
Mám však aj výčitku. Touran bol vybavený systémom Keyless. Žiaľ typicky, odomknutie dotykom kľučky je integrované len v predných dverách. Pri bežných autách som si na to zvykol. Pri rodinnom aute mi to vyslovene chýba. Vždy predsa usádzate najprv dieťa a potom seba. A prechytávať vždy najprv kľučku predných a následne zadných dverí, by ma priviedlo do šialenstva.
Pod kapotou sa skrýva 1.5TSI. Ide o benzínový turbom preplňovaný štvorvalec s výkonom 110kW a 250 Nm. V súčasnosti to je jediný benzínový agregát v ponuke. Spolupracuje s automatickou sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Na výber ešte máte z 2.0TDI, ktorý môže byť spojený s manuálnou alebo automatickou prevodovkou DSG.
1.5TSI konkrétne vo verzii evo2 zachováva funkciu vypínania 2 valcov ale aj plachtenie. Vypínanie valcov nie je rozoznateľné. Môže za to aj snaha výrobcu znížiť v novej verzii motoru jeho trenie. Informuje vás o tom len palubný počítač. Výkon bol pre mňa prekvapujúci. Pri obsadení štyrmi osobami stále dostačujúci. Je tak perfektnou alternatívou k zaužívanému naftovému agregátu. Nebudeme si predsa klamať, väčšina Touranov je práve naftových. Môže za to najmä ich dojazd na plnú nádrž a časté určenie Touranov, diaľnice. Tam samozrejme stále vynikajú práve naftové agregáty. Avšak tento Touran zvláda všetko s prehľadom. A potichu. Pri voľnobehu som si zo začiatku myslel, že som zabudol vypnúť startstop systém. Prevodovka sa niesla v rovnakom duchu pokoja a kľudu. Ide o 7 stupňovú, dvojspojkovú automatickú prevodovku DSG. Tá na vaše pokyny reaguje okamžite, bez zaváhania a okrem úspory financií nevidím iný dôvod, prečo si za ňu nepriplatiť.
Koľko litrov benzínu si Touran vypýtal na 100km? Kombinovaná spotreba počas testu sa ustálila na 7.4l/100km. Vzhľadom na rozmery auta a jeho prevádzku to bola úctyhodná hodnota. Pri trase Piešťany-Trenčín po okreskách to bolo dokonca 6.4l/100km. Až tak smädný ten benzín nie je. Vďaka tomu sa nám podarilo prejsť na nádrž 760km.
Nesmiem zabudnúť na nie zrovna najmenší príplatok a tým je DCC podvozok. A teda adaptívne tlmenie podľa nastaveného jazdného režimu ale aj stavu vozovky vás bude stáť 1130€. Rozdiely pri jednotlivých režimoch, či už to bol Comfort alebo rovno Sport som na podvozku cítil minimálne. Nechápte ma zle. Jazda v Tourane je príjemná no zároveň dostatočne tuhá. Maskuje svoju veľkosť aj kategóriu. Máte pocit ako keby šoférujete hatchback a nie 7miestne MPV. Určite si však pred kúpou choďte vyskúšať práve DCC podvozok aby ste mohli zhodnotiť, či vám stojí za 1300€ alebo radšej investujete do iných príplatkov. Napríklad také ťažné zariadenie a podobne.
Náš týždeň sa blížil ku koncu a čaro Touranu som na sebe cítil. Stal som sa defenzívnejším šoférom. Užíval som si pohodlie, ticho a priestor. A niekedy som sa až pozastavil nad tým, ako dobre Touran vyzerá aj po toľkých rokoch. Vďaka priestoru, ktorý poskytuje je to perfektný Transformer. Môže byt dodávkou či autobusom ale vždy bude dokonalým rodinným vozidlom. Kým sa ja dostanem do fáze rodičovstva, MPV budú mŕtvym druhom. Čo je škoda, nakoľko som si Touran obľúbil. Ak to však vy stíhate a hľadáte pre svoju rodinku spoločníka na každý deň, skúste porozmýšľať nad Touranom. Možno to bude to pravé pre vás. Ku koncu spomeniem cenu. Varujem, nie je najnižšia. Touran v základnej výbave vás vyjde 30 490€. Cena testovaného vozidla však bola 44 090€. Cena je ambiciózna, ale ponuka MPV na trhu je limitovaná.
No a na záver krátke vizuálne porovnanie s Touranom R-Line z roku 2019.