Prológ
Prichádza éra expanzie trhu s novými značkami áut. Na Slovensku sa začínajú objavovať značky, o ktorých sme predtým počuli len tak okrajovo a aj keď ich tu zopár jazdilo, nepatrili medzi extra predávané značky. Medzi také značky patrí aj SsangYong, ktorý je na slovenskom trhu úplnym nováčikom. Značka SsangYong má za sebou bohatú minulosť s množstvom vlastníkov a veľa-krát sa premenovala. Svoje pôsobenie však začala v roku 1964 ako Hadonghwan Motor Company a svoje kapacity využívala hlavne na výrobu Jeepov pre americkú armádu. Okrem iného sa sústreďovali aj na výrobu nákladných áut a autobusov. Výroba pre značku Jeep prebiehala len ako licencovaná spolupráca pre American Motor Company, časom však SsangYong uviedol sériovú verziu „napodobeniny“ Jeep-u Willys v podobe modelu Korando. Tento model však nevyšiel pod značkou SsangYong ako ju poznáme dnes, ale Keohwa resp. Dong-A Motors. Až v roku 1986 túto skupinu odkúpila spoločnosť SsangYong Business Group a od roku 1987 má nezmenený názov SsangYong.
Spoločnosť SsangYong dlhé roky čerpala technologické inovácie a základ pre svoje modely od spoločnosti Daimler-Benz, s ktorou v roku 1991 podpísala spoluprácu. Od toho roku SsangYong postupne predstavoval nové modely, pri ktorých sa opieral hlavne o veľmi dobrý základ od Mercedes-Benz. Avšak až tak dobrý osud túto značku nepostihol keďže do tohto roku značka vystriedala niekoľko vlastníkov. Vymenujeme tých hlavných, ktorými boli Daewoo Motors neskôr Tata Daewoo pod ktorými však vyhlásili bankrot a zastavili výrobu ako aj pôsobenie na trhu. V roku 2010 sa však akcionári značky SsangYong rozhodli vydať ich kožu na trh a ponúkli ju do dražby. Tú v roku 2011 vyhrala spoločnosť Mahinda & Mahindra Limited, ktorá ju skvelým tempom rozbehla vpred a ťahá ju doteraz.
Nemôžeme ani namietať, že sa im to podarilo viac než dobre keďže od tej doby predaje SsangYongu stúpajú a prejavujú o túto značku záujem aj Európske krajiny a ako príklad môžeme použiť Slovensko. Tu sa značky SsangYong ujala spoločnosť Auto Extra s.r.o. zo Zlatých Moraviec, ktorá sa stala výhradným importérom tejto značky pre SK. My sme zároveň prvý magazín na Slovensku, ktorému sa podarilo otestovať nový model SsangYong Tivoli.
Prvý kontakt
Už pri prvom pohľade na fotky modelu Tivoli, mi hneď dizajn evokoval talianov či angličanov. Dve rozdielne krajiny, ale dve podobné dizajnové kultúry. Obidve krajiny robia svoje autá viac extravagantné ako sme zvyknutí od nemeckých výrobcov. Nebol som ďaleko od pravdy keď som tvrdil, že mi to evokuje taliansky dizajn. Za zovňajškom nového Tivoli totižto stojí Italdesign a sám veľký Giorgetto Giugiaro, ktorý ho navrhol ešte v roku 2014 keď ešte pre Italdesign pracoval. Od tej doby sa od dizajnového jazyka modelu Tivoli odpichli aj ostatné modely značky ako nové Musso, Korando alebo najnovší Rexton.
Auto na prvý pohľad pôsobí oveľa drahšie než v skutočnosti je. Taliansky dizajn mu určite pomohol keďže dovtedy SsangYong nebol zovňajškom nijako okúzlujúci. Naše testovacie auto bolo obuté na väčších 18″ kolesách, lakované v tmavo-zelenej metalickej farbe a cez celé auto boli červeno biele pruhy ako súčasť marketingového polepu značky. Ja by som tam však tieto pruhy ponechal aj keby som si to auto kúpil. Tivoli však počas týždňa lákalo neskutočne veľa pohľadov. Nejeden okoloidúci sa pri mne aj zastavil a spýtal sa čo to je za auto, že to vidia prvý-krát, no mnohým aj padlo do oka.
Pohon
Najmenší model Tivoli sa aktuálne ponúka s dvomi agregátmi. Jeden benzínový a jeden naftový obidva s rovnakým objemom 1.6 litra. My sme mali možnosť otestovať benzínovú motorizáciu s výkonom 128 koní s pohonom predných kolies a manuálnou 6 stupňovou prevodovkou. Zaujímavosťou a v dnešnej dobe už aj raritou je to, že sa jedná o atmosférický štvor-valec a dá sa dokonca kombinovať aj s pohonom všetkých štyroch kolies prípadne automatickou prevodovkou. V prípade naftového agregátu je kombinovanie veľmi podobné, no pribudla možnosť kombinácie pohonu 4×4 a manuálnej prevodovky.
Poďme však späť k testovanému modelu. 1.6L e-XGi 160 je celé označenie motora, ktorý sa nachádza pod kapotou tohto auta. Číslo 160 by mohlo v tomto momente označovať okrem objemu aj krútiaci moment, ktorý je presne 160Nm pri 4600 ot./min. . Čo nás na tomto motore príjemne prekvapilo bola spotreba. Celý týždeň sme s autom jazdili skôr v meste svižnejším tempom a cez 9l/100 km sa nedostala. Mimo mesta sme sa vedeli s prehľadom dostať aj na 6.5 litra. Spotreby to nie sú zázračné, no dostanete motor, pri ktorom máte garanciu, že sa tam pomaly nemá čo pokaziť.
Motor má lepších 128 koní, no oproti moderným turbo motorom až tak agilný nie je. Vo vyšších otáčkach pekne ťahá, no v nižších sa trápi a je cítiť, že sa dusí. Odozva motora je samozrejme výborná, nemusíte čakať na žiadne turbo, proste čaro klasickej atmosféry. Pokiaľ sa nepotrebujete s nikým pretekať a výkon či dynamika nie je hlavný parameter pri kúpe auta, je tento motor dobrou voľbou. Odhlučnenie motora pri modely Tivoli je skôr priemerné. Poznáme autá v tejto kategórii aj s lepším akustickým pohodlím, ale aj horším takže dá sa to zvládnuť a pokiaľ si na to zvyknete, tak to neskôr už ani nebudete vnímať. Treba motor držať vo vyšších otáčkach.
Jazda
Auto patrí do segmentu SUV-B. Pri prvom usadnutí za volant sme však mali pocit, že sedíme v o triedu väčšom aute. Pokojne by sme sa však mohli baviť že sa jedná o medzi-segmentový model ako je napríklad T-Roc či Vitara. Na dĺžku má totižto cez 4202 mm a tým pádom svojich rivalov v triede prerástol. Rovnako tak aj jazdí, na ceste je cítiť jeho väčšie rozmery, no relatívne dobrý podvozok zabíjali nižšie gumy obuté na 18″ kolesách. Neraz sa nám stalo, že sme museli auto na ceste naháňať aby sme sa udržali vo svojom pruhu. Vyšší profil by určite nebol na zahodenie. Čo sa však pohodlia týka, tak podvozok milo prekvapil.
Úprimne, pri prvom kontakte sme neočakávali nejaké zázraky od tohto auta. Značka SsangYong sa preslávila hlavne veľmi nízkou poruchovsťou a schopnosťami v teréne, no jazdné vlastnosti neboli jeho doménou. Po prvom prevezení nás Tivoli prekvapil. Samotný podvozok na ceste pôsobí isto a keď si odmyslíme kolesá, ktoré mu dali ranu pod pás, tak mu nie je až tak čo vytknúť. Možno len trošku menšie odhlučnenie a výraznejšie náklony, no bežné presúvanie sa zvládne úplne v pohode.
Interiér/Exteriér
Extravagancia. To je to slovo, ktoré najviac vystihuje vzhľad modelu Tivoli. Inšpirované talianskou kultúrou a prevzatý názov od talianskeho mestečka hovorí za všetko a perfektne vystihuje zámer autora. Dizajnovo je nové Tivoli naozaj vydarený kúsok pokiaľ sa bavíme o exteriéri. Neokukané línie a prvky karosérie ho robia výnimočným. Každý kúsok exteriéru má svoje čaro a zmysel pre detail. Chromová lišta po spodnom obvode skiel aj spolu s čelným alebo zadné svetlomety, ktoré nadväzujú na bočnú líniu.
O interiéri sa žiaľ toľko chváli povedať nedá. Začína celkom sľubne. Po usadnutí do auta ma zaujal zaujímavo tvarovaný volant s celkom príjemným tvarom a hrúbkou, sympatické budíky a dokonca aj materiály, ktoré výrobca použil v interiéri pôsobia hodnotne. Veľký dotykový displej, ktorý však využíva starú technológiu zobrazovania TFT, má však príjemné použivateľské rozhranie. Všetko je však také, že pokiaľ je človek zvyknutý na nemcov, nie všetko mu padne do oka. Je tu ale jedna vec čo nepadne do oka asi nikomu. Ovládanie klimatizácie. Či nazvem to hneď mikrovlnka?!
Odbehnime na chvíľu od modelu Tivoli a pozrime sa na veľký Rexton. Veľmi pekný interiér a perfektná kombinácia kože a ovládacích prvkov so vzhľadom brúseného hliníku a pekne zapracované do palubnej dosky. To sa im podarilo. Prečo však do Tivoli dali také škaredé tlačítka spolu s otočným ovládačom?! No tak SsangYong, na tomto by ste mohli pri facelifte popracovať.
Čo musíme ale pochváliť je veľké množstvo odkladacích priestorov a vzdušnosť interiéru. Batožinový priestor prekvapil veľmi slušnou kapacitou a už v základe dvojitým dnom spolu s možnosťou organizátora a rozdelenia dna na dve časti. Zadné operadlá sú polohovateľné a so slušným priestorom ako na hlavu tak aj na nohy.
Výbavovo sa nové Tivoli rovnako nemusí hanbiť. My sme na test mali strednú výbavovu verziu, ktorej dosť prvkov ešte chýbalo, no pokiaľ sú financie, tak sa dá naskladať aj veľmi slušná výbava. Spomeniem kľúčové prvky ako bezkľúčové odomykanie či štartovanie, ventilované a vyhrievané sedačky, ambientné podsvietenie interiéru alebo veľké množstvo asistenčných systémov. Okrem iného je možné ako exteriér tak aj interiér kombinovať v rôznych farbách. Samozrejmosťou je dvojfarebná karoséria či červené kožené čalúnenie.
Zvlášť pozornosť si zaslúži ticho v kabíne. Aj na tých najväčších nerovnostiach či rozbitých cestách vnútri nič nezavŕzgalo či nepukalo. Rovnako tak pri jazde po diaľnici pri 130-ke nebolo absolútne počuť nejaký aerodynamický hluk alebo zvuky od kolies.
Prológ
Nový SsangYong Tivoli je perfektným únikom od nemeckého stereotypu. V dobe kedy aj kórejske značky svoje modely prispôsobili európskemu trhu, prišla značka, ktorá sa snaží priniesť niečo nové neopozerané. To sa im myslím podarilo viac než dobre. SsangYong tak ponúka slušné auto s veľmi dobrým životným priestorom a za sympatické peniaze. Toto bol náš prvý SsangYong na test, čakajú nás ešte model Korando a Rexton, tak sme veľmi zvedaví ako sa bude dariť im.
Za zapožičanie značky SsangYong na test ďakujeme importérovi a zároveň predajcovi, spoločnosti Auto Extra v Zlatých Moravciach.
Technické parametre:
Motor
Objem: 1598 ccm
Najväčší výkon: 128k pri 6000 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 160 Nm pri 4600 ot./min
Špecifikácia vozidla
Zrýchlenie 0 – 100km/h: výrobcom neudávané
Maximálna rýchlosť: 159 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 9.9 l (počas testu: 8.2 l – 9 l)
Mimo mesta: 5.7 l (počas testu: 6.6l)
Kombinovaná: 7.2 l
Objem palivovej nádrže: 47 l
Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4202 mm
Celková šírka: 1 798 mm
Celková výška: 1 590 mm
Rázvor: 2 600 mm
Objem batožinového priestoru: 423 l
Related Posts
1. mája 2018
TEST: SsangYong Korando 2.2 L E-XDI220 – bacuľatý sleeper
Ako prví na Slovensku sme pre Vás…