Bez pochyby môžeme značku Seat označiť za značku s najväčšou modelovou ofenzívou naprieč každým segmentom. Nie je to tak dávno čo predstavili koncept nového SUV nesúci názov Tarraco či novú značku pod krídlami Seatu, Cupra. Osobne sa mi táto ofenzíva značky Seat veľmi páči keďže v minulosti bol Seat len tieň značky Volkswagen a nikdy nejako extra nevytŕčal. My sme mali jedinečnú možnosť položiť spolu s ostatnými magazínmi z celej Európy zopár otázok priamo prezidentovi značky Seat, pánovi Luca de Meo a teraz Ti tento exkluzívny rozhovor prinášame ako prví. Mimo iné sa dozvieš aj to, akým smerom chce značka Seat napredovať najbližších pár rokov či to kedy príde s prvým hybridným modelom.
Celý rozhovor:
Predaj SEAT v minulom roku vzrástol o 15 % a rovnako aj zisk spoločnosti. Čo prispelo k tomuto úspechu? A ako chcete trvale udržať tento rast aj po roku 2020?
Luca de Meo: SEAT dosiahol v roku 2017 zisk po zdanení 281 miliónov eur, čo je o 21,3 % % viac ako v roku po 2016 odrátaní mimoriadnych efektov. Môžeme sa tešiť z výsledkov roka 2017, no nesmieme sa nimi uspokojovať. Spolu sme uzavreli periódu konsolidácie a teraz je čas pozrieť sa do budúcnosti s ambíciami ďalšieho rastu.
Na udržanie tohto rastu SEAT do roku 2020 uvedie na trh každých šesť mesiacov nový model. Prvými dvoma budú SEAT Tarraco a CUPRA Ateca, ktoré sa začnú predávať koncom roka 2018. V budúcom roku bude nasledovať SEAT Leon novej generácie, ktorý sa bude predávať ako päťdverový model a kombi ST. V roku 2020 príde prvý plne elektrický model SEAT s dojazdom do 500 kilometrov, skonštruovaný s využitím modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen. V tom istom roku modelový program SEAT rozšíri prvý automobil kategórie CUV (Crossover Utility Vehicle).
Prvý elektrický model SEAT sa začne vyrábať v roku 2020. Prečo čakáte tak dlho s elektromobilom?
Luca de Meo: Prechod na elektrické automobily je veľmi náročný pre každého automobilového výrobcu a musí byť ziskový i trvale udržateľný. Našim cieľom na najbližšie roky je rozšíriť tri aktuálne technológie pohonu (benzín, nafta, CNG) na šesť, doplnením pohonu mildhybrid, plug-in hybrid a elektrického pohonu do modelového programu. O dva roky SEAT bude mať vo svojej ponuke plne elektrický model s dojazdom do 500 kilometrov a verziu plug-in hybrid modelu Leon novej generácie.
Čo považujete za služby mobility. A ako chce SEAT na nich zarábať peniaze?
Luca de Meo: Naša stratégia na roky 2025-2030 je založená na úplne novom prostredí služieb mobility, pretože k tradičnej automobilovej výrobe musíme doplniť poskytovanie služieb mobility. Chceme patriť k hlavným hráčom v tejto revolúcii mobility.
Reorganizovali sme našu firemnú štruktúru na koncern s viacerými značkami – ako XMOBA, nová dcérska spoločnosť, ktorá má za úlohu identifikovať, testovať, predávať a investovať do projektov prispievajúcich k zlepšeniu mobility budúcnosti a Metropolis:Lab Barcelona, ktorá má za úlohu analyzovať a vyhľadávať inteligentné riešenia problémov mobility budúcnosti.
Našim cieľom je v rámci tohto holdingu kombinovať najlepšie zo spoločnosti s pevnou štruktúrou s agilitou, flexibilitou a rýchlosťou start-upov.
Koncern Volkswagen sa pripravuje na prichádzajúcu elektromobilitu. Dá sa povedať, kedy budú na cestách jazdiť elektrické automobily s logom SEAT? A uvažuje značka aj o iných alternatívnych pohonoch ako plug-in hybrid, hybrid, atď.?
Luca de Meo: Rok 2020 bude pre SEAT rokom elektrifikácie, kedy značka uvedie na trh verziu plug-in hybrid modelu SEAT Leon novej generácie, s elektrickým dojazdom najmenej 50 kilometrov, ktorá sa bude vyrábať v závode Martorell, ako aj prvý plne elektrický model, skonštruovaný na báze modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen.
Prvý elektromobil SEAT, ktorý bol na tlačovej konferencii predstavený vo videu, bude mať konkurencieschopnú cenu, dojazd do 500 kilometrov a bude vybavený najmodernejšou konektivitou a systémom infotainmentu. Elektromobil SEAT bude disponovať schopnosť automatizovanej jazdy minimálne na úrovni Level 2.
Ktorý trh je momentálne najdôležitejší pre SEAT? Zvažuje značka ďalšiu expanziu?
Luca de Meo: Naše najväčšie želanie pre tento rok je súčasne aj najväčšou výzvou: urobiť SEAT menej závislým od európskeho trhu. Značka je zastúpená vo vyše 80 štátoch, no iba 15 % predaja pripadá na regióny mimo Európy. Preto sú strategickými regiónmi rastu Severná Afrika, kde SEAT vedie projekt montáže vozidiel koncernu Volkswagen v Alžírsku, ako aj Latinská Amerika a Mexiko, kde spoločnosť študuje uskutočniteľnosť výroby. Okrem toho nedávno značka vstúpila na nové trhy – do Nórska a na Nový Zéland, čím je už zastúpená na všetkých piatich kontinentoch. SEAT sa podieľa aj na spoločnom podniku vytvorenom Volkswagen Group China a JAC poskytnutím technickej podpory a svojho know-how v oblasti výskumu, vývoja a dizajnu.
Troma najväčšími trendmi v automobilovom priemysle sú elektrifikácia, autonómna jazda a konektivita. SEAT sa zameral na konektivitu a usiluje sa stať referenčnou značkou v tejto oblasti. Značka oznámila, že v rokoch 2018 a 2019 plánuje integrovať do svojich modelov rozličné nové technológie konektivity. Ako SEAT napreduje v tejto stratégii?
Luca de Meo: SEAT realizuje digitálnu transformáciu spoločnosti, ktorú poháňa Easy Mobility Team. Tento prierezový tím pre digitalizáciu koncipuje, transformuje a podporuje nový spôsob myslenia pre značku SEAT. Víziou SEAT v automobilovej branži je ponúkať automobily viac ako službu než ako produkt – čiže prechod od produktu k službe mobility. Táto vízia je jadrom digitálnej transformácie SEAT.
Napríklad SEAT bude prvým automobilovým výrobcom, ktorý integruje aplikáciu Shazam do svojich automobilov. Začne od apríla 2018. Okrem toho máme partnerstvo so spoločnosťou Amazon Alexa.
Pod súčasným vedením SEAT realizuje najväčšiu produktovú ofenzívu vo svojej histórii. Počas 18 mesiacov ste uviedli štyri nové modely (Ateca, Leon, Ibiza a Arona). SEAT je jednou z najrýchlejšie rastúcich značiek v Európe. Čo robí produkty SEAT v uplynulých rokoch takými príťažlivými?
Luca de Meo: Od roku 2013 do roku 2017 SEAT investoval vyše 3,3 miliardy eur do svojej budúcnosti. Väčšina investícií plynula na financovanie najväčšej produktovej ofenzívy v histórii značky, ako aj do vývoja nových služieb s cieľom posunúť spoločnosť na čelo v oblasti digitalizácie, konektivity a inteligentnej mobility.
Bilancia roka 2017 je výsledkom vyváženého odbytu všetkých našich nových modelov. Dnes máme jeden z najmladších modelových programov na trhu, s priemerným vekom iba niečo vyše tri roky, pokrývajúci všetky relevantné segmenty v Európe produktmi, ktoré sú na špičke vo svojich triedach. Iba za niekoľko rokov sme SEAT pretvorili na relevantnú značku pre veľkú väčšinu európskych zákazníkov.
Uvedením modelu Ateca v roku 2016 a Arona v roku 2017 sa začala expanzia značky do segmentu SUV, čím sa otvorili nové možnosti pre SEAT v segmente, ktorý v uplynulých rokoch kontinuálne rástol. Máme v úmysle pokračovať v našej produktovej ofenzíve v roku 2018 uvedením modelu Tarraco, tretím SUV značky SEAT.
Čo vás viedlo vydať „deklaráciu nezávislosti“ značky Cupra od značky SEAT?
Luca de Meo: CUPRA predstavuje veľkú príležitosť pre SEAT, pre zákazníkov aj pre podnikanie. Je to projekt, ktorý vznikol ako sen skupiny ľudí hľadajúcich spôsob ako pritiahnuť novú pozornosť automobilových nadšencov. Týmto rozhodnutím spoločnosť hľadá spôsob ako diverzifikovať svoju výrobu a vyvíjať nové modely, ktoré môžu byť ziskové a pomôžu k posilneniu profitability v budúcnosti. Ambíciou značky CUPRA je prispieť k zdvojnásobeniu predaja v období najbližších štyroch až piatich rokov, koncentráciou na obchodný model založený na štyroch hlavných oblastiach: distribúcia, partnerstvo, automobilový šport a produkty.
Kedy budeme môcť vidieť špeciálny model, jedinečný pre značku a CUPRA, ktorý nebude mať nič spoločné s iným existujúcim modelom SEAT? (okrem motorov a prevodoviek)
Luca de Meo: Ešte je skoro urobiť rozhodnutie o výlučných modeloch CUPRA. No v budúcnosti môžeme nové modely uviesť na trh najprv ako CUPRA a následne príbuzný model pod značkou SEAT v rámci synergii medzi týmito dvoma značkami.
Medziplyn.sk:
Vidíme veľkú iniciatívu značky SEAT rozširovať modelovú ponuku o automobily poháňané stlačeným zemným plynom CNG. Počíta SEAT aj s hybridnými alebo plne elektrickými automobilmi v blízkej budúcnosti? Napríklad nový motor 1.5 TSI Evo bol predstavený s informáciou, že sa bude tvoriť aj základ hybridného pohonu.
Luca de Meo: SEAT intenzívne propaguje stlačený zemný plyn CNG (Compressed Natural Gas) ako čisté a efektívne alternatívne palivo. Najlepším dôkazom je uvedenie nového modelu Arona TGI s motorom na zemný plyn v druhej polovici roka. Bude to prvé SUV na svete poháňané motorom na CNG a SEAT sa vďaka nemu stane značkou s najširšou ponukou automobilov poháňaných CNG v rámci koncernu Volkswagen.
Rok 2020 bude pre SEAT rokom elektrifikácie, kedy značka uvedie na trh verziu plug-in hybrid modelu SEAT Leon novej generácie, s elektrickým dojazdom najmenej 50 kilometrov, ktorá sa bude vyrábať v závode Martorell, ako aj prvý plne elektrický model, skonštruovaný na báze modulárnej stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen.
Vývoj a predaj nových modelov SUV je celosvetovým aktuálnym trendom. SEAT je na rovnakej vlne ako mnoho iných značiek. Koľko teda nových modelov SUV môžeme v budúcnosti očakávať od značky SEAT? Chce značka v budúcnosti rozšíriť svoju modelovú ponuku aj do segmentu D?
Luca de Meo: Uvedením modelu Ateca v roku 2016 a Arona v roku 2017 sa začala expanzia značky do segmentu SUV, čím sa otvorili nové možnosti pre SEAT v segmente, ktorý v uplynulých rokoch kontinuálne rástol. Máme v úmysle pokračovať v našej produktovej ofenzíve v roku 2018 uvedením modelu Tarraco, tretím SUV značky SEAT.