Dávnejšie sme mali na test Seat Ateca FR s dvojlitrovým benzínom a výkonom 190k. Vtedy som tvrdil, že je to najideálnejšie rodinné auto pre chlapa, ktorý si potrebuje svoju kúpu doma obhajovať. Predsa len, je to SUV a cez manželku to prejde lepšie ako nejaký hot-hatch. Vtedy však môj rozhľad, čo sa áut týka, nebol ešte na takej úrovni. Ruku do ohňa by som vtedy za tento výrok nedal a tak prešiel nejaký rok a môj názor sa diametrálne zmenil. Čo sa však na šťastie pre mňa nezmenilo, je moja rodinná situácia. Stále som bez ženy a bezdetný a tak rodinné auto ešte riešiť nemusím. Považuj teda toto za moju subjektívnu radu tebe, ako otcovi, čo by sa mi na ceste páčilo viac ako SUV.

Prvé rande so Superbom som mal pred pár týždňami, kedy som vzal stan a išiel kempovať do lesa. Zobral som si Scouta a prežili sme spolu príjemný víkend v divokej prírode. Týmto som začal značku Škoda vnímať o čosi intenzívnejšie. Donedávna teda ešte u mňa zatracovaná značka si našla priestor v mojej tvrdej hlave a Superb sa mi naozaj zapáčil. Začal som si teda na cestách všímať aj Škodovky a minule ma tak predbehla benzínová Octavia RS. Tak som sa zamyslel nad faktom, či toto je najrýchlejšia Škodovka v ponuke. Netrvalo dlho, aby som si uvedomil, že mi Autocomodex má požičať Superb Sportline na víkend. Na tom by však nebolo nič extra zvláštneho. Skôr hovorím o jeho pohone. Dvojlitrový benzín je de facto aj v Octavii RS, no tam mal najvyšší výkon 245 koní a v ponuke bol len pohon prednej nápravy. Čiže bežný hot-hatch. Teda Hot-liftback pardóón. Tieto parametre výkonu sa spolu s automatickou prevodovkou postarali o to, aby Octavia RS 245 zrýchlila z 0 na 100 km/h za 6.7 sekundy, a to ju zaradilo do kategórie malých hothatchov – VW Polo GTi, Ford Fiesta ST, Mini Cooper S. Čiže nie je to extra okúzlujúce. Ale lepšie ako drôtom do oka, ako sa hovorí.

Možno si to uvedomovala aj samotná Škodovka a tak svoju vlajkovú loď, Superb, vybavila motorom s rovnakým objemom, ale vyšším výkonom. Aby toho však nebolo málo, tento výkon mu posiela na všetky štyri kolesá. A to už je zaujímavou informáciou aj pre náruživého petrolheada.

 

 

Šedá myška nosí sukňu

A ja som zvedavý, tak sa jej pod ňu idem pozrieť. Myslím tým samozrejme špeciálny bodykit verzie Sportline. Opticky to Superb znížilo a pridalo na agresivite a ak tomu pridáme dve reálne a seriózne veľké koncovky výfuku, dostaneme naozaj sympatického sleepera. Takže: 2.0 TSi s výkonom až 272k, ktorý po novej norme síce prišiel papierovo o 8 koní, predpokladám však, že cítiť to extra nie je. Kvaltuje ho 7-stupňová prevodovka DSG, ktorá po mojej minulej kritike, tu má to správne miesto a zastáva správnu pozíciu. Jej môže dopomôcť aj človek s pádlami pod volantom, ktoré fanúšikovia značky a bazároví predajcovia radi označujú ako „radenie F1“. No čo sa stará o krotenie celej dávky 272 koní, je práve pohon všetkých štyroch kolies systémom Haldex. Škoda sa s tým extra nepára a nevymýšľa tomu zbytočné názvy ako 4Motion, 4Drive, Quattro. Jednoducho a prosto nesie označenie 4×4. Myslím si, že zrozumiteľné.

A tomuto zoskupeniu píše výrobca zrýchlenie na stovku len za 5.7 sekundy. My sme mu dokonca odmerali po viacerých meraniach, s použitím Launch Controlu a pri vonkajšej teplote 11°C, veľmi, ale že veľmi slušných 5.1 sekundy. Zaujímavým údajom je určite aj zrýchlenie z 0 na 200 km/h, ktoré mu trvá len 19.6 sekundy, čo je o celé tri sekundy lepšie ako rovnako výkonný Hyundai i30N. A to sa už bavíme teda v úplne inej rovine. Motor je teda dostatočne agilný a právom sa z neho stáva najrýchlejší motor Škodovky. Zaslúžene. Nehovoriac ešte o tom, ako Launch Control dokáže kopnúť do chrbta. Niečo podobné som zatiaľ ešte nezažil.

2.0 TSi v prevedení Superb (schválne ho takto nazývam), ma veľmi milo prekvapil svojou kultivovanosťou. Po predchádzajúcich kilometroch s dvojlitrovou naftou v Scoute, ho môžem pokojne nazývať ako neohrabaného drevorubača. Myslím samozrejme ten nafťák. Motor EA888 veľmi dobre poznám z iných, koncernových, no predsa len športovejšie zameranejších áut. Cupra, ktorá pľuje pri preradeniach a hučí ako zmyslov zbavená, Golf R, alebo Gti – to isté. A v Superbe?! Labutia pieseň. Tichučký, neotravný zvuk motora, či už jazdíte predpisovo po meste, alebo práve skúšate launch control a zrýchlenie z 0 na 200 km/h. Žiadne strieľanie, ani žiadne pľuvanie do výfuku sa nekoná, a to ma na tom aute bavilo najviac. Superb predsa takýto byť má. Moje túžby teda stále ostávajú v platnosti a Scouta chcem s týmto motorom! Ultimate sleeper.

 

 

Zaoceánsky parník

Podvozok je tu geniálny. Nemá síce to pohupovanie, ako mal Scout v režime Comfort a práve preto sa perfektne hodí na diaľnice a dlhé trasy. Tam nájde svoje uplatnenie aj motor, keďže v meste sa spotrebovo zrovna dobre necítil ani on a koniec koncov ani ja. Mestská priemerná spotreba sa mi zastavila na čísle 11.6 litra na 100 km. Ak teda hľadáš Superb na vozenie sa po meste a nie si zrovna solventnejší, a teda nemáš ochotu často tankovať, siahni určite po benzínovej 1.5-ke. Mimo mesta to už problém nebol. 7.1 litra je na tento výkon prijateľné. Diaľničná spotreba vo finále pri 130-ke 7.7 litra. Sportline si oproti Scoutu určite lepšie poradí aj s diaľnicami, keďže vďaka nižšej svetlej výške má aj nižší odpor vzduchu. Stálo by to za vyskúšanie.

Aby som sa ale vrátil k tomu podvozku, osobne ma režim Sport vôbec neotravoval, čo sa nastaveniu podvozka týka. Práve naopak, dostal príjemnú tuhosť, čo adaptívnym tlmičom v Comforte a Normale chýba, a tak sa mne osobne auto aj lepšie šoférovalo. Ak ma však niekto herniu disku (vyskočenú platničku), po režime Sport asi často siahať nebude. Ja som teda väčšinu času mal nastavenie Individual, kde som ponechal prevodovku aj motor v režime Normal, no podvozok som prepol do Sport. Osobná preferencia mladého tela.

Voľba pri tomto kúsku padla na 19″ disky kolies s označením Supernova. V ponuke sú ešte základné 18″ disky a príplatkové 19″ disky VEGA. Moja voľba by padla na tieto naše. Páčia sa mi a auto s nimi vyzerá naozaj agresívne. Až mi je ľúto, že sme na fotky zvolili také neutrálne prostredie mestského opevnenia. Robia disky zle podvozku? Nie. A aj keby. 18-ky vyzerajú na Sportline tragicky. Bodka.

Ako však zvládajú jazdu mimo mestských uličiek a pri väčšom preťažení?! Tento Superb ma naozaj veľmi milo svojimi jazdnými vlastnosťami prekvapil. Ak by si predsa len bol z tej skupiny ľudí, ktorí majú doma hothatch a k tomu si kúpia takéto auto, predpokladám, že by ti tvoj hothatch ani nechýbal. Superb Sportline s 272 koňmi veľmi dôstojne zastupuje aj kategóriu športovosti. Pohon všetkých kolies je znova bezchybný a mal som ho možnosť skúsiť na extra mokrej vozovke. Ani raz nezaváhal a úctivú časť výkonu bol schopný poslať dozadu. Ak by som nemal pud sebazáchovy, vedel by som sa s týmto autom veľmi slušne zabaviť. A to aj na snehu. Na suchej vozovke veľmi dobre drží vozidlo a jeho hmotnosť mu paradoxne pomáha v jeho ovládateľnosti. Nedotáčavosť nepozná a to je obrovským prekvapením. Superb je geniálny.

 

 

Športová výbava – starter pack

Ako najlepšie odlíšiť športovú výbavu od tej bežnej? V exteriéri jednoznačne veľkými kolesami a čiernymi doplnkami! To je starter pack snáď každého výrobcu áut, až ma to privádza k paranoidným predstavám, že to majú v norme STN ISO a jednoducho musia. Predný gril, kryty spätných zrkadiel, bočné lišty, alebo aj nápisy. Na aute okrem výfukov nenájdeš jediný chrómový prvok. A na niektorých miestach je to trošku aj Škoda, keďže tým zaniká ten rozdiel faceliftu. Pri Scoute, alebo iných verziách je ten rozdiel výraznejší a viditeľnejší. Nevadí, to k tomu patrí. A v interiéri sa znova pozeráme na starter pack. Ale veľmi dobre zvládnutý. Teda skoro.

Celý interiér sa nesie v akomsi duchu príjemnej atmosféry, ktorú tam vytvára hlavne množstvo Alkantary. Tá je na výplní dverí a samozrejme na perfektne tvarovaných sedadlách. K tým poviem len toľko, že majú úžasné bočné vedenie, krásne držia telo aj v oblasti ramien, no znova sú trošku vysoko ukotvené na môj vkus. Bod H tela vodiča je tak relatívne vysoko vzhľadom na vozovku aj pri takto nízkom aute. Z dizajnového hľadiska ma však potešila prítomnosť karbónových, neodmysliteľných doplnkov v interiéri. Tak ma to núti rozmýšľať, aký iný materiál by najviac vyjadril športový charakter auta. Samozrejme je to len imitácia. Sportline okrem toho má aj perforovanú kožu na volante, ktorá však atypicky je takmer po celom obvode venca. Za mňa však veľkým benefitom je, že sa nikde v aute nehrajú na gýčové červené prešívanie. Mám ho aj vo svojom aute a už viackrát som sa pozastavil nad tým, že prečo nie sú tak originálny, že by červené prešívanie vymenili za inú, agresívne a športovo pôsobiacu farbu. Predsa to však Škodovka pochopila a tak tu máme aspoň neutrálnu šedú niť, ktorá však pasuje k exteriéru ako riť na šerbel.

Ak by som sa mal venovať ešte zovňajšku, zaujímavým spôsobom dotvára vzhľad vyhrievané, determálne čelné sklo, ktoré dáva špecifický odlesk, aký inde nenájdete. Škoda rieši výhrev čelného skla cez špeciálnu vodivú fóliu a tak odpadajú viditeľné vodiče v skle. Za to palec hore.

Zvyšok výbavy je zrejme totožný s tou, ktorá bola v Scoute. Vyzdvihnem hlavne tie najväčšie prednosti a to sú svetlá. Tie sú samozrejme Full LED a disponujú statickým matrixovaním vozidiel pred autom. Funguje to ako hodinky, nikoho neoslňovali a nikto ma nevyblikával. Svoj účel splnili. Veľmi potešujúcim prvkom je audiosystém Canton. Ten sme v Scoute nemali, tak prehodím pár slov tu. Hrá perfektne. Jeho úroveň nastavenia je viac než dostačujúca, hĺbky presvedčivé a stredné tóny znejú veľmi reálne. Zvuk sa v interiéri pekne roznáša a jeho kvality sú citeľné aj pri nižšom Volume. Nemusí to človek peckovať, aby si ho užil. A navyše subwoofer nie je otravný.

 

 

Naozaj stojí za to

Za každý drobný peniaz. Po celom teste aj celkom váham, či by som si predsa len nakoniec vybral Scouta s týmto motorom, alebo Sportline. Scout je predsa len stále využiteľnejší a ak by raz v našich dolinách napadol ten bájny sneh, určite aj zábavnejší. Sportline je však nasratejší a nastavenie podvozku má o niečo lepšie na bežné vozenie. Uff, je to ťažká dilema. Cena ju tiež nerozlúskne, keďže cenovo vychádzajú tieto dve výbavy takmer zhodne. Sportline zase vyhráva sedačkami, tie sú jednoznačne lepšie, ako v Scoute. Na jednej strane voľba rozumu a na druhej srdca. Srdce ma viac ťahá samozrejme k Sportline, rozum k tej druhej strane.

Neviem prečo, ale vo mne viackrát už vyhralo rácio nad voľbou srdca a tak aj teraz by som skôr zvolil Scout, ale jednoznačne s týmto motorom. Nemôžem si pomôcť, ale práve Scout je pre mňa jedinečnejší a viac vyniknú na ňom mnohé faceliftované prvky Superbu. A medzi mnou a Scoutom preskočila tá iskra, ktorá tu chýbala. Toto auto som si nezobral do podzemnej garáže, aby som sa s ním zakecal. Ale aj tak ma nadchol, no to najmä svojim motorom.

 

Za zapožičanie Superbu na test znova Ďakujeme autorizovanému predajcovi značky Škoda – AUTOCOMODEX Trnava na Nitrianskej 1

 

Privacy Preference Center