S neskrývaným očakávaním som pristupoval k môjmu prvému redakčnému testu. Na uplynulý týždeň sa mojím spoločníkom stal nový Renault Trafic Spaceclass. A hoci nejde o adrenalínový športiak s výkonom prebujneným na stovky koní, práve táto skúsenosť s „praktickým“ automobilom predstavuje pre mňa vítanú a cennú testovaciu premiéru. Bez zbytočných okolkov sa teda poďme pozrieť na to, čo tento všestranný model ponúka.
Zoznámte sa
Už na prvý pohľad sa jedná o dodávku (nie obyčajnú, ale k tomu sa dostaneme). To znamená poriadne miery: výška 1974 mm, šírka 1956 mm a dĺžka až 5480 mm. Prvotné manévrovanie som si vyskúšal v garáži parkovacieho domu. A že som sa pri tom riadne zapotil. Odmenou mi však boli parkovacie senzory vzadu, vpredu a dokonca aj po bokoch. Čerešničkou pri parkovaní bola parkovacia kamera s vyznačenou mierkou vzdialenosti.
Nami testovaný Trafic Spaceclass sa prezentuje v decentnom odtieni sivej farby s označením Highland. Hoci sú sivé odtiene často vnímané ako neutrálne, v tomto prípade dodávajú robustnej karosérii Traficu prekvapivo kultivovaný vzhľad. Dominantným prvkom prednej časti sú nepochybne Full LED svetlomety Renault LED Pure Vision s charakteristickým svetelným podpisom v tvare písmena C. Tie sú vizuálne prepojené masívnou maskou chladiča z nelakovaného plastu, decentne doplnenou chrómovými akcentami. Spodná časť predného nárazníka plynule nadväzuje na dizajn masky prostredníctvom použitia identických materiálov. Nelakované plastové komponenty v exteriéri sú obmedzené na kryty spätných zrkadiel a lemovanie čelného skla. Zvyšné plastové povrchy sú lakované vo farbe karosérie alebo v elegantnom čiernom klavírnom laku, ktorý nájdeme napríklad na rozmerných kľučkách dverí (ktorých veľkosť korešponduje s celkovými proporciami vozidla) a na madle zadných výklopných dverí.
S-klasa trochu inak…
S Mercedesom triedy S má spoločný len skrátený názov. Tu sa ale bavíme o výbave Spaceclass a nie luxusnom modeli Sonderklasse. Napriek tomu nemožno poprieť, že o komfort na palube nového Traficu rozhodne nie je núdza, hoci jeho charakter je odlišný od opulentných ventilovaných sedadiel s masážnou funkciou. V nami testovanej konfigurácii sú dve samostatné predné sedadlá, za príplatok potiahnuté príjemnou čiernou kožou s integrovaným vyhrievaním, ktoré oceníte najmä počas chladnejších dní. Je však potrebné poznamenať, že absencia perforácie kože môže v horúcich mesiacoch viesť k zvýšenému poteniu. Sedadlá disponujú výškovým nastavením a tiež nastaviteľnou bedrovou opierkou, pričom obe sedadlá sú vybavené vnútornou lakťovou opierkou.
A kam si sadnem?
Ako som spomínal, toto nie je obyčajná dodávka. Zatiaľ čo štandardná konfigurácia zadnej časti modelu Trafic Spaceclass zahŕňa sedadlá pre pasažierov, náš testovací exemplár bol v tejto oblasti bez klasických sedadiel. Namiesto nich dominantu tvorila multifunkčná vstavba Moie od českej spoločnosti Visu. Hoci na prvý pohľad môže pripomínať jednoduché lôžko, jej funkcionalita je omnoho širšia. Základom je pevný kovový rám s hrubou drevenou nosnou doskou, na ktorej je umiestnený matrac potiahnutý príjemným antracitovým menčestrovým materiálom, členený na viacero segmentov. Rám sa jednoduchou transformáciou (vysunutím nohy a zaistením dosky) mení na priestranné sedenie v tvare písmena U, doplnené praktickým stolíkom.
Pod celou konštrukciou sa nachádza efektívne riešený úložný priestor slúžiaci na uskladnenie všetkých nevyhnutností na cesty. Drevená doska je obojstranne odklopná a pod ňou sú umiestnené vaky na diskrétne uloženie batožiny. Odklápacie časti dosky sú navyše vybavené integrovaným LED osvetlením, ktoré sa automaticky aktivuje pri otvorení – praktický a elegantný detail. Zadnú časť vstavby tvorí rozmerná výsuvná zásuvka, zabezpečená dvojicou popruhov. Táto zásuvka integruje plynový varič, navyše s možnosťou vybratia a následného vonkajšieho použitia. Pre bezpečnú prípravu jedál priamo vo vozidle je k dispozícii kovová ochranná priečka pre ochranu matracovej časti. Ďalej zásuvka obsahuje výsuvný stolík (napríklad na prípravu jedla) s úložným priestorom pre riad a zásobník na vodu.
Táto inovatívna vstavba jasne definuje Trafic Spaceclass ako všestranné a praktické vozidlo, ideálne pre dobrodružné výlety, pričom sa však neidentifikuje ako čistokrvný karavan a v prípade potreby je možná vybratie vstavby, prípadne inštalácia štandardných sedadiel. Jedným z kompromisov tohto konceptu je obmedzená prepravná kapacita, keďže vozidlo disponuje len dvomi samostatnými prednými sedadlami, čo znamená, že plnohodnotný výlet si môžu užiť len dve osoby. Vstavba, ktorá z Traficu robí nenápadný karavan stojí pri konfigurácii auta necelých 3000€ naviac.
Pracovisko vodiča disponuje multifunkčným volantom, potiahnutým kvalitnou kožou príjemnou na dotyk, integrujúcim ovládacie prvky vrátane satelitného ovládača audiosystému. Za volantom sa nachádza displej s uhlopriečkou 4,2 palca, ktorý vodičovi poskytuje kľúčové jazdné informácie. Grafické rozhranie displeja ponúka tri prednastavené vizualizácie: prvý, minimalistický režim, zobrazuje len základné údaje potrebné pre jazdu. Druhý režim rozširuje zobrazenie o otáčkomer s integrovanou zónou „eco“, indikujúcou optimálne otáčky motora z hľadiska efektívnej jazdy. Tretia možnosť predstavuje grafickú vizualizáciu priestoru pred vozidlom, ktorá zobrazuje ostatné vozidlá zúčastnené cestnej premávky. Táto funkcia navyše kontinuálne monitoruje a v sekundách zobrazuje časový odstup od vozidla idúceho vpredu, pričom farebnou indikáciou vyhodnocuje bezpečnosť tohto odstupu.
Trafic v roku 2025 – nezaostáva?!
Tento Trafic dostal v rámci príplatkovej výbavy okrem iného aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie. Interiér je doslova natrieskaný úložnými priestormi, no „kľúč od auta“ si svoje miesto nájde vo vrecku nohavíc a auto sa postará aj o bezpečnosť zamykania a odomykania, ale aj o štartovanie na tlačidlo. Slovné spojenie kľúč od auta je v úvodzovkách, pretože sa nejedná o kľúč tradičného tvaru ale o akúsi zaoblenú kartu, modifikáciu karty používanej napríklad pri modeli Mégane druhej generácie. A čo sa spomínaných úložných priestorov týka, tie sú v interiéri naozaj rozšírené a praktické.
Dvere majú v spodnej časti hlboké vaničky, kde sa však počas jazdy cestujúci dostane ťažko. Po ruke má však šikovnú priehradku ideálnu na mobil, nad ktorou je výplň dverí tvarovaná ako lakťová opierka. Palubná doska zasa ukrýva hlbokú a dlhú priehradku pred kolenami spolujazdca. Čo ale oceňujem najviac sú uzatvárateľné priehradky vo vrchnej časti palubnej dosky – menšia za displejom pred vodičom a väčšia za centrálnym displejom. Väčšia priehradka je navyše vybavená dvoma USB zásuvkami na nabíjanie zariadení. Priehradka je dosť veľká a tak sa dá aj pri nabíjaní napríklad foťáku zavrieť a interiér tak pôsobí o čosi upratanejším dojmom. Pod ovládaním klimatizácie je ešte ukrytá indukčná nabíjačka na smartfón.
Technologicky dospel, no stále je verný…
Renault Trafic Spaceclass disponuje širokou škálou asistenčných systémov, ktoré významne prispievajú k zvýšeniu komfortu a bezpečnosti jazdy. Medzi ne patrí systém monitorovania dopravných značiek, ktorý efektívne identifikuje a zobrazuje relevantné dopravné značenia. Asistent udržiavania v jazdnom pruhu aktívne koriguje smer jazdy s cieľom zabrániť neúmyselnému opusteniu jazdného pruhu. Bezpečnostný arzenál dopĺňa systém sledovania mŕtveho uhla, ktorý vodiča upozorňuje na prítomnosť vozidiel v kritických zónach. Ak by ale vodič Traficu nemal záujem o pomoc pri riadení, dvomi klikmi na stredový displej sa dokáže prepnúť do sekcie „asistent jazdy“, kde si jednoducho navolí, ktoré systémy si želá vypnúť. Pre prevenciu nebezpečných situácií je k dispozícii systém monitorovania únavy vodiča, ktorý analyzuje správanie vodiča a v prípade detekcie únavy odporučí prestávku. V kritických momentoch aktívne zasahuje systém núdzového brzdenia, schopný autonómne iniciovať brzdenie s cieľom minimalizovať následky prípadnej kolízie.
Pod prednou kapotou testovaného modelu sa nachádza výkonnejší vznetový štvorvalec Blue dCi s objemom 2,0 litra, ktorý dosahuje maximálny výkon 125 kW (170 koní) a maximálny krútiaci moment 380 Nm. Pre zabezpečenie optimálneho komfortu je tento agregát spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s dvojitou spojkou (EAG9). Táto pohonná jednotka umožňuje vozidlu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h, pričom akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za 12,5 sekundy. Je však potrebné zdôrazniť, že Renault Trafic Spaceclass je koncepčne orientovaný skôr na pohodlnú prepravu než na dynamické športové výkony. Napriek tomu disponuje adekvátnou dynamikou pre bezproblémové rozjazdy z križovatiek a dostatočnou pružnosťou pre bezpečné predbiehacie manévre. Nádrž má objem 80 litrov a vďaka rozumnej spotrebe sa dá na jednu nádrž prejsť hravo cez 1000 kilometrov. Ja som osobne jazdil skôr šetrne a spotreba sa pohybovala okolo 7,5 litra na 100 kilometrov. Okrem toho, pri jazde po diaľnici, v rýchlostiach nad 130 už bolo počuť obtekanie vzduchu (navyše posilnené protivetrom).
Vodič má k dispozícii tri voliteľné jazdné režimy: Eco, Perfo a štandardný. Tieto režimy primárne ovplyvňujú citlivosť akceleračného pedála. V režime Eco je pre dosiahnutie dynamickejšej akcelerácie potrebný výraznejší stisk pedála, zatiaľ čo v režime Perfo reaguje vozidlo na minimálny pohyb pedála s okamžitou odozvou. Režim Eco bol navyše vybavený funkciou plachtenia, ktorá prispieva k potenciálnej úspore paliva.
Trafic v pocite z jazdy nepoprie, že je stále dodávkou. Napriek tomu sa šoféruje prekvapivo príjemne a na svoju kategóriu jazdí s nečakanou stabilitou. Renault Trafic Spaceclass v nami testovanej konfigurácii L2 tak predstavuje zaujímavý mix úžitkovosti a snahy o komfortné cestovanie, ideálny pre aktívny životný štýl ako nenápadný „micro-camper“ s vstavbou Moie. Ponúka obrovský vnútorný priestor s variabilným usporiadaním, slušnú dávku komfortu a praktické asistenčné systémy. Motor s automatickou prevodovkou zaisťuje dynamiku aj komfort a tiež rozumnú spotrebu. Hoci ide stále o dodávku s určitými kompromismi v jazdnom komforte a odhlučnení, jeho všestrannosť z neho robí zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú viac než len bežné MPV a láka ich myšlienka mobilnej základne pre dobrodružstvá. K (pre mňa) dokonalej konfigurácii chýbalo iba ťažné zariadenie pre nosič bicyklov.