Pamätáte si na Concorde? Lietadlo, ktoré predbehlo svoju dobu, ukázalo svetu, že rýchlosť môže byť luxusom, a potom zmizlo rovnako rýchlo, ako priletelo. Bolo to niečo ako James Dean medzi lietadlami – príliš dobré, príliš rýchle, a predsa odsúdené. Renault teraz vstúpil na dráhu tohto legendárneho lietadla so svojím najnovším dielom, modelom Rafale. Tento odvážny kúsok inžinierstva má v sebe iskru avantgardy a skok do neznáma, presne ako Concorde. A nie, nebojme sa povedať to nahlas – mieri rovno medzi prémiovky.

V prípade Renaultu Rafale tu však nejde o rýchlosť zvuku, ale o tiché a precízne zvládnutie toho, čo dnešní vodiči od SUV coupe očakávajú. Zoberme si, že ešte pred pár rokmi by sme vedeli bez zaváhania rozpoznať „ľudovku“ od prémiovky na základe materiálov, komfortu či technológií. Dnes však tieto rozdiely postupne miznú ako rosa na kapote pri prvom slnečnom lúči. Ak bol pred niekoľkými dekádami rozdiel medzi Renaultom a jeho prémiovými kolegami jasný, dnes ho už budete hľadať ťažšie – najmä, ak hovoríme o tak precízne zhotovenom aute, akým je Rafale.

Testujeme ho vo verzii Esprit Alpine a E-Tech Full Hybrid – špičkovú kombináciu pohonu a výbavy, ktorá robí z Rafale SUV coupe schopné konkurovať tým najlepším. Preplietajúc sa medzi konvenčným a elektrickým pohonom, prináša vám to najlepšie z oboch svetov – výkon, úspornosť a moderné technológie v jednom balíku. A hoci sa Renault možno nedostane do povestných top desiatok medzi nadšencami prémioviek, mám pocit, že práve Rafale je model, ktorý má potenciál túto situáciu raz a navždy zmeniť.

Tak, ako Concorde pohlcoval oblaky a zanechával svojich rivalov ďaleko za sebou, tak aj Rafale už dnes prekonáva konkurenciu vo viacerých aspektoch – od dizajnu, ktorý kričí „som frajer!,“ až po technológie, ktoré robia každú jazdu prekvapivo pohodlnou. A ak sme si doteraz mysleli, že prémiový segment si Renault ešte nemôže nárokovať, Rafale je dôkazom, že v tomto prípade sú pravidlá hry prehodnotené a ideme ich ohýbať.

 

 

Znovuzrodenie mena Rafale: Od vzdušných výšin po cesty

Keď Renault predstavoval model Rafale, už samotné meno zarezonovalo vo fanúšikoch histórie značky. Slovo Rafale znamená vo francúzštine „poryv vetra“, čo dokonale ladí s povesťou rýchlosti a dynamiky, ktorou sa tento model pýši. Tento názov však nie je len poetickým vyjadrením, ale má reálnu historickú základňu. Už v 30. rokoch minulého storočia spájal Renault svoje meno s aerodynamikou a rýchlosťou, keď vytvoril lietadlo Caudron-Renault Rafale, ktoré v roku 1934 dosiahlo rekordnú rýchlosť 445 km/h. Zatiaľ čo toto lietadlo patrilo k najrýchlejším vo svojej dobe, nový Renault Rafale dnes symbolicky preberá štafetu a posúva sa na cesty, kde má ambíciu prekonávať svojich štvorkolesových „súperov“.

Dizajnéri pridali do interiéru aj miniatúrne lietadlo, ako poctu tejto bohatej histórii a záväzku Renaultu k technologickému pokroku a výnimočnej dynamike. Keď sadáte za volant, máte pocit, akoby ste sa stali pilotom tejto avantgardnej stíhačky na kolesách, ktorá prekvapuje kombináciou elegancie a surovej sily. A práve tu ma napadlo to spojenie s Concordom. Niečo na tom bude…

Rafale sa navyše zapísal do dejín ako prvé produkčné vozidlo od Renaultu, ktoré bolo kompletne navrhnuté podľa nového vizuálneho jazyka vedeného Gillesom Vidalom, ktorý priniesol výrazné línie, geometrické plochy a svetelné prvky vyjadrujúce moderný estetický smer značky. Tento dizajnový štýl sme mohli prvýkrát vidieť na koncepte Scenic Vision, a teraz ho v plnej kráse prináša práve Rafale.

 

Rafale dnes: Hybridná sila a pripravenosť na budúcnosť

Rafale Esprit Alpine, ktorý máme v rukách, je vybavený E-Tech hybridným pohonom s výkonom 200 koní, ktorý kombinuje trojvalcový benzínový motor TCE s objemom 1,2 litra a dva elektrické motory. Tento pohon je postavený tak, aby poskytoval zároveň vyrovnaný zážitok z jazdy bez zbytočného plytvania palivom, pričom pri jazde mestom dokáže fungovať v elektrickom režime až 80 % času. Na cestu do budúcnosti sa však Renault pripravil aj verziou E-Tech 4×4 s výkonom 300 koní, ktorá sa práve v týchto dňoch objavuje v objednávkach predajcov a čoskoro aj na našich cestách. Tá prinesie vyššiu dynamiku aj s pohonom všetkých štyroch kolies.

Popri výkone a technológii sú tu k dispozícii aj dve verzie interiérového štýlu a výbavy: Techno, ktorá prichádza s prvkami ako korkové obklady a čierna lakovaná povrchová úprava, a nami testovaná Esprit Alpine, ktorá v interiéri stelesňuje športovú eleganciu a hrdosť na dedičstvo športovej divízie Alpine. Popravde, už od začiatku mi pri Rafale veľmi nápadne kričalo práve to Alpine a viem si osobne predstaviť, že časom sa z Alpine stane výraznejšia značka, ktorá by pod svojimi krídlami pokojne model Rafale mohla skryť. Len si to predstav – Alpine Rafale. Za mňa by to mohla byť úžasná fúzia. Niečo podobné ako s Cuprou, keď sa osamostatnila.

 

 

Pohon Renault Rafale: Hybrid, ktorý stavia na komfort a efektivitu

Renault Rafale poháňa špičkový E-Tech full hybridný systém, ktorý okrem tohto modelu využívajú aj Austral a Espace. Tento systém v sebe kombinuje klasický spaľovací motor a dvojicu elektromotorov, ktoré sa navzájom dopĺňajú a prepínajú medzi sebou podľa aktuálnej potreby vozidla. Výsledkom je úsporný, no zároveň dostatočne výkonný hybridný pohon, ktorý je navrhnutý pre maximálnu efektivitu v mestskom prostredí a komfort na dlhších trasách.

Srdce systému: Trojvalcový benzínový motor

V základe pohonu sa nachádza trojvalcový 1,2-litrový benzínový motor TCE s výkonom 96 kW (130 koní) a maximálnym krútiacim momentom 205 Nm. Tento motor pracuje v takzvanom Millerovom cykle, ktorý je špeciálne optimalizovaný na vyššiu účinnosť. Vyznačuje sa predĺženým pracovným cyklom, čím dosahuje účinnosť až 41 %, čo je na benzínové motory úctyhodné číslo. Motor navyše využíva technológie, ako nízkotlakovú recirkuláciu výfukových plynov a variabilnú geometriu turbodúchadla, čo prispieva k plynulejšej jazde a lepšej odozve.

Dva elektromotory pre vyššiu efektivitu

Hybridný systém dopĺňajú dva elektromotory, ktoré majú každý svoju špecifickú úlohu:

  • Hlavný elektromotor poskytuje výkon 50 kW (70 koní) a krútiaci moment 205 Nm, pričom čerpá energiu z 2 kWh lítium-iónovej batérie s napätím 400 V. Tento motor sa stará o pohon kolies pri nízkych rýchlostiach, typicky v mestskom prostredí, kde sa Renault Rafale snaží čo najviac využívať práve elektrickú energiu.
  • Vysokonapäťový štartér-generátor (HSG) s výkonom 25 kW (34 koní) a krútiacim momentom 50 Nm plní dve funkcie – slúži na hladký štart spaľovacieho motora a asistuje pri radení prevodov ako synchronizácia otáčok motora a prevodovky.

Multimódová automatická prevodovka

Celý pohonný systém využíva automatickú multimódovú prevodovku, ktorá pracuje bez klasickej spojky. Táto prevodovka má štyri stupne pre spaľovací motor a dva stupne pre hlavný elektromotor, čo v kombinácii umožňuje až 15 možných kombinácií, medzi ktorými systém automaticky prepína. Prevodovka je odvodená od technológie, ktorú Renault vyvinul pre Formula 1, pričom v tomto prípade optimalizuje prechody medzi elektromotormi a spaľovacím motorom tak, aby bola jazda čo najplynulejšia.

Režimy pohonu: Dynamika, regenerácia a optimalizácia spotreby

Renault Rafale je navrhnutý tak, aby maximalizoval využitie elektrického pohonu v meste a šetril palivo, no na diaľniciach by možno ocenil diaľničný režim, v ktorom by pracoval výhradne spaľovací motor. Systém sa totiž primárne zameriava na časté vypínanie a zapínanie motora v závislosti od rýchlosti a záťaže pre dobíjanie batérie a následnej elektrickej jazdy aj pri vyšších rýhlostiach. Pri klasickej diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme zaznamenali spotrebu 7 litrov na 100 km, čo nie je zanedbateľné. V meste sa spotreba ustálila na 6,5 litra na 100 km a mimo mesta dosiahla hodnotu 5,2 litra.

Systém tiež umožňuje manuálne nastaviť mieru rekuperácie energie pri brzdení – vodič si pomocou páčok pod volantom môže zvoliť jednu zo štyroch úrovní rekuperačného brzdenia, čo umožňuje prispôsobiť jazdu podľa situácie alebo vlastného štýlu.

Praktické zhodnotenie: Pohon pre každodenný komfort

Renault Rafale E-Tech Full Hybrid je ideálnym partnerom pre tých, ktorí hľadajú komfortné SUV, ktoré plynule kombinuje elektrickú a spaľovaciu energiu bez zbytočných nárazov či trhaní. Hoci na trhu nájdeme hybridy s nižšou spotrebou, tento systém sa zameriava na pohodlie a pokojnú jazdu, a to bez výrazných výkyvov vo výkone. Ak od auta neočakávate športové emócie a skôr sa chcete spoľahnúť na hladké a komfortné plnenie každodenných úloh, potom je Rafale E-Tech skvelou voľbou.

 

 

4CONTROL: Manévrovateľnosť a presnosť na mieru

Renault Rafale prichádza s najnovšou generáciou systému 4CONTROL Advanced, čo je už tretia generácia tohto prepracovaného systému natáčania zadnej nápravy, ktorý Renault postupne vylepšoval v modeloch ako Megane RS či Espace. Systém 4CONTROL v Rafale pridáva na manévrovateľnosti a celkovej ovládateľnosti auta, vďaka čomu zvládne tesné priestory a ostré zákruty s ľahkosťou, akú by ste od SUV tejto veľkosti nečakali.

Ako 4CONTROL funguje

4CONTROL umožňuje natáčanie zadných kolies až do uhla 5°, čím efektívne skracuje polomer otáčania vozidla na 10,4 metra, čo je hodnota, ktorú bežne dosahujú malé mestské autá. Pri nižších rýchlostiach (do 50 km/h) sa zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako predné, čo zvyšuje obratnosť a uľahčuje manévrovanie na úzkych mestských uliciach alebo parkovanie v tesných priestoroch. Na diaľnici a pri vyšších rýchlostiach sa však zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné, čím zabezpečujú lepšiu stabilitu a dynamiku.

Úprava citlivosti a personalizácia nastavení

Jedným z hlavných vylepšení, ktoré 4CONTROL Advanced prináša, je možnosť presného nastavenia citlivosti a reakcií systému podľa preferencií vodiča. Vďaka tomu si môže každý vodič prispôsobiť systém tak, aby vyhovoval jeho štýlu jazdy. Pri manévrovaní v stiesnených priestoroch postačí približne pol otáčky volantu, aby sa auto plynule otočilo. Toto nastavenie oceníte najmä v mestskom prostredí, kde je potrebné auto často otáčať alebo parkovať na tesné miesta.

Režimy prispôsobenia 4CONTROL

4CONTROL Advanced je úzko prepojený s MULTI-SENSE systémom Renaultu, ktorý ponúka rôzne jazdné režimy prispôsobené aktuálnym podmienkam a preferenciám vodiča. Každý z režimov – od komfortného až po športový – mení odozvu systému 4CONTROL:

  • Komfortný režim – Zadné kolesá sa natáčajú menej a pohyby sú plynulé, čo zabezpečuje maximálne pohodlie a stabilitu.
  • Športový režim – Zadné kolesá reagujú okamžite a s väčším uhlom natočenia, čím umožňujú agilnejší prejazd zákrut a presnejšiu jazdu.
  • Individuálny režim – Tento režim umožňuje nastaviť systém presne podľa vlastných predstáv, vrátane citlivosti riadenia a rýchlosti odozvy zadnej nápravy.

Skúsenosť z praxe

Systém 4CONTROL je jeden z najlepších na trhu práve pre jeho intuitívnosť a flexibilitu. Prepojením s režimami MULTI-SENSE a možnosťou presného nastavenia citlivosti otáčania zadných kolies dokáže poskytnúť nielen praktickú pomoc pri parkovaní, ale aj maximálnu stabilitu a dynamiku pri vyšších rýchlostiach. Výsledkom je pocit, že vozidlo doslova „číta“ vašu potrebu, či už ide o svižný prejazd zákrut alebo uvoľnenú jazdu mestom.

 

 

Dizajn Renault Rafale: Poézia tvarov a dotyky avantgardy

Na prvý pohľad je Renault Rafale odrazom odvážnej vízie a posunu k estetike, ktorá sa nebojí presahov. Tento model, postavený na rovnakej platforme ako Austral a Espace, však prebral len základnú štruktúru – akoby dostal do vienka gén, ktorý však dizajnéri rozvinuli do úplne inej podoby. Rafale je sochou dynamiky a vizuálnou poéziou na štyroch kolesách. Je to auto, ktoré si v istých uhloch odváži pripomenúť Lamborghini Urus – ale bez akéhokoľvek nánosu samoúčelnej vulgárnosti. Naopak, v každej línii, vo farbách, svetelných a tieňových hrách vyžaruje diskrétnu eleganciu a rafinovaný štýl.

Exteriér, ktorý si vás podmaní

Rafale nie je len o sile a veľkosti; je to dizajn s váhou a významom. Auto pôsobí omnoho väčšie než na obrázkoch. S dĺžkou 4,71 metra, šírkou 1,86 metra a výškou 1,61 metra zaujme miesto nielen na ceste, ale aj vo vašej mysli. Každý prvok exteriéru bol prepracovaný tak, aby upútal pozornosť a vytvoril trvalý dojem. Renault tu odvážne odstúpil od prepojených svetelných prvkov a namiesto toho postavil na výrazný 3D dizajn svetiel, ktorý vytvára ilúziu hĺbky. Tieto svetlá dokážu meniť atmosféru vozidla a spraviť ho okamžite rozpoznateľným, nezameniteľným. Rafale, tak ako sa patrí na model so symbolikou vetra, je silné SUV coupe, ktoré už len svojím vzhľadom naznačuje, že sa nemieni podriadiť štandardom.

Jedným z prekvapivých bonusov veľkých rozmerov je priestranný interiér a batožinový priestor s objemom až 647 litrov, ktorý môže vzbudiť závisť u konkurentov. A to je len začiatok. Cestujúcim vzadu ponúka miesto porovnateľné s limuzínami v D-segmente, ktoré možno nepredbieha, ale rozhodne si s nimi môže hrdo podať ruku.

Interiér: Detail, ktorý vás dostane

Akonáhle vkročíte dovnútra, čaká vás pocit „deja vu“ – pripomína to Austral, a predsa nie. R-link systém, ktorý ste možno už videli, sa tu stretáva s palubovkou a interiérom, ktorý je však iný. Základné rozvrhnutie áno, poznáte. Ale je to ako ocitnúť sa v známom mieste, ktoré niekto vyzdobil s až umeleckým citom pre detail. Našli ste sa niekedy pri pohľade na niečo krásne bez slov, cítiac, že to jednoducho „sedí“? Modré koberčeky a tapacír odkladacích priestorov sú len začiatkom – tieto farebné detaily okamžite udávajú tón celého priestoru a podčiarkujú športovú sofistikovanosť Rafale. Táto farba je decentná, nenápadná, ale prítomná ako vlnka v pokojnej vode, ktorá sa však pri hlbšom pohľade rozvinie do výrazného prvku.

Panoramatická strecha Solarbay je kapitola sama o sebe. S technológiou AmpliSky od Saint-Gobain prináša nie len štýl, ale aj funkčnosť, keďže umožňuje stmaviť presklenú plochu podľa želania. Celý priestor tak môže byť buď zalitý svetlom, alebo diskrétne zatienený, a to všetko len dotykom alebo hlasovým príkazom cez Google Assistant. Táto strecha navyše pridáva interiéru vzdušnosť a dojem otvoreného priestoru.

Potom sú tu sedadlá – špeciálne navrhnuté pre Esprit Alpine, s osvetleným logom Alpine, ktoré akoby pulzovalo. Nie je to bežné podsvietenie. Logo v látkovej časti sedadiel sa jemne leskne a neokázalo pripomína vaše spojenie s autom, bez toho, aby narušilo celkový dizajn. Renault tu ukazuje, ako integrovať exkluzívny prvok bez toho, aby pôsobil ako samostatný doplnok na predaj (ehm, ehm prémiovky s plastovým podsvieteným logom…)

 

 

Technológie pre váš svet

Ambientné podsvietenie s multifarebnými LED pásmi jemne orámujú kabínu a dávajú jej mäkké, meniteľné tóny. Každý jazdný režim alebo preferencia osvetlenia vnáša do kabíny iný charakter, ako by auto žilo a reagovalo na náladu vodiča. A potom je tu zvuk – Harman/Kardon, ktorého systém pod taktovkou Jeana Michela Jarreho vytvoril zvukový priestor s takmer koncertným zážitkom. Vnútro tohto auta doslova dýcha Jarreho osobnosťou, zvuky sú čisté, plné a ako stvorené pre dlhé cesty, kde môžete oceniť nuansy každého tónu. Počul som za svoj život niekoľko áut s týmto systémom, no dotyk Jarreho je jednoznačne cítiť.

Luxus zadných sedadiel

Na zadných sedadlách sa nachádzate v priestore, ktorý sa svojím komfortom vyrovná vyššiemu segmentu. Renault tu stavil na luxus a dômyselne spracovanú stredovú lakťovú opierku, ktorá poskytuje priestor na odkladanie aj možnosti pripojenia. Tento prvok, ktorý nájdete v luxusných limuzínach, je navrhnutý s dôrazom na detaily a komfort posádky. Síce tu chýba trojzónová klimatizácia, vyhrievanie či polohovanie zadných sedadiel, ale stredová opierka to vynahrádza – je mäkká, luxusná a detailne spracovaná. Navyše disponuje praktickým priestorom pre odloženie tabletu alebo mobilu každého pasažiera, čím sa zadná časť kabíny mení na multimediálnu základňu ideálnu pre dlhšie cesty. Tento dizajn pre zadné sedadlá dokonale reflektuje záväzok Renaultu k pohodliu a k tomu, aby cestovanie bolo zážitkom pre každého na palube.

 

 

Záver: Renault Rafale ako dôstojná alternatíva k prémiovým značkám

Renault Rafale, vo svojej verzii Esprit Alpine s hybridným pohonom, nie je len ďalším SUV coupe na trhu – je to dôkaz, že Renault dokáže vyrobiť vozidlo, ktoré smelo konkuruje prémiovým značkám. Tento model vyniká kombináciou technológií, dizajnu a jazdného komfortu, ktorý vás obklopí už pri prvom dotyku volantu. Rafale spája praktickosť každodenného auta s odvážnymi dizajnovými prvkami a exkluzívnym interiérom, ktorý si len ťažko zameníte s iným vozidlom.

Rafale však nie je bezchybné, a to je dôležité priznať. Pri celkovej kvalite, ktorú auto ponúka, sú jeho chyby drobnosťami, no môžu byť pre niektorých vodičov sklamaním. Absencia vyhrievania zadných sedadiel, statický ovládač rádia, ktorý tu už svojím štýlom príliš nepasuje, a stabilita Android Auto, ktorá sa pri testovaní neukázala ako úplne spoľahlivá – to všetko sú aspekty, na ktorých by Renault do budúcnosti mohol popracovať. Android Auto, systém pod taktovkou samotného Google, by mal fungovať spoľahlivejšie. No keď vezmeme do úvahy všetky ostatné kvality vozidla, tieto nedostatky sú z kategórie „odpustiteľných“, najmä ak hľadáte kombináciu pohodlia a štýlu za dostupnú cenu.

Čo však Rafale sľubuje a očakávam s nadšením, je pripravovaná 300-koňová plug-in hybridná verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá by mohla byť odpoveďou pre tých, ktorí si potrpia na vyšší výkon. Takéto rozšírenie ponuky by Rafale posunulo na úplne novú úroveň a poskytlo vodičom presne to, čo súčasná verzia ešte nemá – dynamiku a silu, ktorá dokonale dopĺňa jeho charakter.

Celkovo však Rafale pôsobí ako auto, ktoré sa nezaraďuje medzi prémiové modely len svojou cenou, ale predovšetkým celkovým zážitkom z jazdy a kvalitou vyhotovenia. Renaultu sa podarilo posunúť svoj štandard o niekoľko tried vyššie a dokázať, že prémiový segment už nemusí byť vyhradený len „veľkej trojke“. Rafale vám dáva všetko, čo potrebujete pre komfortnú, tichú a štýlovú jazdu – a robí to s eleganciou, ktorú si zamilujete.

Pre tých, ktorí hľadajú vozidlo s unikátnym dizajnom, komfortom aj technológiami, je Renault Rafale výbornou voľbou. Ak chcete prémiový zážitok, ktorý vás nevyjde ako zánovná vila, tento model stojí za zváženie. Chyby, ktoré sme odhalili, sú pri porovnaní s jeho vlastnosťami zanedbateľné, a Renault Rafale je dôkazom, že sa dá vytvoriť vozidlo, ktoré spoľahlivo konkuruje prémiovým značkám – s pridanou hodnotou skvelej ceny.