Keď som písal tento nadpis, mal som deja vu, že som ho predtým už viackrát písal. Nebola to úplne pravda, ale predsa len niečo sedelo. Poznáš to, keď od niekoho dostaneš bonbonieru a predtým, ako ju začneš jesť, tak si odfotíš zadnú stranu, kde sú presne napísané príchute, či náplne jednotlivých bonbónov? Hej no, ja to totižto robím. A zámerne potom vynechávam také, čo mi nechutia. Napríklad s náplňou karamelu, či kávové. Tie sú pre mňa hnusné. Milujem napríklad Nugát. Tam máš totižto istotu, že všetky budú chutiť rovnako a neostane z nej polovica, ktorú následne vyhodíš. Mám rád aj také tie „morské plody“ z Lidla. Keď je posledná v skrinke, tak aj do nej sa s radosťou pustíš. Neznášam však tú, čo nesie nejaké ženské meno s orieškom vo vnútri. Tej naozaj neviem prísť na meno. Autá, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, sú ako tieto bonboniéry. A ja mám rád tie konštantne dobré, ktoré ma nevedia nepríjemne prekvapiť. Peugeot 308 SW je však zmes tých najlepších. Nájdem tu Nugát, aj morské plody, aj Ferrero, ktoré mám tiež rád. A je tu viacero prvkov aj drahšej čokolády od Lindt, ktorými určite nikdy nepohrdneš.

Peugeot 308 je už tak povediac čestným členom našej garáže. Sú to 4 roky, keď sme prvýkrát mali na test ešte jeho predchodcu druhej generácie. A zhodou okolností, aktuálne sú to naozaj presne 4 roky. V Júli 2018 sme totižto testovali rovnako verziu SW a rovnako v prevedení GT. Od vtedy sa však mnoho toho zmenilo a hlavne regulácie Európskej únie sú výrazne prísnejšie. Začnem takto. Povedal by si, že ešte pred štyrmi rokmi mohol mať Peugeot 308 SW GT pod kapotou naftový dvojliter s výkonom 177 koní? Vtedy som ho prirovnal k takému tichému konkurentovi Octavie RS, keďže mal takmer rovnaký výkon. Dnes sme radi, ak ešte môžeme do 308-čky tento štvorvalec s objemom 1.5 litra. Ja som si však spätne ten test otvoril a môžem povedať, že tu neostal kameň na kameni. Začínam teda objavovať nové SW-čko, keďže to sa k nám dostalo prvýkrát.

 

 

Nafullovaný kombík s dieslom

Doba sa podľa mňa zmenila aj pri mentalite kupujúcich. Veru, ťažko si predstavujem človeka, ktorý by mal záujem o túto konkrétnu špecifikáciu. Musí to byť otecko, ktorý jazdí za prácou do druhého mesta, no zároveň chce komfort a luxus, ktorého teda 308 ponúka viac než dosť. 1.5 BlueHDi je vyslovene agregát, ktorý mi však sedí do služobáku. A pochybujem, že niektorá firma bude investovať 38 tisíc € na to, aby kúpila svojmu obchodnému zástupcovi služobné auto v segmente C. Tým sa logicky presuniem k samotnému motoru. My sme 130-koňový BlueHDi diesel mali u nás viackrát. Najrozumnejšia alternatíva to bola v prípade druhej generácie a výbavy VIP v kombi s automatom a cenou na úrovni 22 tisíc €. Ak by sme chceli dnes z Peugeotu 308 SW spraviť služobné auto, nepotrebujeme ani náhodou GT výbavu s množstvom príplatkových vecí. K výbave sa však dostanem neskôr.

Motor teda poznám veľmi dobre. Overený agregát s postačujúcim výkonom a hlavne perfektnou prevodovkou. Tá prešla v prípade modernizácie auta len jemným updatom softvéru, no v príncipe je to stále rovnaká Aisin. Chýba mu dynamika a je mi smutno za 2.0 BlueHDi? Ani náhodou. Výkon dvojlitra bol príjemný, no spotreba a kultivovanosť chodu už pomenej. 1.5 BlueHDi jazdí veľmi pokojne a hlavne nie je problém dlhodobo držať spotrebu na úrovni 5 litrov. My sme po celom týždni v meste mali 6.1 litra, čo na automat a behanie v 38 stupňoch Celzia, nie je vôbec zlé. V prípade novej 308-čky je motor veľmi dobre odhlučnený a neprenáša žiadny nechcený hluk do interiéru. Tento motor je navyše technologicky vyšperkovaný a používaný zhruba 7 rokov a nielen v značke Peugeot.

Na vývoji tohto motora sa podieľal pred pár rokmi ešte aj Ford, ktorý jeho základy používa doteraz. Peugeot však má navyše klenot v podobe prevodovky Aisin. Tá má ako inak 8 stupňov a dokáže aj menej výkonnému agregátu veľmi pomôcť. V krátkom čase sme si teraz vedeli porovnať správanie rovnakej prevodovky v benzínovom 1.2 PureTech a následne v naftovom 1.5 BlueHDi. Kde teda pracuje lepšie? V obidvoch. Pri benzínovom má nastavený software tak, aby radila pri zhruba 2300 otáčkach a nedusila tak trojvalec, ktorý sa najlepšie cíti nad 1400 otáčkami. V prípade nafty vedela, že sa vie oprieť o štyri valce a radila krátko pred 2000. Samozrejme sa bavíme o bežnej jazde. Na diaľnici následne vďaka ôsmim stupňom točí ledva 1800 otáčok pri rýchlosti 120 km/h.

 

 

 

Kombi, Tourer, ST, Varriant, SW

Označení karosérie kombi poznáme hneď niekoľko. No nikdy sa mi nestalo, že by som si v prípade Peugeotu toto označenie zamenil. Peugeot bol pre mňa vždy „esvéčko“. V tejto tradícii samozrejme pokračujú aj pri aktuálnej, tretej generácii 308. V prípade novej generácie však nemali extra možnosť pracovať s priestorom, keďže ju museli postaviť na rovnakú platformu EMP2, ako predtým. Krátku verziu sa im oproti predchodcovi podarilo na rázvore nafúknuť o celých 5 centimetrov. SW, teda „Station Wagon“ si polepšila len papierovo o chabé 2 milimetre na rázvore. To je cítiť v priestore na predných aj zadných sedadlách. Tak povediac, bez výraznej zmeny. Stále je to však o 7 centimetrov viac, ako má hatchback a medzi nimi je rozdiel cítiť. Nové SW však narástlo na svojej riti. A tých 5 centimetrov je myslím evidentných.

Zatiaľ čo 308 II. generácie bolo aj v SW verzii také „vajco“ bez veľkej rite, tak nová generácia sa má čím pyšiť teda. Vážení, 608 litrov je už úroveň oktávky. A musím subjektívne zhodnotiť, že toto je výrazne krajšie, ako Oktávka, nemyslíš? 308 SW nedostala dizajnové črty väčšej 508, čo som si práve myslel, že tak bude. Nemáme teda dočinenia s shooting brake karosériou, ale plnohodnotým kombíkom so všetkým, čo k tomu patrí. Zadná časť sa zbavila spojenej línie prepájajúcej svetlá a dostala zopár injekcií kyseliny hyalurónovej, aby jej viac vystúpili partie. Zaujímavým prvkom je určite akási odtrhová hrana pod zadným oknom. Kompletne rovný priestor, kam by si si mohol položiť aj nápoj, či kávu na pumpe. Myslíš, že to bol práve zámer dizajnérov? Zároveň značka sa presunula z nárazníka na veko kufra. Takto je opticky nárazník menej nafúknutý, keďže hatchback tam má väčší čierny plast, ako je tomu tu.

Nová generácia si spolu s platformou ponechala aj podvozok. Samozrejme sme svedkami prítomného polotuhého zavesenia zadných kolies formou torznej priečky. Peugeot 308 nikdy nemal multilink a práve v minulosti si vyslúžil od automobilových expertov za to vlnu kritiky. Pravda je, že nikdy ten multilink ani nepotreboval. Vďaka tomu má väčší priestor v kufri a vážil vždy menej, ako konkurencia, ktorá to pochopila až teraz. Mnohé súčasné kombíky prešli práve na použite jednoduchej nápravy. Jedna vec je šetrenie hmotnosti, nasleduje šetrenie nákladov na výrobu a zároveň servis a teda aj cena výsledná je iná. Tak sa mohli v Peugeote viac sústrediť na techniku auta a iné veci.

Po rýchlejšej jazde som už asi siedmykrát pochopil, že auto naozaj nepotrebuje viac-prvkovú zadnú nápravu. Ak je to športový derivát bežného modelu, prečo nie, ale na bežné jazdenie je toto riešenie viac než postačujúce. Mám rád komfortnú a zároveň presvedčivú jazdu novej 308-čky. Jazdí dobre už od čias druhej generácie.

 

 

Tak rodina, či práca? Alebo obe?!

Pamätám si časy, ktoré nie sú až tak dávno, keď 38 tisíc € stál Peugeot 3008 GT 2.0 180k. Už vtedy som tú cenu kritizoval, no tom som ešte netušil, aká doba príde. Kritizoval som dokonca aj cenu predchodcu s dvojlitrom 177 koňovým, ktorý rovnako v GT verzii stál 33 tisíc €. To už predsa boli vody hothatchov a vtedy si za 34 tisíc € mal benzínovú Octaviu RS vo „Fullke“. Dnes nie je absolútne problém dostať sa na túto cenovku aj s bežnou motorizáciou, no nie však celkom bežnou výbavou. Musím uznať, že je to naozaj veľa. Preto som sa práve v úvode zamýšľal, pre koho je takáto špecifikácia určená. Osobne by som totižto túto výbavu chcel. Chcel by som Focal audio, aj 360-kamery, či matrixové svetlá a masážne sedačky. Čiže mojim favoritom by určite bolo GT Pack. No v roku 2022 sa priprav na to, že za naftový motor si kvôli emisiám výrazne priplatíš. V rovnakej výbave, ako vidíš tu, no v benzínovom prevedení s výkonom 130 koní a rovnakou prevodovkou, by ťa auto stálo necelých 34 tisíc €. Čiže 4 tisícky si priplácaš len za to, že budeš mať následne o liter nižšiu spotrebu. Chápeš? No jasné, že je to blbosť.

 

 

Predsudky k trojvalcom teda v tomto prípade bokom. Ak si úchylák na naftové autá a chceš výbavy, tak sa nesťažuj a priplať si. Pre firmy sa však vždy dá nájsť slušná alternatíva v podobe verzie Allure, kde sa s automatom dostávame pod 30 tisíc európskych peňazí. A také auto obsahuje všetko, čo potrebuješ. LED svetlá, kamery okolo celého auta, navigačku, adaptívny tempomat a aj sledovanie mŕtveho uhla. Čo viac treba?!

Ak by som sa však mal pozrieť na výbavu tohto kúsku, tak je to veľmi podobné, ako krátka verzia spred pár týždňov. Navyše tu máme len panoramatickú strechu, ktorá sa konečne v prípade SW verzie dá celá otvoriť a máme tu polokožené sedačky. A tieto polokožené by som osobne chcel radšej, ako tie modré celokožené, ktoré sú navyše za mastný príplatok. V prípade verzie GT totižto aj tieto sú masážne a netreba si tak za to priplácať. Vodičova je aj elektrická s pamäťou, čo oceníš, ak si auto striedaš s polovičkou.

Po ďalšom týždni s novým informačným a zábavným systémom, sme si na seba zvykli znova o čosi viac. Už pri minulom raze som bol so všetkým spokojný. Teraz som však objavil ešte ďalšie možnosti tlačítok i-Toggles pod hlavným displejom. A vôbec si nemôžem sťažovať. Na tieto rýchle voľby si totižto vieš dať priamo aj tlačítko Start-stop systému a dokonca aj rýchle ovládanie automatickej regulácie klímy, ktorá je tu v troch úrovniach. Nemal som tak potrebu pravidelne meniť teplotu, len som menil intenzitu fúkania. Tento nový systém je naozaj premakaný, len odporúčam si k tomu na niekoľko hodín sadnúť, poriadne ho naštudovať, prejsť všetky možnosti a nastaviť si ho presne podľa seba. Zaujímalo by ma, či predajcovia pri odovzdaní auta pomôžu zákazníkovi s nastavením…

 

 

V minulých dvoch testoch novej generácie som sa veľmi málo venoval dvom veciam. Svetlám a audiu. Poďme to teda napraviť. GT Pack má štandardne full LED matrix svetlá. Peugeot 308 v základnom prevedení Active však už automaticky dostáva Full LED statické svetlá. Tieto tu sú však z pohľadu značky revolúčne. Ani 3008 a ani 508 totižto neponúka matrixové svetlá. Ich svetelný výkon však určite poteší. Diaľkové svetlá sú riešenie technológiou niekoľkých segmentov, ktoré sa postupne zapínajú a vypínajú podľa premávky pred autom. Nenájdeme tu však horizontálne tienovanie, len vertikálne s relatívne hrubým rastrovaním. V každom svetle nájdeme 5 segmentov diaľkového svetla. Dôležité však je, že krajnicu to osvetlí dostatočne. A stále platí, že v C-segmente to mnoho áut ešte nemá.

308-čka dostala do vienka aj Focal audio-systém. Ten nahradil doteraz používaný Denon, ktorý sa však objavoval v druhej generácii len naozaj sporadicky. Focal však je štandardom GT packu a tak sa s ním stretávam už tretí krát. Hrá veľmi čisto a umiestnenie reprákov je samozrejme logické. Dokopy ich má až 10 a ako audiofilovi sa mi veľmi páči podrobný opis audia v cenníku. Ich reproduktory používajú materiály Polyglass, čo je špeciálna sklenná vata kombinovaná s kevlarom. Túto techniku používa exkluzívne len Focal, ktorý si ju aj vyvinul. Možno by som ešte ocenil, ak by subwoofer nebol umiestnený tradične v kufri, ale dva menšie by boli pod sedadlami vodiča a spolujazdca. Zážitok by bol o to intenzívnejší. Umiestnené subwoofera všeobecne v kufri je podľa môjho názoru neštastné riešenie. Stačí, že k nemu dáš povinnú výbavu a už stráca efekt a krátke vlny sa k tebe nedostanú tak intenzívne, ako keby bol niekde poblíž ucha a tela. Celkovo však príjemný zážitok. V krátkej verzii to však vďaka lepšej akustike znie určite lepšie. Svoje spraví aj sklo na streche. Bežná izolácia strechy lepšie absorbuje zvukové vlny.

Všetko zvyšné myslím, že som veľmi pekne zhrnul v predchádzajúcich dvoch testoch. 360º kamera je najlepšie nielen v tejto triede, proximity senzor odomykania je najlepšia vec na svete, masáž je lepšia, ako v Audine a 3D kokpit je tradične spracovaný do detailov. Ak by ti však 3D zobrazenie vadilo, dá sa vypnúť. Čo mi teda na 308-čke ešte chýba?! Dlho som veru rozmýšľal, no napadali ma už vyslovene len blbosti. Určite by bolo pekné, ak by aj C-segment dostal prvky, ako natáčanie zadných kolies, či vyhrievané zadné sedačky s trojzónovou klimatizáciou. Minimálne možno tie vyhrievané zadné sedačky by sa tu pre niekoho hodili. Ešte si viem predstaviť, ako pekne by tá 308-čka vyzerala, ak by mala zapustené kľučky dverí, ako má DS4. Možno facelift?!

 

 

Vyber si ten svoj

Aktuálne už u nás nájdeš testy všetkých verzií novej 308-čky. Benzín, diesel, hybrid. Krátka aj SW. Možno budúci rok dostaneme do rúk aj nižšiu výbavu, ako GT, čo by som bol možno aj rád. Nateraz si však vyber favorita z týchto troch. Ja ho mám v krátkom prevedení. Aj keď SW má úžasný kufor, nepotrebujem ho. Chcel by som čisto benzínové prevedenie, keďže je cenovo ešte stále dostupné. No farbu by som chcel túto červenú Elixir. Vyzerá krásne. A aj keď je panoramatické sklo za 1200€ príplatok, chcel by som aj to. Interiér to krásne presvetlí a hlavne v letný večer nie je nič lepšie, ako si vyvetrať takto hlavu. Zistil som, že mám na panoramatické strešné okná úchylku.

Peugeot 308 SW je však jednoznačne najkrajší kombík v tejto triede. Red Dot Award by ho nemala minúť, keďže sa dizajnérom krásne podarilo odlíšiť SW do krátkej verzie. Nie ako Golf, ktorému len vyslovene prilepili hnusný batoh. Sorry not Sorry!