Svätý Urban je od nepamäti známy ako patrón vinárov a ich viníc. Historické zápisky sa ohľadom tejto podobizne trošku líšia. Jedny tvrdia, že sa jednalo o reálnu osobu pápeža Sv. Urbana úradujúceho v rokoch 222 n.l. až do roku 230 n.l. Na druhej strane zas nájdeme zmienky o biskupovi Urbanovi, ktorý vraj zachránil posvätnú vinicu pred hlbokým mrazom v 5. storoči n.l. Nech už je to akokoľvek, meno sv. Urbana si spájame práve s vinárstvom. Keďže pochádzam z regiónu spod Malých Karpát, tak ma viná kultúra rovnako neobišla. Nie tak ďaleko od mojej rodnej Trnavy sa nám rozprestierajú hektáre viníc. Jednu z nich obľubujem najviac, keďže je voľne prístupná verejnosti a sú odtiaľto krásne výhľady. Celé to prostredie viniču je poetické. Také naše slovenské Bordeaux. Vidieť pásy hrozna tiahnuce sa úbočím kopcov je upokojujúce. Naposledy som sem prišiel zrelaxovať na výbornej 308-čke. A o nej je aj tento článok.

Na svete existuje stovky až tisícky rôznych vín, rôznych odrôd a typov. Sú vína lepšie, také tie premerné na utorkový večer, potom tie, z ktorých sa tvoj 18 ročný syn prvýkrát ožerie a potom sú tie vína, ktoré sú tak dobré, že ich ľudia vypľúvajú naspäť. Osobne nie som extra majster cez vína a popravde víno ani nepijem. Možno ma práve odradili tie lacnejšie vína, z ktorých na druhý deň bolí hlava. Neviem. Peugeot 308 GT by mohol pokojne patriť do kategórie tých najlepších vín. Nebolela ma totižto z neho hlava a jeho chuť je rôznorodá a sýta na farby. Myslím, že takto nejako sa vyjadrujú degustárori, však?!

 

 

Ľadový zber modelu 308 sme na test už mali. Vrchol ponuky v podobe 225 koňového hybridu v GT-čku. Presne také to víno, ktoré vypľuješ naspäť. Tak dobré, že je ho až škoda piť. Táto elektrifikovaná 308-čka bola úžasná. Bolo tam však jedno „ale“. Tým ale bola samozrejme cena, ktorá preskočila sumu 44 tisíc €. Pochváliš ju, lebo je naozaj bezchybná. No nevychutnáš si celú jej fľašku až do dna. Zároveň však nedokážeš ňou opovrhnúť, ak ti ju niekto ponúkne ochutnať. Chcel som sa však dozvedieť, ako chutí 308, ktorú bez výčitiek aj celú vypiješ. A môžem povedať, že po ochutnávke bobuľového výberu Peugeotu 308 GT 1.2 PureTech som múdrejší a viem, kam by moje kroky smerovali.

 

Dekantujem…

Dekantácia je proces pri degustácii vína, kedy sa víno prelieva z uzavretej fľaše do karafy. Tento úkon dovolí uvoľniť všetky arómy vína a prevzdušní ho. Výsledná chuť je potom výraznejšia, ako keď ho pije človek nalievané priamo z fľaše. Aj autá sa pri testoch u nás musia dekantovať. Potrebujem cítiť každú jeho príchuť, aby som vedel triezvo zhodnotiť jeho kvality. Dekantáciou v tomto prípade myslím týždňový test. Len takto vieme naozaj dobre usúdiť, či máme v rukách čučo, alebo kvalitné odrodové víno (auto). Ja dekantujem, aby si ty už len kúpil. Začnem v prípade tejto zelenej 308 cenou. Tá je na sume 28990 €. Takto, ako ju vidíš. V krátkej verzii, s automatom, s trojvalcom a v najvyššej špecifikácii v GT packu.

Trojvalec pod kapotou je overenej architektúry s označením PureTech a jeho výkon je postačujúcich 130 koní. Čo mu výrazne pridáva na schopnostiach, je spojenie s automatickou 8-stupňovou prevodovkou Aisin. Navyše má sám o sebe aj veľmi slušný krútiaci moment, až 230 Nm. Tento 1.2 litrový zázrak nie je u nás prvýkrát. Spomínam si, že naposledy sme ho dokonca mali na test v 3008-čke, čo je teda výrazne väčšie auto. Nikdy nás motor nesklamal a zaraďujem ho k tým najlepším trojvalcom na trhu. Kultivovaný prejav, dostatok výkonu, akceptovateľná spotreba na benzíňak. To z neho robí top ponuku v prípade modelu 308.

Aby som však dokázal poskytnúť aj relevantné informácie, tak spotreba v prípade tejto motorizácie dosiahla najvyššiu hodnotu 7.4 litra na 100 kilometrov. To bola vyslovene mestská a môžem povedať, že určite nie šetrná jazda. Ak som sa kontroloval a nejazdil po meste, ako taxikár, tak som vedel so spotrebou podliezť hodnotu 6.7 litra na 100. Mimo mesta to bez problémov bolo okolo 5.4 litra. Diaľnica 6.5 litra. Súčasné spaľovacie motory sú spracované úžasne! Prečo ich teda politici v Bruseli zabíjajú?! Občas ma fascinuje, čo si tak o nás musia myslieť v iných kútoch sveta. Ako sa pozerajú na Európu z pohľadu techniky napríklad taký Nigeríjčania, alebo Američiania?!  „Im to tam musí pekne j….“ Celý svet jazdí bez filtrov pevných častíc a my tu od roku 2035 nebudeme môcť kúpiť takýto perfektný trojvalec od Peugeotu, ktorého vývoj stál milióny € a vďaka ktorému majú zamestnanie tisícky ľudí.

Ak sa však na pohon 308 pozriem cez alternatívne okuliare ekofašistu, tak by sa mi páčil aj plne elektrický pohon v prípade tohto auta. Ak by mal aspoň 180 koní a stál by menej, ako 40 tisíc, je to recept na úspech. No, ako dobre vieme, nová 308 podľa všetkého elektrická nikdy nebude. Platforma jej to totižto nedovolí, keďže je postavená na staršej modulárnej platforme s označením EMP2. Na tomto základe stavala aj jej predchádzajúca generácia.

 

 

Podvozkové Cuvée

Cuvée sa zaraďuje medzi tie najkvalitnejšie a najlepšie vína na svete. Samotné cuvée je vlastne zmesou viacerých druhov vína. Vďaka jemnej alchýmii sa tak docieli balanc chuti a farby podľa predstáv vinára. Peugeot 308 je presne také cuvée. Už som to raz určite spomínal, no spomeniem to znova. Francúzi už dávno nerobia francúzske podvozky. Nová 308 je toho jasným dôkazom, keďže jej jazdný prejav je hrdý a hlavne tuhý. Žiadne náklony, žiadne chvenie karosérie a ani plávanie po ceste, ako sme niekedy boli zvyknutí. Francúzi boli na školení v Nemecku. GT je hodné svojho označenia a aj napriek torznej priečke na zadnej náprave je charakter podvozka vysoko športovo naladený. Aký je to pocit, keď už teraz vieš, že 308 nebude nikdy Gti? Aká škoda kurnik!!

Auto má aj v najvyššej špecifikácii obuté len 18″ disky kolies. A ver, že aj dizajnovo to bohate stačí. Netreba tu experimentovať s extrémnymi rozmermi. Na čo by tu boli 20″ disky, ak by to malo byť na úkor jazdných vlastností. Som rád, že Peugeot nekráča v tomto trende. Pneumatiky sú tu navyše s rozmerom 225/40, čiže stále majú vysokú bočnú oporu, ktorá sa zároveň aj postará o zvýšený komfort. Rozmer 225 zároveň napovedá, že auto bude aj slušne držať na ceste. A je to výrazne viac cítiť, ako oproti Hybridu. A to je asi aj logické. Trojvalec s automatom je o 300 kg ľahší, ako 1.6 PureTech Hybrid. A 300 kg je teda riadny rozdiel.

Pri ostrých kilometroch bolo hneď cítiť atletickejšiu kostru nehybridnej verzie. Auto veľmi ochotne viedlo stopu a na prednej náprave sa grip strácal až v extrémnych prípadoch. Zadok auta je však naopak hravejší a pri presune hmotnosti dokáže nežne tancovať. Obrovskou devízou tohto celého balíka je však práve motor, ktorý ma tak akurát výkonu na naše okresné cesty. Človek sa dostatočne zabaví s podvozkom. Nehovoriac ešte o motokárovom pocite za malým volantom. A inak, sedačky majú perfektné bočné vedenie. A ešte k tomu volantu pridám. Zvykol som si naňho ja, zvykneš si aj ty. Je to príjemná zmena a narába sa s ním dobre.

Málokto však má dušu závodníka a auto bude využívať hlavne asi v meste. Autá testujem na hrane však hlavne preto, že vtedy sa ukáže najviac nedostatkov podvozku a iných častí. V tomto prípade však nemám čo namietať. Pri bežných činnostiach tak 308 GT exceluje. Veľmi milo som bol prekvapený aj zo schopnosti tlmenia ostrých nerovností. Auto je vtedy rozvážne a ostáva aj naďalej tuhé, no komfortné. Pri prejazde dilatáciami to jednoducho necítite v chrbtici, ako pri niektorých autách. Čiže tejto špecifikácie sa naozaj netreba obávať ani na 18″ diskoch.

Určite máš ešte dilemu, či kúpiť manuál, alebo automat. Našťastie si GT a ani GT Pack nevieš s manuálom kúpiť. Na výber je vždy len automat, ktorý je tak perfektný, že nemá zmysel nad manuálom ani uvažovať. Je doba automatov, už sa s tým zmier. Navyše, automat má aj výrazne krajší interiér, keďže jeho volič je zapustený do striebornej lišty, ktorá lemuje stredový panel. Prevodovka, ako som už vyššie spomenul, je tu použitá s označením EAT8. Zatiaľ sa teda moje obavy nenaplnili a správa spred niekoľkých rokov, kedy PSA ohlásil koniec spolupráce s Aisinom, sa nekoná. Peugeot mal používať dvojspojkové automatické prevodovky od čínskej spoločnosti Punch Powertrain. Obchod sa nakoniec neuzavrel. Chvalabohu!

Aby som oboznámil aj nových čitateľov s pojmom EAT8, tak sa jedná o hydrodynamický menič krútiaceho momentu od svetoznámej spoločnosti Aisin. Táto prevodovka je natoľko dobrá, že ju aktuálne používa aj BMW, Mini a zároveň aj Volvo, či Jaguar. Mám pre ňu perfektné prirovnanie. Je to taký ZF menič pre predokolky. ZF totižto produkuje aktuálne najlepšiu prevodovkou pre použitie v pozdĺžne uložených motoroch napríklad v BMW. Tento menič od Aisinu radí veľmi hladko, rozbiehanie nie je vôbec cítiť a akonáhle ho prepnete do manuálneho režimu, tak vás prekvapí rýchlosťou radenia stupňov. A áno, v 308 GT nájdeš aj menšie pádla pod volantom. Tie sú určite už umiestnené aj spracované lepšie, ako tomu bolo niekedy.

 

 

Je toto najlepšia 308?

Retrospektívne si spomínam na svoj článok spred dvoch rokov, kedy som testoval predošlú generáciu 308 v karosárskom prevedení SW. Vtedy som filozofoval, čo by malo z 308 ostať a čo by sa malo zmeniť. Nová generácia vtedy ešte predstavená nebola, no jej ohlásenie bolo na spadnutie. V článku z Mája 2021 som si želal, aby ponechali verziu kombi a pokojne vyhodili hatchback. Teraz som múdrejší a hovorím, že 308 hatchback je výkladnou skriňou značky Peugeot. A zatiaľ sa mi aj subjektívnej páči viac. Možno za pár týždňov názor zmením, keďže nás čaká aj test novej SW verzie. Dizajnovo je zvládnutý naozaj veľmi dobre, aj keď si vo viacerých ohľadoch nechal podpis svojho predchodcu. Zároveň ma veľmi teší, že nová 308 v krátkom prevedení dostáva tak výrazný marketingový priestor, aj keď je logicky menej praktická.

Batožinový priestor novej 308 je 412 litrov v tomto prípade. Podľa mňa to bohate stačí, no ľudia na Slovensku sú známi tým, že radi vozia v kufri vzduch. Pre trojčlennú rodinu je to tak akurát. A keby nebolo, toto auto by vyzeralo aj so strešným nosičom a truhlou na streche dobre.

Pri lúčení sa s druhou generáciou modelu 308 som spomenul ešte zopár vecí, ktoré by som chcel inak do tejto novej. Môžem povedať, že sa moje túžby naplnili do bodky. Nová generácia totižto dostala môj obľúbený 3D i-Cockpit. A ten, okrem toho, že vyzerá geniálne, aj geniálne funguje. Vieš si ho kompletne individualizovať a navoliť si tam presne to, čo potrebuješ. Nič viac, nič menej. Ak máš rád jednoduchosť, vie ti ukazovať len aktuálnu rýchlosť a stav paliva. Ja som si najviac obľúbil zobrazenie s mapou. Je jednoduché a zároveň vidím veľmi rýchlo aj najbližšie odbočky. Jedna zaujímavosť: navigačný systém v Peugeote pozná križovatku D1R7 a je ochotný, ťa po nej aj navigovať. Budem musieť ľudí v Peugeote sklamať, túto križovatku môžete pokojne aktivovať až v 308-čke, ktorá sa bude môcť predávať už len elektrická v roku 2035. Či aj to som optimista?!

 

 

Okrem toho, že je tento kokpit 3D, tak navyše aj veľmi dobre spolupracuje so stredovým displejom. Tu sme sa dočkali dokonca dvoch displejov. A po prvej skúsenosti v zime, som si ich už nastavil lepšie a spokojne som so všetkým fungoval. Pri kúpe novej 308-čky odporúčam vyhradiť si asi pol hodinu čas na zoznámenie sa s infotainmentom a nastaviť si všetko tak, aby to vyhovovalo vám. Toto je obrovská výhoda ich nového systému, aj keď viacero novinárov to vidí, ako negatívum. Lebo si to nevedia, alebo nechcú konfigurovať 🤫

Na dotykových skratkách na menšom displeji napríklad vôbec nepotrebuješ skratku pre klímu, alebo nastavenie vozidla, keďže to nájdeš hneď pod týmto displejom, ako hardvérové tlačítko. Čiže, tak, ako to vidíš na fotkách, to nie je správne. Pozri si naše video na YouTube a  určite to pochopíš lepšie. Vo videu som sa špeciálne venoval práve nastaveniu tohto displeja. Treba možno uznať, že to nie je uživatelsky tak prívetivé, ako niektoré iné značky. Ak si to však nastavíš, ako tebe vyhovuje, budeš sa z toho omnoho viac tešiť. Mne osobne vyhovuje tento systém, kedy všetko funguje a vyzerá tak, ako si to vodič nastaví.

A displeje nie sú jediné prvky, ktoré si vie vodič kompletne nastaviť podľa seba. AGR skratka ti niečo hovorí? Nie, nie je to žiadny asistenčný systém. Aktion Gesunder Rücken je nemecká organizácia, ktorá vydáva certifikáty pre sedadlá nielen v autách. Je to zväz uznávaných ortopédov a akonáhle sedadlá v aute majú toto hodnotenie, tak si môžeš byť istý, že sa dajú veľmi dobre nastaviť, a že budú veľmi pohodlné. Peugeot má najlepšie sedačky, aké v neprémiovom segmente môžeš nájsť. Vieš si nastaviť dĺžku sedáku, jeho sklon, samozrejme vo viacerých smeroch aj bedrovú opierku a navyše sú aj masážne. Čiže, nielenže dobre vyzerajú, ale oni sa aj dobre postarajú. Tvoja chrbtica sa ti na konci dňa poďakuje.

 

 

Tieto konkrétne sú síce za mastný príplatok, ale aj vďaka ich špecifickej modrej farbe je to must have prvok. Ak ti však na tom extra nezáleží, tak už základné sedačky sú relatívne komfortné. A tu sa inak dostávam k veci, že aké sú vlastne rozdiely medzi inými výbavami. Bavme sa, že GT Pack je vyslovene naloženka so všetkým, čo k tomu patrí. Taká tá novinárska fullka. Čo ak človek chce niečo lacnejšie?! No poteším ťa, lebo auto bude vyzerať takmer rovnako. Hlavný rozdiel bude v svetlách, keďže tieto naše sú matrixové a sú bez príplatku vo verzii GT. Fungujú veľmi dobre a líšia sa od tých základných aj vzhľadom. A to aj vzadu. GT sa vyznačuje aj tmavým prevedením prednej masky a navyše má 18″ disky kolies a logo aj na blatníku.

A tu sme rozdielmi v exteriéri aj skončili. Zadný nárazník je rovnaký aj v základnej výbave Active, len má iné farebné prevedenie. Čiže aj základ už vie vyzerať veľmi dobre. Odporúčal by som však skôr siahnuť už po verzii Allure, kde je aj dvojica dotykových displejov. Chýbať ti však bude 3D kokpit. Nebudeš mať ani tieto dokonalé sedačky, ani 360º kameru s krištáľovo čistým obrazom, nebudeš mať ani Focal audio systém, ktorý tvoje ucho naozaj poteší. Nedostaneš v Allure ani adaptívny tempomat, či kontrastné prešitie palubnej dosky. Ak však nie si natoľko rozmaznaný, ako ja, tak budeš určite spokojný. Už len samotný dizajn 308 je unikátny. Vyzerá dobre a predčila moje očakávania.

 

Obhájil svoje renomé

Náš prvý test s novou generáciou 308 GT bol v znamení chválenia do nebies. Peugeot som nazval prémiovým autom a teraz sa naskytá otázka, či tomu naozaj tak je, aj potom, čo som ho mohol riadne otestovať. A za svojim tvrdením si stojím. Peugeot 308 v prevedení GT je najkrajšie a najlepšie auto v kategórii kompaktov. Nikto nemá tak prepracované technológie, dizajn a prémiové funkcie, tak ako 308. Nikto neponúka tak obrovský balík technológií a dlho možno ani nebude.

308-čka sa u mňa začiatkom tohto roku nejako zapísala. Musela predsa obhajovať svoju cenu auta roka 2022. A po ďalších 800 kilometroch na jej čisto benzínovej variante môžem otvorene a bez emócií povedať, že si svoju cenu zaslúži. Segment kompaktov sa žiaľ už zmenšuje a ja sa už teraz bojím toho, že na tomto práve 308-čka pohorí. Ľudia už nechcú autá tejto kategórie. Všetci chcú SUV a teraz po novom veľké rodinné minivany. Európa sa zbláznila a tlačí nás do elektrifikácie. Poďme si spoločne spraviť radosť a kúpme si takýto Peugeot, kým sa ešte dá. Perfektný, bezchybný, krásny, technicky neprekonateľný a dostupný. To je Peugeot 308 GT.