Guess who’s back
Nestáva sa veru často, že by nám importér dal takmer dve totožné autá po sebe. Po pravde, nestalo sa to ešte nikdy a tak teraz lovím v mne neznámych vodách, keď sedím nad PC a snažím sa spracovať test Peugeotu 308 SW. Výbavovo presne taký istý, dokonca ešte v tej iste farbe sme mali na test cca dva týždne dozadu. Jediný rozdiel bol v použitej motorizácii a prevodovke, inak to boli na vlas rovnaké autá. Preto sa nemôžeš na mňa hnevať, keď tento test bude len P.S. (Postskriptum) k testu benzínového motora. Ak si chceš prečítať plnohodnotné pocity z auta ako takého, prípadne ťa zaujíma benzínový variant 1.2 PureTech, klikaj TU. Minulý rok sme rovnako mali možnosť skúsiť aj najvyššiu špecifikáciu GT s naftovým motorom 2.0 BlueHDi a automatickou prevodovkou EAT8, ktorá sa nachádza aj v tomto bielom exemplári. Určite ťa zaujíma aj tento test, tak ti zjednoduším život. Keď dočítaš tento test, prečítaj si aj Test GT-čka.
Aby som sa dostal nejako bližšie k podstate tohto testu, poďme si najprv stručne predstaviť, čo tu na nás čaká. Peugeot 308 SW s novým naftovým motorom 1.5 BlueHDi 130k a taktiež novou automatickou prevodovkou s označením EAT 8. Rovnako sa pozeráme na bielu perleťovú farbu Nacré a aj výbavový stupeň VIP Premium. Oproti benzínovému predskokanovi tu však niečo chýba a to hovorím o vyhrievaných sedačkách. Ich absencia v stredovom tuneli vyzerá relatívne vtipne, veď posúď sám.
Najväčšia prednosť
Bezpochyby je ňou motor. Tento nový už bez menších problémov spĺňa prísne emisné normy Euro 6.2 a práve September bol tým mesiacom kedy sa zrodil v cenníkoch na model 308. Jedná sa o najnovšiu generáciu, ktorá samozrejme používa mnoho nových technológii v čom bol PSA Group vždy jedinečný. Nový motor s objemom 1.5 litra používa samozrejme na premenu dobrých emisných čísel aditivum AdBlue a trojicu časticových filtrov. Výfuková sústava obsahuje v poradí hneď tri filtre, počnúc oxidačno-redukčným katalyzátorom, katalyzátorom SCR so vstrekovačom AdBlue a až na konci nájdeme filter pevných častíc označovaný ako DPF. Ten by mal byť aj na základe použitia takejto kombinácie naozaj bezúdržbový a majiteľovi by mal vydržať v aute veľmi dlhú dobu.
Práve to nebolo doménou toho starého, používaného v staršej motorizácii 1.6 BlueHDi. Tam sa používal filter pevných častíc, na ktorý bol vstrekovaný roztok Céria a filtre sa ľúbili rýchlejšie zanášať. Peugeot ich však vedel za zlomok ceny konkurencie vymeniť a za repasovaný filter zákazník zaplatil cca do 400€. Konkurenčné značky si rádovo za aj repasované filtre pýtajú vyše 1200€. Nový motor však už od tohto upustil a používa štandardný časticový filter, pri ktorom však sľubuje vyššiu výdrž.
Hovoríš si, má to dokopy tri filtre, nie je to utlmené?! Motor má parametre 96kW/130k s krútiacim momentom 300 Nm. Pripočítaj si k tomu veľmi dobre sprevodovanú prevodovku, nízku hmotnosť auta a máme takmer raketu. Pravdou je, že aj týchto 130 koní dokáže autom veľmi pekne zahýbať a nemali sme niekedy pocit, že by mu bol chýbal výkon. To, čo nebolo silnou stránkou benzínovej jednotky, presne tento nafťáčik veľmi dobre vykryl. Tým hovorím o diaľniciach. Je pravdou, že ešte stále nedokážu menšie objemy benzínových motorov úplne nahradiť tie naftové a tu sa to veľmi jasne ukázalo.
Diaľnica, exemplárnych 130 km/h a priemerná spotreba 5,7 litra na 100 km. Prevodovka na 8. prevodovom stupni a motor točil ľahkých 2000 otáčok a s minimálnym hlukom sa hnal dopredu. Ryba v mori?! Niečo na ten spôsob, až mi to bolo podozrivé. Nemôže byť predsa úplne vo všetkých ohľadoch na diaľnici perfektné. Pravdu povediac, čím som dlhšie išiel po diaľnici, tým bola jazda príjemnejšia. Spotreba mi vyčarovala úsmev na tvári a rovnako dynamika menšieho naftového motora nesklamala ani náhodou.
Spotreba vo finále nie je úplne totožná s tým, čo udáva výrobca. V meste sme jazdili za cca 6,1 litra na 100 a mimo mesta sa nám spotreba dostala na číslo 4,8 litra. Výrobca udáva spotrebu mimo mesta len 3,4 litra!
Barla v podobe EAT8
Obrovskou pomocou naftového motora v našom testovacom aute bola práve nová prevodovka. O nej sme už niečo písali, paradoxne tiež v prípade Peugeotu 308 SW a aj BMW X1. Použitá je rovnaká technika od firmy Aisin v obidvoch prípadoch. Peugeot nemohol v tomto prípade ani spraviť lepšie. Automobilový svet presedláva na automatické prevodovky a ich prítomnosť v autách preferuje čím ďalej, tým viac ľudí. Ľudia nesiahajú po automatickej prevodovke len v prípade, že si vyberajú auto do mesta, obľubu získava aj keď sa jedná o diaľničné auto. Jednoducho povedané, zleniveli sme a spojka nám mnohým už nič nehovorí. Ja som tiež jeden z tých ľudí, ktorý by prítomnosť automatickej prevodovky prijal aj vo svojom aute. Ale potreboval by som k tomu budget na dve autá. Jeden automat na daily „vozeníčko“ a druhý manuál s výkonným benzíňakom na víkendy. Napríklad WRX Sti.
Bral by som však 308-čku ako daily car s naftovým motorom?! Asi skôr nie. Bývam v meste, v rámci mesta aj pracujem a premiestňujem sa teda čisto len v zaseknutej premávke po semafóroch. Naftový motor by mi po tisícke kilometrov dal direct na bradu s argumentom, že sa mu zapchal filter v zadku. Tento francúzsky kombík by som si však kúpil s 8-stupňovým automatom určite. Automobilky sa momentálne v prevodovkách predbiehajú, kto dá viacej stupňov a kto spraví lepšiu prevodovku. Ako som už spomínal, Peugeot používa modulovú prevodovku od Aisinu, ktorá je naozaj veľmi dobrá. Rýchle reakcie, hladké preradenia, minimálne, ba až žiadne zašklbnutia a hlavne veľmi dobré sprevodovanie. Ťažko prevodovke niečo vytknúť. Jej správanie je naozaj ukážkové.
Motor zbytočne nedusí v nízkych otáčkach. Spolieha sa na to, že od 1600 cca nastupuje krútiaci moment a snaží sa motor stále držať v týchto otáčkach. Pri kickdowne je zase rozumná a nepodradí na najnižšiu možnú rýchlosť, no ponechá tam takú, kedy sú otáčky motora ľahko pod 3000 otáčok, aby jej ostal ešte priestor na akceleráciu na ňou zvolenej rýchlosti. Aj keby som v tomto momente chcel byť nasilu hejter, tak sa nedá. Naozaj som ani nasilu nenašiel žiadnu zlú stránku tejto prevodovky. V nových modeloch značky Peugeot už nejaký ten piatok funguje aj radenie formou Shift by Wire, kde nájdeme vkusný joystick, ktorým si meníte jednotlivé prevody veľmi jednoduchým spôsobom. V princípe rovnaký systém, aký funguje v BMW, no mám pocit, že tu to je vyriešené ešte o čosi estetickejšie a hlavne teleso joysticku je o niečo masívnejšie.
VIP Premium po druhé
Áno, aj výbava tohto auta je takmer totožná s tou, ktorú sme testovali v benzíňaku. Je tu však jeden zásadný rozdiel oproti minulému testu. Tým je absencia vyhrievaných sedadiel. Človek by si to možno v prvom momente ani nebol všimol. Pokiaľ by tá absencia nevytvorila doslova dieru v stredovom paneli a nemal by som celý čas pocit, že si tie vyhrievané sedačky niekto ukradol. Respektíve ich ovládací panel. Toto mohol Peugeot vyriešiť trošku elegantnejšie, aspoň nejakou záslepkou.
Keďže tento test považujem len za P.S. k tomu, čo som napísal pri benzínovej verzii, nemôžeš sa na mňa hnevať, že tu neobsiahnem všetky informácie o výbave. Vo finále by som sa len opakoval a tak si prvý-krát skúsim napísať test, ktorý sa zmestí na jednu stranu A4, ako to robí drvivá väčšina slovenských magazínov. Áno, samému mi je z toho zle, no pokiaľ chceš všetky dôležité info o 308 VIP Premium, tak klikaj na tento ODKAZ.
Takže…
benzín alebo diesel?! V zásade sú to dve odlišne zamerané autá. Nedajú sa priamo porovnať, no dokážem si po týchto dvoch testoch utvoriť nejaký ten svoj ideál. Keďže ja osobne využívam auto prevažne v mestskej premávke, preferoval by som benzín. Ten benzín by som kombinoval s určitosťou práve s touto 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Neurazil by som sa ani verzii hatchback a mohlo by to byť pokojne vo verzii GT line. Naftu s automatom odporúčam ako služobák. Je to naozaj super auto, kde som bol veľmi spokojný ako s motorizáciou, tak aj so spotrebou a prejavom naftovej jednotky. Každopádne je 308-čka model auta, ktoré ani neurazí a ani nejako extra nenadchne. Autá kompaktnej kategórie koniec koncov také už sú.
Nejako však stále v kútiku duše verím, že sa dostaneme niekedy aj k Peugeotu 308 GTi a môj názor o tom šedom priemere sa výrazne tým modelom zmení. Kúpou Peugeotu 308 v tejto edícii VIP Premium určite nič nepokazíte, keďže je to naozaj dobré auto za slušné peniaze.
Plusy:
- + Pomer Cena/Výbava
- + Automatická prevodovka EAT 8
- + Veľmi úsporný motor
- + Kvalita interiéru
- + Biela perleť
- + Správanie podvozku na rozbitých cestách
- + Pekné 17″ kolesá
- + Rozmery auta/priestranný kufor
- + Manévrovacia schopnosť auta
Mínusy:
- – Ovládanie klimatizácie výlučne cez dotykový displej (na to si asi nezvyknem)
- – Absencia vyhrievaných sedačiek s dierou v priestore pri radiacej páke.
- – Dlhšie zohrievanie motora a kúrenia
- – Auto tvorí v C-segmente len akýsi priemer
Technické údaje:
Motor
Objem: 1499 ccm
Najväčší výkon: 96 kw (130k) pri 3750 ot./min
Najväčší krútiaci moment: 300 Nm pri 1750 ot./min
Špecifikácia vozidla
Zrýchlenie 0 – 100km/h: 9,7s
Maximálna rýchlosť: 205 km/h
Normovaná spotreba paliva (l/100km)
Mesto: 4,3 l (počas testu: 6,1l)
Mimo mesta: 3,5 l (počas testu: 4,8l)
Kombinovaná: 3,9 l
Objem palivovej nádrže: 52,5 l
Rozmery vozidla
Celková dĺžka: 4 585 mm
Celková šírka: 2 043 mm
Celková výška: 1 457 mm
Rázvor: 2 730 mm
Objem batožinového priestoru: 610 l
Maximálny objem batožinového priestoru: 1 660 l
Hmotnosti a zaťaženia
Pohotovostná hmotnosť: 1 478 kg
Maximálna hmotnosť vozidla: 1 890 kg
Maximálna hmotnosť jazdnej súpravy: 3 190 kg
Brzdeného príves: 1 300 kg