„Prvý dojem sa nerobí dvakrát.“ Alebo akými inými slovami by som lepšie začal test k Mercedesu-Benz CLA45S AMG, ktorý u nás v redakcii absolútne premierovo otvára dvere do sveta ako značky známej trojcípej hviezdy a tak aj jej športovej divízie AMG z Affalterbachu. Hneď na začiatok prekrižujem svoje prsty ako náznak viery, že si tento článok vďaka marketingovým sledovacím nástrojom pozrie jeden konkrétny človek z importu Mercedes-Benz a bude konečne chcieť spolupracovať. Iste si si totižto už zvykol, že my nie sme len ďalší nudný autoweb s generickým obsahom. Servítku pred ústa som si nikdy nedával a nič neľúbim viac, ako pravdu v testoch. Tak by konečne mohol spraviť aj ďalšiu výnimku, keďže vieme, že nepodporuje len magazíny s čítanosťou nad 20 000 mesačne 😜

Prvá pravda tohto testu je teda to, že tento geniálne nakonfigurovaný Mercedes CLA45S AMG máme vďaka požičovni Blackrent.sk, ktorej za toto dávam obrovský BIG-UP! Supportujem naplno lokálnych šikovných podnikateľov a to presne vystihuje chalanov z Trenčína, ktorí behom jedného roka priniesli do ponuky také rakety, že nestíham zarábať peniaze na benzín! ⛽️

No a späť k tomu prvému dojmu. Použil by som ešte jedno ľudové príslovie: „Ako bosý na ostré kamene“. Tak som sa cítil pri preberaní Mercedesu v Trenčíne. Nech to znie akokoľvek zvláštne, ale za svoj krátky život som testoval cez 200 áut a toto bol môj historicky prvý Mercedes, ktorý som dostal do rúk. Akože za celý svoj život… Ak teda nerátam Mercedes-Benz SL280 generácie R107, ktorým som na Zlatých Stuhách spravil zhruba 70 kilometrov. Čiže aj pre mňa, „skúseného“ motoristu, bola skúsenosť s MB niečím novým predtým nepoznaným. Cítil som sa podobne, ako niekoho babka, ktorá dostala od vnúčat svoj prvý dotykový telefón. Cez bifokálne okuliare pozerá naňho, ako na zjavenie pána. Narozdiel od tejto niekoho babky som ho však na druhý deň nechcel drbnúť do koša. Ja som sa totižto neskutočne z tejto novinky tešil.

Objavovanie nového, doteraz nepoznaného a obzvlášť v jeho radikálnom AMG prevedení s prívlastkom S. Čo viac si na víkend priať?! Ladieees and gentlemen, poďme sa spolu presunúť do praktickej časti testu poslednej generácie modelu CLA45S AMG! Hlavným sponzorom tohto podujatia je nikto iný, ako požičovňa Blackrent.sk. Akože už by si si konečne mohol od nich niečo požičať, nech tieto testy nepíšem len pre zabitie svojho času.

 

 

Pod kapotou dwarf na steroidoch

Pred pár mesiacmi som jazdil Mustang Dark Horse. 5.0 V8 s výkonom 450 koní, čo považuje zároveň človek za normálny výkon na taký objem. S matematikou chlapcov z AMG by však mal Mustang Dark Horse s jeho objemom mať výkon až 1050 koní. Hej, keďže ich 2.0 R4 má výkon šialených 421 koní, čo znamená litrový výkon na úrovni 210 koní a je to tak doteraz najsilnejší štvorvalec ever. Jeho označenie je dobre známe M139 a patrí medzi najlepšie motory súčasnosti. Síce ho už predbehol vo výkone jeho vlastný tieň, keďže derivát M139I v modeloch C63S a GLC63S má až 470 koní, ale seriem na to. Ja sa bavím o nehybridných modeloch, v ktorých je stále kráľom.

Vďaka týmto parametrom je to teda reálne dwarf, ktorý si napichal testosteron do tela a dvíha teraz 150 kg na bench-press. V posilke zahanbí aj veľkých chlapov a dokonca do nej môže chodiť zadarmo, keďže turniket je vyšší ako on. Tento dvojliter mi od začiatku učaroval. Dokážem naozaj oceniť kus dobre navrhnutej techniky a to tento agregát bez debaty je. Pamätám si na motor M133, ktorý sa okrem výkonu pýšil aj bezkonkurenčnou spoľahlivosťou. V prípade tohto modelu nie je vôbec hanba siahnuť aj po jazdenom kúsku s viac kilometrami. To sa týka oboch: M133 aj M139. To sa však už nedá úplne povedať o verzii M260 v CLA35 AMG, čo je bežný dvojliter s vyšším výkonom a tých chorôb má naozaj viac než dosť.

Poďme však naspäť k nášmu zlatíčku. M139 je motor vytvorený vášnivými inžiniermi, ktorí vedeli čo robia. Bola to banda úchylákov cez motory, ktorý sa potrebovali niekde vyšantiť v časoch, keď AMG húfne downsizing-ovalo svoje osemvalce. Nebolo to však len tak. Tento motor už hraničí so závodnými špeciálmi k čomu prispievajú aj informácie o jeho vnútornostiach. Blok motora bol špeciálne odliaty metódou odlievania hliníka tzv. „chill-cast“. Táto metóda zabezpečuje výrazne rýchlejšie ochladenie odliatku, vďaka čomu vytvorí jemnejšiu uhlíkovú mikroštruktúru, ktorá je výrazne pevnejšia a odoláva väčším teplotám. Blok motora je uzavretý, aby sa zamedzilo opotrebeniu hlavy valcov, či tesneniu pod valcami.

Do tohto bloku vložili vývojári plne-kované vnútornosti. Piest, ojnica, ojničné ložiská, kľuky a kľuková hriadeľ je kompletne kovaná, aby zvládala vysoké tlaky, ktoré tomuto motoru dodáva turbodúchadlo od firmy BorgWarner s označením 18579700001. Toto turbodúchadlo je samozrejme Twinscroll technológie a využíva plniaci tlak na úrovni až 2.1 baru, aby zabezpečilo dostatok výkonu. Ak sa teda na to laicky pozrieme, tak v AMG zobrali osvedčený postup zvýšiť čo najviac plniaci tlak, prispôsobiť tomu aj diely motora a ono to na konci dňa celé perfektne funguje.

 

 

Na to, aby to naozaj bezchybne fungovalo, bolo potrebné zabezpečiť aj dostatočné chladenie. Tento ručne skladaný motor má sústavu niekoľkých výkonných chladičov. Hlavný chladič na vodu je podporovaný ešte dodatočnými dvoma menšími chladičmi vody, umiestnenými v podbehoch kolies. Samozrejmosťou je chladič oleja motora umiestnený v ľavej časti nárazníka pri pohľade spredu a dodatočný chladič prevodovky umiestnený na druhej strane, ktorý poberá vzduch zo spodnej časti auta. Intercooler je v tomto prípade vodou chladený pre konzistentnosť a udržanie rovnakej teploty stlačeného vzduchu. Pri vzduchom chladených intercooleroch býva  časom problém s ich deformáciou vplyvom kamienkov, či znečistenia používaním. To môže časom ubrať z výkonu, keďže sa stlačený vzduch nebude vedieť efektívne chladiť.

Čo je pri tomto motore zároveň zaujímavosťou, je použitie dvojitého vstrekovania paliva. Pri vývoji sa sústredili okrem výkonu aj na trvácnosť. To potvrdzuje chladenie, stavba vnútorností motora, ale hlavne kombinácia priameho a nepriameho vstrekovania paliva. Všetci dobre vieme, že nepriame vstrekovanie paliva čistý sací priestor a zamedzuje jeho karbonizácií. Z dlhodobého hľadiska je to neželaný jav, keďže by mohlo prichádzať k prehrievaniu hlavy valcov, prípadne k zníženiu tesnosti ventilov, čo teda v 421 koňovom aute určite nechcete. V mestskom, či ľahkom cykle teda pracuje nepriame vstrekovanie paliva a v ťažkých podmienkach sa prepína vstrekovanie priame, ktoré je navyše vysokotlaké.

Ak by sme mali ešte dokončiť kompletné parametre tohto motora, tak okrem spomínaných 310 kW (421 koní), má zároveň 500 Nm dostupných pri 5000 ot./min. To mu dovoľuje atakovať stovku za 4 rovné sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 270 km/h. Motor je spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou typu DCT označovanou ako AMG SPEEDSHIFT, ktorá posiela výkon na systém pohonu všetkých štyroch kolies 4Matic+. Reálna spotreba tohto auta pri bežnej jazde bola mimo mesta na úrovni 7.8 litra na 100 kilometrov a v meste som jemne podliezal hranicu 9 litrov na 100 kilometrov. Samozrejme, pri ostrej jazde rátaj s hodnotami rádovo okolo 15 litrov na 100. Ale každá kvapka benzínu stojí za to, čo som s tým autom zažil!

 

Zbesilé, no zároveň sexi

Silueta modelu CLA bola odjakživa veľmi príťažlivá. Bezrámové okná, proporčne vyvážená karoséria, či v tomto prípade aj krásny a geniálne spracovaný interiér. Kvôli tomu tu však primárne nie sme. Ako esteticky cítiaci človek však musím uznať, že CLA je naozaj krásne auto. Jeho dizajn sa vydaril, ako máločo a verzie AMG v najvyššom prevedení s množstvom príplatkov to len potvrdzuje. O vizuálnej stránke však neskôr. Teraz poďme na to najdôležitejšie. Predchádzajúcou kapitolou som ťa, verím, že nabrífoval a teraz to musíme dostať na cestu. Na CLA45S AMG som mal celý víkend. Absolútne mi to stačilo na to, aby som zistil, že je to neuveriteľne všestranné auto, ktoré jeden deň slúži ako lapač pohľadov v centre mesta a iný deň zas ako vyháňač stresu na tvojich obľúbených okreskách. Aj keď sa tvárim, že neviem ako sa chodievam voziť, tak môžem povedať, že v prípade CLA ma bavilo aj pomalé cruisovanie po meste a užívanie si toho popi*i ambientného osvetlenia, či super audiosystému.

Môj druhý vnútorný vlk však má rád spotené dlane, míňajúci sa benzín a tak zohriate brzdy, že až pískajú. Logicky som teda nemohol odolať. CLA45S som však pre zmenu nezobral na Kopanice. Vonku bolo 10 stupňov, ja som mal ešte stále letné a pre mňa najlepšou voľbou bola Pezinská Baba, keďže som vedel, že v tomto ročnom období už bude bez mnou milovaných motorkárov a cyklistov. Nemýlil som sa a s CLA45S som tu strávil asi tri hodiny a minul polku celej nádrže. Toto auto je synonymum zábavy a agility! Pneumatiky sa zohriali až na 48 stupňov Celzia a dovolili mi teda užiť si charakter tohto AMG naplno.

 

 

Obuté tu máme Michelin Pilot Sport 4 S, čo je adekvátne obutie na auto, ako je toto. Zaujímavosťou AMG je to, že obúva štvorcový setup pneumatík a na prednej aj zadnej náprave nájdeme 255/35 R19 pneumatiky. Je to súčasť príplatkových 19″ AMG diskov, keďže štandardne obúva pneumatiky so šírkou 245. Vďaka širšiemu obutiu bolo auto citeľne stabilnejšie na dlhých tiahlych zákrutách, zároveň však na nájazdoch do vracákov. Táto šírka behúňa už zabezpečí naozaj stabilnú a veľmi rýchlu jazdu. Čo som bol však veľmi milo prekvapený, že systém 4Matic+ z auta na výjazdoch robil tanečnicu s odtrhnutou riťou z reťaze.

Pri ostrej jazde bolo výrazné cítiť to, že 4Matic+ je permanentný pohon 4×4, ktorý len prerozdeľuje podiel sily medzi prednou a zadnou nápravou. Všetky prejazdy bolo veľmi príjemne plynulé a rovnako plynulo prechádzali do jemného šmyku na výjazdoch. Auto je vďaka tomuto systému aj extrémne stabilné na brzdách, kedy ti neodpája zadnú nápravu, ako to napríklad robí systém od BorgWarner v koncernových autách. Unikátny diferenciál s funkciou Torque Vectoring na zadnej náprave si sústavne robil svoju prácu a napomáhal k čo najväčšiemu zážitku za volantom.

Výraznou oporou je aj adaptívny podvozok, ktorý je nastavený absolútne vyvážene. Osobne som preferoval jazdiť v jeho komfortnom nastavený, keďže vtedy dovolil jemné náklony a auto bolo ešte o čosi viac čitateľné pri prenosoch váhy a strate gripu. V režime Sport+ podvozku som si skôr chcel cibriť čistú stopu, ktorá sa dá s CLA45S naozaj veľmi ľahko docieliť. Absolútne neodmysliteľnou súčasťou celého systému je bezchybná prevodovka SpeedShift, ktorá poodrží zaradený stupeň a reaguje behom milisekúnd ako na preradenia, tak aj podradenia. Mňam!

Aj keď som nechcel skĺznuť do priameho porovnania, tak roztopašný zadok CLA45S ma do toho doslova dotlačil. Jeho najväčší konkurent Audi RS3 jazdí jemne odlišne. RS3-ka je oproti CLA45S kladivo. Proste hodíš ho a ono letí, zatiaľ čo CLA45S je ako dobre hodený boomerang, ktorý sa k tebe efektne vráti. Všetko je tu akési plynulejšie a rýchlu jazdu si nemusíš až tak zaslúžiť. Baví ťa ťo a každým prejazdom cítiš, že sa zdokonaluješ a zároveň aj zrýchľuješ vstupnú a výstupnú rýchlosť zo zákruty. RS3 oproti CLA45S pôsobí pri jazde skôr archaicky. Treba si RS3 jednoducho zaslúžiť. Alebo ešte lepšie pomenovanie pre nich mám: stretnutie generácie Z a generácie Y.

V istých aspektoch však dáva CLA45S pociťovať, že nie je možno až tak zamerané na pôžitok z jazdy, ako jeho konkurent. Je síce rýchlejšie, agilnejšie aj presnejšie, no neponúka žiadnu možnosť príplatku za brzdy a tak 360mm bi-materiálové kotúče so 6-piestikom ti musia stačiť. Karbon-keramické brzdy v ponuke nenájdeme. Zároveň v ponuke nie sú ani superšportové gumy, ako ponúka konkurencia a tak Michelin Pilot Sport 4S je to maximum, čo môžeš mať. Na bežné okreskovanie, či Pezinskú Babu sú absolútne postačujúce, no veľmi dobre tieto gumy poznám, keďže ich mám aj na súkromnom daily. Sú perfektné, no akonáhle sa prehrejú, tak začnú šmýkať.

 

 

Veľmi silnou stránkou CLA45S AMG je teda jednoznačne jeho motor, pohon a prevodovka. Auto je neuveriteľné rýchle, zábavné a zároveň bezpečné. Ani raz som sa necítil, že by som mal s ním krízovku. Všetko zvládlo bez akéhokoľvek zaváhania. V AMG-čku upiekli dokonalý sedan, ktorý aj napriek svojej hmotnosti – 1685 kg, dokazuje, že je naozaj hodný označenia S. A to, že to má len dvojliter? Vôbec som na to ani len nemyslel!

Jedna vec mi však jemne chýbala. Žiaľ, aj kvôli OPF filtru, AMG-čku dnes chýba tá známa, vulgárna, zvuková kulisa. CLA45S vydáva síce nejaké jemné praskotanie z výfuku, no musíš byť naozaj ticho, aby si to počul. Pamätám na časy, keď A45 AMG trieskalo do výfuku, že sa ľudia okolo dokázali toho zlaknúť. Počul som však aj nové AMG s poriadnym výfukom a teda môžem povedať, že je tam priestor na úpravy 🙂

 

Nič na náhodu

Chalani z Blackrent-u mi poslali zároveň aj špecifikáciu konkrétneho kúsku. Keď som to zbadal, tak mi vydrbalo dekel cez strechu môjho domu a dopadol na môj bankový účet, ktorý sa mi od vtedy smeje. Neviem prečo. Aha, teda viem. Ako nové stálo toto CLA45S AMG neuveriteľných 108 tisíc € s DPH! Ten, kto ho špecifikoval, tak bol zrejme úchylak na full-výbavu. A môžem zároveň potvrdiť aj to, že takto vybavené som nikdy nemal ani novinárske auto. Tu bolo reálne priplatené všetko! Však tá cena tomu aj napovedá. Aby sme však nezávadzali, tak tento konkrétny kúsok je ročník výroby 2021 a k dnešnému dňu má nabehaných 43 tisíc kilometrov. Chalani ho ako jazdené kúpili za výrazne nižšiu sumu, no stále sme v teritóriu nad 60 tisíc €.

Ak sa teda pozrieme na tie najdrahšie príplatky, tak tu nájdeme kompletnú sadu AMG Aerodynamics, ktoré pridáva krídielka na prednom nárazníku, decentný difúzor, či efektné krídlo/odtrhovú hranu. Ďalší mastný príplatok sú tieto nádherné AMG škrupiny, ktoré okrem toho, že sú naozaj funkčné a perfektne držia telo, tak sú kompletne elektricky nastaviteľné, masážne a aj ventilované. Extrém, ktorý nemá obdobu. Toto sú snáď jediné škrupiny, ktoré majú takéto možnosti nastavenia. A navyše majú ešte aj pamäť sedadla.

Dominantou interiéru po sedačkách, je určite AMG volant s typickými tlačítkami. Tie sú samozrejme konfigurovateľné a ty sa cítiš ako absolútny pán, keď ich prepínaš a nastavuješ. Pán zemegule! Volant sám o sebe je totálnym klenotom s plne alkantarovým prešívaním, dokonalým tvarom venca, či adekvátnym priemerom. Tlačítka na ňom sú logicky rozmiestnené a stačilo mi doslova pár hodín a prišiel som na čaro celému Mercedesu. Pri písaní sa mi teraz ježia chlpy, keď si spomeniem na to, ako je toto „základné“ AMG do detailu premakané.

 

 

Ďalšia kapitola, o ktorej by som mohol napísať knihu, sú svetlá. Nielen tie vonkajšie, ale aj tie vnútorné. Ambienté podsvietenie je to, v čom je Mercedes už roky doma. Toto kričí luxusom a absolútnou prémiou. Konkurencia môže len ticho závidieť s ich zopár svetielkami. Mňa teda toto osobne absolútne predalo a len kvôli tomuto by som chcel Mercedes. Milujem takto premakané ambientné osvetlenie viac ako čokoľvek iné! Dokonca aj televízor mám Philips s podsvietením 😀 A teda tie Mutlibeam LED v tejto kategórii definovali matrix. V roku 2019, keď tento model vyšiel, tak takéto svetlá nemala ani vlajková ľod iných značiek. Extrém!

Chválou budem pokračovať a tá smeruje na Burmester. 12 reproduktorov ti dopraje naozaj kvalitný hudobný zážitok. Rovnako sa to môže radiť medzi topky tejto kategórie a svoju obľúbenú hudbu si tu vypočuješ na veľmi vysokej úrovni kvality. Celkové spracovanie interiéru bolo rovnako pre mňa príjemným prekvapením. Čakal som na základe ohlasov viacerých ľudí plastovú hračku, no všetko bolo relatívne solídne a za celý čas mi nič nevŕzglo, ani nerezonovalo. A to teda musím pripomenúť, že toto auto nebolo úplne nové. Naozaj musím patráť, aby som našiel niečo, čo by som mohol tomuto autu vytknúť.

Predsa len som však našiel. Dvojica 10.25″ displejov je podľa môjho názoru absolútne postačujúca, aj keď na dnešnú dobu to už nie je nič extra. Čo mi však vyslovene vadilo, bolo umiestnenie displeja infotainmentu, ktoré bolo z môjho pohľadu výrazne prekryté volantom. Nič by sa podľa mňa nestalo, keby ten displej jemne posunuli. Samozrejme, nové Mercedesy toto už majú vyriešené, keďže sa displej kompletne presunul na stredovú konzolu bez zatienenia volantom. Celková rýchlosť systému MBUX bola však ukážková. Nebolo to síce niečo, na čo by som sa pri AMG vyslovene sústredil, ale predsa len s tým žiješ. Dostala ma rozšírená realita v navigácii, ktorá naozaj perfektne fungovala.

A čo tu teda ešte bolo priplatené? Matná farba Designo Selenite Grey Magno dotvára exkluzívny look tohto modelu a všetky jeho krivky. Panoramatická strecha už musí byť. Súčasťou príplatkov je aj 360º kamerový systém, či integrácia Android Auto a Apple CarPlay. Túto konkrétnu špecifikáciu dotvára pack AMG Night s čiernymi doplnkami na celom aute. Zároveň aj čierne koncovky výfukového systému. Naozaj som sa s touto špecifikáciou cítil veľmi dobre a bol som rád, že som mohol okúsiť ten vrchol modelu CLA. Teraz, ak si ho budem chcieť raz kúpiť, tak nebudem chcieť nič iné 😀

 

 

Kiežby…

To som si hovoril, keď som videl, ako rýchlo tento víkend ubehol. „Kiežby som mal naňho viac času a kiežby bolo moje.“ Ako som na začiatku hovoril o tom prvom dojme, tak môžem potvrdiť, že Mercedes ho spravil najlepší. Bola to láska na prvý pohľad, prvé pootočenie volantu a prvé tankovanie. CLA45S AMG je takmer dokonalé športové auto, ktoré okrem extrémnej agilnosti ponúka aj bezkonkurenčný komfort a luxus vo svojej triede. Nemohli ho zrejme spraviť lepším. Až sa mi nechce veriť, že takéto promo robím značke, ktorá vlastne ani nechce so mnou spolupracovať 😀

Ale skutočnosť je taká, že ja len hovorím pravdu. Naozaj. Nemám teraz dôvod klamať, keďže mi to nikto nekáže. Toto CLA45S AMG je dnes už dostupné aj pre teba v ponuke požičovne Blackrent.sk. Rovnako napíšem aj sem, že ak si chceš toto auto sám vyskúšať a overiť si, či som klamár, tak môžeš si ho kedykoľvek požičať. Ak napíšeš na mail redakcia@medziplyn.sk, prípadne na náš Instagram, tak ti u chalanov vybavím aj cenu zapožičania, aby ti ostalo viac peňazí na benzín! Som rád, že existujú ľudia, ktorí dávajú takéto možnosti aj nám obyčajným chlapcom, ktorí niekedy o takýchto autách len snívali ❤️

…a sľubujem sám sebe, že si raz také kúpim! Alebo moju odvekú srdcovku – C43 AMG. Dnes mám na to o jeden dôvod viac.