Hyundai Tucson nemusím nikomu predstavovať. Za tie roky od predstavenia jasne etabloval svoje postavenie na slovenskom trhu. V roku 2023 predal Hyundai 2360 kusov tohto modelu. Išlo o druhé najpredávanejšie SUV u nás. Preto niet divu, že tu máme facelift, ktorý všetci očakávali. A nakoľko bol test tohto modelu pre mňa neočakávaný a dozvedel som sa o ňom pár dní pred samotným prevzatím, o facelifte som toho veľa nemal naštudované. Nechal som sa prekvapiť. Exteriér vyzerá takmer rovnako. Čo by mohlo byť nové, že? Nakoniec som zistil, že takmer všetko.

Ako som už načal, exteriér prešiel kozmetickými úpravami, ktoré nie sú zásadné, ale rozhodne prispeli k modernizácii celkového vzhľadu. Ja dizajnérov úplne chápem. Veď pri uvedení súčasnej generácie Tucsonu na trh v roku 2020 vyvolal jeho odvážny dizajn množstvo diskusií. Publikum sa rozdelilo na dva tábory. Jedni si dizajn zamilovali, zatiaľ čo druhí si naň museli postupne zvykať. Najdiskutovanejšou časťou exteriéru boli jednoznačne dvere, ktorých ostré línie boli pre mnohých odvážnym krokom. Časom sa tieto tvary stali prirodzenejšími. A to najmä vďaka intenzite s akou sa na našich cestách s Tucsonom stretávame. Dizajn sa stal ikonickým a Tucson si získal svojich fanúšikov.

Testovaný model bol lakovaný do výrazného odtieňa Jupiter Orange, ktorý okamžite priťahuje pozornosť a zvýrazňuje jeho dynamický charakter. Navyše lak je elegantne kombinovaný s čierne lakovanou strechou, čo dodáva vozidlu športový nádych. Facelift je pritom veľmi podobný pôvodnému prevedeniu N-Line. Predný nárazník dostal dvojfarebné lakovanie – farba vozidla je kombinovaná s tmavošedými prvkami, čo vytvára dojem robustnosti. Tento dizajnový jazyk sa preniesol aj na ďalšie detaily, ako je čierne lakovanie znaku a masky chladiča, ktoré podčiarkuje moderný a zároveň elegantný vzhľad vozidla. Zadná časť prešla taktiež jemnými, no premyslenými úpravami. V tomto duchu sa dizajnéri zamerali na detaily, ktoré dodali vozidlu ešte viac šmrncu. Zmenil sa dizajn lemovania zadného nárazníka, ktorý teraz pôsobí čistejšie a elegantnejšie, pričom stále zachováva robustnosť, ktorú na Tucsone obľubujeme. Tieto kozmetické úpravy možno nepôsobia dramaticky, ale práve vďaka nim Tucson osviežil svoj vzhľad. Zostal verný svojej identite a pritom dokázal zaujať nových, potenciálnych zákazníkov.

Úplne inou rozprávkou je interiér, ktorý prešiel dramatickou premenou. Je to úplne nový svet, ktorý zanechal za sebou všetko, čo mohlo pôsobiť zastaralo alebo neatraktívne. Palubná doska spolu so stredovým tunelom boli navrhnuté od základov a tento krok dizajnérov jednoznačne schvaľujem. Pred faceliftom pôsobil interiér Tucsona na mňa nevýrazne, a v niektorých ohľadoch až lacno. Najmä displej pred vodičom, ktorý akoby tam bol iba prilepený, bez akejkoľvek integrácie do celkového dizajnu palubnej dosky. Taktiež aj infotainment lemovaný hrubým plastovým rámom vo farbe Piano Black. Práve lesklé plasty vo farbe Piano Black boli v interiéri použité takmer všade, čo neprispievalo k pocitu luxusu ani praktickosti.

Preto som k novému modelu pristupoval s istou dávkou obáv. Hneď po otvorení dverí a prvom pohľade do interiéru však moje pochybnosti zmizli. Zmeny sú tak výrazné, že interiér je prakticky zmenený na nepoznanie – a všetko sa zmenilo k lepšiemu. Už len samotný proces nasadania bol prekvapivo príjemný. Kožené sedadlá sú pohodlné, a navyše sa pri otvorení dverí automaticky posunú dozadu, aby uľahčili nastupovanie. Po usadení sa vodič ocitne pred krásnym digitálnym kokpitom, kde prístrojová doska a infotainment tvoria jeden plynulý, elegantne zahnutý panel. Všetko je pritom orientované na vodiča, čo umocňuje pocit kontroly a pohodlia. Stredový tunel prešiel kompletným redizajnom, ktorý nielenže vylepšil estetiku, ale aj funkčnosť. O úložné priestory nie je núdza – praktickosť som si otestoval na praclíkoch, ktoré poslúžili ako snack pri ceste z Viedenských vianočných trhov. Do každého oddelenia som mohol pohodlne uložiť jeden praclík. No viete si predstaviť lepšie využitie?

Čo sa týka použitých materiálov tak lesklá čierna farba, ktorá v predchádzajúcom modeli dominovala, je teraz obmedzená na minimum. Všetko pôsobí hodnotne, premyslene a hlavne funkčne. Ovládanie klimatizácie je síce z väčšej časti dotykové, ale zároveň intuitívne. Každá funkcia má svoje vyhradené miesto na paneli, ktorý je navyše v matnom prevedení, čím sa eliminuje problém odtlačkov prstov. Teplotu si nastavíte otočnými ovládačmi, čo je praktické a príjemné na ovládanie počas jazdy.

Priestor pre zadných pasažierov je štedrý a pohodlie je zaručené. Všetky sedadlá vo vozidle sú vyhrievané, čo oceníte najmä v chladnejšom počasí. Predné sedadlá navyše ponúkajú funkciu ventilácie, čo príde vhod počas letných mesiacov. Celkový dojem z interiéru je taký, že bol navrhnutý s ohľadom na každodenné potreby vodiča a cestujúcich, pričom nezabúda na detaily ani estetiku. Ide o moderný a dobre premyslený interiér, ktorý spája technológiu, komfort ale aj praktickosť. Tá sa prejavuje aj na vstupoch, kde nachádzame USB-C porty. Dátový port sa navyše dá prepínať medzi napájacím režimom a dátovým prenosom. Vďaka tomu sa infotainment nesnaží uprednostniť káblom pripojený telefón pred tým, ktorý je pripojený bezdrôtovo. A to, že Carplay funguje bezdrôtovo snáď nemusím ani spomínať.

Tucson vždy patril medzi technologicky vyspelé modely vo svojej triede a ani po facelifte tomu nie je inak. Zoznam asistenčných systémov je rozsiahly a zahŕňa asistenta pre jazdu na diaľnici, systém autonómneho núdzového brzdenia FCA, ktorý dokáže detegovať nielen vozidlá, ale aj cyklistov a chodcov, monitorovanie mŕtveho uhla, adaptívny tempomat a množstvo ďalších funkcií. Ja to však zredukujem na tie najzaujímavejšie novinky. Nový Tucson má však aj jednu novú otravnú novinku. Upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Zvuk je nepríjemný a deaktivácia systému zahŕňa 4 kliknutia na infotainmente.

Pravdepodobne prvýkrát v histórii značky Hyundai sa do výbavy dostali Matrix LED svetlá. Oficiálne ich v cenníku nájdete pod názvom Inteligentné predné FULL LED projektorové svetlomety (IFS) s funkciou adaptívneho diaľkového svietenia. Hoci sa nemôžu pochváliť žiadnymi efektnými animáciami, ich funkčnosť a reakcie sú na úrovni, presne tak, ako to od moderného auta očakávate. Pri jazde na okreskách som ocenil ich presnosť a schopnosť prispôsobiť sa rôznym situáciám na ceste. Tieto svetlá posúvajú bezpečnosť a pohodlie jazdy v Tucsone na vyššiu úroveň. Čo však zamrzí, je fakt, že aj po facelifte sa stretávame so žiarovkami v zadných smerovkách. Neprišlo k integrácii do zadných svetiel ani k výmene za LEDky.

Vo vyšších výbavách, ako je Premium, nájdete aj ďalšie prvky, ktoré zvyšujú komfort a luxus. Jedným z nich je Head-up displej premietaný priamo na čelné sklo. Prehľadne vám zobrazuje kľúčové informácie, ako sú rýchlosť, navigačné pokyny, či údaje o asistenčných systémoch. Ďalším bonusom je prémiové audio značky KRELL, ktoré zaručuje výborný zvukový zážitok. Poteší aj funkcia, ktorá pri použití ostrekovača čelného skla zamedzí vniknutiu pachov do kabíny.

Parkovanie SUVčka segmentu C môže byť pre niekoho výzvou, ale Tucson je na túto situáciu pripravený. Vďaka 360-stupňovej kamere je manévrovanie hračkou. Či už sa snažíte zaparkovať na úzkom mieste, alebo prechádzate zúženým pruhom. Kamera sa dá spustiť aj počas jazdy, čo vám umožní lepšie sledovať priestor okolo vozidla, napríklad pri prechádzaní popri krajnici. A čo ak zaparkujete, no zistíte, že nemáte dosť miesta na vystúpenie? Žiadny problém! Tucson prichádza s funkciou RSPA (Remote Smart Parking Assist), ktorá umožňuje ovládať auto pomocou kľúča. Vozidlo sa samo presunie na požadované miesto, zatiaľ čo vy stojíte mimo neho. Tento systém je k dispozícii pre hybridné (HEV) a plug-in hybridné (PHEV) verzie v rámci balíka Techno Pack a je ideálny pre situácie, keď je priestor na parkovanie obmedzený. Vďaka tejto funkcii máte doma Knight Ridera.

Balík Techno Pack prináša ešte viac – elektronicky riadené pruženie ECS. Tento systém prispôsobuje podvozok aktuálnym podmienkam na ceste a jazdnému režimu, čím poskytuje optimálnu rovnováhu medzi komfortom a tuhosťou. Výsledkom je hladká a stabilná jazda, či už sa pohybujete po mestských uličkách, alebo na diaľnici. Oproti štandardnému podvozku je podvozok s ECS citeľne lepšie naladený, čo oceníte najmä na dlhších cestách alebo pri jazde po nekvalitných povrchoch. Celkovo faceliftovaný Tucson dokazuje, že Hyundai ide s dobou a prináša technológie, ktoré nielenže zlepšujú bezpečnosť a komfort, ale pridávajú aj prvky, ktoré bežného vodiča zaujmú a uľahčia mu každodenné používanie auta.

Pozrime sa, čo ukrýva pod kapotou verzia HEV. Tá ponúka kombinovaný výkon 215 koní (160 kW). Oproti predfaceliftovému modelu došlo k viacerým zmenám. Benzínový motor 1.6 T-GDI mierne oslabil a prišiel o 20 koní. Teraz generuje výkon 117,6 kW (160 koní). Naopak, elektrická časť posilnila – elektromotor má výkon 47,7 kW (64 koní), čo je nárast o 5 koní. Batéria má zachovanú kapacitu 1,49 kWh. Auto však nevyužíva celú kapacitu batérie. To vás však nemusí trápiť – o celý manažment pohonu sa stará vozidlo samo. Systém je mimoriadne užívateľsky prívetivý a nevyžaduje od vodiča žiadne zásahy. Tucson dokáže jazdiť na čisto elektrický pohon krátke vzdialenosti, približne 3 až 5 kilometrov, čo je ideálne pre tiché a ekologické manévrovanie v meste. Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za 8,5 sekundy.

Spaľovací motor a elektromotor sa nachádzajú nad prednou nápravou a ich výkon je prenášaný na kolesá prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky s hydromeničom. Tento typ prevodovky zabezpečuje mimoriadne plynulý chod, bez trhania či zaváhaní, s ktorými sa môžeme stretnúť pri dvojspojkových prevodovkách DCT. Práve táto kombinácia pohonu dotvára prémiový pocit z jazdy a dokonale sa hodí k charakteru Tucsonu, ktorý sa nesnaží hrať na športové vozidlo. Pre ešte väčší komfort a istotu pri jazde je Tucson HEV vybavený pohonom všetkých kolies. Hoci systém preferuje pohon prednej nápravy, zadné kolesá sa automaticky pripájajú v situáciách, keď je potrebná lepšia trakcia – napríklad pri rozjazdoch, na klzkom povrchu alebo v teréne. Fungovanie pohonu AWD nemôžete ovplyvniť manuálne, ale jeho činnosť môžete sledovať na displeji prístrojového panela.

Spotreba paliva je v prípade hybridného Tucsonu rozpoluplnou témou. Pri bežnej jazde po okreskách som dosiahol spotrebu 6 l/100 km, čo je vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta prijateľné. Skutočné výzvy však prišli na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h si hybridný systém vypýtal až 8,7 l/100 km, čo je hodnota porovnateľná s čisto benzínovými motormi. Pri znížení rýchlosti na 110 km/h klesla spotreba na 6,6 l/100 km, čo je oveľa prijateľnejšie. Z toho vyplýva, že povaha vašich trás môže výrazne ovplyvniť efektivitu tohto hybridného pohonu. Ak väčšinou jazdíte v meste a na okreskách, hybrid má svoje opodstatnenie, ale pri častých diaľničných presunoch stojí za zváženie iná motorizácia. Napriek vyššej spotrebe na diaľnici by som si aj tak zvolil práve hybridnú verziu. Komfort, ktorý ponúka, je výrazne lepší než pri čisto spaľovacích motoroch a automatická prevodovka pridáva na celkovej plynulosti jazdy, ktorá Tucsonu veľmi svedčí.

Počas týždňa stráveného s Tucsonom ma prekvapila vysoká miera záujmu zo strany okolia. Vozidlo vzbudzovalo pozornosť najmä medzi kolegami v mojej každodennej práci. Veľmi rýchlo som sa z recenzenta stal „predajcom“ – auto som predvádzal, vysvetľoval technológie a dokonca preberal cenník. Cieľová skupina je jasná: muži vo veku 35-55 rokov, oteckovia. Jedným z nich bol aj môj vlastný otec, ktorý mi Tucson „ukradol“ z rúk a užíval si jazdu len tak, bez cieľa – niečo, čo sa u neho stáva zriedka. Tento zážitok len potvrdil, že predajný úspech Tucsonu na našom trhu je opodstatnený.

Ako by som ohodnotil týždeň s faceliftovaným Tucsonom? Hyundai odviedol skvelú prácu. Hoci exteriér prešiel len jemnými zmenami, interiér bol kompletne prepracovaný a pôsobí hodnotnejšie a modernejšie. Kombinácia hybridného pohonu, plynulej prevodovky a vyladeného podvozku robí z tohto SUV ideálneho spoločníka na dlhé cesty aj každodenné povinnosti. K tomu pripočítajte množstvo pokročilých technológií, ktoré zvyšujú bezpečnosť a pohodlie, a máte recept na úspech.

Aj napriek drobným nedostatkom, ako je vyššia spotreba na diaľnici, by som Tucson HEV odporučil každému, kto hľadá spoľahlivé, komfortné a technologicky vyspelé SUV s nízkymi prevádzkovými nákladmi v meste a na kratších trasách. Na častú diaľničnú jazdu Tucson v tejto motorizácii jednoducho nie je vhodný. Testovaná motorizácia Hybrid začína na cenovke 35 290€. Nami testovaný model stál 46 450€. A ak aj vy uvažujete nad kúpou Tucsona, odporúčam si pozrieť súčasnú akciovú ponuku k 20temu výročiu modelu. Vďaka nej dokážete ušetriť nemalý peniaz. To čo edícia ponúka sme nedávno zhrnuli TU.