Ľudia si kupujú nové auto vždy z niekoľkých dôvodov. Niektorí ho potrebujú na prácu, iní zas na vozenie detí do školy, či vybavovačky počas dňa. Veľká skupina ľudí považuje auto za spotrebný materiál a slúži len na presun z bodu A do bodu B. Zhodneme sa však, že vo veľkej časti si ľudia autá kupujú z dôvodu, že ich vyslovene potrebujú. Čo ak však auto absolútne nepotrebujete, no aj napriek tomu vás niečo páli a chtíč je silnejší, ako zdravý rozum? V tom prípade predpokladám, že ste sa zaľúbili do Jeepu Wrangler! Poviem hneď na rovinu a hneď na začiatku, že Wrangler je vyslovene nepraktické auto, ktoré nemá takmer žiadne praktické využitie. Okej, námietky sa nájdu. V tomto momente ich odmietam. Wrangler je veľké auto s malým vnútorným priestorom a s malým množstvom praktického využitia či už ako pracovného auta, alebo ako auta na vozenie deciek do školy. Nie je komfortné, ani obratné, obzvlášť nie priestranné a nemá ani odkladacie priestory. Neposkytuje ekologický pôžitok z nízkej spotreby, nie je lacné na prevádzku, nie je lacné samé o sebe a menší ľudia majú problém doň vysadnúť.

Minimálne na Slovensku však už niekoľko rokov, priam dekád, sme svedkami výhry nezdravého rozumu nad zdravým rozumom. Po cestách nám behá obrovské množstvo nepraktických áut, ktoré neplnia ani jeden z účelov spomenutých v prvých riadkoch tohto textu. Nazýva sa to rozmar. Rozmar môže pohltiť ako bohatých ľudí, tak aj tých menej bonitnejších. Je to len o tom, ako tvrdo dokážeš pre ten svoj rozmar pracovať. Čím ďalej bežnejšie je aj to, že sa v garáži Slovákov objavujú tri a viac áut. Reálne a pravidelne sa využívajú maximálne tak dve. A práve tie zvyšné sú tvorené autami pre pôžitok, nie však úžitok. Každý z nás máme sen, také auto raz vlastniť. Niektorí, čo to teraz čítate, je možné, že také auto doma aj máte a úprimne, v dobrom vám závidim. Mojím snom je mať druhé auto pre pôžitok Ferrari F40. Zrealizovateľný sen?! Nikdy nevieš, kedy sa tvoj dobrý kamoš stane politikom.

Jemne som však odbočil od hlavnej hviezdy dnešného programu. Jeep Wrangler Rubicon 4xe. Značka Jeep sa stala aj vďaka tejto siluete tak povediac legendou. Niekde na pozadí súčasného Wrangleru stojí jeho pra-pra-pradeduško, ktorého všetci dobre poznáme pod menom Willys. A Wrangler je na svojho predka patrične hrdý a chváli sa ním všade, kde sa dá. Jeep Willys, pôvodne označovaný len ako Willys M38A1, bolo vojenské vozidlo, ktoré prvýkrát USA nasadili do Kórejskej vojny v roku 1952. Od vtedy sa stalo súčasťou každej ofenzívy, či defenzívy na všetkých svetových kontinentoch, kde ich používali nielen vojská US. Neboli to však začiatky tejto siluety. Samotný Jeep Willys je tu s nami od roku 1944, kedy bol vo veľmi zhodnej podobe predávaný pod označením CJ (skratka pre Civilian Jeep). Medzi rôznymi vojnami život civilného džípa pokračoval až po generáciu CJ-7, ktorá bola zároveň poslednou pred samotným Wranglerom.

Slovo Džíp je zároveň zdomácneným slovom nášho hrdého jazyku. Predsa všetci si spomenie, keď nám ako malým chlapcom rodičia ukazovali autá a na každé jedno SUV povedali, že „aha aký parádny džíp“. Dokonca je to slovo uvedené aj v Krátkom slovníku slovenského pravopisu, čiže pravopisne správne je to od teraz Džíp Wrangler. Značka Jeep teda za niekoľko desaťročí definovala svoju vlastnú kategóriu.

 

 

Všetko pod jednou zámienkou!

Rok 2022 samozrejme musí byť rok zámienok. Inak sa nemôže aktuálne na našom trhu predávať ani Jeep Wrangler. Celý svet len sleduje, ako si kde tu mocensky ovplyvnení politici dávajú ultimáta pre mier, pre vojnu a pre jadrové útoky. Svet už nie je taký, ako býval niekedy. Zároveň nás aj značky rozmaznali akýmsi štandardom. Minule som sa tak zamýšľal nad jednou vecou. Predstav si, že by éra mobility tejto planéty začala na elektrickom pohone. Do roku 2010 by sme nepoznali nič iné, len elektrický pohon. Následne by si pár chytrých hláv povedalo, že potrebujeme globálne znížiť spotrebu elektrickej energie. Začali by tak lobovať za vývoj motorov na fosílne palivá. A tak by sa objavili prvé naftové a benzínové autá. Myslíš, že aj v takom prípade by celý svet túto zmenu odsúdil?!

To bol kúsok z filozofie. Aspoň máš lepšiu predstavu, čo sa mi miestami odohráva v moje hlave. Smeroval som však tým k tomuto bodu programu. Jeep Wrangler a teda aj jeho predkov a historicky slávne modely, sme všetci vnímali, ako autá s bežnými motormi. Zrazu prišiel úplne prvýkrát v histórii Wrangler, ktorý okrem spaľovacieho motora má pod kapotou aj elektromotor. A ten elektromotor má, lebo ho mať jednoducho musí. Inak by sme v Európe tento drink s názvom Rubicon už nikdy nemohli ochutnať. Tak zatiaľ, čo v Amerike pijú tento drink výrazne alkoholický aj s osemvalcom pod kapotou, nám musí stačiť tento Aperol Spritz. A prečo vlastne nie?!

Jeep Wrangler Rubicon získal označenie 4xe. Toto označenie jasne odkazuje na použitie nových technológií. Spaľovací motor s objemom 2.0 litra, je dopovaný elektromotorom. Môžeš ho nabíjať a dokáže jazdiť aj na čistú elektrinu. Bez elektromotora však benzínový agregát ponúka veľmi slušné čísla – 200kW, teda 272 koní. Elektromotor sám o sebe disponuje výkonom 145 koní a krútiacim momentom 245 Nm. Je to výrazne menej, no v kombinácii vďaka tomu dokážu poskytnúť veľmi slušných 380 koní a 637 Nm.

Samotný benzínový agregát poznáme už z iných modelov skupiny FCA. Rovnaký dvojliter nájdeš napríklad pod kapotou Alfa Romeo Stelvio, či Giulia. Motor sa označuje ako GME (skratka pre Global Medium Engine) a vnútorné kódové označenie má Hurricane. Sám o sebe je veľmi poctivo naladený a osobne mi sedel jeho prejav. Od počiatku bol dimenzovaný pre autá s pozdĺžnym uložením motora a s preferenciou zadnej nápravy. Veľmi mi pripomínal svojim charakterom dvojlitrové agregáty od BMW. V prípade Wrangleru však má taký robustnejší, mechanickejší zvuk. Zaujíma ma, či aj v Alfe je takto atypicky naladený.

Dynamika mu však ani náhodou nechýbala. Aj s vybitými baterkami dokázal s autom veľmi slušne hýbať. Fakt je ten, že predtým sa ponúkal Wrangler na Slovensku s čisto týmto motorom bez pomoci elektromotora. Vďaka elektromotoru sme tak dostali veľmi solídny a výkonný nástroj. Osobne mi imponujú takéto vylepšenia, keď dokážeš mať auto s 380 koňmi výkonu a zároveň vie jazdiť aj za malé peniaze na elektrinu. Pohon na elektrickú energiu som však ocenil aj mimo cesty. Plyn sa dá oveľa lepšie dávkovať a je to ako hranie sa na pieskovisku s autíčkom na diaľkové ovládanie. Takmer doslova.

Kapacita batérie je 17 kWh, čo je relatívny nadpriemer v tejto triede. Výrobca však nemal na výber, keďže Wrangler je sám o sebe totálny antitalent na akýkoľvek koeficient odporu vzduchu, či nízky valivý odpor. Rubicon sa štandardne dodáva na T/A pneumatikách a tak ti musí byť jasné, že budú mať aj väčší dopad na celkovú spotrebu. Na plné nabitie dokázal Rubicon spraviť v podmienkach mimo cesty cca 40 kilometrov. Na trail po našich lesoch úplne postačujúce. Ak ta navyše zastavia lesníci, tak im povedz, že si práve na ekologickej misii a demonštruješ šetrenie našej planéty aj zvieratkám. Nezabudni si však zobrať ten dojedený McDonald so sebou a nebuď totálny primitív, že to necháš vedľa cesty!

Pohonný systém Wranglera 4xe je riešený veľmi netradične. Úzko sa to spája aj práve s elektromotorom. Wrangler je totižto vybavený perfektnou prevodovkou od ZF s počtom stupňov 8. Táto prevodovka však je odlišná v tom smere, že je do nej implementovaný samotný elektromotor. Nachádza sa teda medzi funkčnou časťou prevodovky a spaľovacím motorom. Špeciálnymi spojkami sa následne elektromotor pripája k prevodovému ústrojenstvu. To znamená, že pri jazde na čistú elektrickú energiu si prevodovka klasicky radí prevodové stupne podľa otáčok a potreby. Vodič však o tom ani len netuší. Naopak sa však motor pripojiť nevie a nevie tak čerpať energiu z motora. Maximálne sa vie prepólovať a využívať rekuperačne energiu, ktorú ukladá do batérie. Na nabíjanie batérie spaľovacím motorom slúži špeciálny štartér generátor umiestnený v motorovej časti. Naozaj veľmi netradičné riešenie.

 

 

Jazdí krížom-krážom a má v pi**

Už podľa názvu, dizajnu, konštrukcie, obutia, svetlej výšky, rôznych odznakov, dvoch pák vo vnútri, veľkých diferákov a teda všetkého, ti musí byť jasné, že toto auto je vytvorené pre život mimo cestu. Ono sa v podstate mimo cestu aj narodilo. V tomto prípade by teda bolo na mieste znova test otočiť o 180º. Určite veľmi dobre asi vieme, ako bude Wrangler jazdiť po nespevnenom povrchu. Ako však jazdí po normálnej asfaltovej ceste?! Pozrime sa spolu najprv v krátkosti na tento aspekt. Na ceste totižto bude Wrangler Rubicon tráviť rovnako veľa času, ak nie aj viac.

Wrangler je stále postavený na klasickej rámovej konštrukcii. Za XY rokov vývoja to stále Jeepu vychádza ako najlepšia a najvýhodnejšia možnosť v prípade off-roadu. A majú pravdu. Rámová konštrukcia je kus tuhej a pevnej ocele, ktorý dovoľuje autu zároveň kultivovanú jazdu a zároveň nehrozí prehnané kríženie celej karosérie. Ak by ste samonosnú karosériu tríznili dlhodobo v ťažkom teréne, tak oceľ v nej by časom povolila a začala sa elasticky krútiť a naťahovať. Rebrinový rám s priečnikmi, ku ktorému je silentblokmi pripevnená celá karoséria, tento problém nemá. Teda minimálne sa to po rokoch neprejaví nepríjemným vŕzganím celého auta. Aj napriek rámu však jazdí veľmi pokojne. Auto má takmer dokonalé vyváženie hmotnosti v pomere 51:49 v prospech zadnej časti. V prípade jazdných vlastností je to výrazný benefit oproti konštrukčne podobným autám typu pickup. Zadná náprava je stabilná, hlavne je uložená na bežných vinutých pružinách a tak auto nemá absolútne potrebu odskakovať.

Jazda po asfalte a hlavne ostrejšie v zákrutách, mi svojim správaním pripomína závody Stadium Trucks. Tlmiče sa príjemne prispôsobujú náklonu a celý podvozok prirodzene dýcha. Inžineri nepotrebovali silou mocou spraviť auto s minimálnym náklonom, keďže práve v tomto nastavený podvozku spočíva celá zábava. Auto si musíš na ceste občas ponaháňať. Na vine sú práve pneumatiky. Rýchlejšie prejazdy zákrutami ti skôr pripomenú rýchlostnú skúšku v rally. Neuveriteľne ma bavila svižná jazda aj v tomto teritóriu, do ktorého sa primárne Wrangler nenarodil. Po meste je inak bezproblémove bežné vozenie. Teda až na prach tolerancie jám a výmolov. S autom, ako je toto, nemusíš moc riešiť zlý stav cesty po zime. Cítil som sa ako ignorantský redneck s brokovnicou vedľa seba, ktorý sa chystá vytiahnuť nejakého bezbranného obchodníka z jeho Toyoty Camry. Americký život by ma bavil!

 

 

Prestaňme sa však nudiť a zlezme mimo cesty. V prvom rade som mal v hlave uvedomenie si toho, že akonáhle zapadnem s Wranglerom na T/A pneu, už len máločo ma bude vedieť vytiahnuť. Teda obzvlášť na piesku. Na túto dôležitú info som zabudol. Vstúpil som do priestoru, kde sa mi už raz podarilo zapadnúť s Formentorom. Ten však nemal ani pohon všetkých kolies, ani uzávierky predného, či zadného diferenciálu a ani redukovanú prevodovku. A hlavne myslel som si, že piesok je v pohodeeee.

Už po prvých metroch som cítil, že na lesných cestách sa Wrangler cíti ako doma. Stále som jazdil v režime 4H Auto, ktoré automaticky regulovalo pripojenie prednej nápravy. Dlho, naozaj veľmi dlho, som nemal ani len potrebu siahnuť po zázračnej páke meniacej systém pohonu. Začal som teda pokúšať osud a na piesku som odbočil mimo vyjazdenú cestu. Prekrížil som nápravy a dostal sa na nespevnený povrch. Tu mi už veru stiahlo hrdlo s pomyslením, že som znova zapadol. Plyn som pridával, no auto sa nehýbalo. Nemal som však pocit, že by predtým kleslo a zahrabalo sa do piesku. Idem teda overiť stav. 4H Auto posielalo totižto výkon na diagonálne umiestnené kolesá. Predné ľavé hrabalo a rovnako aj zadné pravé. Dve kolesá som však stále mal v „suchu“ na pevnom. Keďže som už po mojich neblahých skúsenostiach opatrný, rozhodol som sa zaradiť na voliči pohonu 4×4 redukciu 4L. Proces je to relatívne jednoduchý, no dával mi pocit skúseného offroaďáka.

Na páke som presunul najprv do 4H PartTime, čo je pohon všetkých kolies pre rýchlu jazdu bez redukcie, no nie je určený na asfalt. Pre ďalšiu zmenu musí človek zastaviť, dať auto do neutrálu a najlepšie je nemať zatiahnutú ručnú. Ak sa nedá nemať ju zatiahnutú, redukcia si tam pohnutím padne. Rozvodovku teda posúvame do režimu Neutrál, kde sa pripraví ozubenie na prechod do redukcie s pomerom 4:1. Mechanicky teda radím 4L, palubný počítač mi zmenu potvrdzuje a ja sa prežehnám. Príde mi to vážnejší proces, ako vypnutie trakčnej kontroly na 1000 koňovom aute, neviem prečo. Po tomto som pustil brzdu a jemne išiel na plyn. Auto sa pohlo, akoby ani nevedelo, že je pod ním nejaký piesok. Doslova sa vysmialo mne aj povrchu, po ktorom išlo. Hanbil som sa ako pes, ale opatrnosti predsa nikdy nie je dosť. Ďalšie stovky metrov v podobnom teréne mi len potvrdilo, že ťažko Wrangleru nájsť výzvu.

 

 

Rubicon je sériovo navyše vybavený aj mechanickou úzavierkou diferenciálu. A nielen toho zadného, ale aj predného! Wrangler Rubicon používa nápravu značky Dana s označením M210HD/M220HD. Toto je rozdiel oproti US trhu, keďže tam sériovo každý Rubicon je dodávaný na nápravách s diferenciálmi Dana-44. Konštrukčne by mali byť tieto nápravy na 98% podobné. Rozdiel je v ich celkovej šírke a teda rozchodu kolies. Európska špecifikácia má užší rozchod kolies, kvôli našim rozdielnym homologizačným štandardom. Treba si teda dať pozor na obutie a neveriť vždy fóram, kde tvrdia, že môžeš na EU Wrangler obuť aj 315 gumy. Budeš potrebovať podložky, aby si ich vôbec zmestil do podblatníka.

Ďalšou špecialitou Rubiconu je elektronicky odpojiteľný predný stabilizátor. To pre prípad, že potrebuješ ísť na Kriváň autom a čaká ťa väčšie kríženie, než je bežné. Túto fičúrku som však nemal odvahu vyskúšať. Auto bolo požíčané od dílera a netúžil som po tom, posielať im fotku prekoteného auta. Pri mojej šikovnosti. 🤣 Wrangler by zaručene zvládol toho omnoho viac. Je to neskutočne schopné a obratné auto v teréne. Ja som však mal svoje limity a ako vyslovene neskúsený človek v teréne som to radšej neriskoval. Prúser sa stane ľahko. Problémom a zásadným nedostatkom teda bol len ľudský faktor.

 

Auto plné easter eggs a prekvapení

Jeep Wrangler a jeho predchádzajúcej vyhotovenia, som si vždy osobne spájal s americkými filmami pre tínedžerov. Všimni si, že každí kapitán futbalového tímu, teda hlavná postava, vo väčšine prípadov mala takýto Jeep. Toto auto okrem funkčnej úlohy, musí plniť aj úlohu frajera. Taký 18 ročný kráľ maturitného plesu nebude predsa jazdiť v hybridnej Toyote, no nie?! Toto auto ponúka veľmi vysoký cool-factor. Vybavením určite nesklame ani náročného a cez leto môžeš byť za obrovského frajera. Čo tam po nejakých kabrioletoch, keď ty si môžeš zo svojho otcovho džípa zhodiť strechu, dvere a dokonca aj čelné sklo. Na pláži v Santa Monice nebude väčší kápo, ako ty a tvoja pubertálna hoe.

Mrzí ma, že nám počasie nedalo možnosť túto vymoženosť Jeepu vyskúšať. Bez strechy som už jazdil, ale bez dverí?! Inak povoluje to vôbec naša legislatíva? Páči sa mi to, že ovládanie okien nemáš umiestnené na dverách, ale na stredovom panely pri ovládaní klimatizácie. Na čo?! Keď zhodíš dvere, tak predsa ani tlačítka nebudeš potrebovať. 😅 Možno sa raz dočkám a budem môcť si zhodiť komplet dvere na Jeepe a cítiť sa ako Troy Bolton z High School Musical. To by bola frajerina. Vďaka tomuto riešeniu nenájdeš vo dverách takmer nič. Len nastavovanie spätných zrkadiel a ovládanie zámku dverí. Repráky sa presunuli do palubnej dosky a do stropnej časti oporného rámu. Keďže karoséria samotná je len laminát s plastom. Všetci okolo teba musia totižto počuť na plno vypeckovaného Separa, aby vedeli, aký sedlák si.

 

 

Wrangler Rubicon však ponúka bohatú základnú výbavu. Okrem navigácie, dvojzónovej automatickej klímy, ponúka napríklad aj adaptívny tempomat, či prednú kameru, ktorá je veľmi užitočná v teréne. Nájdeš tu aj vyhrievané sedačky, či volant. Bezkľúčové odomykanie tu síce nenájdeš, no štartuješ tlačítkom. Na cestu si posvietiš perfektnými a extrémne silnými Full LED svetlami a ak by ti ani tie nestačili, na palubnej doske máš štyri tlačítka AUX, kde si vieš pripojiť napríklad LED rampu.

Veľmi sa mi osobne páčilo množstvo skrytých malých odkazov na Jeep Willys, prípadne iné doslova blbostičky. Na zapnutie vnútorného okruhu stlačíš tlačítko s miniatúrou siluety Jeepa. V nabíjacom porte na bočnej strane vozidla nájdeš malý Jeep, ktorý sa po svahu šplhá nad svetielko. Na čelnom skle nájdeš rovnakú sileutu a pred čelným sklom na plaste nájdeš piktogram žabiek (medzipalcové šlapky na kúpalisko). Tie označujú miesto, kam sa vieš postaviť. A to boli len tie, ktoré mi vyslovene padli do oka. Verím, že je ich tu ešte kopec. V Amerike sa niekto nudil. Takéto drobnosti ma však bavia a zaručenie vytvárajú celú identitu auta.

Dizajn auta je myslím zbytočné rozoberať. Malá krabička s typickým radiátorom a kruhovými svetlami. Verzia 4xe sa však odlišuje jasne od zvyšku vo svojej farebnej kombinácii. Určite si si stihol všimnúť modrých doplnkov. Práve tie vytvárajú líniu 4xe. Ako olemovanie nápisov, či modrý pruh cez kapotu, no aj ťažné oko v zadnej časti. Elektrifikácia prefarbila Jeep na modro. V interiéri nám to dá najavo modrým prešitím loga Rubicon. Toto je pekné. Viem si predstaviť, ako brutálne by to vyzeralo v čiernej farbe. Predstav si to. Inak medzi farbami by som si ťažko vyberal favorita. Červená mi vyslovene neimponuje a k modrým doplnkom mi navyše moc nesedí. Veľmi sa mi páči z ponuky farieb zelená Gecko, ktorá je nám dobré známa výrazná neónová farba. A o čiernej už nebudem hovoriť. Pre mňa ideál.

 

 

Tak chceš ho?!

Pribúdajúcimi rokmi sa mi mení pohľad aj na zábavu za volantom. Zatiaľ čo pred pár rokmi som sa nevedel nabažiť rýchlej jazdy a ničenia pneumatík za jednu sezónu na okreskách, dnes oveľa viac holdujem offroadovej zábave. Príde mi bezpečnejšia a navyše aj s príjemným adrenalínom. Je to presne ten adrenalín, ktorý ti dá do brucha motýlikov. Pri rýchlej jazde ti adrenalín na pár okamihov dokáže zastaviť dýchanie a v zlomku sekundy aj život. Rubicon je teda pre mňa platonická láska. Neviem, či niekedy budem mať takmer 80 tisíc € na to, aby som si takýto zadovážil, no ak áno, splním si tajnú túžbu.

A sľubujem, že potom ho už aj prekotím! Jeep Wrangler Rubicon je definíciou pojmu „Nepotrebuješ ho, no chceš ho!“ Nič lepšie nedefinuje toto príslovie, ako tento stroj. Ak teda ešte nevieš, ako si spraviť radosť v najbližšom období, toto je menšia nápoveda.

 

Za zapožičanie Jeepu Wrangler na test ďakujeme spoločnosti BEGAM Trnava – autorizovanému predajcovi Jeep a Alfa Romeo.