Mokré sny pre Euro-poslancov, no nočné mory pre automobilky a ich zákazníkov. Kam až budú ochotní výrobcovia zájsť v „zelenizácii“ áut je zatiaľ otázne. Mnohé články, čo sa opierajú o nejaké fakty tvrdia, že už do roku 2030 budú môcť po cestách v Európe behať len autá poháňané elektrickou energiou. Mne osobne sa však toto celé rošambo zdá trošku divné. Začínam získavať dojem, že Európska Únia vyhrala nejaký veľký tender s dodávateľom buď batérii do elektromobilov, alebo samotnej elektrickej energie a snaží sa čo najviac presadiť práve elektrifikáciu starého kontinentu. Popri tom všetkom však zabúdajú na to, čo chceme my ako spotrebitelia a hlavne zabúda na pozíciu ropného kartelu, ktorý je stále omnoho silnejší, ako tých pár lastovičiek s elektrinou.
Je tu rok 2018 a my sme sa dočkali Euro normy 6.2 a novej metódy merania spotreby CO2 a paliva. Doteraz známe NEDC nebolo dostatočne reprezentatívne, čo si časom práve títo Euro-poslanci uvedomovali a tak prišli s novou metodikou WLTP, inak nazvaná ako strašiak tohto roku. Na trhu príchod novej metodiky spravil vietor po starých motorizáciach, ktoré nespĺňali práve tieto normy a v spojení s EURO 6.2 vyhodili z cenníkov mnohé motorizácie. Od tých menších, až po tie najväčšie, dá sa povedať, že ani jedna značka neostala bez redukcie počtu ponúkaných motorov. Zistilo sa teda, že emisie nie sú na takej úrovni ako by mali byť, a že mnohí výrobcovia zámerne upravovali softvér vozidla, aby dosiahli menšie emisie v teste NEDC. Tomu je však už nateraz koniec a my sa už pozeráme na 98% áut spĺňajúcich emisnú normu 6.2.
Podľa prognóz by už v roku 2020 mala byť aktívna Euro norma s číselným označením 7 a čo má priniesť tá?! Tá nám prinesie emisný limit na úrovni 95 gramov CO2 na kilometer. To v preklade znamená, že autá budú musieť jazdiť za kombinovanú spotrebu cca 3.5 litra nafty na 100 km, alebo 4 litre benzínu na 100 km. To je pri dnešných konvenčných motoroch takmer nereálne dosiahnuť a je jasné, že automobilky budú musieť vo veľkom investovať do nových technológii a hlavne ich to bude nútiť kombinovať spaľovacie motory s elektromotormi v oveľa väčšom merítku ako doteraz. Do roku 2025 by sme sa tak mali podľa doterajšieho vývoja dočkať hybridného hnacieho ústrojenstva v každom modeli každej značky. Budú však za pár rokov fosílne palivá v Európe už len v múzeách?!
O tom silno pochybujeme. Ako som spomenul už v úvode, svetový ropný kartel je momentálne jeden z najsilnejších monopolov na trhu automobilov. Náš osobný pohľad je taký, že keď bude rope hroziť postupná záhuba na trhu, tak kartel OPEC príde so sankciami voči Európskej Únii, ktorá si následne rýchlo rozmyslí tak drastické limitovanie emisií CO2. Je pravdou, že hybridné autá sú budúcnosťou, či už blízkou, alebo ďalekou. Vieme s určitosťou to, že automobilky budú tlačiť na vývoj batérií, vývoj motorov a nových modelov, ktoré budú mať obnoviteľný zdroj pohonu, akým je elektrika. Osobne však neveríme tomu, že sa podarí Európskej Únii presadiť nulový limit CO2 skôr, ako do roku 2040.
Momentálne nie je elektromobilita na takej úrovni, aby plnohodnotne nahradila používanie fosílnych palív v automobiloch. Navyše, keď sa pozrieme na fakt, že pri výrobe dnešných Li-Ion batérií vzniká taktiež značné množstvo emisií, tak táto mobilita zatiaľ až tak zelená nie je. K tomu sa pridružuje aj fakt, že drvivá väčšina krajín, ktoré expandujú v elektromobilite, využíva na výrobu el. energie nie úplne čisté zdroje, ako napríklad energia z jadra či tepelné elektrárne.
Navyše, ďalšou vecou, ktorá nehrá v prospech alternatívnej dopravy, je doba dobíjania a počet staníc, kde si človek vie plugin hybridné, či elektrické auto dobiť. Stále je omnoho rýchlejšie pristaviť auto k stojanu a za pár minút mať natankovanú plnú nádrž s dojazdom cez 700 kilometrov, ako čakať hodinu, kým si dobijete baterku na 80% s dojazdom tak 250 kilometrov. Sme stále tí istí pohodlní ľudia, ako aj kedysi a čakať na dobíjacej stanici viac ako hodinu sa nám mnoho-krát nechce.
Uvidíme teda, čo si na nás Európska Únia ešte pripraví, akým smerom sa pohne elektromobilita v najbližších pár rokoch a kam až budú ochotní ustúpiť pred prísnymi normami samotní výrobcovia automobilov. My sa na každopádne na rozšírenie elektromobility tešíme a pokiaľ raz bude na takej úrovni, že budeme mať auto nabité za 15 minút s dojazdom aspoň 500 km, tak sem s ňou!
Related Posts
6. februára 2018
Emisná norma Euro 6.2 – už im to vážne ****?!
Čo by si povedal filtru pevných častíc…